26. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 7. 2004

Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec"

Vy tady v Čechách jíte kapra, i když vám to nechutná. To je přece zajímavé. Podporujete tradici.

Jan Čulík hovořil s islandským absolventem pražské FAMU Borkurem Gunnarssonem o jeho výborném filmu Silný kafe.

Recenze filmu Silný kafe ZDE

Když mluvím s Čechy o vašem filmu, který je podle mého názoru vynikající, říkají, že je ten film "cizí". Souhlasíte?
Myslím si, že každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec". Film Silný kafe je dílem týmu. Je to český, islandský, finský i chorvatský film. Většina umělců v tomto filmu jsou Češi. Já jsem samozřejmě Islanďan, ale je to náš film, je dílem týmu.
Proč si myslíte, že říkají, že je "cizí", nebo " nečeský" film?
Já takovou reakci chápu. Humor v každém filmu se přímo dotýká lidí a jejich osobností. Zasahuje pod kůži. Není to humor založený na tom, že někdo upadne na zem. Humor v našem filmu je založen na nedorozuměních. Někdo například útočí na někoho jiného, aniž by věděl, že druhá osoba je jeho dívkou. Je to ironický, sarkastický humor.
Je to islandský humor?
Ano, možná je to více islandský humor, je víc všeobecný.
V rozhovoru, který jste v Uherském Hradišti poskytl festivalové televizi, jste řekl, že islandská kultura je naprosto odlišná od české kultury. V čem?
To jsem řekl? Že je absolutně odlišná?
No, řekl jste, že je velmi odlišná. Například jste řekl -- což mi připadlo trochu povrchní -- že na Islandu neexistuje vykání. Zjevně ale pociťujete, že existují i jiné rozdíly.
No, s tím vykáním právě vůbec povrchní není. Ta věc je daleko hlubší. Vzhledem k tomu, že na Islandu neexistuje vykání, na Islandu se neprojevuje tolik ona přirozená zdvořilost vůči autoritám, jaká vládne v České republice. Myslím třeba onen silný respekt vůči profesorům, učitelům.
Takže je islandská společnost neformálnější?
Islandská společnost je daleko neformálnější a agresivnější. Lidé tam neprojevují vůči autoritám respekt.
Je to "západnější" způsob chování, než co převažuje v České republice?
V každém případě je islandský. Na Islandu nemáme armádu. Nikdy jsme se nenaučili pochodovat v armádě. Vždycky "jdeme proti". Samozřejmě, určitý respekt existuje i na Islandu, ale méně než v ČR.
Jaké jsou české rysy vašeho filmu? Když říkáte, že je to práce celého týmu...
Příběh filmu se odehrává v České republice. Většinou je celý založen na mé zkušenosti z České republiky. Filmový štáb přispíval svými zážitky ke zkušenostem, které jsem měl já. Takže se film zabývá českou zkušeností. Možná, že na ni nahlížíme z Islandu.
Podle mého názoru je tento film převážně o neohrabaných mezilidských vztazích. Jak lidé nejsou schopni citlivě reagovat na druhé lidi. Může to být pravda?
Je to tak možné říci. Ale tento film je v podstatě o něčem jiném. Je o "režisérech" a o "režírování". O řízení druhých a situací kolem nás. Všechny postavy ve filmu jsou "režiséři".
Takže je o moci?
Je o moci a o hledání místa, kde by člověk mohl být. Všichni ve filmu hledají nějaké místo, kam by si mohli sednout. A mají s tím velký problém. Tomislav se snaží sednout si na nádraží a i odtamtud ho vyhodí.
Takže je to film o tom, jak se lidé snaží najít si své místo na světě?
Není o snaze najít si své místo na světě, je o tom, mít možnost si někde sednout. Ano, najít domov. Nemusí to být místo. Stačí být v náručí někoho, k němuž patříte.
Je váš film i o tom, jak lidé nikam a k nikomu nepatří?
Ano. A t "režírování" skutečnosti je velmi důležitá věc. Protože hlavní postava -- David - ve filmu natáčí film a od samého začátku mu jeho producent "produkuje", vytváří skutečnosti i pro jeho život. Producent pro něho vytvoří i mejdan, který je hlavní součástí filmu. David režíruje svůj film velmi infantilním, dětským, agresivním způsobem. Zatímco Maja, která sice "režíruje" svůj vztah také agresivně, ale je si také vědoma, kde jsou hranice. Nepřehání to.
Když se někdo snaží "režírovat" lidi kolem sebe a dělá film ve filmu, znamená to, že je takový člověk v sobě nejistý?
Myslím, že to není tak jednoduché. Všichni lidé něco potřebují. Někteří jsou schopni své potřeby naplnit anebo je změnit, aniž by všechno kolem sebe agresivně uspořádávali. To ale dělá režisér David.
Je Silný kafe i filmem o sobectví?
Když jde o vztahy mezi dívkou a mužem, do určité míry musí jít i o sobectví.
Vy máte velmi záporný názor na muže.
Opravdu? (Smích)
Protože všichni muži ve vašem filmu jsou v podstatě svině.
(Smích) To je pravda. To jste řekl správně. Ale myslím, že jsou v něm i slušní muži. Honza, producent ve filmu, je slušný člověk. Myslím, že je to hrdina tohoto filmu. Vždycky dělá pro všechny lidi jen to nejlepší.
Studoval jste v České republice na FAMU. Jste tu už čtyři roky. Řekl jste, že jste zde kvůli dívce.
Přijel jsem do ČR kvůli jedné dívce.
A zůstal jste kvůli FAMU?
FAMU z vás udělala mezinárodního režiséra s určitými českými zkušenostmi. Co vám dala česká filmová kultura? Protože to, co jste vytvořil, je ovlivněno českou filmovou kulturou, ale není to česká filmová kultura. Váš film je tak zajímavým hybridem.
Pro mě samotného je velmi obtížné určit, co z české kultury mě ovlivnilo. Lépe by to asi dokázali říct jiní lidé. Protože sám si všímáte vlastních změn nejméně a nejlépe vidíte změny u jiných. Ovlivnili mě myslím nejvíce lidé, s nimiž pracuji. Když režírujete české herce, ovlivní vás už to, že s nimi pracujete. Když pracujete s českým kameramanem, ovlivní vás jeho názory. Proto mě asi místní skutečnosti ovlivnily daleko více, než si to sám uvědomuji. Protože vždycky jste důsledkem vlivů, které si řádně neuvědomujete. Můžu vám vyjmenovat své oblíbené knihy či filmy, ale nemyslím si, že měly na mě tak velký vliv. Největší vliv na mě má česká společnost, ta mě ovlivňuje každý každý den.
Jedna má studentka řekla, že "Češi hovoří jen mezi sebou, lidé odjinud hovoří s mezinárodním publikem". Váš film je o Češích a přitom je, myslím, mezinárodně srozumitelný. Mohl by to být způsob, jímž by mohl jít český film, aby se dostal z místního ghetta do světa. Ale je to realistické? Protože vy jste zatím jenom jeden. Jediný cizinec s českou zkušeností, který takto otvírá českou kinematografii světu...
Možná, že máte pravdu z obou pohledů. Doufám, že máte pravdu, že bude zájem ze zahraničí, protože už jsme měli úspěch alespoň v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, ale -- nevím. Nejsem si jist, že je to tím, že jsem cizinec. Ten film prostě měl dobrý tým. Měl jsem kolem sebe dobré lidi a ti mají rádi můj humor.
Tým je přirozeně velmi důležitý. Na filmu je zajímavá právě vazba mezi vámi - cizincem s českou zkušeností - a místním týmem. Vy si navzájem rozumíte. Vzniká synergie. Uvědomuje si váš tým, že k tomuto dochází?
Těžko říct. Uvědomují si, že stálo za to o tento film bojovat. My jsme neměli vůbec žádné peníze. Neměl jsem v posledním týdnu natáčení ani peníze na jídlo. Herci mi během natáčeli kupovali potraviny.
A máte peníze teď?
Ne, nemám, ale herci začínají pomalu dostávat honoráře.
A vy ještě ne?
Ne, já jsem na seznamu poslední.
To je strašné... Ale na druhé straně - není to vynikající, že se v České republice dá natočit celovečerní film bez peněz? V Británii nebo v USA by něco takového nebylo možné, ne?
Myslím, že by to bylo možné. Není důležité, kde na světě člověk je. Jde o to, jestli máte energii a dobrý tým a jste schopen a ochoten za svou vizi bojovat.
Takže budete se svým týmem dál pracovat a teď budete natáčet film o kaprech. O čem doopravdy bude?
Bude to film o kaprech. (Smích, pak vážněji) Bude to film o vazbách mezi lidmi. Nebude to tolik o partnerských vztazích jako Silný kafe, ale o vztazích v jedné rodině. Víte, kapr je symbolem tradice. Bude to film o lidech, kteří jdou proti tradici a také o lidech, kteří tradici podporují. Je to senzační. Vy tady toho kapra jíte, i když vám to nechutná. To je přece zajímavé. Podporujete tradici.
                 
Obsah vydání       26. 7. 2004
26. 7. 2004 Návrh koaliční smlouvy
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
24. 7. 2004 Česká byrokracie zabránila známému íránskému režiséru, aby přijel do Uherského Hradiště Jan  Čulík
26. 7. 2004 Zdánlivá dvojjazyčnost Letní filmové školy a seznam dalších závad Jan  Čulík
26. 7. 2004 Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? Štěpán  Kotrba
23. 7. 2004 Internetová svoboda a její budoucnost
26. 7. 2004 Jsou neexistující "zemanovci" vlivní nebo bezvýznamní ? Ivan  David
24. 7. 2004 Lex Mašín? Jan  Sýkora
24. 7. 2004 Vrah anebo hrdina, bohužel jsme jedna rodina Štěpán  Kotrba
24. 7. 2004 Státní vyznamenání Mašínům? ANO! Petr  Bísek
23. 7. 2004 "Československo" jako země, kde policie střílí po chodcích Jan  Sýkora
26. 7. 2004 Mexické bezpečnostní špičky si dávají implantovat mikročipy proti únosům Miloš  Kaláb
26. 7. 2004 Eurovolby nebyly zelené Ondřej  Slačálek
26. 7. 2004 Není zeď jako zeď, hlavně, že je tlustá Zdeněk  Moravčík
24. 7. 2004 Deník Guardian je za posledního půl roku na Google News nejpopulárnějším zdrojem zpravodajství
25. 7. 2004 Český sen o českém snu Zdeněk  Bárta
26. 7. 2004 Ministerstvo školství by měl vést odborník Radek  Sárközi
23. 7. 2004 Špidla bude "vykopnut nahoru"?
23. 7. 2004 Zdiskreditovaný spojenec Tonyho Blaira nominován na komisaře EU
24. 7. 2004 Za "tvrdou práci" bude mít eurokomisař plat 600 000 Kč měsíčně
24. 7. 2004 Usáma bin Ladin se šíří jako počítačový virus
23. 7. 2004 Politika - nevstupovat Václav  Dušek
23. 7. 2004 V Británii byly povoleny "designer babies" na záchranu sourozenců
22. 7. 2004 Blair nahradil politiku reklamou Jan  Čulík
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
26. 7. 2004 Eurovolby nebyly zelené Ondřej  Slačálek
26. 7. 2004 Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? Štěpán  Kotrba
26. 7. 2004 Jsou neexistující "zemanovci" vlivní nebo bezvýznamní ? Ivan  David
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
24. 7. 2004 Lex Mašín? Jan  Sýkora
24. 7. 2004 Vrah anebo hrdina, bohužel jsme jedna rodina Štěpán  Kotrba
23. 7. 2004 USA a Kanada: Atmosféra strachu nás drží přikrčené při zemi Miloš  Kaláb
23. 7. 2004 Politika - nevstupovat Václav  Dušek
22. 7. 2004 Co po washingtonském konsensu? Miloš  Pick, Jaroslav Ungerman
22. 7. 2004 Rozdíl mezi psem domácím, hlídacím, vlkem stepním a hyenou skvrnitou Štěpán  Kotrba
22. 7. 2004 Blair nahradil politiku reklamou Jan  Čulík
21. 7. 2004 Jak stát dělá překážky i dětem postižených rodičů Jan  Paul
21. 7. 2004 Šťastný život a správná metodologie vědy Stanislav  Heczko

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
26. 7. 2004 Zdánlivá dvojjazyčnost Letní filmové školy a seznam dalších závad Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
24. 7. 2004 Česká byrokracie zabránila známému íránskému režiséru, aby přijel do Uherského Hradiště Jan  Čulík
18. 8. 2003 Letná filmová škola 2003: O spacákoch a akreditácii Peter  Konečný
5. 8. 2003 LFŠ závěrem: Letošní Filmovka ve srovnání s loňskou Jan  Čulík
4. 8. 2003 Letní filmová škola: Lesní chodci a Nevěrné hry Jan  Čulík
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
25. 7. 2003 ČT "mediálním partnerem" Letní filmové školy v Uherském Hradišti   
5. 8. 2002 Naposledy z Uherského Hradiště: zamyšlení nad českými filmy Jan  Čulík
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
31. 7. 2002 Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
25. 7. 2004 Český sen o českém snu Zdeněk  Bárta
14. 7. 2004 Český sen žaluje ODS a supermarket Julius Meinl za porušení autorských práv   
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík
12. 7. 2004 Brabcův Krysař není úplně špatný film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...   
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
21. 6. 2004 Konec kritiků v Čechách Jan  Lipšanský
3. 6. 2004 Český film a skrytá reklama Jan  Petrov
2. 6. 2004 Film Post coitum a skrytá reklama v něm