17. 1. 2009
Jan Palach ve světle mučednictví?Chtěl bych odpovědět na článek pana Josefa Švédy "Palachova plamenná obžaloba: Pokus o destrukci jednoho mučednického kultu." Neuplynulo ani půl století od tragické smrti Jana Palacha a už se ve společenském spektru objevují tendence a pokusy o jakousi destrukci představ o činu tohoto studenta filosofické fakulty UK. Jsem přesvědčen, že ničeho podobného není vůbec potřeba. Chápe snad česká societa Jan Palacha jako nějakého mučedníka, který by měl snímat viny svědomí národa? Je vůbec vhodné přirovnávat posmrtnou masku tohoto člověka (atd.), vytvořenou sochařem Olbramem Zoubkem, s turínským plátnem (či podobně)? Kde bere pan Švéda takovou jistotu s tvrzením o sakrální funkci Jana Palacha v českém prostředí? Definovat národní identitu skrze mučedníky, jak je navrhováno v citovaném díle Roberta Pynsenta, je dle mého názoru hrubý redukcionismus a nepochopení dějin vůbec, zdůrazňuje Jan Prachař. |
Určení národní identity je složitá otázka (neukončená a neukončitelná diskuze o smyslu českých dějin je toho jenom důkazem), ve které se proplétá paměť historická, kulturní, etnická a jazyková. Posledně zmíněný bod je ke všemu velmi problematický, neboť se zde nejedná o pouhou distinkci "langue" (tedy jazyka jako systému) a "parole" (konkrétní promluvy) otce moderní lingvistiky Ferdinanda de Saussura, ale objevuje se zde mnohem hlubší potíž, tkvící v samotné povaze řeči, jak o ní uvažoval např. Hans Georg Gadamer -- tedy nerodíme se v bezřečovém stavu, ale už v samotné řeči, obklopeni řečí. A učením se řeči, se učíme poznávat svět, jiné lidi a také nás samotné. Jazyku se neučíme jako nějakému příručnímu nástroji k popisu světa, s nímž jsme již obeznámeni, ale učit se jazyku znamená, že objevujeme svět. Řeč jako takovou tedy nikdy nemůžeme zvládnout, vždy myslíme pouze v nějakém jazyce, atd. Po ontologické stránce chápe Gadamer řeč jako pohyb a dění. Stejně tak bych mohl sáhnout po úvahách Jana Mukařovského o básnickém jazyce, apod. Smysl Palachova činu je evidentní (ostatně jeho význam pan Švéda popsal přesně), velmi dobře o tom referoval národu dokument Kristiny Vlachové "Poselství Jana Palacha", který Češi mohli zhlédnout 15. 1. ve 20h. na ČT2 a nikterak jsem nenabyl přesvědčení o nějaké "instalaci do českého mučednického pantheonu". Palachova sebevražda vlastně nabourala podstatu nově se etablujících "normalizačních" poměrů, kdy ideál všech totalitních zřízení spočívá v tom, že svým odpůrcům neumožní, aby zemřeli velkou dramatickou smrtí "mučedníků" svého přesvědčení (snad v tomto nepochopení spočívá kořen Švédovy dekonstrukce). Oponenti se tu mají likvidovat tiše a nenápadně v jakémsi průmyslu lhostejnosti. Na závěr bych tedy apeloval na to, aby se pokusy o dekonstrukci idejí zaměřily spíše na spojení češství a Švejka než na vytváření a následné likvidaci nadinterpretací o Janu Palachovi. |
Jan Palach | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
17. 1. 2009 | Chtěl se Jan Palach stát mučedníkem? | Lukáš Borovička | |
17. 1. 2009 | Jan Palach ve světle mučednictví? | ||
17. 1. 2009 | Boj proti komunismu - lehčího soupeře si režim nemohl vybrat! | Miloslav Štěrba | |
17. 1. 2009 | Poserkové ve 21. století | Jiří Drašnar | |
17. 1. 2009 | Chudák Palach! | ||
17. 1. 2009 | Anketa k 40. výročí smrti Jana Palacha a 20. výročí revoluce | Tomáš Franke | |
17. 1. 2009 | Je Palach vzorem? Čeho? | Štěpán Kotrba | |
16. 1. 2009 | Palachova plamenná obžaloba | Josef Švéda | |
15. 1. 2009 | Čtyřicet let starý stín, také Palachův... | Miloš Dokulil | |
14. 1. 2009 | Aby se nezapomnělo na hrdinu boje za svobodu | ||
11. 8. 2008 | Smrt v plamenech | Josef Vít | |
26. 5. 2008 | Jan Hus a Jan Palach byli taky vyděrači? | Eliška Svobodová | |
19. 5. 2008 | Jan Tamáš naplňuje odkaz Jana Palacha? | Jan Prokeš | |
14. 1. 2008 | Uctění památky Jana Palacha | ||
7. 2. 2005 | Kultivujme tradici, nestavme pomníky | Karel Dolejší |