19. 10. 2006
Ještě k mýtu a mýtům o mýtuJak funguje mikrovlnný systém?Postavit systém zpoplatnění čehokoli na poctivosti by bylo asi stejně naivní, jako očekávat, že všichni lidé bratři jsou a budou vykonávat svá povolání dobrovolně a nejlépe jak dovedou, bez kontroly a stimulace, "každý podle svých schopností a každému podle jeho potřeb". Výběrčí mýta nebývají naivní (i mladý Lotrando se poučil) a tudíž ani satelitní ani mikrovlnný systém není postaven na předpokladu poctivosti, To by nakonec nebyl potřeba žádný systém a každý řidič by na výjezdu ze zpoplatněného úseku dobrovolně zastavil a odsypal patřičný obolus do kasičky, píše čtenář V. Novák. Elektronické mýtné jako TÉMA BL |
Jak tedy funguje mikrovlnný systém? Popíšeme si velmi hrubě a neodborně, až antropomorficky. Brána (senzor na ní) zjistí, že se "cosi" blíží. Oskenuje to, co se blíží a zjistí podle rozměrů, že by to mohl být zpoplatněný kamion. Vyšle dotaz do OBU (on board unit) - a dostane odpověď. Nebo ne. Když odpověď nedostane, pořídí snímek "čehosi" včetně SPZ a upozorní člověka v dispečinku. Dispečer zjistí pohledem - pořád je mnohem spolehlivější než nejlepší strojový rozpoznávač obrazu - že "cosi" je nezpoplatněný pick up vrchovatě naložený slamou - a informaci zruší. Nebo zjistí, že jde o zpoplatněný kamion, který odmítá odpovídat - a v tom případě upozorní patřičnou hlídku dálniční policie podle místa a směru, kam narušitel jede. Systém lze vylepšit rozpoznáváním SPZ a porovnáním, zda SPZ sejmutá opticky odpovídá SPZ z odpovídače (OBU) opět s následnou lidskou kontrolou nesouladu. OBU je v tomto případě "hloupý" odpovídač, veškerá logika je v infrastruktuře provozovatele, tudíž OBU může být - a je - jednoduchá, malá, potřebuje malý příkon a je laciná. Možnosti manipulace jsou omezené. U "satelitu" je základem OBU, která snímá polohu z GPS. Polohu zaznamenává a na vyžádání posílá do snímačů mýtného systému. Takové sledování je hodně podrobné, tak podrobné, že němečtí (Německo jako jediné v Evropě provozuje satelitní mýto) ochránci soukromí prosadili, že do systému nebude předávána informace o veškerém pohybu, ale jen o průjezdu kontrolními body. Velký Bratr tedy ostrouhá. Malý Bratr majitel samozřejmě může zaznamenávat a kontrolovat vše. To ostatně může i dnes podle tachografu. Toto samozřejmě funguje jen má-li vůz příslušnou OBU a ta je zapojená. Kamion bez zapojené OBU je pro systém neviditelný. Neexistuje. Kamion s překalibrovaným GPS v OBU je viditelný - ale těžko zpoplatnitelný. Protože platí první odstavec, musí fungovat i kontrola - tedy mýtné brány jako u mikrovlnného systému nebo revizoři. V SRN mají méně mýtných bran, ale zato jezdí po zpoplatněných silnicích stále vozy, které kontrolují okolní kamiony, zda mají fungující OBU. Protože je mnoho z "inteligence" systému soustředěno do OBU, je tato složitější, větší, mnohem (až řádově) dražší, stejně tak je složitější a dražší její montáž a změna firmwareu, kterou musí provádět odborná firma. Proto, aby nemusely být drahou OBU vybaveny i kamiony jen příležitostně projíždějící Německem, lze platit i ručně u terminálu. Kontrola pak probíhá tak, že revizor ve vozidle se zeptá OBU, zda funguje a zkontroluje udanou polohu. Při správné odpovědi jede kontrolovat dál. Pokud OBU neodpoví, dotáže se revizor přes bezdrátový terminál, zda vůz s příslušnou SPZ, kterou sejme scannerem nebo napíše ručně, má zaplaceno pro příslušný úsek. Pokud ano, nic se neděje, pokud ne - následují odpovídající kroky. Jak vidno, musí být v autě dva - řidič a revizor, protože obě činnosti skloubit nelze bez ohrožení provozu. Žádný technický systém není neomylný, ale Rakousko, které provozuje mikrovlnný systém, tvrdí, že má nevýběr hluboko pod 1%, zatímco v Německu se odhadoval o řád vyšší. Možná, že se situace už zlepšila, ale německé zkušenosti varují. |
Telematika a elektronické mýtné | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 10. 2006 | Jak funguje mikrovlnný systém? | ||
18. 10. 2006 | Systém elektronického mýtného je založen na poctivosti uživatelů | ||
17. 10. 2006 | Budoucnost mýtného a špehování automobilů | ||
16. 10. 2006 | Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám | František Beneš | |
16. 3. 2006 | Tragická efektivita kamionové dopravy | Michal Brož | |
19. 8. 2005 | Paroubek se rozhoduje mezi Siemensem a Kapschem | Štěpán Kotrba | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
10. 6. 2005 | Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let | ||
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
26. 5. 2005 | Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní | ||
20. 5. 2005 | Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? | Zdeněk Štefek | |
3. 5. 2005 | Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly | Štěpán Kotrba |