20. 1. 2006
O schopnosti PR maskovat problém pendolino (plýtvání veřejnými financemi)K dovednostem PR dnes již i "státních firem" typu Ministerstvo dopravy patří schopnost předcházet průšvihům. Zkrátka je nutné zdokonalovat se "v umění" dostat do médií určité vhodné informace dříve, než se o ně začnou novináři zajímat sami. To je osvědčená a opravdu funkční taktika. Přijít se sólokaprem typu "SMLOUVA O VLACÍCH PENDOLINO JE PODEZŘELÁ" poté, co samo ministerstvo o problému informuje, je pro média potupné. Tedy informaci typu "Největší vadou smlouvy je partie o zrušení smluvního vztahu a o penalizacích. Ministr dopravy Milan Šimonovský chce nechat smlouvu a okolnosti jejího sjednání přešetřit." pak vnímáme tak, že vše je v pořádku. Není. |
Pendolina a šinkanzeny ano, ale ne za veřejné penízePokud nějaká soukromá firma zjistí, že je v zemi dostatek poslanců, podnikatelů nebo i běžných rodin, které uvítají rychlou a luxusní dopravu vlakem, ať si vytvoří podnikatelský záměr a nabídne dopravní službu po které je poptávka. To by bylo výborné. Veřejná služba České dráhy má však jiný účel -- zajišťovat dopravu do zaměstnání (samozřejmě pouze v prvé řadě), především proto je součástí veřejného rozpočtu. Je to strategická služba. Pokud nefunguje, přestává fungovat i ekonomika země. Místo zážitku z rychlé cesty pro pár cestujících letadlem "ve výšce nula", je moderní povinností Českých drah kultivovat standardní dopravu. Dále zvyšovat ztrátu z této již miliardami dotované veřejné služby bychom neměli dopustit. Nelibí se mi názory, že se ty dvě tři miliardy v rozpočtu nějak ztratí. Vadné zboží lze vrátitJakoby marně a bez odezvy se snažím na BL již opakovaně uvádět číselné řady typu milion - - deset milionů - sto milionů -- miliarda, aby si člověk konečně uvědomil, o jak velké peníze jde. Některé čtenáři se mi kvůli tomu už i posmívají. Jakoby marně se snažím vysvětlovat, že to nejsou cizí peníze, ale peníze vytažené z našich zcela konkrétních kapes. (Naposledy na konci tohoto textu.) A zatímco v obchodě či restauraci si nekoupíte ani párek, když nemáte 20 korun, zde tečou peníze proudem. Přece je nutné pochopit, že bez vytvoření účinných kontrolních mechanizmů, které vycházejí z naprosté transparentnosti, budeme i nadále platit okolo 50 % ceny své práce státu a na pojištění. Jistě by bylo vhodnější snížit toto číslo nejprve na 40 % a později na 30 % a takto ušetřené peníze investovat do své soukromé existence (rodiny). Kolik dalších smluv obsahuje podobně nevýhodné dodatky?"Od smlouvy lze odstoupit pouze v případě dosud nedodaných souprav. České dráhy však již odebraly všechny objednané soupravy, a mohou je tudíž pouze reklamovat. Navíc penalizace je podle smlouvy limitována tak, že při opakovaných závadách nelze překročit určitou výši stanovenou ve smlouvě. Kromě toho, důvodem pro penalizaci je teprve pětidenní vyřazení souprav z provozu, uvedl Šimonovský." -- ZDE. Tato zpráva je v přímém rozporu s původní informací ministra dopravy Šimonovského, kdy prohlásil, že nepodaří-li se do týdne vlaky opravit, tak je vrátíme (volná citace). Nejen, že to nebude do týdne, ale bude to až do konce měsíce, ale především je smlouva napsaná zřejmě tak, že po našich kolejích budou muset bez možnosti vrácení jezdit (nebo spíše stát v depech) i vlaky, které budou vadné -- nejde mi teď o kvalitu či nekvalitu vlaků pendolino, ale o kvalitu smlouvy. Kdo je za ni odpovědný? A jaké sankce jsou adekvátní za ztrátu v řádech stamilionů? Odstoupení z funkce? Obecná náprava alespoň do budoucna -- všechny smlouvy na webObčané ČR by měli vyžadovat, aby jejich stát veřejně publikoval přímo na webu všechny důležité smlouvy. Snad by se pak našlo dostatek novinářů (nebo by snažila alespoň konkurence), kteří by zavčas upozornili na to, že smlouva je napsána špatně. Tedy musíme změnit obecný úzus, kdy kdesi na ministerstvu nějaký "odborný tým" podepíše kontrakt za miliardy (vzpomínáte na Diag Human?) a pak se jen čeká, až obrovské sumy v tichosti odplynou z ekonomiky pryč... A někdy je smlouva dokonce tajná (!), protože si to vyžádala smluvní strana. A opět další apel: Jak konkrétně -- tedy jakými společenskými mechanismy -- nejrychleji docílit požadované změny výše uvedených nešvarů? Co například ČT nebo ČRo? Toto jsou prvořadá témata, která by měla veřejnoprávní média především zaměstnávat. Budou nyní volby a moderátoři (Moravec) by měli od stran vynutit veřejný příslib, že se tyto věci změní. Kolik stojí jeden vlak Pendolino, kolik stojí běžné luxusní IntercityNenašel jsem nikde na webu informaci, kolik stojí jedna běžná souprava vlaku typu Intercity (Eurocity). Cena vlaků typu pendolino je snad známá -- i když bych i tuto informaci rád viděl přímo na tiskové zprávě ČD. V médiích se uváděla cena kontraktu 4 až 4,5 mld. korun. Souprav se objednalo 7 (někde jsem viděl zprávu, že se objednalo 10 a dodáno bylo 7). Další údaj, který jsem kdesi dohledal, byl, že cena jedné soupravy pendolino je 700 milionů korun, což by přibližně odpovídalo. Pokud jsou na pendolino dodávky i z českých dílů, nemusí to být zcela špatné. Samotná nenávratnost investice (došlo by k ní i při pořízení běžných vlaků) také nemusí být špatná. Důležité je nyní zjistit, o kolik jsou pendolina dražší, než běžné vlaky Intercity (Eurocity). Tedy bez konkrétního srovnání poměru cen pendolino/Intercity si řádnou představu o výhodnosti či nevýhodnosti investice ČD učinit nemůžeme. Je to tedy tip pro novináře nebo i blogaře, aby si tuto informaci vyžádali přímo od tiskové mluvčí Ministerstva dopravy, kterou je nyní Bc. Marcela Žižková , tel.: +420 972 231 573, mobil: +420 724 056 366, e-mail: marcela.zizkova@mdcr.cz . Další informace lze hledat přímo na webu Českých drah: http://www.cd.cz/ . Vládní koníčkaření za veřejné penízePokud se například dospělý muž nestará o zajištění finančních příjmů své rodiny a místo toho si hraje s vláčky, je to smutné. Zastydlá puberta však postihne pouze jeho rodinu. Pokud si však podobný koníček, avšak nesrovnatelně dražší, vyberou naši zaměstnanci (vláda) a místo šetření a práce utrácejí, pocítí to celá společnost. (Zvykejme si postupně na to, že i ministerstvo dopravy je pouze vysoce kvalifikovaný sluha každého občana, pro něj se vytváří servis. Odvykněme si od ponížené úcty a nevhodného respektu.) Toto plýtvání je nejvíce patrné v chudých regionech, do kterých neteče např. až 100 mld. korun ročně z turistického ruchu tak, jako teče pouze do Prahy -- to je nutné naší "hlavě společnosti" neustále připomínat, protože pak žije odtrženě od jinak všude běžné "venkovské" reality... Tedy jakési vládní "koníčkaření", kdy přímo na webu vznikají jakési "funkluby" (viz např. projekt http://www.pendolino.cz/ - mimochodem, kdo jej tvoří a proč?) je zapotřebí rázně odmítnout. Nakupovat "vlajkové lodi" zní velice pěkně a hloupý občan ČR se pak cítí hrdě, že i on má ve své vlasti moderní rychlovlak pendolino. Hurá. |