10. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 6. 2005

Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let

Radikální plány zavést v Británii platby pro motoristy za každý ujetý kilometr silnice budou zahájeny prostřednictvím zkušebního provozu na vybraných silnicích do pěti let, uvedl ve čtvrtek britský ministr dopravu Alistair Darling. Účtováním poplatků za užívání silnic podle hustoty provozu a podle kilometru chce Británie čelit chronickým zácpám na britských dálnicích.

Z vládního průzkumu veřejného mínění vyplývá, že jen 16 procent britských motoristů odmítá mít v automobilu satelitní "černou skříňku. Zavést celostátní systém platby za jízdu na silnicích podle kilometru však prý bude trvat až 15 let.

Ministr dopravy však konstatoval: "Budoucnost nás bude proklínat, pokud se od nynějška nebudeme zabývat tímto problémem."

Poplatky budou v přepočtu asi korunu až padesát korun za kilometr jízdy, podle hustoty provozu a denní doby.

Darling uvedl, že o zkušební provozu tohoto systému v jednom z "velkých britských měst nebo regionů" bude rozhodnuto v roce 2007 a bude zaveden do pěti let.

Z nedávné studie vyplývá, že po zavedení poplatků za užívání silnic po kilometru by došlo k omezení dopravních zácp o 40 procent, přestože by silnic užívalo jen o 4 procenta méně automobilů.

Elektronické systémy pro vybírání poplatků za užívání silnic po kilometru jízdy založené na satelitní technologii mají už Singapore a Stockholm. Za vjezd do centra Londýna ve všední den se platí poplatek, založený na systému, který odečítá poznávací značky automobilů prostřednictvím kamer průmyslové televize.

V současnosti je v Británii asi 30 milionů automobilů, před 20 lety jich bylo 20 milionů. V Británii se ze všech evropských zemí nejdéle dojíždí do práce - průměrná délka je 45 minut denně a průměrná vzdálenost je cca 13 kilometrů.

Podle údajů britského ministerstva dopravy byly v roce 2003 v reálných cenách autobusové jízdenky o 34 procent dražší a jízdenky na vlak o 36 procent dražší než v roce 1980. Za stejné období poklesly náklady na jízdu soukromými automobily v reálných cenách o 9 procent, navzdory 7 procentnímu vzrůstu ceny benzínu.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       10. 6. 2005
11. 6. 2005 Skupina G7 odpustí rozvojovým zemím dluhy ve výši 55 miliard dolarů, avšak rozvojové země potřebují volný trh
11. 6. 2005 Americký Kongres výrazně snížil federální finanční podporu pro veřejnoprávní vysílání
10. 6. 2005 Ropný lobbista zkresloval v Bílém domě vládní zprávy o globálním oteplování
10. 6. 2005 Američané se už nemohou skrývat před globálním oteplováním
10. 6. 2005 Arogance moci
11. 6. 2005 Jedno okresní městečko se rozhodlo, kdo je největším Čechem Štěpán  Kotrba
10. 6. 2005 Zprávy o globálním oteplování zkreslovali nejen ropní, ale také zelení lobbisté Ivan  Brezina
10. 6. 2005 Europoslanci za ODS změnili názor Štěpán  Kotrba
10. 6. 2005 Ibuprofen zvyšuje riziko infarktů
10. 6. 2005 Ministr financí neumí počítat? Štěpán  Kotrba
10. 6. 2005 Michael  Marčák
10. 6. 2005 Svět vydává bilion dolarů na zbrojení
10. 6. 2005 Příčinou evropské krize je euro
10. 6. 2005 Britské listy jsou komunistické svinstvo
10. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let
10. 6. 2005 Batman v televizním zpravodajství Darius  Nosreti
9. 6. 2005 Zmizely plány na výrobu jaderných zbraní
10. 6. 2005 Lidé, kteří nemají zájem o sex
10. 6. 2005 Nejneohrabanější lidé v Evropě
10. 6. 2005 Petra Hůlová
10. 6. 2005 Sex, orgán, mýtus, pseudomystifikace... Petr  Svoboda
10. 6. 2005 Soutěž o ceny Velkého bratra
10. 6. 2005 Ještě jednou k Czechteku
9. 6. 2005 Rusko je zralé na oranžovou revoluci, varuje Solženicyn
9. 6. 2005 Americká vláda ustoupila tabákovým koncernům
9. 6. 2005 Civilizované národy respektují mrtvé
9. 6. 2005 Koniec jedného príbehu? Igor  Daniš
9. 6. 2005 Milióny dolárov "nezávislým" inštitútom Eduard  Chmelár
9. 6. 2005 Reakce na článek pana Kechlibara: "Japonci jsou agresivní" Antonín  Líman
8. 6. 2005 Bush odmítl kjótský protokol pod vlivem ropné společnosti Exxon
8. 6. 2005 Nevím, o co jde, ale chci o tom rozhodovat Jan  Friedlaender
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
10. 6. 2005 Svět vydává bilion dolarů na zbrojení   
10. 6. 2005 Příčinou evropské krize je euro   
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
9. 6. 2005 Reakce na článek pana Kechlibara: "Japonci jsou agresivní" Antonín  Líman
9. 6. 2005 Milióny dolárov "nezávislým" inštitútom Eduard  Chmelár
9. 6. 2005 Americká vláda ustoupila tabákovým koncernům   
8. 6. 2005 Bush odmítl kjótský protokol pod vlivem ropné společnosti Exxon   
6. 6. 2005 Rebelie kmánů   
6. 6. 2005 Pozice mrtvého brouka v časech globalizace Milan  Černý
5. 6. 2005 Vzkazuje vám Jeremy Paxman Jan  Čulík
3. 6. 2005 Vždyť přece létat časem je krásné Tomáš  Koloc
3. 6. 2005 Azyl a království Alex  Koenigsmark
3. 6. 2005 O čem právě hlasuji/eme... Vladimír  Rott
3. 6. 2005 Je útlak plodný? Kvete umění při útlaku jinak? Jan  Čulík
3. 6. 2005 Británie: Úřady zasahují proti pirátům s farmaceutiky   

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!   
9. 4. 2004 Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné Jan  Bláha, Petr Soukup
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?   
13. 8. 2003 Peltrám počtvrté - aneb kdo je odborníkem a na co Štěpán  Kotrba