9. 2. 2004
BUDOUCNOST MÉDIÍKancelářský dozorce nejlepšího výkonuOsobní počítače by mohly brzy poučovat pracovníky na mítinku, že mluví příliš mnoho či naopak příliš málo, pijí příliš mnoho kávy nebo spali příliš málo - a nahlásit to ve stejnou chvíli nadřízenému - alespoň podle amerických výzkumných pracovišť Sandia National Laboratories v Albuquerque v Novém Mexiku, které vyvíjejí systém Mentor/Pal (Personal Assistance Link). |
Koordinátor projektu, profesor Peter Merkle, tvrdí, že systém by mohl být aplikován na situace, kde skupina lidí potřebuje spolupracovat a dělat důležitá rozhodnutí o složitých úkolech. Nabízí se systémy kooperačního managementu, řízení letového provozu, krizové řízení apod. Bezpečnostní, kosmické či armádní aplikace jsou nabíledni. Merkle tvrdí, že počítač má radit uživatelům, aby učinili lepší rozhodnutí... "Jestliže je někdo opravdu vzrušený během hry a koreluje to s jeho špatným výkonem, stroj by mu mohl říci, aby zpomalil," říká Merkle. Když by byli pracovníci znepokojeni nad ztrátou soukromí a viděli nový systém jako invazi, podobnou superpočítači HAL, který převzal řízení kosmické lodi v románu 2001 Vesmírná odysea, budou moci podle autora systému vždy říci ne. Opravdu budou moci? Každá jednotka PAL sleduje prostřednictvím EMG svalovou aktivitu, EKG tep srdce, čte výrazy obličeje a pohyby hlavy, analyzuje hlas či prostřednictvím EEG mozkovou aktivitu, oximetry měří saturaci kyslíku, jiný monitor změří hloubku dýchání a jeho rychlost. Výsledky pak porovnává se "standardními" odladěnými hodnotami a informuje v reálném čase o tom, jak na tom dotyčný aktuálně je. Tyto informace jsou transportovány řídícímu programu, který bude stále porovnávat zásadní ukazatele aktuální mapy pracovní výkonnosti jednotlivce s mapou "nejlepšího výkonu", přizpůsobenou každému jednotlivci. Informace jsou okamžitě přenášeny bezdrátově k ostatním "personálním asistentům" účastníků jednání a vyskakovací "alertové" zprávy mohou účastníkovi například poradit, že by měl přestat mluvit, neboť vůdce týmu není schopen tak rychle vnímat... Během výzkumu byly pomocí PC, EEG, systémů rozpoznávání hlasu a videosignálu, pomocí napojených akcelerometrů a senzorů sledujících rytmus úderů na klávesnici a kliků myši sledovány interakce skupiny, hrající síťovou počítačovou hru. Merkle přednesl referát o práci své vývojové skupiny na konferenci o řízení osobního výkonu v NASA 28. - 29. září 2003 v Houstonu. Informace pronikly na veřejnost teprve nyní - 22. ledna 2004. Profesor Merkle vidí výzkum jako zásadní přínos k vývoji symbiózy mezi lidmi a stroji, s ambicí nakonec vytvořit 'humachines' kterého by měl být tento systém prototyp. Takové humachines bude dovolovat lidem a počítačům spolupracovat prostřednictvím hlasu, gest a myšlenek, tvrdí představitel Sandia National Laboratories. Sandia investoval prozatím 200 000 USD do výzkumu a má v plánu vypracovat tento rok společný projekt s University of New Mexico a firmou Caltech, studující neurologii procesů učení v univerzitním areálu. Tým spolupracuje s malou firmou MindTel LLC Daveho Warnera, Steve Birche, a Tima Murphyho, vyrábějící zakázkové hardware a software na bázi PC. "V roce 2004 zamýšlíme propojit současný systém 128-kanálové EEG nahrávky pro čtyři osoby, " říká Merkle, "a korelovat mozkové akce, fyziologickou dynamiku a společenské jevy k vývoji asistenční metody pro zlepšení a výkon skupiny i jednotlivce." Sandia Laboratory spolupracuje s firmou Lockheed Martin a tvoří Národní laboratoř nukleární bezpečnosti. Pracuje také pro americké ministerstvo energetiky. Sandia Laboratories založil prezident Harry Truman na Kirtland Air Force Base v roce 1945 během Projektu Manhattan při rozdělení laboratoře v Los Alamos za účelem zajištění konstrukčních výkresů, výroby, a testování nenukleárních součástí jaderných zbraní. V současnosti je odpovědná za výzkum, design a vývoj téměř 97 % přibližně 6 500 nenukleárních součásti moderních jaderných zbraní. Samostatnost získlala v roce 1949. Dnes má 7700 zaměstnanců a spolupracovníků, oficiální roční rozpočet 1,8 miliardy USD. Sídlo má v Novém Mexiku, další laboratoře v kalifornském Livermore, testovací polygon Tonopah v Nevadě a na havajském Kauai. Vývoj úložišť jaderného odpadu je v texaském Amarillu. Sandia má nejvyšší vládní prověření pro oblast bezpečnosti, energetiky a ekologických technologií. Zabývá se i výzkumem a vývojem zbraní hromadného ničení a prostředků snižujících zranitelnost Spojených států - aplikacemi bakteriologického (antrax), chemického a nanotechnologikého výzkumu či výzkumem transuranů, fotonických a pulsních energetických zbraní a prostředky dekontaminace. Jejím úkolem je i zlepšovat bezpečnost kritických infrastruktur, úložišť jaderného odpadu či řídit analýzy hrozeb pro národní bezpečnost USA. Mezi technologie, vyvinuté Sandia Lab. patří například dekontaminační nejedovatá pěna pro postřik rozsáhlých oblastí; MicroChemLab/CB - přístroj do dlaně, který může rychle a přesně odhalit a poznat množství nebezpečných chemikálií a biologických agens; Polychromator - mikropočítačový systém pro armádní dalekohled k vzdálené detekci škodlivých agens na bitevním poli; Mini Intrusion Detection System - statické pozemní seznory, malé mobilní roboty a bezobslužná vozidla, vybavená senzory a kooperující mezi sebou na bojišti a dokážící dospět ke kolektivní strategii - slouží k průzkumu a odhalení vetřelců v terénu prostřednictvím pasivních infračervených senzorů; Z machine - nejsilnější zářič na světě, dosahující maximálního výkonu 80 násobku výkonu všech elektráren na Zemi - slouží prý pouze ke studiu fyziky jaderných reakcí, vlastnosti látek za vysokých teplot a hustot; Systémy extrémní ultrafialové litografie pro výrobu polvodičů s extrémní hustotou. |
Budoucnost médií | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
9. 2. 2004 | Televize, která vás pozná | Štěpán Kotrba | |
9. 2. 2004 | Reality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám? | Štěpán Kotrba | |
9. 2. 2004 | Kancelářský dozorce nejlepšího výkonu | Štěpán Kotrba | |
9. 2. 2004 | Dívka jménem Hertz | ||
7. 2. 2004 | Obrázky z Marsu jsou komprimovány novou technologií | Štěpán Kotrba | |
4. 2. 2004 | 3D halucinace místo monitoru | Štěpán Kotrba | |
3. 2. 2004 | Soundbug - reproduktor z čehokoliv | Štěpán Kotrba |