13. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 6. 2005

Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru

Celý týden se v Británii diskutovalo o návrhu ministra dopravy Alastaira Darlinga zavést na britských silnicích a dálnicích u každého jednotlivého automobilu účtování za jízdu po každém ujetém kilometru, přičemž by se cena za užívání silnice zvyšovala podle toho, jak silný provoz by na ní byl. Diskuse vyvrcholila v sobotu v pravidelném pořadu BBC Radio 4 Any Answers, z něhož citujeme.

Melanie Prendeville, Westminster: Žiju a pracuju ve Westminsteru [vládní čtvrť v centru Londýna] už dvacet let. Nevidím důvod, proč mám být trestána silniční daní, poplatky za přeplnění silnic a nyní dalšími poplatky za jízdu autem podle kilometru. A platím taky daň za povolení k parkování ve Westminsteru. Naštěstí během týdne nepoužívám automobil, protože do práce chodím pěšky. Ale znám lidi, kteří se nemohou dostat do práce, protože máme systém veřejné dopravy, který je zaměřen na zisk. Takže kdyby si pan Darling [ministr dopravy] a Gordon Brown [ministr financí] uvědomili, jak ochromují ekonomiku této země těmito dalšími a dalšími daněmi. Tohle je pro ně jediný způsob, jak tahat lidem peníze z kapsy. Brání tím lidem, aby se dostali do práce. Mám kolegu, který musel minulý týden zaplatit 195 liber, aby se dostal k soudu v Blackpoolu [v severní Anglii]. Lidé, kteří si nemohou dovolit drahé železniční jízdné ráno, musejí jezdit autem. Když jedou autem, jsou za to potrestáni. Skoro nikdo není v práci před 11. hodinou dopoledne, protože se vyhýbají drahým jízdenkám během ranní špičky, čekají na levnější dobu cestování vlakem. A lidé, kteří jezdí automobilem jen na nádraží, ti budou tímto taky potrestáni.

Jeremy Zaid, Harrow, Middlesex: Ano, poslouchám tuto diskusi celý týden s rostoucí hrůzou. Zdá se mi, že se Británie proměňuje v největší otevřené vězení na světě. Samozřejmě, na ostrově. Čidlo v soukromých automobilech, které bude zřejmě obousměrné. Bude jistě umět automobil vyřadit z provozu, pokud nebudete platit daně, automaticky budete dostávat pokuty, mrtvá ruka státu ve vašem soukromém kontě v bance. Co se stane, když nebudete mít peníze? Dostanete za to pokutu, nebo budete odsouzen, nebo bude auto vyřazeno z provozu? Vláda chce zavádět občanské průkazy s mikročipy, které má být možno číst z velkých vzdáleností. Co se to v této zemi děje?

Moderátor: V autě budete moci mít transponder, který vás nebude identifikovat jako řidiče. Platit bude automobil, nikoliv řidič.

Jeremy Zaid, Harrow: Nevěřím. Naštěstí, vládě se zřejmě nepodaří to technicky dát dohromady, vzhledem k předchozím zkušenostem s jejími projekty v oblasti IT, zřejmě se to celé rozloží a my to zaplatíme. Avšak jsme nyní v situaci - tohle všechno nemá nic společného s ekologií, s přeplněností silnic. Jestliže mají zájem na odstranění zácp na silnicích, měli by některé ty silnice rozšířit a přistavět k nim jízdní pruhy pro autobusy. Pokud by měli zájem o snižování znečištění ovzduší, měli by dopravu zrychlit a ne ji zpomalovat. Skončíme v situaci, kdy přijeme o své svobody. A ještě nás nutí, abychom za to platili. Z hlediska lidských práv je to neuvěřitelné. Skončíme jako otevřené ostrovní vězení. Je mi líto, ale já toto odmítám. Odmítám. Do auta si nenechám vložit žádný transponder. Mně je úplně jedno, kolik zákonů poruším a myslím, že tentýž názor má mnoho dalších lidí. Britové nejsou ovce. Nedovolíme, aby se s námi takto zacházelo. A pitomý pan Darling [ministr dopravy] si bude muset uvědomit, že proti tomuhle vznikne velký odpor.

Julian Smith, Swindon, Wiltshire: Existuje jeden aspekt této telematiky, této technologie, o němž se dosud v diskusi nehovořilo. Je to záměrné? Technologie, která umožňuje, aby vláda sledovala provoz jednotlivých automobilů na jednotlivých rozdílných silnicích, bude také schopna po celou dobu jízdy zaznamenávat vaši rychlost. Takže už nebude zapotřebí žádných policejních kamer, protože pojedete po silnici, neuvidíte ani policejní kameru, ani policistu, a dostanete poštou pokutu anebo upozornění, že vám proštípli řidičský průkaz, protože vás zaznamenal špionský satelit na obloze. (...)

Moderátor: A teď pár emailů. Tento je od Judith Rowley: "Placení za jízdu automobilem po kilometru? V podstatě souhlasím. Podrobnosti je však nutno dopracovat. Proč nikdo nehovoří o potenciálu snížit exhalace a emise CO2, když se omezí užívání automobilů a lidé budou více užívat veřejnou dopravu. To by se přece mělo zdůrazňovat."

Od Steva Smitherse: "Je poněkud ironické, že já, jako celoživotní socialista, jsem ve vašem pořadu [Any Questions, předchází tomuto pořadu Any Answers, pozn. red.] slyšel konzervativce Malcoma Rifkinda jako jediného oponenta vystupujícího proti návrhu, že by vládní satelity měly sledovat každý kilometr, který ujedeme, a dále, že on jako jediný zdůraznil, že auta s vysokou spotřebou benzínu by měla platit víc než ekologická auta."

Od Andy Blackburnové: "Placení za jízdu automobilem po kilometru sníží přeplněnost silnic jen v tom případě, budou-li mít lidé nějakou jinou možnost dostat se do práce. Tu ale oni nemají. Vlaky jsou plné a místní silnice taky. A kromě toho, navrhované poplatky jsou drastické. Ten, kdo bude používat každý pracovní den jen 30 km okružní dálnice kolem Londýna M25 po 44 týdnů v roce, bude platit více než 6000 liber! On si pan Darling představuje, že lidé sedí v dopravních zácpách, protože mají volbu? Je to jen další daň."

Alan Storkey, Cambridge: Jedna strategická připomínka k přeplněným silnicím. Samozřejmě, účtování za jízdu po kilometru se snaží snížit provoz omezováním přístupu na silnici. Existuje ale dopravní prostředek, který dokáže snížit provoz na silnicích daleko efektivněji, a to jsou autobusy. Autobusy jsou patnáctkrát výkonnější při využívání prostoru na silnicích. Zvýšily by přepravní kapacitu dálnice M25 na čtvrt milionu. Kdybychom zavedli dopravní síť autobusů, jezdících po dálnicích s rychlými místy na přestup, přesně na těch místech, kde jsou dnes na dálnicích zácpy, lidi by po milionech dobrovolně jezdili těmito autobusy.

Moderátor: A tento systém by mohl existovat v součinnosti s účtováním za jízdu automobilem po kilometru.

Alan Storkey, Cambridge: Ano, ale autobusovou síť by bylo potřebí vytvořit nejprve. Hned by to vedlo k šetření. A vyžadovalo by to minimální kapitálové investice. A okamžitě byste začal vyprazdňovat silnice. Potíž je, že to potřebuje reorganizaci. Autobusové nádraží Victoria v Londýně je snad nejhorší možnou přestupní stanicí, jakou si dokážete představit. Autobusová doprava po M25 byla navrhována odbornou studií, ale ministr dopravy nepřistoupil k její realizaci. Je potřeba vybudovat přestupní stanice na okružní dálnici M25 a na ostatních dálnicích. V současnosti jezdí autobusy rychlostí 40 km za hodinu a nikdo je nechce používat. A musíte si kupovat jízdenky předem. Je nutno zavést rychlostí systém, kde by lidé mohli rychle nastupovat a vystupovat, umožnilo by to nejrůznější cesty po dálnicích.

Moderátor: Email od Johna Paina: "Mnoho lidí, kteří žijí na venkově, nemá jinou možnost než jezdit autem. A tento systém je bude za to trestat. Dopravní zácpy na silnicích mohou být odstraněny, bude-li nákladní doprava vrácena zpět na železnici, kam patří. Určité množství investic do železniční infrastruktury, aby bylo možné dopravovat náklady rychle po železnici, povede k odstranění pomalých a ekologicky škodlivých kamionů ze silnic."

(...)

                 
Obsah vydání       13. 6. 2005
13. 6. 2005 Britové protestují proti návrhu zákona kriminalizujícího "náboženskou nenávist"
13. 6. 2005 Na obranu bigotnosti
10. 6. 2005 Britské listy jsou komunistické svinstvo
13. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 "Američané nemají řádné plány pro Irák po invazi"
13. 6. 2005 Italší katoličtí politici vzdorují církvi
13. 6. 2005 Německo nebude rušit všeobecnou brannou povinnost Richard  Seemann
13. 6. 2005 Brazílie používá Linux
13. 6. 2005 Beethoven pro iPody
13. 6. 2005 Superstar a Vlastíci Václav  Dušek
13. 6. 2005 Evropská integrace ničí sebe samu Martin  Horut
13. 6. 2005 Globálně k ničemu Bohumil  Kartous
13. 6. 2005 Michael  Marčák
13. 6. 2005 Euro a suverenita Přemysl  Janýr
13. 6. 2005 Dluhy Jindřichovic pod Smrkem a "otevřený" starosta Simona  Hrabalová
10. 6. 2005 Ministr financí neumí počítat? Štěpán  Kotrba
11. 6. 2005 Americký Kongres výrazně snížil federální finanční podporu pro veřejnoprávní vysílání
10. 6. 2005 Ibuprofen zvyšuje riziko infarktů
13. 6. 2005 Michael  Marčák
11. 6. 2005 Skupina G7 odpustí rozvojovým zemím dluhy ve výši 55 miliard dolarů, avšak rozvojové země potřebují volný trh
13. 6. 2005 Vůle je nekonečná a rozum konečný Václav  Dušek
10. 6. 2005 Europoslanci za ODS změnili názor Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Do tretice by to bol malý politický zázrak Robert  Žanony
13. 6. 2005 Temné tajomstvo mučenia: Funguje Naomi  Klein
13. 6. 2005 Dôvod pre sociálnu Európu Radovan  Geist
13. 6. 2005 (Politické) zdravie ako predmet obchodu? Lubomír  Sedláčik
13. 6. 2005 Prokurdská demonstrace v Praze 16. června
13. 6. 2005 Na Staroměstském náměstí sedí lidé na zemi Hynek  Hanke
13. 6. 2005 Proti nenásilné demonstraci použili Izraelci nervový plyn
13. 6. 2005 Lucembursko: Počet odpůrců euroústavy roste Simone  Radačičová
13. 6. 2005 Čím jsou větrné elektrárny "ekologicky škodlivé"?
10. 6. 2005 Ropný lobbista zkresloval v Bílém domě vládní zprávy o globálním oteplování
10. 6. 2005 Američané se už nemohou skrývat před globálním oteplováním
10. 6. 2005 Zprávy o globálním oteplování zkreslovali nejen ropní, ale také zelení lobbisté Ivan  Brezina
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!   
9. 4. 2004 Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné Jan  Bláha, Petr Soukup
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje   
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Vojtěch  Polák, Jan Čulík
26. 8. 2003 Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě   
26. 8. 2003 Nehodovost ještě jinak   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují