12. 10. 2003
Stane se internet jen nástrojem šíření americké kultury?Jak se po světě šíří broadbandový internet, šíření televize po internetu začíná být komerční možností. Otázkou je, zda i televizi po internetu budou dominovat Spojené státy tak, jak ovládly film a televizi. Bude internetová televize americká, zeptal se v deníku Financial Times Richard Epstein:
|
Na rozdíl od kinematografie dokázala tradiční televize po určitou dobu udržovat národní kulturní politiku, protože toto médium - na rozdíl od filmu - bylo možno ovládat prostřednictvím monopolních veřejnoprávních institucí. Ale tento systém se rozložil v osmdesátých letech a zprivatizované televizní vysílání se brzo naplnilo americkými pořady. Komerční televize je častěji svými charakteristikami daleko američtější než jsou veřejnoprávní televizní stanice. Teď se blíží příchod internetové televize, avšak internetové společenství, které je silně internacionalistické a multikulturní, odmítá čelit možnosti, že by se internet mohl stát jen dalším nástrojem šíření americké kultury. Šíření televizního signálu po internetu je však čtyřicetkrát dražší než jeho šíření prostřednictvím kabelové televize. Internetová televize se tedy zřejmě stane jen luxusním zbožím. Bude se jí pravděpodobně užívat jen k těmto účelům: 1. K šíření nových filmů před tím, než budou masově publikovány na běžných nosičích. 2. Pro specializované divácké obce, jimž nemůže sloužit masová televize. 3. Pro internaktivní a multimediální aplikace, které budou internetové televize využívat tak, jak nelze využívat tradičního lineárního vysílání. Zjevně se bude internetové televize využívat především k interaktivitě, asynchronicitě, k propojování lidí např. při úředním jednání a pro multimediální aplikace. Výroba interaktivních a multimediálních pořadů je nákladná. Vyžaduje také kreativitu, množství programátorů, podstatné testová programů a neustálou aktualizaci starších verzí. Při výrobě takových pořadů se silně ušetří finanční prostředky, bude-li se jich vyrábět hodně na jednom místě. V silném postavení budou výrobci s velkými finančními prostředky, kteří budou schopni diverzifikovat riziko, budou schopni adaptovat své výrobky na různé přehrávače, propojí užívání různých programů a vytvoří pravidelné komunity uživatelů. To všechno, zdá se, zvýhodňuje americké firmy. Kromě toho, vzhledem k tomu, že na internetu nehraje vzdálenost roli, vzdálenost přestane být ochranou místních kulturních zvláštností. Proto bude zřejmě internetová televize silně americká. Účastníci z jiných zemí se na ní budou sice taky asi podílet, ale aniž by se stali globálními hráči. Povede to k podstatným prohrám v kulturní oblasti. Ti, kdo začnou prohrávat, se začnou odvolávat na veřejný kulturní zájem a to nutně povede k ochranářské regulaci. Musíme být proto tedy připraveni na vznik kulturních a obchodních válek v oblasti tohoto nového televizního vysílání, uzavírá autor. Jiný diskutér v tomto mezinárodním ekonomickém deníku zpochybňuje jeho názor, že budou mít americké firmy při výrobě pořadů pro internetovou televizi tak velký kapitálový i zkušenostní náskok.
Podrobnosti v angličtiněZDE
|