28. 2. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 2. 2003

Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy

Na popud papeže začala plamenná diskuze o místě pro "boží paragrafy" v budoucí evropské Ústavě. Boj Božích stoupenců v Konventu za zahrnutí odkazu křesťanství v připravovaném základním dokumentu EU narazil na tvrdý odpor sekulární opozice. Na rozdíl od křesťanských demokratů a evropských církví jsou obhájci sekulární podoby Ústavy ochotni uznat pouze společně sdílené hodnoty či duchovní tradici.

Britské listy přinesou v pondělí plné znění navrhovaného textu evropské Ústavy.

Prvních šestnáct článků ústavy obsahovalo pouze "hodnoty, které jsou členským státům společné". Vatikán označil absenci zmínek o Bohu či náboženství za nepřijatelnou a papež použil silný tlak křesťanské části veřejnosti i vlivných křesťansky orientovaných politiků , aby přinutil Giscarda d'Estainga a představitele Evropské unie ke změně textu. "Na prahu nového milénia by měla Evropa otevřít své dveře Kristovi", horlila hlava katolické církve v listopadu loňského roku. Křesťanská lobby podala většinu z necelého tisíce pozměňovacích návrhů, které se mají projednávat v nejbližší době. Obdobné stanovisko, jako katolická církev, zasávají i Řecký ortodoxní synod, Finská luteránská evangelická církev a němečtí protestanté.

Konkurenční návrh ústavy z dílny křesťanských demokratů uvádí v preambuli, že členské státy a občané "jsou si vedomi toho, co Evropa dluží svému náboženskému dědictví". Obsahuje též článek inspirovaný polskou ústavou, který uvádí: "Hodnoty Unie zahrnujú hodnoty těch, kteří věří v Boha jako zdroj pravdy, spravedlnosti, dobra a krásy, stejně jako těch, kteří nesdílí tuto víru, ale respektují univerzální hodnoty odvozené z jných zdrojů."

Italský vicepremiér Gianfranco Fini předložil pozměňovací návrh, který interpretoval preambuli ústavy jako dědictví "společných židovsko-křesťanských kořenů". Kritici však tvrdí, že by to byla formulace necitlivá vůči Turecku s převládajícím muslimským obyvatelstvem, stejně jako vůči muslimům na Balkáně, kteří též aspirují na členství v Unii. Tato formulace není přijatelná ani pro zástupce tradičně republikánské a sekulární Francie. Není přijatelná ani pro Německo, kde je velmi silná muslimská menšina, vzniklá z gastarbeitrů, kteří do spolkové republiky přišli v padesátých až sedmdesátých letech minulého století, získali německé občanství a založili zde rodiny.

Daleko více než na udržení "křesťanské tradice" v evropské ústavě je snaha o dominantní roli "následovníků Krista" snahou o vymezení nových bariér, rozdělujících jedotlivé státy a zpomalující tak vysilujícím dialogem krajních skupin rozšíření a proces federalizace Unie. To v situaci, kdy se podařilo ztlumit vášně okolo "porušování lidských práv Romů" - podobnou snahu, jdoucí do střední a východní Evropy z Lichenštejnska, aktivistů Panevropské unie či neziskových skupin sdružených okolo finančního magnáta maďarského původu Sorose.

S "obranou křesťanských hodnot" vystoupil v evropské diskusi i Otto von Habsburg, který "je znepokojen" odporem sekularistů proti vyjádření křesťanstké tradice v základních dokumentech Unie. "Všechny skutečně velké říše vždy vznikaly s nějakou ideou," prohlásil pro rakouský deník Die Presse. V současné Evropě podle něj taková idea chybí. "Tato idea nemůže vycházet z ničeho materiálního, pouze z vyšší náboženské koncepce. Jen tak může vytvořit vnitřní pořádek ve společnosti. Dějiny dokázaly, že když si člověk vytvoří "bohyni rozumu" či "zlaté tele", je neúspěch a pád nevyhnutný. Když posadíme člověka na trůn Všemohoucího, je vše už od počátku odsouzené k zániku... Snahy evropského Konventu jsou bez víry v Boha nesmyslnou prací," tvrdí Otto von Habsburg. "Tímto způsobem Evropa za krátký čas upadne do osidel socialismu..." poznamenává bývalý předseda Evropského parlamentu. Podle něj by takto sekulární Evropa nebyla schopná smíření. "Člověk by už nebyl obrazem Boha s právy, které mu nikdo nemůže upřít. Byl byt jen objektem, který nenalezne ochranu v morálce a přirozeném právu. Ústava, která neuznává vyšší bytost, nemůže být základnou lidských práv."

Právníci naproti tomu argumentují pragmatickými důvody, že zmínky o křesťanství v Ústavě by mohli využít mimo jiné fanatičtí prolifisté - odpůrci antikoncepce a potratů či zastánci povinné náboženské výuky na základních školách. Evropa by se tak mohla vrátit i k cenzuře "nekřesťanských názorů" či by mohla degradovat své "nevěřící" spoluobčany na občany druhého řádu.

Předseda Evropské komise Romano Prodi předložil kompromisní návrh, přiznávající pouze "společné duchovní a morální hodnoty". Prodi je toho názoru, že nejdůležitějšími hodnotami jednotné Evropy jsou svoboda, solidarita a ochrana menšin. Pro levicové frakce Evropského parlamentu i levicové zástupce v Konventu jsou formulace o Bohu v Ústavě jinak sekulární Unie nepřijatelné.

                 
Obsah vydání       28. 2. 2003
28. 2. 2003 Václav Klaus se stal českým prezidentem
1. 3. 2003 Má ČR takového prezidenta, jakého si zaslouží? Jan  Čulík
28. 2. 2003 Volba prezidenta -- jaké to bulvární téma! Jan  Čulík
27. 2. 2003 Ben Bradlee: Politikové dnes lžou líp než kdy předtím Jan  Čulík
28. 2. 2003 První muž na Hradčanech je i symbolem spravedlnosti vedle andělů a Boha Ivo V. Fencl
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
28. 2. 2003 O fanfarónství a dvouocasém prezidentovi Hugo  Schreiber
28. 2. 2003 OST-RA-VAR: Dobré hry na ostravském divadelním festivalu Jitka  Peřinová
27. 2. 2003 NA PAVLAČI: Třetí volební zkouška Hugo  Schreiber
27. 2. 2003 Prezident pre ťažké časy Oskar  Krejčí
27. 2. 2003 Agónie v České televizi pokračuje Jan  Čulík
27. 2. 2003 Prezidentská volba: Počítám, počítáme...kdo je nejlepší? Miloš  Dokulil
27. 2. 2003 Za co se udělují zápočty na škole, kde učí Jan Sokol a Zdeněk Pinc Jan  Čulík
27. 2. 2003 Ave Caesar aneb kdyby blbost nadnášela... Štěpán  Kotrba
28. 2. 2003 Je neférové kritizovat pouze FHS UK Eduard  Piňos
27. 2. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
tentokráte o Libuši
Pusť voly, roucho změň, na kůň se rač posadit a s námi jeti
Hugo  Schreiber
28. 2. 2003 Svržení diktátora nebo inscenovaná fraška? Stanislav  Holubec
27. 2. 2003 Štátu chýba nová generácia nezaťažených pracovníkov rezortu vnútra i tajnej služby Peter  Takáč
27. 2. 2003 Odkaz Víťazného februára Martin  Muránsky, Radovan  Geist
27. 2. 2003 Válka v Iráku se připravuje, občanská válka v USA již začala Radim  Valenčík
28. 2. 2003 Holokaust ako súčasť našej kultúry Martin  Domček
28. 2. 2003 Bludný kruh hrôzy Tibor  Kružlík
28. 2. 2003 Krívajúca analógia Peter  Greguš
1. 3. 2003 Železný trumf nového prezidenta ČR? Karel  Mašita
28. 2. 2003 Prečo Židia na celom svete vkladajú viac dôvery do armády USA ako do mierového hnutia Natan  Sznaider
28. 2. 2003 Židia na Slovensku desať rokov po... Peter  Salner
27. 2. 2003 Spása světa podle Fidela Castra Zdeněk  Jemelík
26. 2. 2003 Jsme svědky rozkladu atlantického společenství?
26. 2. 2003 Vysokoškolští učitelé se v ČR chystají stávkovat
26. 2. 2003 Konference ve Florencii
26. 2. 2003 ÚOHS: Tvrdý nátlak paní Válové z Media Observatory by byl bojkotem práva
25. 2. 2003 Media Observatory: Český antimonopolní úřad ignoruje ústavní pořádek
5. 2. 2003 Pošta redakci
4. 2. 2003 Hospodaření OSBL za leden 2003 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
1. 3. 2003 Železný trumf nového prezidenta ČR? Karel  Mašita
1. 3. 2003 Má ČR takového prezidenta, jakého si zaslouží? Jan  Čulík
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
28. 2. 2003 OST-RA-VAR: Dobré hry na ostravském divadelním festivalu Jitka  Peřinová
27. 2. 2003 Prezident pre ťažké časy Oskar  Krejčí
27. 2. 2003 Ben Bradlee: Politikové dnes lžou líp než kdy předtím Jan  Čulík
27. 2. 2003 Prezidentská volba: Počítám, počítáme...kdo je nejlepší? Miloš  Dokulil
27. 2. 2003 Pohlednice z Timoru II. Jaroslav  Kováříček
27. 2. 2003 Za co se udělují zápočty na škole, kde učí Jan Sokol a Zdeněk Pinc Jan  Čulík
27. 2. 2003 Chceme byť v Európskej únii sami sebou alebo sa v nej chceme rozpustiť? Peter  Zajac
26. 2. 2003 Jsme svědky rozkladu atlantického společenství?   
26. 2. 2003 Pohlednice z Timoru I. Jaroslav  Kováříček
26. 2. 2003 ÚOHS: Tvrdý nátlak paní Válové z Media Observatory by byl bojkotem práva   
26. 2. 2003 Za závazek banky poskytnout úvěr se platí Jindra  Vavruška
25. 2. 2003 Historie amerických intervencí v Latinské Americe a v karibské oblasti   

Křesťanství na rozhraní míru a války RSS 2.0      Historie >
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
20. 2. 2003 Papež Jan Pavel II.: Proč jsem proti válce v Iráku   
19. 2. 2003 Médii téměř bez povšimnutí proběhla zpráva, že papež přijal Tárika Azíze Štěpán  Kotrba
15. 2. 2003 Jesse Jackson: "Je čas pro naději"   
10. 7. 2002 Křesťanský sionismus - v ČR málo známá ideologie, ovlivňující konflikt v Palestině Pavel  Šejnoha
5. 7. 2002 9.   "Nový světový řád" a náboženství Tomáš  Halík

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
26. 2. 2003 Komunizmus cirkevných Otcov Karol  Dučák jr.
24. 2. 2003 Dedičný hriech Izraela Karol  Dučák jr.
20. 2. 2003 Papež Jan Pavel II.: Proč jsem proti válce v Iráku   
19. 2. 2003 Alternativní pohled na skutečnost Petr  Vařeka
19. 2. 2003 Cesty k víře Josef  Veger
19. 2. 2003 Střet fundamentalismů Dominik  Lukeš
15. 2. 2003 Jesse Jackson: "Je čas pro naději"   
10. 2. 2003 Zaostřeno na islám: pouť do Mekky - hadždž Štěpán  Kotrba
27. 1. 2003 Náboženské křižovatky Josef  Veger
17. 1. 2003 O postoji židovského hnutí Netureikarta k sionismu   
16. 1. 2003 O padnutých anjeloch a ich vzťahu k cirkvi Martin  Muránsky
30. 12. 2002 Malý Ježíšek a my děti Adama a Evy na planetě Gaia neboli Sličná Ivo V. Fencl
18. 12. 2002 Vánoce Štěpán  Kotrba
18. 12. 2002 NO SANTA: protest proti symbolu spotřebních vánoc Štěpán  Kotrba

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
19. 2. 2003 Médii téměř bez povšimnutí proběhla zpráva, že papež přijal Tárika Azíze Štěpán  Kotrba
16. 1. 2003 O padnutých anjeloch a ich vzťahu k cirkvi Martin  Muránsky
22. 11. 2002 Pedofilie, prezervativy a katolická církev   
26. 7. 2002 DOKUMENT: Smlouva mezi Českou republikou a Vatikánem Štěpán  Kotrba
26. 4. 2002 Homosexuální katolická církev - kdy skončí její přetvářka? Fabiano  Golgo
25. 4. 2002 Papež Jan Pavel II. konečně konstatoval, že zneužívání dětí je trestný čin   

Evangelické, evangelikální a evangelikálské RSS 2.0      Historie >
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
11. 2. 2003 V Praze vzniká sbor luterské evangelické církve Eduarda  Heczková