24. 6. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 6. 2003

Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?

V roce 2000 byl s patřičnou dávkou digitálního populismu přijat zákon o elektronickém podpisu, který měl umožnit elektronickou komunikaci občanů se státními orgány. Uplynuly již téměř tři roky od jeho přijetí a elektronická komunikace občanů se státními orgány je stále v plenkách.

Zákon byl původně připravován vládními orgány, nakonec však byla díky nechopnosti vyřešit elementární problémy shody dosavadních analogových postupů ve státní správě s digitálními (elektronická varianta doporučeného dopisu s doručenkou, doporučeného dopisu a dopisu do vlastních rukou) za aktivního přispění ministra Březiny a jeho "poradců" přijata narychlo upečená poslanecká varianta Vladimíra Mlynáře a spol., jejíž přípravu iniciovalo a financovalo lobbistické "Sdružení pro informační společnost" -- organizace firem z oblasti informačních a telekomunikačních technologií. Jeho praktická realizace nejen narazila na řadu problémů souvisejících se zpožděním přípravy odpovídajících vyhlášek a nařízení a potřebnou úpravu procesních norem, ale především na nedostatek praktických aplikací ve veřejné správě, které by ho využívaly. Jejich zavedení však naráží na nutnost používat pro komunikaci s občany certifikační služby firem mimo orgány státu.

I když stát při vydávání občanských průkazů, pasů apod. prakticky provádí autentizaci, tedy ověřování totožnosti žadatele, podle stávajícího zákona nemá možnost zřídit vlastní certifikační autoritu a akreditované certifikační služby musí nakupovat. To je sice výhodné pro velké firmy v informačním průmyslu, které se mohou ucházet o státní zakázky na certifikaci úředníků, avšak občany i stát to přijde draho. 1. certifikační autorita PVT nabízela tyto služby řádově za 700 Kč/rok. Přitom tento "digitální privátně odčerpvací penězovod" ze státního rozpočtu nemá nižádnou oporu v analogovém světě, kdy státní, kulaté razítko je tou "nejvyšší autoritou". Čím více by se rozvíjel "pokrokový" způsob státní správy, tím větší zisky by měly "mandatorně" soukromé firmy. Odeslání dopisu z jednoho úřadu na druhý poštou tak vyjde levněji, bez ohledu na množství papíru, spotřebované ve státní a veřejné správě, bez ohledu na prodlevy a nepohodlí při skladování papírových kopií. Dovezení daňového přiznání do finančního úřadu taxíkem vyjde občana také levněji než jeho odeslání po Internetu. Vysoká cena certifikačních služeb souvisí jednak s kartelovým charakterem schváleného zákona, jednak zřejmě i s tím, že certifikační autorita musí do ceny započíst i poměrně vysoké pojistné, kterým se zajišťuje proti případným problémům.

Autoři zákona byli totiž příliš velkorysí: podle litery zákona stejným elektronickým podpisem, který se vyžaduje pro daňové přiznání či žádost o sociální dávky, může být podepsána třeba i obchodní smlouva o převodu vlastnictví. Věcný problém je ovšem v tom, že elektronický podpis ve skutečnosti funguje nikoli jako podpis, ale spíše jako elektronické razítko -- číselnou kombinaci, která se podle určitého algoritmu využívá pro elektronické podepisování může (obdobně jako razítko) teoreticky použít kdokoli, a je pouze na vlastníkovi aby zajistil, že jeho "tajný elektronický klíč" nikdo cizí nezneužije. V případě soudního sporu je potom na něm, aby dokázal že danou listinu nepodepsal! Toto riziko se pak odráží v pojištění, které certifikační autorita promítne do ceny za certifikaci. To ovšem komunikaci státní správy neúnosně prodražuje a není divu, že praktické využití elektronických komunikací státní správy pokulhává. Kdyby podle stejných zákonů fungovalo elektronické bankovnictví, pak bychom se asi těžko dočkali ovládání účtu přes Internet či SMS, které je dnes běžnou nabídkou českých bank.

Na elektronický podpis, který se využívá pro elektronické bankovnictví jsou totiž kladeny menší nároky, než na elektronický podpis pro žádost o sociální dávky. Elektronický podpis pro kontakt s bankou je možno použít pouze pro kontakt s bankou. Není ním možné třeba možné elektronicky podepsat obchodní smlouvu. Je zajímavé, že třeba ve švédský stát udělal dohodu s některými bankami a pro komunikaci občanů a státu využívá elektronický podpis pro elektronické bankovnictví (a žádný speciální zákon k tomu švédský parlament nemusel přijímat).

Je paradoxem, že současná forma zákona o elektronickém podpisu se v České republice stala spíše brzdou než pomocí elektronické komunikace ve státní správě. Díky "pokrokovému" ministrovi a vládním poslancům, kterým je otázka technologického pokroku a zlepšení chodu státní správy ukradená.

                 
Obsah vydání       24. 6. 2003
23. 6. 2003 "Superplevel" zpochybňuje budoucnost geneticky modifikovaných plodin
24. 6. 2003 V Belgii nebudou moci soudit George Bushe
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu
24. 6. 2003 Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Předpisy jsou k ničemu, pokud lidé nepřijali jejich ducha Jan  Čulík
23. 6. 2003 Demonstrace ČMKOS proti "vládnímu balíčku":
Bez reformy či s reformou aneb kdo za to může?
Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 Velká reklama pro pražský turistický průmysl v televizi BBC Jan  Čulík
24. 6. 2003
24. 6. 2003 Varšavská smlouva -- přežívání nebo obnova ? Miroslav  Polreich
24. 6. 2003 Obhajují Hospodářské noviny insider trading?
24. 6. 2003 "Češka", vyhoštěná o víkendu z Irska, byla zřejmě Rumunka Jan  Čulík
24. 6. 2003 Bondyho marxistický manifest Ivan  Lesay
23. 6. 2003 Blairův "ministr propagandy" bude přece jen vyslýchán o Iráku
23. 6. 2003 Demokracie pro všechny: Zakažte komerční média ! Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 "Neukázněná BBC" v táboře v zálivu Guantánamo
20. 6. 2003 Velitel tábora v zálivu Guantánamo: "Všechny zadržované osoby tu byly správně"
31. 5. 2003 Hospodaření OSBL za květen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Varšavská smlouva -- přežívání nebo obnova ? Miroslav  Polreich
24. 6. 2003 Bondyho marxistický manifest Ivan  Lesay
24. 6. 2003 Obhajují Hospodářské noviny insider trading?   
24. 6. 2003 Předpisy jsou k ničemu, pokud lidé nepřijali jejich ducha Jan  Čulík
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Demokracie pro všechny: Zakažte komerční média ! Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 Saddámova inteligence a satelitní telefony Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 "Neukázněná BBC" v táboře v zálivu Guantánamo   
23. 6. 2003 Designer babies: Potřebujeme nový morální kompas   
23. 6. 2003 Velká reklama pro pražský turistický průmysl v televizi BBC Jan  Čulík
23. 6. 2003 "Superplevel" zpochybňuje budoucnost geneticky modifikovaných plodin   
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
22. 6. 2003 Američané "možná usmrtili Saddáma Husajna"   
21. 6. 2003 George Orwell udal vládě "sympatizanty s komunismem"   
21. 6. 2003 Šílenství ohledně nového Harryho Pottera je dobře organizováno   

Elektronický podpis a informatizace státu RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
20. 6. 2003 Ďábelská iridologie Štěpán  Kotrba
16. 6. 2003 Občanství vyžaduje aktivní participaci - aneb nejsme ovce Štěpán  Kotrba
19. 2. 2003 Pozvánka na OpenWeekend 2003   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
14. 1. 2003 Veřejné zakázky: 3% výpalné z dodávek vládě Martin  Kunštek
13. 9. 2002 Levný internet a telefony - jediná možnost akcelerace vývoje společnosti? Michal  Rusek
22. 8. 2002 Státní informační politika ve vzdělávání: kostlivec ve skříni MŠMT Jan  Wagner
4. 7. 2002 42 procent britských domácností je připojeno na internet - stačí to?   
19. 6. 2002 Britská vláda nebude zavádět "chartu pro čmuchaly"   
31. 5. 2002 Finanční úřad Liberec: žádný elektronický, potřebujeme vlastnoruční podpis   
6. 5. 2002 První strasti e-občana Faltuse: Váš certifikát není kvalifikovaný! Jiří  Faltus, Tomáš Pecina

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Demokracie pro všechny: Zakažte komerční média ! Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 Média veřejné služby dostanou brzy tvrdou konkurenci   
16. 6. 2003 Občanství vyžaduje aktivní participaci - aneb nejsme ovce Štěpán  Kotrba
13. 6. 2003 Česká digitální média V. -- přestávka Zdeněk  Duspiva
4. 6. 2003 Má smysl platit za veřejnoprávní televizi koncesionářský poplatek?   
16. 5. 2003 Plachý Plachý a krotká mediální veřejnoprávnost Štěpán  Kotrba
17. 4. 2003 Digitální média veřejné služby IV - Jak dál v roce 2003? Zdeněk  Duspiva
10. 3. 2003 Reakce: Ohrožuje ČT přípravou svého digitálního vysílání české komerční televize? Jan  Čulík
18. 1. 2003 Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální době Štěpán  Kotrba
16. 12. 2002 Digitální média veřejné služby III. Zdeněk  Duspiva
28. 11. 2002 Plnění úkolů projektu, který předložil Jiří Balvín do "výběrového řízení na generálního ředitele České televize v  2001" Jana  Dědečková
11. 11. 2002 Média veřejné služby: "intelektuálové" hledali smysl své další existence Štěpán  Kotrba
11. 11. 2002 Diskusní monolog - digitální média veřejné služby - služba veřejnosti 21. století Štěpán  Kotrba

Reforma v půli cesty RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
14. 1. 2003 Veřejné zakázky: 3% výpalné z dodávek vládě Martin  Kunštek

Knowledge society - znalostní společnost RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
8. 3. 2002 Parlament: Debata ústavních právníků o věcech, kterým nerozumějí a přesto o nich musí rozhodovat Štěpán  Kotrba