16. 10. 2006
Mýtné: trestní oznámení zatím nepodámKdyby ministerstvo dopravy, řízené křesťanským demokratem Šimonovským a vláda, řízená sociálním demokratem Paroubkem, mysleli vážně záměr vybírat mýtné co nejdříve, pak museli využít družicový navigační systém, který je v České republice připraven a provozován pro přesné geodetické měření a s jednoduchými a levnými univerzálními palubními jednotkami mohl již přes rok fungovat. Pozemní permanentní stanice státem zřízené a zaplacené sítě CZEPOS, které jsou vybaveny pro sledování družic NAVSTAR v systému GPS i ruského GLONASu, určí polohu kamionu každou vteřinu s přesností lepší než jeden metr. Až bude zaveden evropský GALILEO, na jehož zřízení se aktivně podílíme, bude geodetická služba ČR dvojnásob připravena. Nepotřebujeme žádná monstra podél silnic, žádné brány... Elektronické mýtné jako TÉMA BL |
Nikdo nedokáže, že moderní a perspektivní, dokonce Evropskou komisí doporučený družicový navigační systém by byl dražší, tak proč nebylo přímo na něj od samého počátku orientováno zadání? Přesto, že v době, kdy bylo výběrové řízení připravováno, již geodetická služba ČR spustila provoz permanentních družicových stanic sítě CZEPOS. Ty dokáží každou vteřinu korigovat aktuální souřadnice přijímače GPS tak, aby z výsledku byly vyloučeny odchylky dráhy umělých družic i vlivy, které způsobí prostředí při cestě signálu od družice k přijímači. Pokud totiž určujete polohu přímo ze signálů družic, musíte počítat s tím, že chyby v poloze mohou být v řádu metrů, možná až dvou desítek. Jestliže namítnete, že i to je obdivuhodné, máte jistě pravdu. Navigační přístroje, které mají ve své paměti digitální mapy, vás snadno umístí na tu správnou silnici. Ale koumák by mohl tvrdit, že jeho kamion jel třeba po polní cestě nebo po souběžné nezpoplatněné vozovce... Permanentní stanice tomu mají zabránit. Sledují totiž stejné družice jako přijímač GPS ve vozidle, které je vždy dostatečně blízko. Aby tomu tak bylo, je těchto stanic šestadvacet na území naší republiky. Příslušná korekce, která se získá porovnáním správných a aktuálních souřadnic nejbližší stanice, má takovou kvalitu, že se uvedená metoda dnes běžně používá i pro přesné geodetické zaměřování. Pro kamiony by však postačila velmi jednoduchá a levná univerzální záznamová jednotka. Prohlédnete-li si na www.cuzk.cz stránky věnované CZEPOSu, síti, která je součástí našich geodetických základů, s překvapením zjistíte, že jedním z účelů, pro který byla zřízena, je "sledování kamionů". Pro zadavatele výběrového řízení na mýtné to asi bylo málo. Mám za to, že ani žádné výběrové řízení nemělo být vypisováno. Zkrátka ČÚZK a celníci měli vše zvládnout sami. Resort, do kterého jsem se vrátil po čtyřletém odskočení si do Sněmovny, byl na takový úkol připraven. Prosím, abyste tuto informaci nepřijímali jako politickou agitku. Odborná veřejnost má totiž jasno. Družicové navigační systémy, včetně GPS, totiž v sobě ukrývají mnoho z nápadů československých geodetů. Proto se snažím i tímto postupem, jako ostatně vždycky, naši odbornost obhájit. S interpelacemi ve Sněmovně jsem neuspěl. Trestní oznámení, jak mne leckdo vyzýval, ale podávat nebudu. Věřím totiž, že CZEPOS ještě dostane šanci. Družicový navigační systém má perspektivu a Evropská komise ho letos v létě doporučila. Soudní ekvilibristika kolem výstavby mýtních bran podle mne jen napomůže tomu, aby se mýtné v příštím roce ještě nevybíralo. Měsíc je krátká doba. Vím, že takovým stanoviskem dávám všanc svou odbornost, to si plně uvědomuji. Takže snad jen jediný podpůrný argument: Zakódované signály GPS jsme poprvé ověřili pro relativní geodetické měření odpoledne 17. listopadu 1989. autor je geodet a byl v období 2002-2006 poslancem za KSČM |
Telematika a elektronické mýtné | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
16. 10. 2006 | Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám | František Beneš | |
16. 3. 2006 | Tragická efektivita kamionové dopravy | Michal Brož | |
19. 8. 2005 | Paroubek se rozhoduje mezi Siemensem a Kapschem | Štěpán Kotrba | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
10. 6. 2005 | Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let | ||
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
26. 5. 2005 | Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní | ||
20. 5. 2005 | Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? | Zdeněk Štefek | |
3. 5. 2005 | Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly | Štěpán Kotrba | |
16. 3. 2005 | Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského | Václav Jirovský | |
22. 10. 2004 | Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005 | ||
12. 5. 2004 | Město lidem, ne autům! |