26. 7. 2004
Nová média IV.Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho?"Národu, jenž má být svobodný, nechť je dána svoboda v jednání" José Martí
Kdo má ze svobody internetu užitek a kdo na ni doplácí? Může být bezbřehá? Je v ohrožení? Jaká je její budoucnost? Kde jsou dnes meze svobody internetu? Jsou oprávněné, příliš široké nebo naopak nedostatečně úzké? Tak se ptá server Česká média a o svobodě internetu mám diskutovat ve středu večer s Markem Antošem - Lupa a Danielem Dočekalem - Pooh . Na úvod je třeba říci, že parametr svobody v sobě zahrnuje i legislativní či faktické - technologické a systémové pojistky toho, že nemůže dojít k opaku - ne-svobodě. Je tomu tak i v případě internetu? Ne. Internet je pouhou iluzí svobody. Iluzí, kterou chceme prožít pro její mámivost a opojnost. Prožijeme ji možná až do hořkého konce. Toto je další pokračování z cyklu analytických článků, věnovaných internetu a novým médiím. Nová média III. Vítězství přetvářky nad realitou BL Nová média II. Jaká budou "nová" média a jací budou "noví" lidé BL
Nová média I. Armádní technologie, balastní informace a internetová drbna BL |
Nové "třídní" rozdělení světa na ty, co vědí, a na ty, co nikdy vědět nebudouSoučasný rozmach internetu jako globálního systému komunikace je jevem odvozeným od globálního rozšíření telekomunikací a jejich prolnutí se světem médií a služeb počínající kvartérní společnosti - knowledge society. Znalostní společností. Jeho "bezbřeze liberální" rozvoj je dán tím, že se vlády jednotlivých zemí dobrovolně podřídily v rámci falešných argumentů o technologické zaostalosti technickým normám, zajišťujících globálnost standardizace komunikačních rozhraní a respektování neomezenosti šíření informací. Pokud by se jedna část světa rozhodla tento stav změnit, nic jí nezabrání, aby tak neučinila. Protože i na internetu panuje, aniž si to uživatelé uvědomují, svoboda "odsud až potud". E-media - nová podoba virtuální velmociŽádná ze současných mediálních technologií není schopna dodat tak obrovské množství informací v tak krátké době od jejich vzniku jako internet. Snahy o maximalizování jeho vlivu jsou zřejmé. Tím, že absorboval technologicky všechna ostatní média (tisk, rozhlas, televize) vytvořil jakousi mediální nadmnožinu (přes internet se teoreticky nechá každá informace přečíst, vyslechnout i zhlédnout). V současné době brání jeho hegemonii cena koncových zařízení.. To omezuje jeho rozšířenost. Nesmírná šíře třeba jen zpravodajských informací zahltí každého jedince. Není schopen a ani ochoten absorbovat celé spektrum. Má svůj okruh zájmů, jež lze definovat. Tomu vycházejí vstříc uživatelské profily stránek či prohlížečů s jednotlivými kanály či RSS backendy. Pokud nechcete personalizované informace přebírat adresně, jsou vám k dispozici specializované monitorovací služby. Podle zadaných parametrů prosívají hromady informací, aby vydestilovaly uživatelský balíček podle uživatelova zájmu či mu daly přehled titulků v nepřeberné změti mediálně-virtuálního prostoru. Dnešní cenou, kterou platíme za iluzi pokroku, je instinktivní potřeba po vyčerpávajícím množství informací. Konzumujeme krátkodobě využitelné informace a ztrácíme přitom paměť. Množství informací ze včerejška je dnes nahrazeno novými, takže si už zítra nepamatujeme, co jsme se dozvěděli před týdnem a proč jsme se to vlastně chtěli dozvědět... Dobýváme "informační prostor" bez schopnosti jej využít ke svému prospěchu. Jako za jakoukoliv službu platíme i za informace bez účelu i obsahu cenu času, peněz, i mozkové kapacity. Stáváme se zajatci virtuálního světa, aniž bychom znali jeho zákonitosti. Nazvali jsme si jej "postmoderní", aniž bychom se blíže zamýšleli nad původním obsahem tohoto slova. Nyní máme před sebou další lákadlo - propojujeme své komunikační kanály vzájemně, sdílíme myšlenky druhých a bezcílně se brouzdáme tímto smetištěm, fascinováni novou hračkou. Zákony a pocit bezpečíZákony se táhnou lidskou společností od jejího počátku. Obecně přijímaná norma chování a projevů se postupem času institucionalizovala a dnes patří k definici současného uspořádání společnosti státu. Širšímu pojetí zákonů a norem chování (rozmanitost a účelovost) pro danou společnost či její část napovídá běžné používání termínů "zákon džungle" či "má své vlastní zákony". Zákony sloužily a slouží k udržení status quo, zakonzervování současného kompromisního vztahu, určujícího pozici jedince vůči jedinci nebo dominantní skupině uvnitř společnosti. Zákonný rámec udržuje (více či méně jednoznačně), co je a není dovoleno, resp. zakázáno. Existence jedince ve společnosti je celý život konfrontována s tímto zákonným rámcem. Jeho vztah je ambivalentní, na jedné straně jej omezuje a na straně druhé chrání. Tento "obchod" jedince se společností se uzavírá permanentně. Jednoduše řečeno, nic není zadarmo a jedinec sám má poměrně omezenou volbu nejen svého chování, ale i individuálního rozvoje. Jak však vtěsnat do rámce roztříštěných zákonných norem jev internetu v globálním virtuálním prostoru, kde platí sice řada technických (formálních) omezení sémantického charakteru, ale ani jedno obsahového charakteru? Internet a vznik masově dostupné virtuality tak předznamenává zánik legislativních rámců pro veškeré chování jedince a moc nad myšlením i skutky se omezuje pouze na skutky ve světě "reálném", dosud ovládaném starým řádem světa. Právo na soukromí, odlišnost, svobodu šíření jakýchkoliv názorů převážilo nad vším. Tento proces už nelze zastavit, stejně jako nikdo nezastavil první parní stroje či automobily. I když smrděly, troubily a plašily koňská spřežení na poklidných cestách evropských městeček. Demokracie informační revoluce a třetí světSociální práva jsou v globalizované společnosti svázána s ekonomikou. Schizofrenní stav rozlišování vede ke např. zmatení pojmů při určování statutu uprchlíků. To však absolutně neznamená, že by populace musela nutně sociálně strádat, když neužívá ledničky, televize či další výdobytky moderní civilizace. Bohužel ani naopak. Tato planeta v současné době neunese komfort a blahobytné plýtvání pro miliardy lidí, kteří na ni žijí. Z toho vyplývá, že se neustále otevírají nůžku mezi blahobytem některých a chudobou jiných. Všeobecná deklarace lidských práv proklamuje v článku 28 právo každého člověka na společenský a mezinárodní pořádek, v němž se mohou plně uplatnit práva a svobody přiznané tímto nástrojem. Avšak takový řád nebyl nikdy ničím více než přeludem. Jediná práva, která uznáváme, jsou práva ničím nespoutané tvorby zisku a přibližujeme se tak těm nejhorším predátorům, kteří kdy v historii na Zemi žili. Pro zisk jsme ochotni vraždit, podvádět i loupit. Pro zisk jsme ochotni si podrobovat druhé národy a kolonizovat je. Zisk a jenom zisk určuje globální podobu politiky současnosti. Stejně jako snadné surovinové zdroje (koření, zlato atd.) pro přelom do druhé poloviny druhého tisíciletí zásadním způsobem zvyšovaly blahobyt Evropy (Španělsko, Portugalsko a později země startující průmyslovou revoluci, bezohledná kolonizace a posilování strategického vlivu zemí britské koruny v Indii, ložiska ropy pro dopravu), tak ve dvacátém století např. dala vznik britské zpravodajské operaci na Středním Východě (Lawrence) a vzniku sionismu, touha po ovládnutí ložisek fosforu a mědi zlikvidovaly uprostřed dvacátého století emancipační hnutí v Chile a na dlouhá desetiletí tam nastolily diktaturu (Pinochet). Obranou jiného společenského řádu (socialistického) proti ropné hegemonii Západu na Středním Východě bylo opět zpravodajské řešení a vznik OPEC (česká rozvědka), stejně jako podpora protikapitalistické inteligence z rozvojových zemí, převážně z protiizraelských islámských zemí Středního Východu. Dějiny mezinárodních vztahů jsou dějinami špionáže a jejich špinavých operací. Vítězové určují, kdo bojoval spravedlivě a ve jménu morálky. Vítězové určují trest poraženým a odůvodňují jeho nevyhnutelnost proviněními proti lidským právům... Přitom kdyby nebylo vlčí morálky spojené s tvorbou a obranou zisku za jakoukoliv cenu, nebylo by Hitlera ani Stalina, nebylo by ani Koniáše, ani Husa, nebylo by ani kardinála Mazarina či Winstona Churchilla. Nedošlo by nikdy k evianské konferenci, která jako ostudná skvrna potřísnila morálku moci "demokratických" mocností, židovskou i křesťanskou církev v průběhu druhé světové války. Nedošlo by ani k tvorbě zbraní hromadného ničení a projekt Manhattan by zůstal skryt v sejfech vědeckých ústavů. Nebyly by statisíce mrtvých a znetvořených v Hirošimě či Nagasaki. Povede cesta k humanismu, k onomu Novému světovému řádu i dnes přes hromady mrtvol? Jak hovořit v tomto kontextu o "společnosti informací", nebyla-li napřed vytvořena "společnost gramotnosti" nebo "společnost sytosti"? Vzdělání bez výjimek či rozdílů vyplývajících z postavení, barvy pleti, politického či náboženského vyznání, bezplatný rovný přístup k výukovým prostředkům po celou dobu výchovného procesu, až do vysokoškolské úrovně včetně. To je úkol pro všechny, kteří si přejí pokrok. Pokud tomuto pokroku napomůže internet a sdílení informací, tím lépe. Pokud ne, stal se nástrojem segregace - jako mnoho technologií před ním a dozajista mnoho technologiím po něm. Společnost informací musí být "společností pro všechny". Její orientace na spravedlivý, rovný, udržitelný a dosažitelný rozvoj je nezbytností. A to nutí v současné době světové instituce - včetně Evropské unie, aby usilovaly o odstranění digitální nerovnosti a dosažení svobody skutečně všeobecné, zahrnující nikoli vylučující dostupnost moderních informačních a komunikačních technologií. Prozatím pro 90 % světové populace není internet dostupný. Přes 70 % připojených žije v rozvinutých zemích. V Africe má přístup k internetu necelé 1 % populace. Přes polovinu připojených jsou Jihoafričané. Vedle nedostatku telefonních linek je nedostatečná dodávka elektřiny. V Ghaně má podle údajů Mezinárodní telekomunikační unie elektrický proud jen 20 % domácností, v Namibii 5 %, v Senegalu 2,3 % a v Mozambiku 0,4 %. Ve Střední Americe je přístup k internetu luxusem. V Guatemale má k němu přístup 0,6 % obyvatel, v Salvadoru 0,7 %, v Nikaragui 0,04 % a v Hondurasu 0,03 %. Dokonce i ve velkých a početných národech třetího světa je velmi málo občanů, kteří mají k internetu přístup. V Mexiku je to 4,6 % populace, v Indii 1,6 %, v Indonésii 1,8 %. V Rusku, někdejší velmoci, má přístup k internetu pouze 4,2 % občanů. V síti lze pozorovat kontrast mezi převahou anglického jazyka, v němž je šířeno 75 % obsahu webových stránek, a marginální přítomnost stránek v arabských jazycích, jimiž hovoří významná část světové populace, či téměř naprostou absencí jazyků, jejichž vymizení je urychlováno fenomény, jako je expanze internetu. Podle statistik Mezinárodní telekomunikační unie z roku 2001 vlastní 15 % procent národů s nejvyššími příjmy 55 % pevných telefonních linek a žije zde 65 % uživatelů mobilních telefonů a 74 % uživatelů internetu. Mezinárodní statistiky ukazují, že nejvíce navštěvované jsou stránky pornografické a stránky on-line her. Google uvedl, že nejhledanějším slovem v jeho vyhledávači byl právě sex. V roce 2003 bylo podle INTERPOLU registrováno přes 17 000 stránek věnovaných pedofílii. Monopolizace globálních komunikačních sítí tento proces stále posiluje. A neprojevuje se to jen v téměř absolutním monopolu několika málo nadnárodních společností na software a telekomunikace. To dokazuje rychlou koncentraci tohoto sektoru v rukou několika málo zájmů a rizika, která z toho vyplývají. Mýtus lidských právHonosný termín "lidská práva" se v dnešní době skloňuje ve všech pádech. Význam, který tomuto termínu dnes přisuzujeme, je výsledkem dlouhého vývoje. Úzce souvisí s křesťanskou civilizací a násilím, které se ve jménu jednoho boha a jedné víry dělo. Antické ideály athénské protodemokracie zůstaly přes tisíc let zasuty pod nánosem bezohledné tyranie prosazování křesťanství v tehdy známém světě. Ač jsou lidská práva chápána jako práva lidí, jedná se spíše o práva jedince ve společnosti. Jedince jako individua, svobodné osobnosti, schopné samostatné existence. Z masy se jedinec začal vyčleňovat v období romantismu. Tehdy se začaly spolu s třetím stavem, měšťanstvem tvořit i zárodky novodobého pojetí lidských práv jako předpoklad pro vznik parlamentní sekulární občanské společnosti a pádu dědičných křesťanských monarchií. Stejně romantický je osud lidských práv po celé dvacáté století. Staly se obrazem dvojakosti politické morálky, oním doublespeakem, ve kterém slovo znamená současně i svůj negativ. Staly se synonymem conquisty dneška, bezohledného prosazování kultury "euroamerické" civilizace po celém světě. Nutíme společenské formace vzešlé z tradic úplně jiných společenských a kulturních řádů, aby ztrácely svou identitu a podřizovaly se západnímu chápání morálky, západnímu pojetí společnosti, západnímu pojetí demokracie. Filosofické a společenské koncepce oněch zotročovaných národů považujeme za "barbarské" či "exotické" a svou netolerantnost a nepochopení pokládáme za jediný možný princip "výstavby" spravedlivého řádu. Ve jménu čeho, když Ježíš z Nazaretu už neurčuje naše kroky? Známe vůbec odpověď? Zajímá nás? Je třeba podpořit začlenění maximálního počtu lidí do společnosti informací, avšak nelze se proto obrátit zády k 815 milionům hladovějících ve světě, k 1,2 miliardám lidí žijících v extremní chudobě, k 115 milionům dětí nemajících přístup ke vzdělání a k 2,4 miliardám lidí postrádajících základní hygienické podmínky. Masové zavádění nových technologií je k ničemu, pokud nebude nejprve alfabetizováno 854 milionů dospělých, kteří neumějí číst ani psát a pro něž je počítač předmětem nejen nedostupným, nýbrž i nepoužitelným. Lidstvo musí uvažovat o rozšíření možností připojení, avšak nemůže přehlížet, že ve světové populaci čítající přes 6,35 miliard lidí jich má přistup k internetu necelých 680 milionů. Pro vznik spravedlivé, rovné a solidární světové informační společnosti je třeba překonat současné rozdíly mezi bohatými a chudými zeměmi v oblasti společenského a ekonomického rozvoje. A mezi první úkoly by mělo patřit:
Globální vyhledávání, minulost a libri prohibiti 21. stoletíO fenoménu vyhledávače Google, který se stal nejrozšířenějším na světě, psali už mnozí. Mnozí se ale nezamýšleli nad tím, co se stane, když do tohoto prvního veřejně dostupného systému umělé inteligence vložíme kritéria a parametry, měnící jeho chování při odpovědi na otázku. Může nám vyhledavač lhát? Samozřejmě ano. Může marginalizovat výskyt některých klíčových slov a prioritizovat určité informační zdroje. Může relevanci odkazů měnit podle geopolitického či ekonomického teritoria a zájmů země, ve které sídlí tento vyhledávač.. Může zatajit nevhodné informace a neodkázat na ně. Může vydávat upozornění na výskyt takových informací a předávat je k vyhodnocování zpravodajské komunitě mateřské země. Může přispívat k tomu, že provozovatelé takovýchto stránek budou atakováni profesionálními hackery, skoupeni či umlčeni. Nutno dodat, že sídlo tohoto veřejného mozku lidstva dnes shodou okolností sídlí v zemi, která liberální informační demokracii postupně nahrazuje řízenými komunikačními procesy ve jménu svých geopolitických zájmů. A boje proti globálním protihráčům. Google je firmou americkou a nemůže si dovolit ignorovat americkou zahraniční i vnitřní politiku. Americká vláda zlikvidovala po událostech 9/11 stovky tisíc internetových stránek s vědeckými, technologickými či vojensky využitelnými informacemi nebo nechala pozměnit provozovatele jejich obsah. Dělo se tak v koordinaci mnoha vládních agentur a na přímý příkaz vlády. Sám Bílý dům změnil u řady stránek obsah a kritikou veřejnosti se nezabýval. Informace se změnily posléze i ve vyhledávačích. Minulost zmizela. Nebo ještě hůře - nikdy neexistovala. Armáda České republiky také zlikvidovala celou jednu sekci svého serveru a nahradila ji nic neříkajícími řečmi svého PR oddělení. Překlady odborných textů s armádní problematikou, informace o současných či budoucích armádních technologiích zůstaly pouze těm, kteří z principu nevěří veřejnému a neměnnému charakteru informací na internetu a vytvářejí si svůj privátní archiv. Soběstačnost versus otevřenostStáty či státní útvary se vždy snažily o maximální míru soběstačnosti. V nejzákladnějších potřebách se jednalo o potraviny a energii. Mechanismy, vedoucí k jejímu dosažení, se vyvíjely mnoho let. Globalizace propojila jednotlivé prvky státních mechanismů na jiné platformě a současně je vyvázala ze správních pravidel daného státu (ad absurdum na něm parazituje). Jestliže firma X v zemi Y zruší dceřinou firmu Z, chová se ze svého pohledu globalizovaného kapitálového investora logicky: výroba je neefektivní, zboží neprodejné. Státu ovšem zůstane zátěž nezaměstnaných. Tento stav však není dlouhodobě udržitelný, protože přesunutím výroby (výzkumu nebo čehokoliv) do levnějších oblastí dává vydělat místním. Ale za co budou nakupovat dovezené zboží (výsledky výzkumu nebo cokoliv) lidé v oblastech, odkud byly prostředky přeneseny? To však přesahuje analýzu tohoto bodu. Nelze v současné době tyto důsledky globalizace odstranit všechny naráz, navíc mají někdy i svá pozitiva, generovaná kolektivním či individuálním sobectvím. Je nutné se s nimi naučit prozatímně koexistovat a negativa minimalizovat, pozitiva maximalizovat. Změny provádět citlivě, protože i "mávnutí motýlího křídla" může způsobit katastrofu. Z pohledu ekonoma lze vysledovat budování struktur na bázi odvětví a fúzí. Výrobce automobilů provazuje úže svoji činnost ve spolupráci s bankami a subdodavateli (zdroje) na straně jedné a s reklamními agenturami a prodejci (odbyt) na straně druhé. Takováto struktura je do značné míry uzavřená, samonosná a poskytuje konkurenční výhodu (cena, rychlost, kvalita, řízení). Pokud se jedná o fúze, pomalu přechází postupné skupování menších do periody spojování tržně konkurenčních subjektů (malí už došli nebo nejsou zajímaví). Aplikujeme li tento model na média a internet, je logické, že se spojují výrobci sw/hw s poskytovateli spojení a s mediálními institucemi i jednotlivci - opinnion makery v maximálně nekonkurenční kartely (operační systém a software > počítač > komunikační trasa > novinář > televize či tisk > informace pro konzumenta). Mediální hrátky se nemusí omezovat jen na firemní a konkurenční prostředí. V globalizovaném světě se může týkat i kreditu a existence států či celých nadstátních útvarů. Existence mamutích firem v době globalizace odsunuje na druhou kolej společenské řády, generované státními útvary. Prochází vertikálně i horizontálně napříč celosvětovou populací a naprosto ignoruje jakákoliv pravidla. Již dnes by nebyl pro významnou firmu problém "zakoupit" si menší stát (křeslo v OSN není k zahození). Praxe potvrzuje "inženýrství budoucnosti", takže i náš současný reálný svět vděčí za svoji existenci dříve navrženým a realizovaným koncepcím virtuální budoucnosti. Monopol na přenos informací, prozatímní demonopolizace obsahuTelekomunikační trasy jsou stále v držení státy licencovaných operátorů a bez těchto páteřních sítí není svoboda bez hranic nic jiného než iluze svobody bez hranic. Systém sám je pozůstatkem studené války. Byl vyvíjen jako vojenská komunikační technologie, mající za úkol eliminovat následky jaderného útoku na velitelská a komunikační centra a diverzifikovat rizika s tím spojená. Na tuto vrstvu se pak naroubovalo využití akademickou komunitou. V EU plně funguje síť GEANT dosahující maximální rychlost 10 Gigabit/sec. Je považována v současné době nejen za nejrychlejší počítačovou síť na světě, ale i za síť s největším mezinárodním pokrytím. Propojuje totiž přes 30 zemí, včetně České republiky, kde je její integrální součástí česká akademická síť CESNET 2. Nejvyššího rozšíření internetu do domácností v Evropské unii (okolo 65 %) dosáhlo Holandsko, Dánsko a Švédsko, nejnižšího Španělsko (okolo 30 %) a Řecko (okolo 10 %). Zajímavý je údaj, který tvrdí, že ke konci roku 2001 skoro 50% populace EU starší patnácti let využívalo internet doma nebo v práci, ve škole nebo na místech veřejného přístupu k Internetu. Z nich pak přes 80 % pracovalo na internetu alespoň jednou týdně. Nebezpečná bezpečnostUž dnes uvažují globální producenti softwaru či globální operátoři, jak vytvoří tzv. bezpečný internet. Ohrožení svobody, pocítěné ve Spojených státech po 11. 9. 2001 a následná hysterie protiteroristické války ozřejmila, jak nebezpečná je pro vývoj společnosti nezcizitelná svoboda komunikace, daná silnými, všeobecně dostupnými šiframi, steganografickými technologiemi a okamžitostí a anonymitou komunikace přes internet. Bezmocnost tajných služeb a obrovský nezvládnutelný objem telekomunikačního provozu ukázal demokracii s ručením omezeným v režii silného státu s jeho bezpečnostními složkami limitu. To, co přivedlo internet na vrchol, jej po několika desítkách let sráží prudce dolů. Ve jménu zachování statu quo současného společenského řádu. "Bezpečný internet" od společnosti Contactel usiluje o to, aby každý zákazník dostal již od svého poskytovatele připojení určité prostředky či celá řešení, zvyšující jeho bezpečnost. Ve společnosti Contactel nejspíše vycházeli ze skutečnosti, že obavu z rizik souvisejících s používáním internetu přiznává 56 % organizací. Pod dojmem masového rozšíření virů, produkovaných pubertálními jedinci pomocí volně šířených nástrojů (dávno už není hacking doménou vysoce inteligentních programátorů...) šíří se komunitou lammerů (laiků, spotřebitelů, konzumentů výhod masového rozšíření ITC technologií) domněnka, že "bezpečný Internet" by měl být přáním "nás všech". Lamy svou touhu vnukly i politikům a výrobci obsahu samozřejmě neprotestují. Volnost a svoboda jde přímo proti zájmům komerce, přímo proti nezničitelnému monopolu ekonomicky silných firem, vládního a privátního sektoru. Internet dal milionům lidí nástroj prezentace, propagace a komunikace bez ekonomicky determinujících limitů. Každý se může stát obchodníkem, aniž vlastní obchodní dům, každý se může stát producentem filmů i hudby, aniž vlastní nahrávací studia, každý se může stát vydavatelem, aniž má vydavatelství a tiskárnu. Investiční náklady produkce obsahu v dostatečné kvalitě jsou pod limitem měsíčních úspor příslušníka střední třídy. Digitální kamery, digitální fotoaparáty, digitální přehrávače a tiskárny - to vše zdemokratizovalo obrovským způsobem šíření myšlenek a vymanilo je z dozoru a monopolu vládců. Takže "kapitalistou" či "spisovatelem" se může nyní stát každý. Ale to znamená konec kapitalismu a přímé ohrožení monopolů moci, že... Firmy tedy musí chránit své zákazníky, musí chránit svou pozici a tím i řád, který jim dává výhodu. Musí chránit své spotřebitele - třeba před nimi samými. Propojení komerčních a vládních zájmů bez reflexe důsledků pro rozvoj demokracie občanské společnosti pak vede k absurditám. Program eEurope 2002 Evropské unie se stal programem za levnější, rychlejší ale také "bezpečný" internet... Úkol byl přijat na lisabonském summitu v březnu roku 2000 s ambiciózním cílem učinit EU "nejvíce konkurenceschopnou a nejdynamičtější ekonomikou na světě". Na summitu EU ve švédském Göteborgu byl v červnu 2001 nejvyššími představiteli zemí, které se ucházejí o vstup do unie, tedy i českým ministerským předsedou, přijat akční plán eEurope+ 2003, analogie plánu eEurope 2002, se speciálním zaměřením na urychlení realizace základních stavebních prvků informační společnosti. EU se v nastoupené cestě nezastavila. V polovině minulého roku schválil sevillský summit pokračování akčního plánu eEurope 2005. Tyto aktivity se snaží vytvářet podmínky, aby měl každý občan EU možnost podílet se na přínosech, které tyto technologie přinášejí - e-government (elektronická státní správa), e-learning (elektronická výuka), e-health (elektronické zdravotnictví) a v dynamickém prostředí pro e-commerce (elektronický obchod) a e-business (elektronické podnikání). Vtip je ale v tom, že Evropská unie podlehla volání privátního sektoru po vyšší, systémovější míře bezpečnosti (ve jménu monopolu businessu, nikoliv demokracie občanské společnosti) a stala se tak sama propagátorem cílů, které jdou proti jejím nejvýznamnějším strategickým záměrům. Kontinentální integraci států a vytvoření prostoru svobodného pohybu pro půlmiliardy svých občanů - jejich myšlenek i aktivit. Svoboda je nedělitelná a nelze ji sešněrovat do balíčků firewallů a antivirů. V rámci osvětové kampaně s názvem SafeBorders, který podporuje Evropská komise v programu Bezpečnější internet, se stal 6. únor se stal Evropským dnem pro bezpečnější internet. Neboť mezi rizika internetu patří i nevyžádaná reklama, tzv. spam, mnozí spotřebitelé jsou jím natolik frustrováni, že nechtějí ani nakupovat on-line. Ukázaly to prý výsledky mezinárodního internetového průzkumu. V USA již podíl spamu přesáhl 50 % veškeré e-mailové korespondence. Pro zjištění názorů uživatelů na tuto problematiku realizoval v průběhu října až prosince 2003 TACD (mezinárodní koalice 65 spotřebitelských organizací z USA a EU) mezinárodní internetový průzkum monitorující názory uživatelů e-mailu na nevyžádanou elektronickou poštu, tzv. spam. Více než 21000 uživatelů z 36 zemí poskytlo tyto informace:
Detailní výsledky mezinárodního průzkumu ZDE A ačkoliv je spam problémem celosvětovým, vlády jednotlivých států se snaží řešit globální problém nekoordinovanou lokální legislativou, nepostihující navíc podstatu problému. Některé globálně působící firmy se naopak snaží o plné uzavření nebezpečných technologií a rozšíření "výhodnějších" služeb. Zapomínají ovšem dodat, že plně a monopolně zpoplatněných. A zde bude končit dosavadní představa o demokracii a nastane věk nové bezpečné totality. Připustí jej globální internetová komunita svobody, anebo podlehne? Bližší informace o kampani k bezpečnému internetu ZDE Chování heterogenních komunitKaždý jedinec má neopakovatelnou charakteristiku svého chování. Rámcově však lze definovat pouze několik desítek vzorců, platných pro devadesát procent populace. Podle nich lze nebo nelze jedince zařadit do konkrétní množiny, se kterou se má "pracovat". Davové reakce jsou do značné míry předvídatelné - a tedy i řiditelné - podle toho, do jakých podrobností je známé chování jedince. Jedince ne konkrétního, ale industriálního - statisticky podchyceného (reklama na dámské vložky nemusí brát příliš v potaz reakce mužské části populace v daném regionu, pokud je v daném regionu atribut ženské hygieny vzorcem rodinného chování a součástí plánovaných výdajů). 4D iluze - sdílený čas virtuálních světůVirtualizace komunity, sociálních vazeb a společenského styku je tím frustrujícím a status quo rozrušujícím elementem současného vývoje, který rozkmitává celý svět a jeho stabilitu. Sdílíme střípky zkušeností, myšlenek a názorů ve virtuálních internetových kavárnách, omezujeme šíři své komunikace s okolím na styk s klávesnicí a monitorem. Trávíme svůj život poznáváním nicotností a zapomínáme na své myšlenkové obohacování, vzdělávání. Zapomínáme žít. Armádní technologie, balastní informace a internetová drbna BL Staneme se otrokem svých temných vášní - krutí dobyvatelé informačního prostoru? - Svět virtuálních potěšení, viny i trestu, svět virtuální trýzně i virtuální slasti BL
Vzdělání jako nositel "pokroku"?Ačkoliv je odpověď na výše uvedenou otázku kladná a jeví se na první pohled jako obtížně vyvratitelná, ve skutečnosti tomu tak nemusí být vždy a všude. Zatímco definice pokroku v úzce omezené oblasti je naprosto zřejmá. V širších souvislostech je nutné provést některé doplňují skutečnosti. Úzkým vymezením v logice technologických inovací je pokrokem bezesporu (s každou další generací menší) mobilní telefon resp. kvalitnější přenos hovoru. Pokud se však pokusíme vymezit široký význam slova pokrok, pak už není inovační cyklus, odsuzující morální životnost do kategorie "měsíce", tím nejideálnějším trendem, kudy se má společnost ubírat. Fyzická životnost zařízení je v řádech "roky", záruka 6 měsíců až tři roky, morální životnost se však stále častěji pohybuje v řádech "měsíce". Co se stane s morálně opotřebovanými telefony (auty, pračkami, walkmany, televizemi...)? Výrobky tvoří nejdříve high-tech hit, převratnou novinku, novinku, kvalitní výrobek, výhodný výrobek, akční výrobek, zlevněný výrobek, výběhový výrobek, a následně "morální šrot". Pokud tento cyklus odpovídá či překračuje fyzickou životnost danou technologicky (nikoliv marketinkově) dá se hovořit o pokroku. Pokud se ale "nevyplatí" výrobek opravovat, jedná se téměř vždy o plýtvání. Pokud je výrobkem informace, její životní cyklus prochází stejným koloběhem, v současnosti ještě rychlejším. Současně dochází k deformaci informace transformací - na základě subjektivních kritérií editorů či zprostředkovatelů, i na základě deformace pojmového či významového kontextu, daného civilizační zkušeností. Vnímání bolesti či hladu je jiné v Súdánu a jiné ve Spojených státech či Evropě. Vnímání trestnosti cizoložství je jiné v liberálním Švédsku a jiné v katolické Itálii či islámském Iránu. To vše deformuje schopnost univerzálního porozumění i sdílení informací v rámci globální komunity. Pro islamisty byl Ježíš jedním z malých proroků - na úrovni Habakuka, pro španělské, indonézské či italské katolíky je vrcholem duchovního obzoru... nezadržitelně a neřízeně dospíváme do světa knowledge society za situace, kdy ji chápeme jako pokrok technologický, kulturní i sociální, ale nemáme ujasněné základní pojmy a jejich vazby. Vývoje technologického jsme schopni dohlédnout v horizontu deseti, dvaceti let, vývoje sociálního a kulturního v horizontu, nepřesahujícího jeden rok. Sociální vědy beznadějně zaostávají za technickými vědami a nejsou schopny se podílet na předvídání vývoje a předvídavém globálním řízení společnosti. Jak definovat pokrok?Vymezení slova pokrok je možné dvěma způsoby. Co bychom za pokrok neměli považovat (negativní vymezení) a co za pokrok považováno může být (pozitivní vymezení). Negativní: Prestižní spotřeba, prezentační a reklamní výdaje, nadspotřeba (plýtvání), nerecyklovatelnost či neopravitelnost komponent, "zbožní" charakter životního stylu, záměrné využívání technologie k řízené životnosti a morálnímu zastarávání. Pozitivní: "trvale udržitelný" rozvoj ekologicko- technologický, kde každý tvor i výrobek má nárok na svůj životní prostor, životní cyklus přirozeného opotřebení a výrobek na svou recyklovatelnost či využití svých stávajících využitelných komponent jako součástek pro další zpracování. Nutná je ovšem plošná změna myšlení spotřebitelů a jejich životního stylu. Spornými případy se historie jen hemží. Je možné nazvat pokrokem či pozitivním elementem vývoj atomové bomby (neřízené jaderné reakce), který následně vyústil v jaderné reaktory (řízenou jadernou reakci nadkritického množství paliva), zásobující energií kosmické sondy (řízenou jadernou reakci podkritického množství paliva)? Přitom výzkum podkritického využití jaderné energie v souvislosti s vývojem "teplých" supravodičů umožní všeobecnou energetickou dostatečnost i v době vyčerpání fosilních zdrojů... Muselo ale k němu dojít? A tak bychom mohli pokračovat dál... Interaction: Všeobecná deklarace lidských odpovědností BL Čím vším je vinen internet?Virtualita internetu a dalších digitálních komunikačních a mediálních technologií připravila pro vyspělou část světa prostředí ke změnám chování celé populace. Většinu informací budeme čerpat prostřednictvím dematerializované formy, prostřednictvím dálkového přístupu. Daleko více se učíme sdílení informací. Daleko více času strávíme nepřímou komunikací. Daleko méně jsme vázáni na tradiční cyklus dne a noci, zaměstnání a volného času, sedmidenního týdne. Daleko méně času ovšem trávíme s ostatními lidmi, s rodinou, přáteli. Společnost díky drastickým a masovým změnám v chování jednotlivců začíná ztrácet kohezi a individualizuje se. Vzdělání se stává asymetrickým - specializované postupy při komunikaci prostřednictvím ITC technologií si vyžadují odklon od univerzálního vzdělání k až příliš segmentované a specializované vzdělanosti. Ztrácí se koheze i mezi vědními obory, ztrácí se koheze společného jazyka či společně sdílené kultury. Nadprodukce balastních informací a dezinformací má za následek tápání v základních sdílených hodnotách společnosti. Nevyhnutelnost relativity
|
Globalizace | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 7. 2004 | Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? | Štěpán Kotrba | |
22. 7. 2004 | Co po washingtonském konsensu? | Miloš Pick, Jaroslav Ungerman | |
7. 7. 2004 | Demontáž sociálneho modelu Európy? | Ľubomír Tokár | |
7. 7. 2004 | Fukuyama: Je nutno posílit roli státu | ||
2. 7. 2004 | Sociální stát a globalizace | Miloš Pick | |
25. 6. 2004 | Vladimír Špidla: "Sociální demokracie na prahu nové civilizační etapy" | Vladimír Špidla | |
21. 6. 2004 | Opakování je matka moudrosti | Štěpán Kotrba | |
8. 3. 2004 | Globalizace pro lidi: Vize změny | ||
3. 2. 2004 | Globální politika a úskalí africké obnovy | Mesfin Gedlu | |
20. 1. 2004 | Informačná spoločnosť -- globálna výzva v novom miléniu | ||
16. 1. 2004 | Protest proti neoliberalismu -- u nás i v Mexiku | ||
30. 12. 2003 | Globalizace omezuje sobectví národních elit | ||
29. 12. 2003 | Rozmetá globální příliv příležitostí monopol domácích elit? | Jan Čulík | |
6. 11. 2003 | Bohaté státy se musí více snažit: zvýšit pomoc chudým zemím je nejen možné, ale i nutné |
Hacking, hackeři a bezpečnost sítí | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 7. 2004 | Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? | Štěpán Kotrba | |
14. 7. 2003 | Co říká zpráva Ministerstva vnitra o extremismu a co už neříkají média | Štěpán Kotrba | |
10. 7. 2003 | x-ker : My sme buducnost | ||
9. 7. 2003 | Četka, které by bylo potřeba hacknout zpravodaje v New Yorku... | Štěpán Kotrba | |
9. 7. 2003 | Václav Jirovský pro HN: Až opravdu přijde vlk | ||
7. 7. 2003 | 1986 - Hackerův manifest | ||
7. 7. 2003 | Bruce Sterling: The Hacker Crackdown | ||
6. 7. 2003 | Československý underground se směje | ||
5. 7. 2003 | Specialisté provádějí pro Britské listy operativní monitorování "hackerské neděle" | ||
3. 7. 2003 | V neděli se koná hackerská soutěž | ||
12. 6. 2003 | "Triuhorky": Slovenské telekomunikácie obeťou útoku hackerov | Michal Feik | |
7. 11. 2002 | OpenWeekend 2003: Call for papers | ||
19. 10. 2001 | Hackerům se zdařil další průnik na stránky Českých novin | Tomáš Pecina | |
10. 10. 2001 | ČTK: České noviny vystaveny útoku hackerů | Štěpán Kotrba |