9. 2. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 2. 2004

BUDOUCNOST MÉDIÍ

Reality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám?

Budoucí televize může mít křišťálově čistý, naprosto stabilní obraz, dokonalý prostorový zvuk a může k vám být přesto dopravena - přes internet. K tomu ale dnes vede dlouhá cesta - strategické rozhodování o podobě broadbandových sítí a vysoce nákladných investicích do celého výrobního i distribučního cyklu - po celém světě. University of Washington, s pomocí Sony Electronics demonstrovala na podzim roku 1999 přenos HDTV signálu ze Stanford University přes výzkumnou síť Internet2. Bez jakýchkoliv proprietárních technologií se tehdy uskutečnil první přenos nekomprimovaného signálu UHDTV rychlostí 270 megabitů za sekundu.

Žádný asynchronní přenosový režim (ATM), žádný "zákaznický" dekodér koupený za drahé peníze od telefonní společnosti. Vše via TCP-IP v prostředí podobném dnešnímu internetu. To je téměř 500 krát rychleji, než je dosažitelné s tradičním 56k modemem. 1080i znamená, že namísto 480 řádek je obraz rastrován prokládaným (interleased) signálem o rozlišení 1920 x 1080 pix. Daleko kvalitněji, než tradičním, konvenčním HDTV, který je vysíláno daleko menší rychlostí - 19,2 megabity za sekundu.

Prototyp systému digitálního videa produkuje obraz o tak vysoké kvalitě, že lidské oko se musí snažit, aby jej rozlišilo od reality. Systém ultravysokého rozlišení videosignálu (UHDV), dosahuje 16x většího rozlišení obrazu než nejpokročilejší videotechnologie nyní dostupného vysílání.

Kanadská firma DALSA si dala ale ještě ambicióznější úkol. Vyvinout televizní kameru pro "double" UHDTV v progresivním rozlišení se snímacím senzorem 4046 x 2048 pixelů o barevné hloubce interpolovanáho RGB / 16 bits na kanál (48 bits celkem), linearní v neprokládaném rozlišení o 24 až 48 progresivních framech za sekundu. Datový tok je při 24 framech na úrovni 3x402 MBs, celkem tedy 1208 MBs pomocí 1/4" optického kabelu. Barevný prostor GRGB i rozlišení se už vyrovná 35mm filmu. Výstup je ve formátu TIFF (48-bit, RGB), nebo RAW, případně s bezztrátovou kompresí 2,5:1 pomocí algoritmu L3 (Layered Low-complexity Lossless), na který má firma exkluzivní komerční livenci. Salsa založil v roce 1980 Dr. Savvas Chamberlain, průkopník v oblasti digitálního obrazu. DALSA vyvíjela a vyráběla nejvýkonnější obrazové senzory a kamery po celých 20 let, pro vědecké a průmyslové aplikace, které požadovaly nejvyšší rozlišení (50+ Mpix), nejvyšší rychlost (až 1 milion frames za sekundu), či nejvyšší dynamický rozsah (12, 14, 16 bitů a více). Digitální kinematografická kamera "Origin" s rozlišením "double" UHDTV měla světovou premiéru na National Association of Broadcasters show v Ls Vegas, 5. dubna 2003.

Vývojáři v Japan Broadcasting Corporation (NHK) dnes už mohou prezentovat obraz s 4 000 vodorovnými televizními řádky. NHK, který odhalil podrobnosti UHDV poprvé na technologické konferenci IBC v Amsterdamu, navrhuje videokameru, datové ukládací zařízení a projekční systém, který by si poradil s extrémními požadavky dynamického obrazu s 33Mpix rozlišením. Dnes mají diskový záznamový systém tvořený 16 HDTV záznamovými jednotkami s kapacitou 35 terabajtů, a dokáží prozatím stříhat 18 minutové UHDV stopáže.

Japan Broadcasting Corporation vyvíjí pro uHDTV televizory. Asociace spotřební elektroniky hlásí už několik let, že prodej "tradičních" HDTV televizorů je "značně vyšší než minulý rok". Ovšem důvody pro nákup vysoce moderních přijímačů je vlastnictví "domácího kina". Nezanedbatelným motorem je rostoucí nabídka DVD a možnost jejich domácího "přepalování" za ceny desítek korun. Smutek tak zachvacuje producenty filmů, kterým hrozí, že černý trh zničí definitivně jejich byznys.

Věk digitálního vysílání ale už nastal a zastavit či zpomalit nelze. Americká Federal Communication Commission stanovila už jednou kritické datum - květen 2002, dokdy měly mít všechny komerční stanice digitální signál. Analogové vysílání by podle tohoto harmonogramu mělo být přerušeno koncem 2006 - ale pouze za podmínky, jestliže by 85 procent domácností mohlo mohlo přijímat digitální vysílání. Další termín FCC se nyní týká přijímačů. Do roku 2007 každý televizní přijímač, dovezený či vyrobený ve Spojených státech, musí být vybaven pro příjem digitálního signálu. Dnes je situace taková, že spotřebitelé čekají na nabídku dostatečně atraktivní, aby se jim vyplatila investice do nových přijímačů a antén, provozovatelé zase čekají na zájem a penetraci, aby první generace "digitálních" televizních investorů nezkrachovala jen proto, že bude vysílat "do zdi". A výrobci televizorů se bojí rozsáhlých investic ještě více.

Kdo tento gordický uzel rozetne? Do nyní plánovaných digitálních multiplexů na území ČR se nevejde ani "obyčejný" HDTV signál (zabral by většinu spektra multiplexu) a další multiplexy je možno koordinovat až ve chvíli, když bude analogové vysílání vypnuto. Letopočet 2006 se blíží.

                 
Obsah vydání       9. 2. 2004
8. 2. 2004 Británie prováděla špionáž proti spojencům v RB OSN
9. 2. 2004 George Bush hájil útok na Irák jako "válečný prezident"
7. 2. 2004 51% Britů: Blair by měl rezignovat
8. 2. 2004 Hans Blix: Výzvědné informace o Iráku byly zdramatizovány
7. 2. 2004 Je Tony Blair idiot nebo lhář?
9. 2. 2004 O Blairovu budoucnost nejde. Je to daleko závažnější
8. 2. 2004 Intriky a cenzura v BBC?
9. 2. 2004 Napadl sníh, vlaky mají zpoždění: může za to BBC
9. 2. 2004 Omluva ČT za reportáž o SAZCE ano, omluva za lži o Bhópálu ne? Jan  Berger
9. 2. 2004 O cestopisech Štefan  Švec
8. 2. 2004 Nedělní rozhovor o českých médiích, o BBC a o novinářské práci
6. 2. 2004 George Novotny: Lidovky lžou
9. 2. 2004 Politika ČSSD v Právu: "Zvýšení sociálních dávek je jen kompenzace zdražení" Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Bankrot České republice nehrozí Jan  Hošek
8. 2. 2004 "Kavkazcenter" obviňuje z moskevského atentátu Putina
9. 2. 2004 Poslanec KDU ČSL Jiří Karas nominován na cenu Zlatá slza Grano Salis
9. 2. 2004 Ježíš Kristus feťákem a co s tím má společného Adolf Hitler? Ladislav  Kahoun
9. 2. 2004 O postmodernismu Tomáš  Koloc
9. 2. 2004 Naprostá většina lidí nenávidí spamovou poštu Radek  Mokrý
9. 2. 2004 Skupina JKG jsou nebezpeční neonacisté
9. 2. 2004 Misogynní rezoluce irácké Vládní rady je odsouzena k neúspěchu
9. 2. 2004 Američany jmenovaná Vládní rada ruší práva iráckých žen
6. 2. 2004 Tony Blair "zasáhne proti středoevropským Romům"
9. 2. 2004 Kancelářský dozorce nejlepšího výkonu Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Dívka jménem Hertz
9. 2. 2004 Reality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám? Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Televize, která vás pozná Štěpán  Kotrba
7. 2. 2004 Obrázky z Marsu jsou komprimovány novou technologií Štěpán  Kotrba
8. 2. 2004 Dívat se Božíma očima Zdeněk  Bárta
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 2. 2004 Hospodaření OSBL za leden 2004

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
9. 2. 2004 Televize, která vás pozná Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Reality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám? Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Kancelářský dozorce nejlepšího výkonu Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Dívka jménem Hertz   
7. 2. 2004 Obrázky z Marsu jsou komprimovány novou technologií Štěpán  Kotrba
6. 2. 2004 ČT i digitalizace ve Sněmovně Zdeněk  Duspiva
6. 2. 2004 Rozšíření programové nabídky a vylepšená televize - nebo sen? Štěpán  Kotrba
4. 2. 2004 3D halucinace místo monitoru Štěpán  Kotrba
3. 2. 2004 Soundbug - reproduktor z čehokoliv Štěpán  Kotrba
3. 2. 2004 Úloha, financování médií veřejné služby a digitalizace   
3. 2. 2004 Digitalizace -- na řadě je vláda Zdeněk  Duspiva
29. 1. 2004 Jaká budou "nová" média a jací budou "noví" lidé Štěpán  Kotrba
28. 1. 2004 Armádní technologie, balastní informace a internetová drbna Štěpán  Kotrba
28. 1. 2004 Digitalizace -- řeší se jak začít Zdeněk  Duspiva
27. 1. 2004 Radko Kubičko a Štěpán Kotrba v pořadu Lidé od novin   

Budoucnost médií RSS 2.0      Historie >
9. 2. 2004 Televize, která vás pozná Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Reality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám? Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Kancelářský dozorce nejlepšího výkonu Štěpán  Kotrba
9. 2. 2004 Dívka jménem Hertz   
7. 2. 2004 Obrázky z Marsu jsou komprimovány novou technologií Štěpán  Kotrba
4. 2. 2004 3D halucinace místo monitoru Štěpán  Kotrba
3. 2. 2004 Soundbug - reproduktor z čehokoliv Štěpán  Kotrba