24. 1. 2009
BRITÁNIE:Kontroverze: Vysílat či nevysílat humanitární reklamu pro Gazu?Tři britské televizní stanice se rozhodly odvysílat reklamu charitativních organizací ve prospěch finanční sbírky pro obyvatele Gazy, čímž vzrostl politický tlak na společnost BBC, aby změnila své rozhodnutí. BBC nadále tuto reklamu odmítá odvysílat. Tvrdí, že odvysílání této reklamy by poškodilo důvěru v její nestrannost, konstatovaly v sobotu v 18 hodin hlavní zprávy rozhlasu BBC. Citujeme podrobně z tohoto zpravodajství, protože je velmi zajímavé, jak BBC informuje o kontroverzi, která se týká jí samotné. Byla to první zpráva ve zpravodajském bulletinu. (JČ) Zpráva pokračovala: |
BBC se octla pod rostoucím tlakem, aby odvysílala reklamu britských charitativních organizací na finanční sbírku mezi britských obyvatelstvem pro lidi v Gaze. BBC odmítla žádost od Disasters Emergency Committee, Nouzového výboru pro katastrofy, od střechové organizace celé řady čelných britských charitativních organizací, navzdory tlaku od britské vlády. BBC tvrdí, že odvysílání reklamy by mohlo zkompromitovat v očích veřejnosti její nestrannost. Komerční televize ITV 1, dále Channel Four a Channel Five nyní oznámily, že ony tuto charitativní reklamu odvysílají. Televize Sky žádost charitativních organizací zvažuje. Informuje náš korespondent James Robbins: Změna rozhodnutí ostatních televizních stanic, které nyní oznámily, že reklamu na sbírku pro Gazu v pondělí odvysílají, vedlo k zvýšení nátlaku na BBC. Generální ředitel BBC argumentuje, že v tomto případě by odvysílání této reklamy mohlo zkompromitovat nestrannost BBC. Jinými slovy, veřejnost by mohla usoudit, že je BBC na straně Palestinců. Jak labourističtí, tak opoziční poslanci BBC kritizovali. Jeden ministr označil rozhodnutí BBC za nepochopitelné a její zdůvodnění jako naprosto chabé. Jiný ministr, ministr pro mezinárodní rozvoj Douglas Alexander, zdůraznil, že obyčejní lidé si nebudou myslet, že je BBC zaujatá: Douglas Alexander: "Myslím si, že lidi dokáží rozlišit mezi podporou pro humanitární pomoc a zaujatostí v nějakém konfliktu. Žádáme BBC a další televize a rozhlasy, prostě aby zveřejnily informace, jak lidé mohou dávat peníze britskému Červenému kříži, a organizacím Christian Aid a Save the Children. Opravdu nechápu, jak -- tváří v tváří neuvěřitelnému utrpení lidí v Gaze -- tohle může být přesvědčivý argument." Několik stovek demonstrantů odsoudilo BBC před jejím ústředím v londýnském Broadcasting House. Někteří demonstranti hodili na budovu BBC boty. Muslimská rada Británie konstatovala, že BBC vážně selhala při plnění svých veřejnoprávních povinností. A dlouholetý labouristický politik Tony Benn zdůraznil, že takovéto humanitární reklamy vedou ke vzniku finančních sbírek, které pak zachraňují životy: Tony Benn: "Pro Kongo získali 10 milionů a myslím, že pro Barmu 18 milionů. Kvůli tomuto rozhodnutí BBC budou lidé umírat. To musíme říct zcela jasně. A já jsem začal pracovat před šedesáti lety jako produkční pracovník v BBC. Mám BBC velmi rád, podporuju ji, ale v tomto případě kapitulovala před nátlakem Izraele. Je to pravda. Musím vám to říct." Reportér: BBC popírá, že by ustoupila nátlaku Izraele. Hlavní operační ředitelka BBC Caroline Thompson nyní naznačuje, že BBC svůj původní postoj trochu změkčuje, přesto však reklamu odvysílat nechce Caroline Thompson: "Jasně jsme uvedli, že nás znepokojují dvě věci. Jedna z nich asi byla už vyřešena, pomoc začíná do Gazy pronikat. Druhou věcí ale je, že zatímco to celé zůstává velmi kontroverzní záležitostí, o níž musíme velmi podrobně informovat, nemyslíme, že je vhodné, abychom tímto způsobem poskytovali svůj vysílací čas. A tohoto názoru se budeme přidržovat, samozřejmě ho budeme průběžně znovu hodnotit, pokud se situace změní. " Reportér: Takže BBC nevylučuje, že by mohla v budoucnu změnit názor, zatímco tlak na BBC dále roste. Hlasatelka: BBC uvedla, že rozhodnutí neodvysílat humanitární reklamu pro Gazu je nezvyklé, nikoliv však bezprecedentní a předseda regulační organizace BBC Trust Sir Michael Lyons podpořil její právo na vlastní úsudek. Náš reportér pro sdělovací prostředky Torren Douglas zkoumá kritéria, jaká BBC v těchto případech používá: Reportér: Disasters Emergency Committee má tři měřítka, podle nichž rozhoduje, zda odvysílat humanitární reklamu. Rozsah a naléhavost katastrofy, schopnost humanitárních organizací poskytnout efektivní a rychlou pomoc, rozsah katastrofy, aby to ospravedlnilo celostátní kampaň a dostatečné povědomí a sympatie veřejnosti vůči situaci. Sama BBC má ještě čtvrté měřítko: Nestrannost její novinářské práce nesmí být ohrožena. BBC v minulosti odvysílala reklamy na humanitární sbírky po násilných konfliktech a katastrofách, pro oblasti, jako je Darfur a Čad. Odmítla odvysílat reklamu pro humanitární sbírky pro Afghánistán a pro Libanon. Chris Shaw, šéf zpravodajství v televizi Channel Five, která se rozhodla reklamu odvysílat, argumentuje, že každá televize se musí rozhodnout sama za sebe: Chris Shaw: Ředitel BBC Mark Thompson a BBC mají plné právo na svůj vlastní názor. Na druhé straně není důvod, aby s ním souhlasily všechny ostatní stanice. Pokud jde o férovou humanitární reklamu na sbírku pro lidi, kteří trpí, není důvodu, proč by ji televize Channel Five neměla odvysílat. Reportér: Předseda regulační organizace BBC Trust Sir Michael Lyons varoval, že některé politické komentáře k situaci se blíží nepřijatelnému zasahování do redakční nezávislosti BBC. Nevyjádřil se však, zda BBC učinila v této věci správné či špatné rozhodnutí, protože BBC Trust bude muset posléze rozhodovat o oprávněnosti případných stížností z řad veřejnosti. |