14. 12. 2006
Mýto, Kapsch a politikaNový rok je za dveřmi. S ním se blíží okamžik, kdy měly být zpoplatněny české dálnice formou elektronického sledování kamionů mikrovlnným systémem firmy Kapsch. Zavedení tohoto přelomového způsobu platby za používání dálniční sítě se však komplikuje. Velmi komplikuje. Netroufám si hodnotit způsob výběru garanta systému, ani oprávněnost či neoprávněnost ustanovení dodatků ke smlouvě. Selský rozum mi říká, že stát od okamžiku rozhodnutí o vítězi výběrového řízení, jeho snahu o včasné a bezchybné zavedení sledování provozu sabotuje, píše čtenář, který se přestavil jako Jan Polívka . |
Není předmětem této poznámky hodnotit české zákony, které umožňují jakékoliv skupině či jednotlivci do nekonečna namítat proti už přijatým rozhodnutím a komplikovat tak výstavbu čehokoliv v zájmu velmi úzkém a sobeckém. K tomu patří možnost znovu a znovu odmítat náhradní pozemky, finanční náhrady, prostě jakékoliv rozumné (a snad i spravedlivé) návrhy řešení. Totéž platí i o mnohonásobném odvolávání se těch, kteří jsou v jakékoliv soutěži neúspěšní. Těžkopádné soudnictví situaci ještě komplikuje. Faktem je, že podobné praktiky vedly i v tomto případě ke značnému zpoždění zahájení výstavby. Jestliže na ně vítězná firma reagovala pokusem dohodnout jistá změkčení původních smluvních ustanovení, protože objektivně zdržení sama nezpůsobila, lze to považovat za celkem pochopitelné a přijatelné. Naopak za zcela nepřípustné považuji stanoviska rozhodujících orgánů státní moci a samosprávy, kterými se pokoušely výstavbě systému zabránit nebo ji ztížit. Snad všichni máme v paměti ostrá vyhlášení středočeského hejtmana pana Benda (a dalších krajských vůdců), že zabrání realizaci programu všemi možnými způsoby. Jeho příklad následovali starostové a zastupitelstva řady obcí, kteří nepovolovali výstavbu na svém území atd. Nezakrytě sabotovali rozhodnutí vlády. Nemohu se zbavit dojmu, že stejně se chová i současné ministerstvo v čele s ministrem dopravy v demisi. Asi by mne vůbec nenapadlo se k této situaci vyjadřovat, kdyby se současná vláda-nevláda nechovala velmi podobně i k dalším rozhodnutím minulé vlády a minulého parlamentu. Jen namátkou: zákoník práce, sociální zákony, školský zákon (státní maturity), zdravotnictví (neziskové nemocnice), ekonomika (registračními pokladnami počínaje a restrukturalizacemi či privatizacemi podniků konče), správa a řízení atd. Děsí mne, že de facto neexistuje kontinuita zákonů a rozhodnutí. A to je zjištění velmi, velmi závažné. Mnohem víc to totiž připomíná revoluční převzetí moci, než slušnou demokratickou změnu vlády, vycházející ze svobodných voleb. A propos: Kolik občanů skutečně zastupuje vítěz voleb? Vzorec pro výpočet je velmi jednoduchý: účast voličů, odevzdané hlasy, počet skutečných právoplatných voličů. To procento odevzdaných hlasů je náhle mizivé a mizerné. Tím děsivější je, když shazuje se stolu minulá pravomocná rozhodnutí. Zdá se mi, že i kauza mýto je ohavné politikum. |
Telematika a elektronické mýtné | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
14. 12. 2006 | Mýto, Kapsch a politika | ||
19. 10. 2006 | Jak funguje mikrovlnný systém? | ||
18. 10. 2006 | Systém elektronického mýtného je založen na poctivosti uživatelů | ||
17. 10. 2006 | Budoucnost mýtného a špehování automobilů | ||
16. 10. 2006 | Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám | František Beneš | |
16. 3. 2006 | Tragická efektivita kamionové dopravy | Michal Brož | |
19. 8. 2005 | Paroubek se rozhoduje mezi Siemensem a Kapschem | Štěpán Kotrba | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
10. 6. 2005 | Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let | ||
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
26. 5. 2005 | Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní | ||
20. 5. 2005 | Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? | Zdeněk Štefek |