Tento argument Biden brzy nato zopakoval, když 19. prosince 2001 v úvodníku listu The Washington Post napsal: "Jedno z poučení, která bychom si měli vzít ze zničujících útoků z 11. září, je, že teroristé rozhodnutí poškodit tento národ mohou nasadit širokou škálu prostředků, a že zbraně hromadného ničení − chemické, biologické nebo dokonce jaderné − nemusejí dorazit na špici mezikontinentální balistické rakety se zpáteční adresou." Vynakládání astronomických sum na obranu před nejméně pravděpodobným nebezpečím a lpění Bushovy administrativy na PRO za každou cenu označil Biden za posedlost odvádějící národní zdroje od řešení skutečných hrozeb. Upozornil, že projekt může vyprovokovat ČLR, aby zvýšila dosud nízký počet svých mezikontinentálních raket, a varoval, že Bushovy jednostranné kroky ohrožují soudržnost koalice v mezinárodním boji proti terorismu. Když Bush v roce 2002 vypověděl smlouvu ABM, Biden to odsoudil jako krok, který podkopává úsilí o nešíření jaderných zbraní a destabilizuje systém kontroly zbrojení. Tyto názory si Biden podržel až do dnešních dnů, kdy ale poukazuje především na fakt, že systém NMD/GMD neprokázal svoji funkčnost. Bidenova jasná opozice vůči PRO zřejmě výrazně přispívá k tomu, že Obama trvá na dalších testech systému. Ty by podle odhadu expertů přinejmenším odložily počátek rozmísťování prvků PRO v Evropě na rok 2010. Mezitím ovšem Pentagon čeká důkladná reforma jeho vývojových a akvizičních oddělení a pravděpodobně výrazné škrty, ne-li dokonce rušení některých stávajících programů. Takové kroky si vynucují neradostné vyhlídky v oblasti budoucího financování obranných výdajů, které jsou založeny strukturálně a současná finanční a ekonomická krize pouze zdůraznila naléhavost řešení těchto problémů. Tři akutní výzvyJakkoliv ovšem současný stav Pentagonu volá po zásadní reformě, naléhavější budou zřejmě výzvy za hranicemi. Obama jich po Bushovi zdědí celou řadu, nejakutněji ale bude muset řešit tři z nich: odchod z Iráku, situaci v Afghánistánu a vztahy s Ruskem. 1. Irák
2. AfghánistánTo ovšem zkomplikuje řešení druhého úkolu, totiž vítězství v Afghánistánu a polapení Usámy bin Ládina, k němuž se Obama výslovně zavázal. Aby na něco takového mohl vůbec pomýšlet, aniž bude čekat na plánované nové jednotky, musí maximum sil z Iráku přesunout na afghánské území. Strategie "afghanizace" konfliktu, dlouho nedoceňovaná, totiž vzhledem k masivním dezercím z poslední doby aktuálně nic neřeší a situace si žádá zvýšenou přítomnost západních jednotek. (Jak už jsem napsal jinde, Afghánci zpravidla prokazují loajalitu vítězi − a z otevřených zdrojů lze získat odhady, podle nichž jsou příjmy Tálibánu z obchodu s drogami možná až dvacetkrát větší než příjem kábulské vlády. Bez rozšíření operací na pákistánské území a zničení ekonomického základu tálibánské moci je patrně vítězství v této válce již nemožné.) Americká armáda je po sedmi letech války vyčerpaná a kompletní odchod z Iráku se jí zřejmě nezdaří. Ke zvýšení západní vojenské přítomnosti v Afghánistánu bude tedy Obama potřebovat pomoc evropských členů NATO. Nějaké jednotky patrně dostane, jako výraz dobré vůle a vděčnosti za to, že skončí s Bushovou politikou dělení Evropy. Evropa ale nemá mnoho rezervních expedičních jednotek, prochází finanční krizí a recesí a veřejné mínění bude většinou proti zvýšení angažovanosti v Afghánistánu. Obama bude tedy na jaře 2009 konfrontován se skutečností, že Evropa mu nedá vše, co by chtěl. Pak se musí rozhodnout, zda bude pokračovat ve válce bez vyhlídky na úspěch (Friedman se domnívá, že ani celé NATO dohromady nemá dost jednotek, aby tuto válku vyhrálo), stáhne se a umožní návrat Tálibánu k moci, nebo se pokusí s Tálibánem jednat o podmínkách odchodu ze země. Dodejme, že ať už se Obama rozhodne pro kteroukoliv variantu, islamistům stačí prostě čekat a zdržovat, protože jejich postavení dominantní síly v zemi se dezercemi z vládního tábora postupně zlepšuje. 3. RuskoCo se týče Ruska, Friedman očekává, že na Ukrajině zvítězí proruská orientace a Moskva v postsovětském prostoru (neboli "blízkém zahraničí") vytvoří sféru vlivu dříve, než Obama vybředne z Bushových dobrodružství jižněji a bude moci účinně oponovat. Pokus angažovat Evropu do zadržování Rusů podle analytika Stratforu nedopadne dobře, zejména Německo je totiž na Moskvě energeticky závislé a nechce se stát znova bojištěm studené války. Británie a možná Francie by se mohly zachovat jinak, ale k revitalizaci NATO jakožto aliance zaměřené proti Moskvě to zřejmě nepostačí. Friedman navíc nesleduje vzájemné vztahy jednotlivých Obamových výzev, takže ještě dodejme, že k řešení íránského problému − ve vztahu k Iráku a zejména k jadernému programu − Obama potřebuje diplomatickou spolupráci Moskvy, zatímco NATO je zase na Rusech závislé kvůli logistice afghánského tažení. Rusko je ovšem ochotno jednat. Chystá se od Obamy žádat něco na způsob nové Jalty. Mezi evropskými spojenci USA dnes nejradikálnější protiruský kurs zastávají země, které ke skutečnému zadržování ruského postupu mohou přispět velmi málo, zatímco vojensky silné státy tak radikální být nechtějí nebo ani nemohou. A čím bude Evropa roztříštěnější a z perspektivy Bílého domu nepřehlednější − také kvůli sporu o protiraketovou základnu − tím vyšší je pravděpodobnost, že Obama tísněný závazky jinde nakonec přistoupí na dvoustrannou dohodu s Moskvou a vykáže protentokrát rozhádaným spojencům místo kdesi v druhé řadě nového evropského uspořádání. Rusko bez ukrajinských zdrojů a zbrojního průmyslu může jen těžko aspirovat na návrat k plnohodnotnému statusu velmoci. Jestliže ale Moskva obnoví svůj vliv na Ukrajině, USA ztratí nejdůležitější geopolitický zisk studené války − fatálně oslabené Rusko. Kontrolovat postup Kremlu v mezinárodních záležitostech pak bude mnohem těžší než dosud, dokonce i kdyby evropská aliance začala znova fungovat. Obama však v důsledku dědictví po Bushovi nemá prakticky šanci návratu Rusů na Ukrajinu zabránit. Tři výzvy v dekáděKromě úkolů, které bude muset nový prezident řešit prakticky ihned po nástupu do úřadu, existují ovšem i další, jež bude zapotřebí zvládnout v bezprostředně následujících letech. Tři hlavní defi nuje Center for Strategic and Budgetary Assessments (CSBA) následovně:
Žádná z uvedených výzev sice jednotlivě nesnese srovnání s výzvami studené války, na druhé straně však z nich pro americkou armádu plynou úkoly složitější než jaké dostávala v době "unipolárního momentu" (1990−2001). Nejde již o střet s mocností stavící podobnou armádu jako USA, ani o krátké konvenční tažení proti regionálním mocnostem jako v "unipolárním momentu". Potenciální protivníci plně uznávají americkou převahu v metodách vševojskového boje (combined arms) a orientují se proto na asymetrické strategie. Tomu ovšem neodpovídá příprava ani design současných amerických jednotek, a dokonce ani jednotek právě budovaných. CSBA podrobně rozebírá stávající program výstavby jednotek schopných čelit "celospektrálním" úkolům (klasické vševojskové operace, podpůrné operace v nepravidelném konfl iktu vedeném primárně místními silami, stabilizační operace, změna režimu a zabezpečení ZHN), který počítá s rozšířením stávajících ozbrojených sil o 65 000 mužů. Konstatuje přitom, že dovednosti pro pravidelné a nepravidelné operace se velmi liší, jejich získání je náročné, stávající zkušenosti nijak nenasvědčují rychlému přeorientování jednotek mezi úkoly − a zvýšení nároků přichází ve chvíli, kdy kvality důstojníků i poddůstojníků klesají a snižují se rekrutační standardy pro mužstvo. Otázkou samozřejmě je, zda nepravidelné operace nesvěřit specializovaným jednotkám, jak to navrhují experti sdružení ve Straus Military Reform Project. Groll-Yaari a Assa jsou ovšem přesvědčeni, že ekonomické a politické náklady na budování "dvoukolejných" ozbrojených sil si dnes žádná země prostě nemůže dovolit. Rozpočtové výzvy
Studie Defense Business Board nazvaná příznačně "Rozhodování ve fiskálně omezeném prostředí" formulující doporučení pro příští vládu je podstatně opatrnější než ministr. Konstatuje, že dlouhodobé programy Pentagonu jsou bez výrazného zvýšení příjmů, které ovšem nepřichází v úvahu, neudržitelné. DBB doporučuje, aby namísto opatrného škrtání ve všech programech došlo ke kvalifikovanému přesměrování fondů do programů skutečně perspektivních. Jen mezi lety 2000 až 2007 totiž vzrostly náklady na hlavní výzbrojní programy ze 783 miliard dolarů na 1,2 biliónu dolarů, tj. o více jak 150 %. Racionalizace výzkumu a vývoje spolu s úsporou provozních nákladů (tvoří až 42 % celkových nákladů ministerstva) má tak podle DDB umožnit splnění nových úkolů při omezených fondech. A právě tak bude teď nadlouho znít úkol Pentagonu -- a dost možná, že už napořád. Kosiak ve studii CSBA věnované dlouhodobým rozpočtovým trendům konstatuje, že při stávající politice by státní rozpočtový defi cit USA v roce 2050 dosáhl až 20 % celkových příjmů. Rostoucí náklady na výzkum a vývoj, rostoucí pořizovací a provozní náklady ministerstva obrany se střetávají s rostoucím tlakem na sociální výdaje a především s nepříznivým demografi ckým vývojem americké společnosti. Generace poválečného baby-boomu totiž odchází do penze a porodnost je už dlouho nízká, klesá tedy podíl ekonomicky aktivního obyvatelstva. Proto Kosiak v zásadě předpokládá, že obranný rozpočet na rok 2009 představuje dlouhodobý strop možností americké ekonomiky a zůstanou- li všechny ostatní parametry konstantní, přinejmenším v nejbližších dvou dekádách se výrazněji nezvýší. Dlouhodobý fi nanční výhled státního rozpočtu USA je označován jako problematický a neudržitelný. Toto hodnocení přitom vzniklo ještě před nástupem fi nanční krize, která nepochybně dále zvýší existující tlak na omezování obranných výdajů, a zohledňuje proto pouze dopad dlouhodobých strukturálních faktorů (snižování daní za Bushe, růst sociálních a obranných výdajů). Protože současné plány Pentagonu se výrazně rozcházejí s jeho fi nančními možnostmi, Kosiak zmiňuje následující strategie úspor: Zmenšení ozbrojených sil (to ale, jak jsme viděli výše, protiřečí plánům i potřebám), zvolnění tempa výměny starší výzbroje za novou, smíření se se stárnoucím arsenálem, snížení ceny výzbroje, transformace ozbrojených sil s použitím skutečně revolučních technologií (bezosádková bojová vozidla a letadla, přesné zbraně dlouhého dosahu atp.) s ohledem na lepší plnění nových úkolů, které by umožnilo úsporu nákladů. Globální a civilizační výzvy
Vznikající multipolární svět bude podle autorů méně stabilní než býval svět bipolární nebo multipolární. Kolem roku 2025 by měla být nejsilnější vojenskou mocností světa Čína, velmi slibnou budoucnost zpráva předpovídá také Indii, Rusku a Brazílii. Vzrůst by měl vliv Indonésie, Íránu, Turecka. Vznikne ovšem nedostatek zdrojů; kromě již nyní klesající těžby ropy dojde i ke zhoršení zásobování vodou a potravinami, mimo jiné v důsledku změn klimatu (viz dále článek na str. 10--11). Všechny stávající energetické technologie dohromady nebudou s to nahradit výpadek neobnovitelných zdrojů a přechod na nové zdroje bude pomalý a obtížný. Rychlé a levné změny lze očekávat pouze při využívání větrné a sluneční energie. Vše dohromady vyvolá velký tlak na zdroje, který se může promítnout do vážných bezpečnostních hrozeb, zejména do mezinárodních ozbrojených konfliktů. Hrozba terorismu podle NIC potrvá, šíření nových technologií zvýší nebezpečí útoku s použitím ZHN. V Pákistánu, Afghánistánu, Jemenu a Nigérii budou vznikat skupiny mladých islámských radikálů. Íránský jaderný program může být následován dalšími mocnostmi Středního východu (to už se fakticky děje dnes, dokonce i v Severní Africe) a důsledky takového vývoje mohou být nebezpečné; mírně vzroste aktuálně nevelké riziko použití jaderné zbraně. Stávající mezinárodní instituce typu OSN vytvořené pro geopolitický pořádek s vedoucí rolí USA budou mít problémy s adaptací, vzroste naopak vliv regionálních organizací v Asii, Evropě a Severní Americe. V době "unipolárního momentu" a v letech bezprostředně následujících si Spojené státy zbavené strategického protivníka mohly v bezpečnostní sféře dovolit poměrně bezstarostné utrácení. Toto období však nyní končí. Obamova administrativa bude muset starostlivě přehodnotit řadu superdrahých technologických projektů zahájených během úřadování Rumsfelda a Bushe, aby mohla se stávajícími prostředky čelit reálným bezpečnostním výzvám. "V mnoha částech světa jsme znovu a znovu vynakládali nesmírnou námahu a nesmírně mnoho peněz ani ne tak pro svou velikost, jako pro její stín", napsal v roce 1966 senátor James William Fulbright. Jeho slova znějí po dvaačtyřiceti letech mnohem osudověji než v okamžiku, kdy byla poprvé vyřčena. Prameny
Psáno pro prosincové číslo odborného armádního měsíčníku ATM 12/2008, které vyšlo 7.12. 2008 |
USA 2009: Obama a očekávání | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 1. 2009 | Barack Obama a meze americké moci | Karel Dolejší | |
31. 10. 2008 | Na čínském obzoru jsou přece jen nakonec "josefínské" reformy? | Miloš Dokulil | |
31. 10. 2008 | Sukkaríja jako cíl preventivního zásahu proti normalizaci vztahů Sýrie-USA | Robert Jarkovský |