13. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 1. 2006

Pendolino Praha - Ostrava:

Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší?

"Takto drahé vlaky návratnost nemají..." řekl na ČT1 12. 1. 2006 v nočních zprávách náměstek ČD. V této souvislosti připomeňme, že České dráhy nejsou soukromou firmou, ale jsou ročně dotovány z veřejného (státního) rozpočtu, protože osobní doprava je ztrátová. Ve svém nedávném textu jsem upozorňoval na jinou spornou veřejnou investici ve výši 34 mld. Kč do obrněných transportérů . Už jsme si zvykli na to, že vojenské uvažování bohorovně přezírá obavy občanů-nevojáků o účelnost veřejných výdajů (vojáci volají: vždyť je to kvůli naší obraně a ta je prvořadá, tomu vy nemůžete rozumět!). Pro obě megainvestice (kolik miliard dává ČR ročně do kultury?) je typické, že jsou provedeny za peníze občanů bez jejich vědomí či souhlasu. Možná bychom se o své peníze ve veřejných rozpočtech začali zajímat více, pokud by je stát vybíral hotově...

Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší?

Na webové adrese www.pendolino.cz jsem našel následující anonymní příspěvek z 21. 12. 2005, snad mi autor promine, že jej budu nyní citovat (čísla jsem neověřoval):

"Na trase Ostrava-Praha trvá cesta PENDOLINEM 3:26. EC nebo IC to stihne za 3:57. To znamená, že PENDOLINO je o 31 min. rychlejší. Na teto trase stoji PENDOLINO jen na dvou zastávkách (Pardubice a Olomouc). EC stojí na 5 ti zastávkách. Oba vlaky stojí ve stanici cca 3 minuty. Pro PENDOLINO je tedy zdržení 6 min. pro EC 15 min. Kdyby EC stálo také jen na dvou zastávkách stihlo by danou trasu o 9 minut rychleji, to znamená za 3:51 min, což je rozdíl mezi oběma vlaky 25 minut. 25 minut je naše zlaté číslo. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze připlácíme 200 Kč. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, nakoupily se nové vlaky PENDOLINO. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, financovaly se nové koridory pro PENDOLINO. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, platí ČD reklamu na billboardech o PENDOLINU. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, zpřeházely se jízdní řády ČD. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze ... (kdo ví co se ještě muselo udělat) Má to zrychlení jen o 25 min. takovou cenu?"

Co chce běžný cestující

Běžný cestující především uvítá vyšší čistotu v běžných vlacích -- zejména na toaletách. Též je cestující rád, když nemusí cestovat v přeplněných vlacích plných opilců. Samozřejmě též vyžaduje přesnost dodržování jízdního řádu a v případě, že přece jen dojde k neplánovanému zpoždění, by jej potěšilo alespoň částečné vrácení jízdného. Samozřejmostí dnes je možnost telefonovat z mobilního telefonu (v pendolinu zatím nelze - ?!), vítána je možnost připojení k internetu. Toto jsou důležité priority většiny cestujících. Tedy vlaky typu Pendolino jsou sice rychlejší -- ale nebylo by přece jen lepší, kdyby i běžné vlaky jezdily rychlostí 120 km za hodinu nebo i rychlostí 160 km, kterou mohou mnohde jezdit i běžné vlaky? A co cestující mimo Pardubice a Olomouc? Vždyť pro ně cesta s prodloužením do nejbližší zastávky pendolina (např. Olomouc, Pardubice) bude nakonec trvat déle.

Z "cizího" krev neteče

Představte si, že jste doma, kdosi zvoní, jdete otevřít, neznámý se jen zeptá, kolik máte členů domácnosti a vy jen nechápavě odpovídáte, že tu bydlíte čtyři. Neznámý vezme kalkulačku, pak vypisuje stvrzenku a podá vám ji se slovy -- tak od vás to bude celkem 1800 Kč, budete platit hotově? Rozpačitě se na něj podíváte a on začne netrpělivě vysvětlovat. Copak nesledujete zprávy člověče? Přece jste slyšel, že pendolino stálo čtyři a půl miliardy, v České republice máme deset milionů občanů, tak to máte 450 korun na jednoho -- jasné? A vy tu bydlíte čtyři, tak to máme dneska osmnáct set! - Zalapáte po dechu a jen se zmůžete na jednu jedinou otázku. Jak jste to myslel to "dneska"? No zítra přijde kolega skasírovat ty obrněné transportéry, tak si připravte 13 600 korun...

                 
Obsah vydání       13. 1. 2006
13. 1. 2006 Snahy zavádět demokracii zvnějšku vyvolávají krveprolévání
13. 1. 2006 Britský důstojník: Americká armáda v Iráku je obětí institučního rasismu
13. 1. 2006 Byl zabit Jan Bouchal
15. 1. 2006 Pachatelé nepravosti a zbyteční lidé Zdeněk  Bárta
14. 1. 2006 Poděkování českým zdravotníkům
14. 1. 2006 Americký útok proti "Zawahirimu" vyvolal protesty
14. 1. 2006 Bush odmítl námitky Merkelové ohledně Guantánama
13. 1. 2006 Vysoká smrková vazba Bogdan  Trojak
13. 1. 2006 Britský plán proti ptačí chřipce
13. 1. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí -- úvaha nad banalitou jednoho filmu Bohuslav  Binka
13. 1. 2006 Jak Komenský zabloudil v Amsterodamu Adam Samuel Hartmann
13. 1. 2006 Aero Vodochody: iks pokusů o záchranu leteckého průmyslu Štěpán  Kotrba
13. 1. 2006 Řešením je nemít žízeň? Karel  Dolejší
13. 1. 2006 Psycholožka: Počet milostných vztahů v zaměstnání je obrovský
14. 1. 2006 Dost pohodlí v moderním vlaku
14. 1. 2006 Ovečka: Nezabijete-li ho, můžete být zabiti Štěpán  Kotrba
14. 1. 2006 "Škrtnutím" Palase se ČSSD neprobudí do slunného dne Vladislav  Černík
12. 1. 2006 Ostře sledované vlaky se sobotními novinami zadarmo
13. 1. 2006 Sarkozy představil své priority Simone  Radačičová
13. 1. 2006 Mitterrand: levicový strejda, nebo monarchistický sedmilhář? Josef  Brož
13. 1. 2006 Je smyslem školské reformy učit nově? Emilie  Thomitzková
13. 1. 2006 Pendolino Jakub  Žytek
13. 1. 2006 Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší? Michal  Rusek
14. 1. 2006 Být podvodníkem se vyplatí, zájem médií je zaručen Štěpán  Kotrba
13. 1. 2006 Jaderná energie, mediální přestřelky a realita Tomáš  Krček
13. 1. 2006 Daně, solidarita a individuální práva v myšlení fachidiota Michael  Kroh
13. 1. 2006 Dech komunistického režimu
13. 1. 2006 Ekonomické bludy
13. 1. 2006 Kejhající husa nelétá, jenom tloustne Štěpán  Kotrba
13. 1. 2006 Daj'-li ti medajli
13. 1. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. prosince 2005
13. 1. 2006 Nový pořad České televize
12. 1. 2006 Lysenkové jsou možní v každé době Zdeněk  Slanina
12. 1. 2006 Vyrábíme znovu i civilní letadla
12. 1. 2006 Proč muži mluví o interrupcích a ženy mlčí Štěpán  Kotrba
12. 1. 2006 Fenomén Kohout Josef  Provazník
12. 1. 2006 Mitterrand: levicový strejda, nebo monarchistický sedmilhář? Josef  Brož
12. 1. 2006 Malý pravicový Lenin Josef  Vít
12. 1. 2006 Tištěné noviny končí?
12. 1. 2006 Nežijeme ve vzduchoprázdnu Václav  Rada
12. 1. 2006 Interrupce: Právo na svobodnou volbu je výzvou k zodpovědnému chování Linda  Sokačová
12. 1. 2006 Mediální přestřelky versus realita Martin  Tesař
11. 1. 2006 Ministrův střet s realitou Milan  Černý
11. 1. 2006 ČT: "Katolická církev bude dál strašit kondomy Bohumil  Kartous
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
11. 1. 2006 Diskuse s Janem Čulíkem v Českých Budějovicích
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

Doprava RSS 2.0      Historie >
14. 1. 2006 Dost pohodlí v moderním vlaku   
13. 1. 2006 Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší? Michal  Rusek
13. 1. 2006 Pendolino Jakub  Žytek
14. 10. 2005 Radovan Šteiner: přes zvýšení tarifů se dále zvyšuje zájem o městskou dopravu Jakub  Holas
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
30. 7. 2004 Británie: Velký Bratr posiluje své pravomoci   
10. 9. 2003 České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni Markéta  Michlová
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
6. 8. 2003 S Českými drahami ve špíně a horku Milan  Krčmář
6. 8. 2003 Příliš lehká hra s fakty Michal  Krsek
6. 8. 2003 Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD Luděk  Miklas
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
6. 8. 2003 Jezděte více vlakem! Milan  Borovička