14. 4. 2005
Co je horší: kritizovat mrtvého papeže anebo způsobovat smrt lidí?Při příležitosti úmrtí papeže Jana Pavla II. české sdělovací prostředky zase jednou selhaly na celé čáře. Předložily české veřejnosti , nekritický, jednostranný, konvenční pohled na "velkou osobnost", zcela ignorovaly některé velmi sporné rysy mezinárodní politiky katolické církve a promeškaly příležitost vyvolat o těchto otázkách veřejnou diskusi právě v době, kdy se úmrtím Jana Pavla II. katolická církev octla na rozcestí. Toto selhání českých sdělovacích prostředků vyvolává vážné otázky: Proč jim chybí zvídavost a kritický odstup? Proč mají čeští novináři tendenci potvrzovat nemyslivé, konvenční postoje? Psáno pro ČRo6 |
Jak na to před nedávnem poukázal dokumentární film televize BBC Sex and the Holy City (Sex a Svaté Město), za papeže Jana Pavla II. pod jeho přímým vlivem prosazovala katolická církev nesmírně doktrinářskou politiku ohledně antikoncepce. V demokratických zemích západní Evropy tento postoj katolické církve nevadí, protože tam nemá církev příliš silnou politickou moc, avšak doslova ničivou silou ovlivňuje životy lidí v třetím světě, například na Filipínách, kde se katolická církev radikálně staví proti jakékoliv antikoncepci a proti plánování rodičovství -- natolik, že například filipínská biskupská konference pohrozila pracovníkům tamějšího ministerstva zdravotnictví, že je dá do klatby a odmítne jim přístup k svatému přijímání, budou-li se snažit realizovat vzdělávací programy o plánovaném rodičovství pro filipínské ženy. Drastický dopad má politika katolické církve, přímo ovlivněná přesvědčením Jana Pavla II. v chudých zemích v Africe, výrazně postižených pandemií AIDS. Světová zdravotnická organizace i čelní vědečtí a lékařští představitelé se shodují v názoru, že účinným nástrojem v boji proti chorobě AIDS je užívání prezervativů při sexuálním styku. Katolická církev naopak proti užívání prezervativů brojí -- dokonce v zemích, jako je Keňa, pořádá veřejné pálení prezervativů a osvětové literatury o antikoncepci na hranici -- a v přímém protikladu ke skutečnosti šíří po celém světě, především v chudých zemích, kde má moc, lži, že jsou prý prezervativy porézní a že jimi virus HIV dokáže proniknout. Tuto neuvěřitelnou lež potvrdil v rozhovoru s televizí BBC vatikánský mluvčí papeže Jana Pavla II. kardinál Alfonso Lopez Trujillo, cituji:
Reportér: Zastává Vatikán oficiálně názor, že virus HIV dokáže proniknout prezervativem? Papežův mluvčí, kardinál Alfonso Lopez Trujillo: Ano, ano. Protože to je něco, co vědecká komunita přijímá. A lékaři vědí, co říkáme. Není možno hovořit o bezpečném sexu. Měli bychom hovořit o lidských hodnotách, o rodině a o věrnosti." Dokument televize BBC také jasně ukázal, jak ničivý je tento nesmyslně ideologický postoj vůči životům lidí v zemích, jako je Keňa, kde je chorobou AIDS nakaženo kolem 50 procent obyvatelstva, kde neexistuje státní zdravotnictví a kde tedy lidé nemají jinou možnost než spoléhat na zdravotní péči, kterou jim poskytuje katolická církev -- ta ovšem zakazuje užívání prezervativů. Pořad televize BBC interviewoval například v Keni jednu manželskou dvojici, - muž byl sbormistrem místního katolického sboru -- v níž byl muž nakažen virem HIV, manželka nikoliv. Oba jako zbožní katolíci se přidržují zákazu katolické církve nepoužívat prezervativy a aby manžel svou ženu nenakazil, snaží se vyhýbat se sexuálnímu styku. Protivy se stýkají. Je děsivým paradoxem, že tento tvrdě ideologický postoj církve Jana Pavla II. motivovaný touhou zachraňovat lidské životy, vedl v afrických zemích, postižených chorobou AIDS k úmrtí milionů lidí. V Británii je toto povědomí součástí veřejné debaty o roli katolické církve. Proč ne v České republice? V pátek 8. dubna, v době papežova pohřbu, otiskl britský deník Guardian vůči papežovu ideologickému postoji v této věci záslužný komentář, jaký by se, obávám se, asi neodvážil zveřejnit v České republice v ten den nikdo. Cituji z něho:
Vatikán není šarmantní Monako pro turisty, sbírající ruritánské známky anebo civějící na slavné obrazy z minulosti v Sixtinské kapli. Je to moderní, silná moc, šířící pokrytectví a působící krutost. Její světský vliv je slabý, takže se George Bush může bez problémů pomodlit u mrtvoly člověka, který kritizoval válku v Iráku a trest smrti. Ono na tom totiž nezáleží, protože papež své názory v těchto věcech nezačal nikdy vážně prosazovat a nenařídil katolické církvi v Americe, aby začala v těchto věcech jednat.
Medializovali jsme tento problém v internetových Britských listech a vyvolal obrovskou diskusi. Bohužel, ukázalo se, že stoupenci katolického vyznání byli skandalizováni tím, že si někdo v českém prostředí dovoluje kritizovat papeže a jeho politiku. Smrt milionů lidí v Africe v důsledku politiky katolické církve už jim kupodivu tak skandální nepřipadala.
Nejhlubší moc Vatikánu spočívá v jeho osobním vlivu na 1,3 miliardu věřících, která je nejsilnější v případě nejchudších, nejbezmocnějších lidí. Svým zákazem prezervativů způsobila katolická církev smrt milionů katolíků a dalších osob v oblastech, které zcela ovládají katoličtí misionáři, v Africe i po celém světě. V zemích, kde je nemocí AIDS nakaženo padesát procent obyvatelstva, jsou miliony mladých sirotků bezprostředními obětmi vatikánské kurie. Odmítání podporovat lidi, kteří nabízejí prezervativy, šíření lži, že virus AIDS dokáže pronikat údajnými mikroskopickými póry v prezervativech - je to tak neodpovědné, že je to nepochopitelné. Hovoří se o tom často, i během tohoto falešně patetického týdne - a přesto si jaksi lidé neuvědomují, o jakou hrůzu jde. Navzdory tomu byl prý papež dobrý, milosrdný člověk - jako by tato skutečnost byla jen jakýmsi drobným omylem. Jak si dovoluje britský premiér jet tam naším jménem, a naším jménem vatikánský postoj schválit? Bude Tony Blair myslet na Afriku, až bude klečet před papežskou mrtvolou? |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
14. 4. 2005 | O církevních odbornících na všechno | Filip Sklenář | |
14. 4. 2005 | Co je horší: kritizovat mrtvého papeže anebo způsobovat smrt lidí? | Jan Čulík | |
14. 4. 2005 | Náboženství a strach z něho | Boris Cvek | |
14. 4. 2005 | Kritici ďáblovi | Bohumil Kartous | |
14. 4. 2005 | Vatikán dnes | Stanislav A. Hošek | |
14. 4. 2005 | Není politikou katolické církve nechávat umírat miliony lidí | ||
13. 4. 2005 | BL: Útoky hodné soudruha Grebeníčka | ||
13. 4. 2005 | V televizi nemají církve dostatečný prostor | ||
13. 4. 2005 | Kultúra (po)sväte(ne)j stupídnosti | Marek Lukáč | |
13. 4. 2005 | Proč uveřejňujete články od jistého Borise Cveka? | ||
13. 4. 2005 | Česká televize musí sloužit všem, tedy i katolíkům | ||
13. 4. 2005 | Krátce a nesouvisle o papežově pohřbu a fachidiotech | Rudolf Převrátil | |
13. 4. 2005 | Co přinese papežův pohřeb | Bohumil Kartous | |
13. 4. 2005 | Katolický holocaust!? | Ondřej Čapek | |
12. 4. 2005 | Honza Pavel Superstar | Martin Škabraha |
Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
14. 4. 2005 | Kritici ďáblovi | Bohumil Kartous | |
14. 4. 2005 | Není politikou katolické církve nechávat umírat miliony lidí | ||
14. 4. 2005 | Co je horší: kritizovat mrtvého papeže anebo způsobovat smrt lidí? | Jan Čulík | |
13. 4. 2005 | BL: Útoky hodné soudruha Grebeníčka | ||
13. 4. 2005 | Kultúra (po)sväte(ne)j stupídnosti | Marek Lukáč | |
13. 4. 2005 | Krátce a nesouvisle o papežově pohřbu a fachidiotech | Rudolf Převrátil | |
13. 4. 2005 | Co přinese papežův pohřeb | Bohumil Kartous | |
12. 4. 2005 | Honza Pavel Superstar | Martin Škabraha | |
12. 4. 2005 | Česká televize: Pohřeb papeže veřejnost přijala příznivě, spočítali jsme to | ||
11. 4. 2005 | Ludské posolstvo Karola Wojtylu | Eduard Chmelár | |
11. 4. 2005 | Papež byl váženou osobou | David Šafránek | |
11. 4. 2005 | Pápež, akého potrebuje svet | Braňo Ondruš | |
11. 4. 2005 | Antikapitalistického papeže neměly Britské listy kritizovat | Andrej Sablič | |
11. 4. 2005 | Vatikán, sex a kondomy | ||
11. 4. 2005 | 380 - 2005: Historie plná zločinů proti lidskosti |