13. 1. 2006
Pendolino Praha - Ostrava:Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší?"Takto drahé vlaky návratnost nemají..." řekl na ČT1 12. 1. 2006 v nočních zprávách náměstek ČD. V této souvislosti připomeňme, že České dráhy nejsou soukromou firmou, ale jsou ročně dotovány z veřejného (státního) rozpočtu, protože osobní doprava je ztrátová. Ve svém nedávném textu jsem upozorňoval na jinou spornou veřejnou investici ve výši 34 mld. Kč do obrněných transportérů . Už jsme si zvykli na to, že vojenské uvažování bohorovně přezírá obavy občanů-nevojáků o účelnost veřejných výdajů (vojáci volají: vždyť je to kvůli naší obraně a ta je prvořadá, tomu vy nemůžete rozumět!). Pro obě megainvestice (kolik miliard dává ČR ročně do kultury?) je typické, že jsou provedeny za peníze občanů bez jejich vědomí či souhlasu. Možná bychom se o své peníze ve veřejných rozpočtech začali zajímat více, pokud by je stát vybíral hotově... |
Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší?Na webové adrese www.pendolino.cz jsem našel následující anonymní příspěvek z 21. 12. 2005, snad mi autor promine, že jej budu nyní citovat (čísla jsem neověřoval):
"Na trase Ostrava-Praha trvá cesta PENDOLINEM 3:26. EC nebo IC to stihne za 3:57. To znamená, že PENDOLINO je o 31 min. rychlejší. Na teto trase stoji PENDOLINO jen na dvou zastávkách (Pardubice a Olomouc). EC stojí na 5 ti zastávkách. Oba vlaky stojí ve stanici cca 3 minuty. Pro PENDOLINO je tedy zdržení 6 min. pro EC 15 min. Kdyby EC stálo také jen na dvou zastávkách stihlo by danou trasu o 9 minut rychleji, to znamená za 3:51 min, což je rozdíl mezi oběma vlaky 25 minut. 25 minut je naše zlaté číslo. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze připlácíme 200 Kč. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, nakoupily se nové vlaky PENDOLINO. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, financovaly se nové koridory pro PENDOLINO. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, platí ČD reklamu na billboardech o PENDOLINU. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze, zpřeházely se jízdní řády ČD. Abychom byli o 25 min. dříve z Ostravy v Praze ... (kdo ví co se ještě muselo udělat) Má to zrychlení jen o 25 min. takovou cenu?"
Co chce běžný cestujícíBěžný cestující především uvítá vyšší čistotu v běžných vlacích -- zejména na toaletách. Též je cestující rád, když nemusí cestovat v přeplněných vlacích plných opilců. Samozřejmě též vyžaduje přesnost dodržování jízdního řádu a v případě, že přece jen dojde k neplánovanému zpoždění, by jej potěšilo alespoň částečné vrácení jízdného. Samozřejmostí dnes je možnost telefonovat z mobilního telefonu (v pendolinu zatím nelze - ?!), vítána je možnost připojení k internetu. Toto jsou důležité priority většiny cestujících. Tedy vlaky typu Pendolino jsou sice rychlejší -- ale nebylo by přece jen lepší, kdyby i běžné vlaky jezdily rychlostí 120 km za hodinu nebo i rychlostí 160 km, kterou mohou mnohde jezdit i běžné vlaky? A co cestující mimo Pardubice a Olomouc? Vždyť pro ně cesta s prodloužením do nejbližší zastávky pendolina (např. Olomouc, Pardubice) bude nakonec trvat déle. Z "cizího" krev netečePředstavte si, že jste doma, kdosi zvoní, jdete otevřít, neznámý se jen zeptá, kolik máte členů domácnosti a vy jen nechápavě odpovídáte, že tu bydlíte čtyři. Neznámý vezme kalkulačku, pak vypisuje stvrzenku a podá vám ji se slovy -- tak od vás to bude celkem 1800 Kč, budete platit hotově? Rozpačitě se na něj podíváte a on začne netrpělivě vysvětlovat. Copak nesledujete zprávy člověče? Přece jste slyšel, že pendolino stálo čtyři a půl miliardy, v České republice máme deset milionů občanů, tak to máte 450 korun na jednoho -- jasné? A vy tu bydlíte čtyři, tak to máme dneska osmnáct set! - Zalapáte po dechu a jen se zmůžete na jednu jedinou otázku. Jak jste to myslel to "dneska"? No zítra přijde kolega skasírovat ty obrněné transportéry, tak si připravte 13 600 korun... |
Doprava | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
14. 1. 2006 | Dost pohodlí v moderním vlaku | ||
13. 1. 2006 | Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší? | Michal Rusek | |
13. 1. 2006 | Pendolino | Jakub Žytek | |
14. 10. 2005 | Radovan Šteiner: přes zvýšení tarifů se dále zvyšuje zájem o městskou dopravu | Jakub Holas | |
16. 3. 2005 | Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského | Václav Jirovský | |
30. 7. 2004 | Británie: Velký Bratr posiluje své pravomoci | ||
10. 9. 2003 | České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni | Markéta Michlová | |
8. 8. 2003 | Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu? | ||
8. 8. 2003 | Jak platit za užívání silnic | ||
8. 8. 2003 | Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují | ||
6. 8. 2003 | S Českými drahami ve špíně a horku | Milan Krčmář | |
6. 8. 2003 | Příliš lehká hra s fakty | Michal Krsek | |
6. 8. 2003 | Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD | Luděk Miklas | |
6. 8. 2003 | Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky | Ilona Bílková | |
6. 8. 2003 | Jezděte více vlakem! | Milan Borovička |