19. 1. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 1. 2009

V zajetí spravedlnosti

Při pročítání různých článků o současné situaci v Gaze, kde se někteří autoři vyjadřují také k přiměřenosti a oprávněnosti izraelského zásahu, jsem se vrátil v myšlenkách o několik týdnů zpět. V té době jsem v rámci svého vánočního rozjímání řešil také otázku spravedlnosti a milostí, píše čtenář Arťom Suchý, zastupitel, z obce Hoštejn .

V Bibli je napsáno: "Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko a zub za zub.` Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; a tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o košili, nech i svůj plášť. (Matouš 5,39)

Kdo je na vině v případě Izraelců a Palestinců? Kdo je viník a zaslouží "spravedlivý" trest? Chvíli jedni tlučou druhé, a chvíli druzí ty první. Všichni požadují spravedlnost, ale když se kácí les, lítají třísky a tyto třísky časem dorostou v nový les. Je-li spravedlivě potrestaný otec, trpí tím nespravedlivě jeho děti. Oni nikomu nic neudělali, proto požadují spravedlnost.

Největší lidské činy smíření jsou vždy spojeny s obětí. Kristus zapálil oheň bratrství mezi všemi lidmi křížem a hoří skrze krev mučedníků. Skrze oběť osvobodil Ghándí Indii, Martin L. King zrovnoprávnil černochy v USA.

Někdo, jako první, musí položit svoji křivdu, svůj nárok na spravedlnost na oltář lásky, míru, pokoje. Musí být milosrdný, darovat milost, obětovat se, milovat nepřítele, aby došlo k usmíření.

Spravedlnost je zobrazována se zavázanýma očima, nevidí, je slepá. Jedná v přítomnosti bez ohledu na budoucnost, bez ohledu na možnost změny. Nevidí následky svých činů.

Jen odpuštění osvobozuje od minulosti. Viník i oběť a jejich příbuzní, přátelé se jen skrze odpuštění zbaví pout minulosti a vymaní z osudovosti příčiny a následku. Ten čin nezmizí, jen s pomocí milosti se bolest může změnit v lásku.

Spravedlnost bez odpuštění zanechává v lidech bolest. Spravedlnost nevyplní v srdci prázdné místo, nezbaví viny. Nedonutí nepřátele k tomu aby se již nenapadali, jen potrestá aktuálního viníka. Samotná spravedlnost nezpůsobí lásku. Někdy naše touha po spravedlnosti v naší nedokonalosti způsobí nespravedlnost.

Jen když oběť odpustí a viník přijme milost, teprve tehdy mohou sdílet svoji bolest, mohou spolu hovořit, mohou se poznat, mohou se milovat. Neohrozí nespravedlností někoho dalšího. Tak se balvan, závaží z minulosti, může proměnit v základní kámen budoucích dobrých vztahů.

Když Izraelci po vyvedení z Egypta přišli poprvé k zemi zaslíbené, nechtěli vstoupit, nevěřili Bohu, že se postará. Bůh jejich nedůvěru - nevíru potrestal čtyřicetiletým putováním po poušti. V pozdějších časech, pokud plnili jeho vůli dle uzavřené smlouvy, Bůh je spravedlivě dle uzavřené smlouvy odměňoval. Odpadávali od něj a on dopouštěl jejich spravedlivé potrestání. Ale tato spravedlnost nevedla k lásce Izraelitů vůči Bohu. Bůh měl jejich úctu, bázeň, respekt, nazývali ho Hospodin, všemohoucí Bohatýr. Tak se Izraelský národ potácel od období rozkvětu k obdobím úpadku a naopak. Mezi zločinem a trestem; dobrem a obdarováním. Proto Bůh seslal Syna, aby uzavřel novou smlouvu, aby vzal na sebe naše hříchy , udělil nám milost. Teprve, až světu daroval milost, dokážeme mu opětovat lásku, nazýváme ho Abba, Tatínku, Milovaný. Nyní můžeme, i přes naše chyby a nedostatky, směřovat s vědomím milosti ke spáse světa.

Ano, tento článek je náboženský. Ano, tento článek je idealistický. Ale jen díky svému náboženství, s tím spojenou vírou v ideály a snahou žít podle nich mám naději, že jednou zavládne láska mezi všemi.

Dokud si Izraelité s Palestinci po vykonání "spravedlnosti" neodpustí a neprojeví milost, nikdy se nedočkají trvalého míru. Základní otázkou není kdo vyhraje, ale kdo jako první učiní ten na první pohled nesmyslný krok milosti a vytrvá na cestě, dokud z pout "spravedlnosti" neosvobodí sebe i druhé. Není to lehká cesta, vyžaduje velké oběti ode všech zúčastněných, bude třeba přetrpět nespravedlnost. Je to ale bohužel jediná cesta k trvalému míru. Ani genocida nepomůže. Neboť zanechá nenávist v srdci a ta si brzy najde nový "spravedlivý" cíl.

Proto nám všem přeji, ať se nenecháme spoutat spravedlností, či touhou po ní, ale ať dáváme odpuštění a přijímáme milost.

                 
Obsah vydání       19. 1. 2009
19. 1. 2009 Válka není dobrá k ničemu Pavel  Skácel
19. 1. 2009 Informace o stovkách mrtvých dětí a desítkách žen a tisících raněných v Gaze v českých médiích chybí -- Proč?
19. 1. 2009 Organizace Hamas se zapřísáhla, že se znovu vyzbrojí
19. 1. 2009 Respekt a Fleet Sheet: Armády bude možná nutno použít proti vlastnímu obyvatelstvu
19. 1. 2009 Obama má čtyři roky na to, aby zachránil planetu
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
19. 1. 2009 Jak to dopadne v Gaze s příměřím?
19. 1. 2009 Obamova éra: Bude to triumf pragmatismu nad ideologií?
19. 1. 2009 G. W. Bush: Nejhorší prezident USA Oskar  Krejčí
19. 1. 2009 Stavba "mešity" v Karlových Varech zakázána Lukáš  Lhoťan
19. 1. 2009 Pohroma Julínek odchází, modrá kára zdravotnictví jede dál Vladimír  Tupáček
19. 1. 2009 Michael  Marčák
19. 1. 2009 Špatné je nevědět - ale tragické je nechtít vědět! Jan  Neoral
18. 1. 2009 Ve Východní Evropě hrozí nepokoje
17. 1. 2009 Konec Bushovy éry v USA Robert  Bartoš
18. 1. 2009 Ukrajinsko ruská dohoda dosiahnutá -- je kríza skutočne za nami? Juraj  Slabeycius
19. 1. 2009 Vytvářejí všichni akademici falešný obraz ? Milan  Hlobil
19. 1. 2009 Cikrt má jasno: Antikomunismus je odpovědí na všechno
17. 1. 2009 Washington Post: Je-li Bulharsko záchod, je na něm teď pěkně zima
19. 1. 2009 Michael  Marčák
19. 1. 2009 O neštěstí a neporozumění II. Alex  Koenigsmark
17. 1. 2009 Zpackaná válka v Gaze William S. Lind
16. 1. 2009 Immanuel Wallerstein: Kronika předpověděné sebevraždy - případ Izraele Immanuel  Wallerstein
19. 1. 2009 Izraelci obvinili Írán, že pašuje do Gazy zbraně
19. 1. 2009 Vláda zbrkle přijala návrh zákona o registrech, který může ohrozit občany
19. 1. 2009 Akvarely 18 Petr  Litoš
19. 1. 2009 Obama a Gaza Štěpán  Steiger
16. 1. 2009 Budoucnost, která nebyla John Michael Greer
17. 1. 2009 Jan Palach ve světle mučednictví?
16. 1. 2009 Co s peřím na křídlech andělů? Ivo V. Fencl
17. 1. 2009 Boj proti komunismu - lehčího soupeře si režim nemohl vybrat! Miloslav  Štěrba
17. 1. 2009 Chtěl se Jan Palach stát mučedníkem? Lukáš  Borovička
17. 1. 2009 Jedná se o poměrně primitivní pravicovou až ultrapravicovou politickou propagandu
20. 1. 2009 "Podobám se pelikánu v poušti" -- Palachova oběť David J. Šorm
17. 1. 2009 Je Palach vzorem? Čeho? Štěpán  Kotrba
17. 1. 2009 Poserkové ve 21. století Jiří  Drašnar
17. 1. 2009 Chudák Palach!
19. 1. 2009 Německá veřejnoprávní televize připomíná von Stauffenberga Richard  Seemann
19. 1. 2009 Když někdo bezmezně a doslovně věří Starému zákonu, je to jeho věc, ale neměl by to míchat do politiky 21. století
19. 1. 2009 Francie: Euroskeptický proletariát, eurooptimističtí majitelé tisku - dvě čísla
18. 1. 2009 Slovesnký minister hospodárstva Jahnátek: Kríza bola pripravená
18. 1. 2009 Zástupce vedoucího Juščenkovy kanceláře obviňuje Tymošenkovou z vazeb na ruskou tajnou službu
18. 1. 2009 Tymošenková obviňuje Firtaše, Bojka a Juščenka ze selhání plynových rozhovorů
19. 1. 2009 V zajetí spravedlnosti
18. 1. 2009 NATO: afganská vláda odpovedná rovnako ako Taliban
19. 1. 2009 Nová publikace Eurydice
19. 1. 2009 Jan Kaplický očima Čechů
18. 1. 2009 Organizace Hamas "vyhlásila příměří v Gaze"; Izrael začal stahovat své jednotky
17. 1. 2009 Absurdistán se představil Entropou Zdeněk  Jemelík
18. 1. 2009 V Európskom parlamente hladali vinníka
1. 1. 2009 Hospodaření OSBL za prosinec 2008