23. 1. 2009
Kostlivci v Benediktově skříni"Sláva povstání ve Varšavském ghettu a heroismus několika jiných, kteří bojovali, jsou totožné s jejich odmítnutím smrti, kterou jim nacisté nabídli, a která ve srovnání s tím byla snadná -- smrti před popravčí četou nebo v plynové komoře." Hannah Arendt: Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil. Penguin Classics, 1992. P. 12. Včera, ve čtvrtek 22. ledna, papež Benedikt XVI. zrušil edikt svého předchůdce Jana Pavla II. o exkomunikaci tradicionalistických biskupů sdružených kolem Kněžského bratrstva Svatého Pia X. Hlavním důvodem vyloučení tohoto směru bylo odmítání modernizace katolické církve po II. vatikánském koncilu -- tedy procesu, který katolicismu v poválečné demokratické společnosti vlastně vůbec poskytl legitimitu. Ve stejný den agentury informovaly o rozhovoru, který jeden z omilostněných kněží, Richard Williamson, poskytl švédské televizi. "Myslím, že plynové komory nebyly. Myslím, že v koncentračních táborech zahynulo 200.000 až 300.000 Židů, ale ani jeden v plynových komorách," řekl tento tradicionalistický katolík. |
Rozhodnutí izraelských úřadů zahájit masivní vojenskou operaci v pásmu Gazy -- v oblasti s hustotou osídlení dvakrát větší než v Praze -- mělo samozřejmě vzít v úvahu možný dopad ohromného množství civilních obětí na postoj světové veřejnosti k "židovské otázce". Toto rozhodnutí uložilo armádě úkol, který v principu nemohla splnit bez "vedlejších škod", a zadělalo na demoralizaci ozbrojených sil donucených porušovat mezinárodní válečné právo; a bylo neomluvitelné i z naprosto cynického reálpolitického stanoviska, poněvadž problém ostřelování raketami z Gazy nelze vojenskými prostředky vůbec řešit. Ale kromě všeho již řečeného navíc poprvé po druhé světové válce vznikly na Západě podmínky pro etablování militantního antisemitismu. Když píšu o antisemitismu, nemyslím ovšem ani náhodou onu nálepku antisemity, jakou vcelku rutinně obdrží kdekterý kritik izraelské zahraniční politiky - a která z hlediska nekritických obdivovatelů židovského státu nepochybně náleží i mně samému. Jde mi teď o lidi, kteří své skutečné, často velmi "trvanlivě" založené pohrdání nebo nenávist museli dosud skrývat kvůli společenské nepřijatelnosti podobných postojů. Právě takovým byla nyní nabídnuta možnost, aby se svezli na vlně antipatií světové veřejnosti k vládě, která za masakr v Gaze nese plnou zodpovědnost. Vše dosud uvedené nicméně bývalého člena Hitlerovy mládeže, který nyní vystupuje pod jménem Benedikt XVI., nezbavuje odpovědnosti za krok, jímž zpět do lůna katolické církve uvádí osoby typu Richarda Williamsona. Jestliže do slušné společnosti nepatří lidé, kteří zalhávají tisíce mrtvých palestinských civilistů a nezměrné utrpení statisíců dalších, tím spíše do ní ovšem nepatří ti, kdo si "myslí", že je možno popírat šest miliónů obětí. Kromě toho je zaznamenáníhodná snad už jedině skutečnost, že na rozdíl od odlidštěné a skryté průmyslové smrti v lágrech si povstání ve Varšavském ghettu netroufne popírat dokonce ani bezskrupulózní Williamson. |
Křesťanství na rozhraní míru a války | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
23. 1. 2009 | Kostlivci v Benediktově skříni | Karel Dolejší | |
11. 10. 2007 | Co vše jsem si nepřečetl v českých médiích o válce USA proti Iráku | Štěpán Kotrba | |
25. 9. 2003 | Európska škodoradosť? | Martin Muránsky | |
17. 4. 2003 | Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia | Karol Dučák jr. | |
10. 4. 2003 | Agresia v mene viery | Peter Greguš | |
10. 3. 2003 | DOKUMENT: Pacem in terris | ||
10. 3. 2003 | Výzva papeže Jana Pavla II. k zachování míru | ||
28. 2. 2003 | Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy | Štěpán Kotrba | |
20. 2. 2003 | Papež Jan Pavel II.: Proč jsem proti válce v Iráku | ||
19. 2. 2003 | Médii téměř bez povšimnutí proběhla zpráva, že papež přijal Tárika Azíze | Štěpán Kotrba | |
15. 2. 2003 | Jesse Jackson: "Je čas pro naději" | ||
10. 7. 2002 | Křesťanský sionismus - v ČR málo známá ideologie, ovlivňující konflikt v Palestině | Pavel Šejnoha | |
5. 7. 2002 | 9. "Nový světový řád" a náboženství | Tomáš Halík |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
23. 1. 2009 | Kostlivci v Benediktově skříni | Karel Dolejší | |
14. 1. 2008 | Průvodce šarí'ou - povinnosti člověka vůči člověku | Jan Potměšil | |
11. 1. 2008 | Průvodce šarí'ou - povinnosti vůči Bohu i lidem | Jan Potměšil | |
9. 1. 2008 | Průvodce šarí'ou - cesta k pramenům islámského práva | Jan Potměšil | |
8. 1. 2008 | Průvodce šarí'ou - historický vývoj islámského práva | Jan Potměšil | |
4. 1. 2008 | Islámské právo šarí‘a | Jan Potměšil | |
17. 9. 2007 | Pokrytectví ramadánu | Jan Čulík | |
17. 9. 2007 | Ramadán, chanuka nebo Vánoce, konzumerismus pohřbí jakýkoliv rituál | Štěpán Kotrba | |
15. 9. 2007 | Ramadán: Půst končící se západem slunce | ||
28. 6. 2007 | Islamismus není nacismus | ||
6. 4. 2007 | Velikonoce jako potopa světa | Zdeněk Bárta, Miloš Kaláb | |
2. 3. 2007 | 14. adar: Purim ad lo jada - až do ztráty vědomí | Daniel Mayer | |
4. 2. 2007 | Tu bi-švat 5767: magická oslava odpovědnosti za stav světa | ||
25. 1. 2007 | Islám jako ideologická zbraň v rukou Západu | Daniel Veselý |