18. 10. 2006
Systém elektronického mýtného je založen na poctivosti uživatelůPolemika s textem Františka Beneše "Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám" Systémy založené na příjmu signálu ze satelitů vyžadují kooperaci sledovaného, tedy je nutné, aby kamiony (osobní automobily, motorky, kola) měly aktivní prvek, který bude průběžně zaznamenávat jejich souřadnice jejich pohybu, píše Tomáš Elicer. Tento prvek bude fungovat pouze a jedině tehdy, když budou fungovat družice a když majitel nijak nebude bránit příjmu signálu, např. odpojením antény nebo zapnutím rušičky. Elektronické mýtné jako TÉMA BL |
Zároveň je vyžadována další kooperace při předávání nasnímaných dat. Tedy systém je založen na poctivosti jeho uživatelů a k té je možné přinutit pouze sankcí. Vypnuté zařízení by musel nějakým vhodný systém kontrolovat, průběžný systém založený např. na pozemní nezávislé síti např. mobilních telefonů nebude mít účinnost 100% neboť pokud ruším jedno zařízení mohu rušit i druhé, případně třetí -- jakousi černou skříňku, která by mohla také systém monitorovat. Druhý systém kontroly je založen na namátkových kontrolách jako v případě tzv. tachografů (záznamových koleček o průběhu jízdy). To se děje, jak již by lo řečeno, namátkově policí, na hranicích, pokud ještě existují. Tedy zdaleka nezkontroluji všechny kamiony a tedy nevím, kdo podvádí a kdo nikoliv. Má-li být taková kontrola efektivní, musí být velmi častá, případně stálá, což si nejsem jist, zda-li je již technologicky zvládnuto. Efektivnost náhodné kontroly systému si dovedeme představit, když použijeme paralelu s taxametry např. v taxicích nejmenovaného hlavního města. Systém založený na mýtných bránách funguje nezávisle na kamionu, jedinou podmínkou je, aby vozidlo mělo poznávací značku a ta byla nalezena v databázi. Pokud není nalezena, může být automaticky alarmovaná moc výkonná, která může proti takovému kamionu zakročit. Tedy je v zájmu majitelů kamionů, aby měli svoje identifikační znaky na automobilu v pořádku. Výkon takového systému, tam kde brány stojí, se blíží 100 %, tedy všechna auta, která podjedou budou platit, toto se ani zdaleka nedá říci o výše popsaném systému. Z tohoto pohledu se již systém mýtných bran nemusí jevit tak drahý a obrovsky zastaralý. Neboť náklady na provoz takového systému budou pravděpodobně levnější a především jeho efektivita bude velmi vysoká. Velká nevýhoda systému je, že zpoplatnění další cesty vyžaduje samozřejmě výstavbu dalších bran. |