8. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 8. 2003

Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?

POLEMIKA

Počítačová revoluce začíná radikálně pozměňovat roli a schopností soukromého automobilu. Tyto změny vážně ovlivní práci i zvyklosti všech lidí, kteří vyrábějí a užívají automobily. List Financial Times publikoval ve středu 6. srpna zvláštní přílohu o budoucnosti automobilů. V ní nastínil automobilovou budoucnost v letech 2025 -- 2200 asi takto. Není vyloučeno, píše deník, že veřejná doprava jako taková přestane existovat a nahradí ji automaty, počítačovou sítí, řízené automobily:

Situace bude prý možná vypadat takto. Typický pracovník, který dojíždí do práce, nasedne v sedm hodin ráno do svého automobilu. Ujede s ním několik bloků a na hlavní silnici se naladí na satelitem ovládaný dopravní paprsek, který bude řídit jeho automobil v proudu vozidel standardní rychlostí a v bezpečné vzdálenosti od ostatních aut až do středu města. Zatímco automobil automaticky pojede do města, řidič si zkontroluje svou emailovou poštu a na internetu si objedná různé služby. Zároveň prostřednictvím internetu dá povel svému zautomatizovanému bytu, aby zapnul na 17.30 sporák a na 19 hodin mu napustil vanu. Při příjezdu do města mu bude počítač signalizovat, kde je v parkovišti volné místo, a zeptá se ho, zda ho řidič chce tam či tam.

Rychlost automobilů bude externě regulována systémem GPS i na nejvzdálenějších venkovských silnicích. Cestou v automobilu bude řidič moci sledovat video či DVD -- externě řízený automobil bude přitom smět jet daleko větší rychlostí -- až 160 km/h -- než je v Británii nynější maximální dovolená rychlost 110 km/h.

V této době však ještě zřejmě nebude existovat plně automatický automobil. Nebude to problémem technologickým, ale právním a legislativním -- bude se čekat na to, až se byrokraté v Bruselu, v Detroitu a v Tokio dohodnou na kompletním právním rámci, který dovolí výrobu a užívání plně automatického automobilu.

Všechny prvky výše zmíněných technologií už buď existují i nyní anebo se právě vyvíjejí. Pokud budou řidiči příštích automobil nemuset za jízdy sledovat silnici a budou si moci za jízdy dělat svou práci, anebo se bavit sledováním filmů., přežije ještě veřejná doprava, kde se člověk musí tlačit uprostřed cizích lidí, jejichž některé vlastnosti mohou být nechutné nebo dokonce nebezpečné?

A o to víc zřejmě skončí veřejná doprava, bude-li nynější pohonná hmota automobilů -- benzín -- nahrazena vodíkovými pohonnými buňkami, jejichž jedinými zplodinami bude vodní pára? Je možné, že budou zlikvidovány i železnice a promění se v nové autostrády?

Bernd Bohr, člen správní rady podniku Bosch, odpovědný za technologii, si nemyslí, že plně automatické automobily budou existovat za dvacet let. Je však opatrně optimistický, že pokrok jednotlivých technologií, směřujících k plně automatizovanému automobilu, je možný a že ho nebudou ochromovat legislativní problémy. "Dosud je legislativa zpožděná za technologií. My ty systémy vytvoříme a pak přesvědčíme zákonodárce, že by je měli používat. Kromě případů, kde je nutno určovat vinu za případné automobilové nehody, neexistují jin=é oblasti, kde by byl zákon vážným problémem," míní.

Podle odhadů společnosti UBS Warburg stoupne do pěti let hodnota počítačových systému v automobilech jen ve Spojených státech z nynějších 5 miliard dolarů na 30 miliard dolarů. Má vzniknout auto, plně propojené na síť prostřednictvím technologie bluetooth či jiných broadbandových technologií.

Některé nové elektronické systémy už kupci nových automobilů dnes vyžadují: jde zejména o systémy satelitní navigace a o přehrávače DVD pro přepravované děti.

Podle listu Financial Times není pochyb o tom, že telematika -- to je generický termín pro elektronické vybavení automobilů -- je hlavní oblastí, v níž se u automobilů bude od nynějška zvyšovat přidaná hodnota. V současnosti ovšem vyrábějí pro výrobce automobilů telematiku výrobci elektroniky -- Motorola, Bosch, Delphi a Siemens -- automobilky na tom vydělávají dosud jen velmi málo. V důsledku toho existují velké tlaky na snižování cen této elektroniky, dodávané od subdodavatelů.

Spolupráce mezi automobilkami a elektronickými firmami byla občas také dost obtížná vzhledem k tomu, že jde o konflikt kultur -- automobilový průmysl dává daleko větší důraz na bezpečnost vyrobené technologie než průmysl počítačový, který je v tomto smyslu dost ležérní -- starý vtip, že si budou muset automobilky vyrobit u svých automobilů knoflík pro jejich restartování, když se automobil "zasekne", se výrobcům automobilů nezdá zrovna vtipný.

  • Počet komerčních vozidel, vybavených telematikou, se má zvýšit z 75 000 v roce 2001 na 5,4 miliony v roce 2009
  • Automobilovými navigačními systémy bylo v roce 2002 vybaveno 1,5 procent nově prodávaných automobilů, v roce 2010 to bude 12 procent.
  • Loni se prodalo 2,5 milionu vozidel, vybavených telematikou, do roku 2010 to bude více než 100 milionů vozidel.
  • Zákazníci jsou ochotni za plné telematické vybavení zaplatit cca 1800 -- 1900 euro.
  • Hodnota evropského trhu telematiky má stoupnout z 1 miliary euro v roce 2000 na 8,5 miliard euro v roce 2007
  • Hodnota severoamerického trhu telematiky má stoupnout z 5 miliard euro v roce 2001 na více než 30 miliard euro v roce 2006
  • Trh z telematikou pro komerční vozidla v Evropě, který měl v roce 2001 hodnotu 169,5 milionů euro, bude mít v roce 2009 hodnotu 4,7 miliard euro.
  • Podle průzkumu firmy Accenture uvedlo 71 procent zákazníků, že mají "velký zájem" o automobil, vybavený telematikou.
  •                  
    Obsah vydání       8. 8. 2003
    8. 8. 2003 Plot, petice a šikana Martin  Klíma
    8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
    8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?
    8. 8. 2003 Inspirace od České pošty Jiří  Císař
    8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic
    8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují
    8. 8. 2003 Radost bourat
    8. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - další reakce čtenářů
    8. 8. 2003 Neuspokojivý stav v Policii ČR mnoha lidem vyhovuje
    8. 8. 2003 Smrt Marie Trintignant: "Elle est belle pour toujours" Josef  Brož
    8. 8. 2003 Já jsem zase nedostal balík
    7. 8. 2003 Jak stát nechrání zaměstnance
    7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
    7. 8. 2003 Digitalizace: bude se veřejně diskutovat? Zdeněk  Duspiva
    6. 8. 2003 Česká digitální média VII.
    Změna vládní koncepce
    Zdeněk  Duspiva
    7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů
    6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
    6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
    4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003

    Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
    8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
    8. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - další reakce čtenářů   
    8. 8. 2003 Smrt Marie Trintignant: "Elle est belle pour toujours" Josef  Brož
    8. 8. 2003 Plot, petice a šikana Martin  Klíma
    8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
    8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
    8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
    8. 8. 2003 Inspirace od České pošty Jiří  Císař
    7. 8. 2003 Úřady, raný kapitalismus a ti bývalí Václav  Prochor
    7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
    7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů   
    7. 8. 2003 O svobodu slova česká média už zřejmě nemají zájem Karel  Mašita
    7. 8. 2003 Jak stát nechrání zaměstnance   
    6. 8. 2003 Vyberte předsedu Nejvyššího kontrolního úřadu bez politikaření Bohdan  Dvořák
    6. 8. 2003 CzechTek budil lidi na ploše 615 km2 Jaromír  Zlámal

    Globalizace RSS 2.0      Historie >
    8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
    8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
    8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
    8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
    7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
    6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
    4. 8. 2003 CzechTek, rozhořčení měšťáci a spravedlnost pro všechny Štěpán  Kotrba
    4. 8. 2003 "Bloodymindedness"? Jan  Čulík
    31. 7. 2003 CzechTek 03: One Tribe, One Vibe Jan "RaveBoy" Němec
    31. 7. 2003 CzechTek 03: válka papírů a razítek, hysterická starostka, soudkyně v klidu Štěpán  Kotrba
    25. 7. 2003 CzechTek 2003 je v Ledkově u Kopidlna na Jičínsku   
    7. 7. 2003 My, gnostici kybernetického věku
    aneb jak masmédia zplošťují kulturu, aniž to víme
    Jaroslav  Peregrin
    3. 7. 2003 Co psal Toni Negri před rokem:
    Obnova italské levice mimo rámec sociáldemokratismu
    Toni  Negri
    20. 6. 2003 Ďábelská iridologie Štěpán  Kotrba
    19. 6. 2003 S Německem nebo s Amerikou? Štěpán  Kotrba

    Privatizace služeb RSS 2.0      Historie >
    8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
    8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
    8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
    6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
    17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
    10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist
    13. 2. 2003 GATS: voda jako drahocenná obchodovatelná komodita Henry  Heyneardhi
    13. 2. 2003 OSN požehnala vodu jako veřejný statek a lidské právo Gustavo  Capdevila
    13. 2. 2003 Války o vodu Savannah  Blackwell
    18. 1. 2003 Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální době Štěpán  Kotrba
    18. 12. 2002 Riziká privatizácie vodární a kanalizácií Roman  Havlíček
    12. 4. 2002 Zlínští radní jsou neústupní: Za 95 milionů prodávají miliardový majetek Radek  Bubeník
    18. 3. 2002 Pitná voda, kohoutek a dojná kráva Radek  Mokrý
    22. 2. 2002 Příklady táhnou: občanské sdružení dokáže efektivně vystupovat ve veřejném zájmu Helena  Svatošová
    13. 11. 2001 Donutí Světová organizace pro obchod státy, aby zprivatizovaly veřejné služby?   

    Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
    8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
    8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
    8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
    8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
    7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
    6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
    24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
    17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
    O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
    Jan  Paul
    19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
    18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
    10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
    6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
    23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
    27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
    26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   

    Automobilismus RSS 2.0      Historie >
    8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
    8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
    8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
    8. 8. 2003 Radost bourat   
    6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
    31. 7. 2003 Svoboda není bezbřehá Jan  Čulík
    31. 7. 2003 Trapný Ondřej Hausenblas   
    30. 7. 2003 Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie Jan  Vaškovič
    29. 7. 2003 Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase Martin  Konicar
    29. 7. 2003 Nedat se omezovat buranstvím Ondřej  Hausenblas
    28. 7. 2003 Tudy nemůžete, jede se tu Rallye Pačejov Ondřej  Hausenblas
    24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
    24. 6. 2003 Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon   
    9. 6. 2003 Staré a nové pohledy na klimatickou změnu Darius  Nosreti
    3. 6. 2003 Sen ministra dopravy... Štěpán  Kotrba

    Doprava RSS 2.0      Historie >
    8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
    8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
    8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
    6. 8. 2003 S Českými drahami ve špíně a horku Milan  Krčmář
    6. 8. 2003 Příliš lehká hra s fakty Michal  Krsek
    6. 8. 2003 Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD Luděk  Miklas
    6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
    6. 8. 2003 Jezděte více vlakem! Milan  Borovička
    16. 7. 2003 Zkušenost cestujících vizitkou Českých drah   
    15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
    27. 5. 2003 Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí Jan  Zeman
    26. 5. 2003 Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? Radek  Mokrý
    17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
    10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist
    3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček