9. 2. 2004
BUDOUCNOST MÉDIÍReality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám?Budoucí televize může mít křišťálově čistý, naprosto stabilní obraz, dokonalý prostorový zvuk a může k vám být přesto dopravena - přes internet. K tomu ale dnes vede dlouhá cesta - strategické rozhodování o podobě broadbandových sítí a vysoce nákladných investicích do celého výrobního i distribučního cyklu - po celém světě. University of Washington, s pomocí Sony Electronics demonstrovala na podzim roku 1999 přenos HDTV signálu ze Stanford University přes výzkumnou síť Internet2. Bez jakýchkoliv proprietárních technologií se tehdy uskutečnil první přenos nekomprimovaného signálu UHDTV rychlostí 270 megabitů za sekundu. |
Žádný asynchronní přenosový režim (ATM), žádný "zákaznický" dekodér koupený za drahé peníze od telefonní společnosti. Vše via TCP-IP v prostředí podobném dnešnímu internetu. To je téměř 500 krát rychleji, než je dosažitelné s tradičním 56k modemem. 1080i znamená, že namísto 480 řádek je obraz rastrován prokládaným (interleased) signálem o rozlišení 1920 x 1080 pix. Daleko kvalitněji, než tradičním, konvenčním HDTV, který je vysíláno daleko menší rychlostí - 19,2 megabity za sekundu. Prototyp systému digitálního videa produkuje obraz o tak vysoké kvalitě, že lidské oko se musí snažit, aby jej rozlišilo od reality. Systém ultravysokého rozlišení videosignálu (UHDV), dosahuje 16x většího rozlišení obrazu než nejpokročilejší videotechnologie nyní dostupného vysílání. Kanadská firma DALSA si dala ale ještě ambicióznější úkol. Vyvinout televizní kameru pro "double" UHDTV v progresivním rozlišení se snímacím senzorem 4046 x 2048 pixelů o barevné hloubce interpolovanáho RGB / 16 bits na kanál (48 bits celkem), linearní v neprokládaném rozlišení o 24 až 48 progresivních framech za sekundu. Datový tok je při 24 framech na úrovni 3x402 MBs, celkem tedy 1208 MBs pomocí 1/4" optického kabelu. Barevný prostor GRGB i rozlišení se už vyrovná 35mm filmu. Výstup je ve formátu TIFF (48-bit, RGB), nebo RAW, případně s bezztrátovou kompresí 2,5:1 pomocí algoritmu L3 (Layered Low-complexity Lossless), na který má firma exkluzivní komerční livenci. Salsa založil v roce 1980 Dr. Savvas Chamberlain, průkopník v oblasti digitálního obrazu. DALSA vyvíjela a vyráběla nejvýkonnější obrazové senzory a kamery po celých 20 let, pro vědecké a průmyslové aplikace, které požadovaly nejvyšší rozlišení (50+ Mpix), nejvyšší rychlost (až 1 milion frames za sekundu), či nejvyšší dynamický rozsah (12, 14, 16 bitů a více). Digitální kinematografická kamera "Origin" s rozlišením "double" UHDTV měla světovou premiéru na National Association of Broadcasters show v Ls Vegas, 5. dubna 2003. Vývojáři v Japan Broadcasting Corporation (NHK) dnes už mohou prezentovat obraz s 4 000 vodorovnými televizními řádky. NHK, který odhalil podrobnosti UHDV poprvé na technologické konferenci IBC v Amsterdamu, navrhuje videokameru, datové ukládací zařízení a projekční systém, který by si poradil s extrémními požadavky dynamického obrazu s 33Mpix rozlišením. Dnes mají diskový záznamový systém tvořený 16 HDTV záznamovými jednotkami s kapacitou 35 terabajtů, a dokáží prozatím stříhat 18 minutové UHDV stopáže. Japan Broadcasting Corporation vyvíjí pro uHDTV televizory. Asociace spotřební elektroniky hlásí už několik let, že prodej "tradičních" HDTV televizorů je "značně vyšší než minulý rok". Ovšem důvody pro nákup vysoce moderních přijímačů je vlastnictví "domácího kina". Nezanedbatelným motorem je rostoucí nabídka DVD a možnost jejich domácího "přepalování" za ceny desítek korun. Smutek tak zachvacuje producenty filmů, kterým hrozí, že černý trh zničí definitivně jejich byznys. Věk digitálního vysílání ale už nastal a zastavit či zpomalit nelze. Americká Federal Communication Commission stanovila už jednou kritické datum - květen 2002, dokdy měly mít všechny komerční stanice digitální signál. Analogové vysílání by podle tohoto harmonogramu mělo být přerušeno koncem 2006 - ale pouze za podmínky, jestliže by 85 procent domácností mohlo mohlo přijímat digitální vysílání. Další termín FCC se nyní týká přijímačů. Do roku 2007 každý televizní přijímač, dovezený či vyrobený ve Spojených státech, musí být vybaven pro příjem digitálního signálu. Dnes je situace taková, že spotřebitelé čekají na nabídku dostatečně atraktivní, aby se jim vyplatila investice do nových přijímačů a antén, provozovatelé zase čekají na zájem a penetraci, aby první generace "digitálních" televizních investorů nezkrachovala jen proto, že bude vysílat "do zdi". A výrobci televizorů se bojí rozsáhlých investic ještě více. Kdo tento gordický uzel rozetne? Do nyní plánovaných digitálních multiplexů na území ČR se nevejde ani "obyčejný" HDTV signál (zabral by většinu spektra multiplexu) a další multiplexy je možno koordinovat až ve chvíli, když bude analogové vysílání vypnuto. Letopočet 2006 se blíží. |
Budoucnost médií | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
9. 2. 2004 | Televize, která vás pozná | Štěpán Kotrba | |
9. 2. 2004 | Reality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám? | Štěpán Kotrba | |
9. 2. 2004 | Kancelářský dozorce nejlepšího výkonu | Štěpán Kotrba | |
9. 2. 2004 | Dívka jménem Hertz | ||
7. 2. 2004 | Obrázky z Marsu jsou komprimovány novou technologií | Štěpán Kotrba | |
4. 2. 2004 | 3D halucinace místo monitoru | Štěpán Kotrba | |
3. 2. 2004 | Soundbug - reproduktor z čehokoliv | Štěpán Kotrba |