4. 9. 2003
Bude vzdělání zbožím?Václav Bělohradský napsal pro Právo 1.září 2003 článek "Je vzdělání na cestě stát se zbožím?". Je to článek o nezastupitelné roli vzdělání v dnešní době pro společnost. V Čechách je od dob Marie Terezie povinná školní docházka a byl tak položen základ moderního způsobu vzdělávání. Již tehdy si feudální panovníci uvědomovali důležitost vzdělání pro rozvoj státu. Zvítězí-li trh nad zdravým rozumem, stane se naše společnost opravdu společností kvalifikovaných idiotů.
|
Pod pojmem "ekonomická globalizace" se skrývá privatizace a liberalizace, tedy převod co největšího množství statků do soukromých rukou a neomezené právo s nimi obchodovat. "Privatizovaný trh nutí jednat co nejefektivněji - co je nadbytečné, jen zbytečně zvyšuje náklady. Důsledkem privatizace vzdělání je rychlá redukce vzdělání na pouhou kvalifikaci, na přípravu na zaměstnání" říká Václav Bělohradský. Musíme rozlišovat mezi kvalifikací a vzděláním. Kvalifikace je specializovaná příprava na povolání. Cílem vzdělání je, aby se lidé naučili samostatně a svobodně myslet, získávat a analyzovat informace. Vzdělání nesmí být jen přípravou na povolání. Příkladem privatizovaného trhu se vzděláním jsou Spojené státy. Americké školství je kritizováno snad všemi politiky před volbami, po volbách se na něj zase zapomene. "Školství je v troskách, učitelé podceňováni, špatně placeni," říká profesor Bimbaum z Massachutes University a dodává k tomu rezignovaně, že konečným výsledkem je téměř 50 miliónů negramotných lidí v Americe. Milion graduantů amerických High Schools (absolventů středních škol) ročně není schopno přečíst si svůj diplom. Jsou však špičkovými basketbalisty, fotbalisty nebo hokejisty. Analfabetismus v USA je největší ze všech hospodářsky rozvinutých zemí. Zvítězí-li trh nad zdravým rozumem, stane se naše společnost společností kvalifikovaných idiotů, jak říká Bělohradský. Sám ze své praxe vím, že podobné trendy tady jsou již dlouho. Jako vedoucí montáží v minulém režimu jsem řídil české pracovníky. Na dodávkách zařízení se podílely i "západní" společnosti. Pokud se na jejich zařízení vyskytl nějaký problém, pobíhali jejich montéři bezradně okolo a žhavili dráty do mateřského podniku a žádali vyslání dalšího specialisty. Šel okolo náš montér, podíval se na to, chvilku přemýšlel, pak věc během několika minut spravil. To je rozdíl mezi vzdělaným člověkem, který umí používat svůj mozek a kvalifikovaným idiotem. Pokusy o likvidaci vzdělání a jeho nahrazení pouhou kvalifikací nejsou výsadou kapitalismu. Pamatuji si, jak jsme se smáli sovětským specialistům. "Inženýr na šrouby" znal jenom šrouby - na problém s matičkou musel přijít "inženýr na matičky". Tenkrát jsme se tomu smáli, ale mělo to horší a méně viditelné následky. Tento "produkt" totalitního vzdělávacího systému byl ideálním socialistickým člověkem. Nedostatek vzdělání byl zárukou, že se lidé nebudou starat o politiku, nebudou hloubat nad příčinami a důsledky nedostatků společnosti. Jenže, není účelem tvorby "kvalifikovaných idiotů" totéž, co chtěli komunisté? Dva režimy, dva systémy, stejný zájem, stejné metody. Je zajímavé, že kapitalistický režim používá stejné prostředky jako režim totalitní. Polovzdělaný člověk se bude starat jen o práci a ve volném čase (pokud nějaký bude mít) konsumovat výrobky. Ideální společnost budoucnosti. Bohužel, nejhorší pro nás je to, že tito kvalifikovaní idioti - produkt totalitního režimu - se u nás dostali k moci po roce 1989. Tito kvalifikovaní absolventi komunistických universit, nám předvedli jak polovzdělaný člověk dělá politiku. Odborníci, kteří znali svůj obor, ale nedokázali domyslet (protože jim chybělo všeobecné vzdělání) následky svých rozhodnutí začali předvádět co se naučili, ale s opačným znaménkem. "Zbožštění trhu" provázené "útěkem před právníky" doplněné názorem "neznám špinavé peníze" bylo začátkem rozkradení republiky, tunelování bank a dalších produktů divokého kapitalismu u nás. Dalším příkladem je tvorba zákonů v našem parlamentu. Tentýž druh lidí na nás chrlí ročně stovky zákonů. Mají jedinou vadu, většina z nich se musí za pár měsíců novelizovat, protože našim poslancům chybí schopnost domyslet následky zákonů, které vytvořili. Tak nás naši politici systémem "pokus - omyl" vedou ke světlé budoucnosti. Jediným světlým bodem je to, že malý český člověk, vzdělaný a tvořivý si dovede poradit a proplouvá mezi špatnými zákony a tržním hospodářstvím bez trhu. Žije dál v klidu a pokoji. Ale jak dlouho? Kvalifikace je zboží, ale bez vzdělání nám není k ničemu. Demokracie nemůže přežít ve společnosti kvalifikovaných idiotů. "Úkolem sociálně demokratické vlády je pak náprava sociálně a kulturně neudržitelných důsledků polistopadového ideologického přecenění trhu" - říká Václav Bělohradský. Zlatá slova. Ale prozatím pouze slova... Školství jako TÉMA BL
K tomu viz též tento článek o tom, jak britská new-labouristická vláda prosazuje vyšší univerzitní školné:
Ministr školství Clarke uvedl, že v Británii před čtyřiceti lety zastávala většina lidí názor, že vyšší vzdělání je ve veřejném zájmu a že by je stát měl financovat z daní. "Když bylo vyšší vzdělání privilegiem pro malou menšinu, bylo to možné. Vzhledem k tomu, že nyní studuje na terciárních školách více než 40 procent mladých Britů, už to není dotace jen malé menšiny." Podrobnosti v angličtině ZDE
|
Knowledge society - znalostní společnost | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
4. 9. 2003 | Bude vzdělání zbožím? | Josef Vít | |
10. 7. 2003 | Sociální politika EÚ II. Európsky sociálny model |
Brigita Schmögnerová | |
7. 7. 2003 | 1986 - Hackerův manifest | ||
26. 6. 2003 | Reforma v půli cesty III. ještě jednou Ostuda ministerstva, ostuda vlády |
Štěpán Kotrba | |
24. 6. 2003 | Reforma v půli cesty II. Elektronický podpis nebo elektronické šidítko? |
Jiří Kofránek | |
10. 2. 2003 | Načo je čipová električenka? | Peter Greguš | |
8. 3. 2002 | Parlament: Debata ústavních právníků o věcech, kterým nerozumějí a přesto o nich musí rozhodovat | Štěpán Kotrba |