10. 6. 2005
Británie zavede placení za jízdu autem do pěti letRadikální plány zavést v Británii platby pro motoristy za každý ujetý kilometr silnice budou zahájeny prostřednictvím zkušebního provozu na vybraných silnicích do pěti let, uvedl ve čtvrtek britský ministr dopravu Alistair Darling. Účtováním poplatků za užívání silnic podle hustoty provozu a podle kilometru chce Británie čelit chronickým zácpám na britských dálnicích. |
Z vládního průzkumu veřejného mínění vyplývá, že jen 16 procent britských motoristů odmítá mít v automobilu satelitní "černou skříňku. Zavést celostátní systém platby za jízdu na silnicích podle kilometru však prý bude trvat až 15 let. Ministr dopravy však konstatoval: "Budoucnost nás bude proklínat, pokud se od nynějška nebudeme zabývat tímto problémem." Poplatky budou v přepočtu asi korunu až padesát korun za kilometr jízdy, podle hustoty provozu a denní doby. Darling uvedl, že o zkušební provozu tohoto systému v jednom z "velkých britských měst nebo regionů" bude rozhodnuto v roce 2007 a bude zaveden do pěti let. Z nedávné studie vyplývá, že po zavedení poplatků za užívání silnic po kilometru by došlo k omezení dopravních zácp o 40 procent, přestože by silnic užívalo jen o 4 procenta méně automobilů. Elektronické systémy pro vybírání poplatků za užívání silnic po kilometru jízdy založené na satelitní technologii mají už Singapore a Stockholm. Za vjezd do centra Londýna ve všední den se platí poplatek, založený na systému, který odečítá poznávací značky automobilů prostřednictvím kamer průmyslové televize. V současnosti je v Británii asi 30 milionů automobilů, před 20 lety jich bylo 20 milionů. V Británii se ze všech evropských zemí nejdéle dojíždí do práce - průměrná délka je 45 minut denně a průměrná vzdálenost je cca 13 kilometrů. Podle údajů britského ministerstva dopravy byly v roce 2003 v reálných cenách autobusové jízdenky o 34 procent dražší a jízdenky na vlak o 36 procent dražší než v roce 1980. Za stejné období poklesly náklady na jízdu soukromými automobily v reálných cenách o 9 procent, navzdory 7 procentnímu vzrůstu ceny benzínu. Podrobnosti v angličtině ZDE |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
10. 6. 2005 | Svět vydává bilion dolarů na zbrojení | ||
10. 6. 2005 | Příčinou evropské krize je euro | ||
10. 6. 2005 | Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let | ||
9. 6. 2005 | Reakce na článek pana Kechlibara: "Japonci jsou agresivní" | Antonín Líman | |
9. 6. 2005 | Milióny dolárov "nezávislým" inštitútom | Eduard Chmelár | |
9. 6. 2005 | Americká vláda ustoupila tabákovým koncernům | ||
8. 6. 2005 | Bush odmítl kjótský protokol pod vlivem ropné společnosti Exxon | ||
6. 6. 2005 | Rebelie kmánů | ||
6. 6. 2005 | Pozice mrtvého brouka v časech globalizace | Milan Černý | |
5. 6. 2005 | Vzkazuje vám Jeremy Paxman | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Vždyť přece létat časem je krásné | Tomáš Koloc | |
3. 6. 2005 | Azyl a království | Alex Koenigsmark | |
3. 6. 2005 | O čem právě hlasuji/eme... | Vladimír Rott | |
3. 6. 2005 | Je útlak plodný? Kvete umění při útlaku jinak? | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Británie: Úřady zasahují proti pirátům s farmaceutiky |
Telematika a elektronické mýtné | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
10. 6. 2005 | Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let | ||
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
26. 5. 2005 | Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní | ||
20. 5. 2005 | Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? | Zdeněk Štefek | |
3. 5. 2005 | Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly | Štěpán Kotrba | |
16. 3. 2005 | Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského | Václav Jirovský | |
22. 10. 2004 | Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005 | ||
12. 5. 2004 | Město lidem, ne autům! | ||
9. 4. 2004 | Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné | Jan Bláha, Petr Soukup | |
8. 4. 2004 | Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze | Jan Bláha | |
17. 2. 2004 | Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect | ||
15. 8. 2003 | Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ? | ||
13. 8. 2003 | Peltrám počtvrté - aneb kdo je odborníkem a na co | Štěpán Kotrba |