19. 10. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 10. 2006

Ještě k mýtu a mýtům o mýtu

Jak funguje mikrovlnný systém?

Postavit systém zpoplatnění čehokoli na poctivosti by bylo asi stejně naivní, jako očekávat, že všichni lidé bratři jsou a budou vykonávat svá povolání dobrovolně a nejlépe jak dovedou, bez kontroly a stimulace, "každý podle svých schopností a každému podle jeho potřeb". Výběrčí mýta nebývají naivní (i mladý Lotrando se poučil) a tudíž ani satelitní ani mikrovlnný systém není postaven na předpokladu poctivosti, To by nakonec nebyl potřeba žádný systém a každý řidič by na výjezdu ze zpoplatněného úseku dobrovolně zastavil a odsypal patřičný obolus do kasičky, píše čtenář V. Novák.

Elektronické mýtné jako TÉMA BL

Jak tedy funguje mikrovlnný systém? Popíšeme si velmi hrubě a neodborně, až antropomorficky. Brána (senzor na ní) zjistí, že se "cosi" blíží. Oskenuje to, co se blíží a zjistí podle rozměrů, že by to mohl být zpoplatněný kamion. Vyšle dotaz do OBU (on board unit) - a dostane odpověď. Nebo ne. Když odpověď nedostane, pořídí snímek "čehosi" včetně SPZ a upozorní člověka v dispečinku. Dispečer zjistí pohledem - pořád je mnohem spolehlivější než nejlepší strojový rozpoznávač obrazu - že "cosi" je nezpoplatněný pick up vrchovatě naložený slamou - a informaci zruší. Nebo zjistí, že jde o zpoplatněný kamion, který odmítá odpovídat - a v tom případě upozorní patřičnou hlídku dálniční policie podle místa a směru, kam narušitel jede. Systém lze vylepšit rozpoznáváním SPZ a porovnáním, zda SPZ sejmutá opticky odpovídá SPZ z odpovídače (OBU) opět s následnou lidskou kontrolou nesouladu.

OBU je v tomto případě "hloupý" odpovídač, veškerá logika je v infrastruktuře provozovatele, tudíž OBU může být - a je - jednoduchá, malá, potřebuje malý příkon a je laciná. Možnosti manipulace jsou omezené.

U "satelitu" je základem OBU, která snímá polohu z GPS. Polohu zaznamenává a na vyžádání posílá do snímačů mýtného systému. Takové sledování je hodně podrobné, tak podrobné, že němečtí (Německo jako jediné v Evropě provozuje satelitní mýto) ochránci soukromí prosadili, že do systému nebude předávána informace o veškerém pohybu, ale jen o průjezdu kontrolními body. Velký Bratr tedy ostrouhá. Malý Bratr majitel samozřejmě může zaznamenávat a kontrolovat vše. To ostatně může i dnes podle tachografu.

Toto samozřejmě funguje jen má-li vůz příslušnou OBU a ta je zapojená. Kamion bez zapojené OBU je pro systém neviditelný. Neexistuje. Kamion s překalibrovaným GPS v OBU je viditelný - ale těžko zpoplatnitelný. Protože platí první odstavec, musí fungovat i kontrola - tedy mýtné brány jako u mikrovlnného systému nebo revizoři. V SRN mají méně mýtných bran, ale zato jezdí po zpoplatněných silnicích stále vozy, které kontrolují okolní kamiony, zda mají fungující OBU. Protože je mnoho z "inteligence" systému soustředěno do OBU, je tato složitější, větší, mnohem (až řádově) dražší, stejně tak je složitější a dražší její montáž a změna firmwareu, kterou musí provádět odborná firma. Proto, aby nemusely být drahou OBU vybaveny i kamiony jen příležitostně projíždějící Německem, lze platit i ručně u terminálu. Kontrola pak probíhá tak, že revizor ve vozidle se zeptá OBU, zda funguje a zkontroluje udanou polohu. Při správné odpovědi jede kontrolovat dál. Pokud OBU neodpoví, dotáže se revizor přes bezdrátový terminál, zda vůz s příslušnou SPZ, kterou sejme scannerem nebo napíše ručně, má zaplaceno pro příslušný úsek. Pokud ano, nic se neděje, pokud ne - následují odpovídající kroky. Jak vidno, musí být v autě dva - řidič a revizor, protože obě činnosti skloubit nelze bez ohrožení provozu.

Žádný technický systém není neomylný, ale Rakousko, které provozuje mikrovlnný systém, tvrdí, že má nevýběr hluboko pod 1%, zatímco v Německu se odhadoval o řád vyšší. Možná, že se situace už zlepšila, ale německé zkušenosti varují.

                 
Obsah vydání       19. 10. 2006
19. 10. 2006 Tak se tedy jde volit -- a co dál? Petr  Kužvart
19. 10. 2006 Stáhnou Spojené státy svá vojska z Iráku?
19. 10. 2006 Amerika si konečně uvědomila děsivou realitu Iráku
19. 10. 2006 George Bush vydal doktrínu o tom, že USA mají právo vojensky ovládnout vesmír
19. 10. 2006 Má modrý pták cizí peří? Miroslav  Prokeš
19. 10. 2006 Topolánek a památná věta majora Zemana Irena  Ryšánková
19. 10. 2006 Volný trh, aneb Poptávka, o které se nemluví Uwe  Ladwig
19. 10. 2006 Like it or not, it's time to talk to dinos Irena  Ryšánková
19. 10. 2006 Jak se liší katolická etika od katolické politiky František  Muška
19. 10. 2006 Báseň Jack  Kerouac
19. 10. 2006 Podpora Japonců je pro občany Brna nezbytná František  Muška
19. 10. 2006 Svět 2050: Jak se vyrovnat s budoucností aneb potřebujeme prognostiku? Martin  Potůček
18. 10. 2006 Zelená rovnosti příležitostí? Anna  Čurdová
18. 10. 2006 Polák udělal projekt nového loga Evropské unie
19. 10. 2006 Slovensko: Nad Tatrou sa blýska Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Rada STV volí ředitele Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Vesmírná superstar Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Jandák chce zestátnit televizi Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Australská liberalizace mediálního trhu Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Radniční listy bez cenzury
19. 10. 2006 Starého designera novým kouskům nenaučíš Stanislav  Mihulka
19. 10. 2006 Evoluční teorie není zpochybněna Jiří  Černý
19. 10. 2006 Petice za vrácení chrámu sv. Víta státu
19. 10. 2006 Jak funguje mikrovlnný systém?
18. 10. 2006 Mikrovlnný systém s bránami není neomylný
19. 10. 2006 Martin Bursík - odborník, nebo diletant? Pavel  Urban
19. 10. 2006 Podjatost zaměstnanců obcí a krajů a rozhodování správních soudů Petr  Kužvart
19. 10. 2006 Evropští lékaři žádají od europoslanců přísnější regulaci nebezpečných chemikálií Miroslav  Šuta
19. 10. 2006 Opona z deštivého okna Meike  Snijder
19. 10. 2006 A Rainy Window Curtain Meike  Snijder
19. 10. 2006 Polsko:Koalice s pomocí nacionalistů podržela Sejm při životě
18. 10. 2006 Jak nejlépe vést v ČR volební kampaň? Václav  Drbohlav
19. 10. 2006 Subvence zemědělství a suverenita Martin  Ondreját
18. 10. 2006 Čerstvý laureát v měsíci říjnu - Alexander Vondra Jaromír  Hájek
17. 10. 2006 Úhonický starosta a potrefená husa Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Komunální a senátní volby přede dveřmi Vladislav  Černík
18. 10. 2006 Někdo si dělá Dobré ráno Bohumil  Kartous
6. 10. 2006 Hospodaření OSBL za září 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
19. 10. 2006 Jak funguje mikrovlnný systém?   
18. 10. 2006 Systém elektronického mýtného je založen na poctivosti uživatelů   
17. 10. 2006 Budoucnost mýtného a špehování automobilů   
16. 10. 2006 Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám František  Beneš
16. 3. 2006 Tragická efektivita kamionové dopravy Michal  Brož
19. 8. 2005 Paroubek se rozhoduje mezi Siemensem a Kapschem Štěpán  Kotrba
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba