16. 3. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 3. 2006

Tragická efektivita kamionové dopravy

Článek Martina Špryňara ze Sdružení ČESMAD BOHEMIA bude předmětem asi více reakcí díky jeho značně jednostrannému až matoucímu podání problematiky kamionové dopravy v ČR, potažmo celé Unie - dovolte tedy jen pár bodů jako moji reakci.

Pan Špryňar si konstatováním, že po případném omezení kamionové dopravy by tratila polovina naší ekonomiky poněkud naběhl na smeč. Zaprvé, jedná se o systémovou závislost, kterou on sice nezavinil, ale zdá se, že ji rád udržuje v chodu a snad by dokonce i dál prohluboval. Závislost na kamionové dopravě a vůbec celý systém dopravy včetně tzv. poslední míle či km s minimální skladovou kapacitou (just-in-time) se ukazuje jako strategická slabina a nejen našeho hospodářství. Pan Špryňar například neřekne co by se stalo v případě šokového zdražení pohonných hmot, které v současné napjaté situaci s produkcí fosilních kapalných paliv může nastat v podstatě kdykoliv a to bez varování.

Poněkud lapidárně by se to dalo vyjádřit tak, že za pár dnů pak nebude v krámech ani poslední houska, vzpomeňme na nedávné protesty dopravců v zahraničí. Vzhledem k aktuálnímu odhadu 50-55% stavu vyčerpání kapalných fosilních paliv může tento faktor působit již jen trvale negativně. Na budoucí výrazné zdražování cen PHM je třeba se připravit změnou dopravní infrastruktury a čím dříve tím lépe, energetická náročnost dopravy bude pravděpodobně již v brzké budoucnosti důležitým hospodářským faktorem. Ano, máme sice nárazník v podobě vyšší spotřební daně na PHM, ale ten by měl sloužit opravdu až jako poslední záchrana.

Dále, pan Špryňa vychází z jinak empiricky správného faktu, že růst HDP poměrně přesně kopíruje růst a výkyvy nákladní přepravy. To přeci, ale neznamená, že by postupný přesun kamionové dopravy podle lokálních možností na vhodné alternativy jako dráhu, říční síť, případně pobřežní plavbu zabilo průmysl jako takový.

Ve srovnání energetické náročnosti tuna/km je kamionová doprava naprosto nejméně vhodný dálkový dopravní prostředek s tragickou efektivitou a přesto v celé EU podíl alternativní přepravy nákladu stále klesá, existuje sice jistý závazek v rámci společné unijní dopravní politiky tento trend alespoň stabilizovat do konce dekády a pak postupně od roku 2010 začít podíl kamionů snižovat. Důvodem oblíbenosti kamionů je jednak vysoký podíl přepravy rychle se kazícího zboží, ale co je důležitější také dlouhodobé vytlačení či v některých případech již neexistence vhodných alternativ.

Průměrná náročnost nákladní dopravy v EU činní za rok 2003 asi 118 tun/km (z toho podíl dráhy pod 10%), zajímavé je, že v zemích kde tyto alternativy tradičně existují v podobě námořní dopravy jako v Řecku, Norsku, Irsku či Pobaltských státech (v kombinaci železnice-lodní doprava) je tento podíl 160-300 tun/km, tedy až téměř 3x příznivější. My tuto konkrétní možnost nemáme, ale měli bychom uvažovat o vhodném modelu pro naše podmínky a zapojit se tak například alespoň výzkumem na projektech budoucí distribuované kontejnerové dopravy po dráze, které probíhají např. v Německu, Švýcarsku. Nutnost dopravy lze také u některých komodit snížit akcentováním lokální produkce nad dovozem, širší debata na toto téma chybí, domnívám se, že řada spotřebitelů by eventuelně podpořila lehce vyšší cenu u některé lokální produkce s vědomím, že to v důsledku zatěžuje mnohem méně než dovoz přes půl kontinentu.

Pan Špryňar nám také neřekl kolik celá společnost doplácí na externalitách souvisejících s dopravou kamiony jako jsou hluk, znečištění životního prostředí a jeho vlivu na růst zdravotnických nákladů. Údržba dálniční sítě také není zadarmo, průjezd jednoho průměrného kamiónu způsobí poškození jejího povrchu několika set násobným faktorem oproti osobnímu autu. Tento nepoměr stále není dostatečně zahrnut v dálniční známce a v rámci připravovaného mýtného se opět v plné výši nezobrazí. Nehledě na to, že určitá část kamionů se bude snažit mýtné objíždět. Nezanedbatelná je také 5x vyšší produkce CO2 v atmosféře na dopravovanou tunu/km oproti dráze (data pro EU15 od EEA), které se nám v důsledku vrátí jako bumerang v častějším extrémním počasí. Jinými slovy, za kamionovou dopravu všichni ať již chceme nebo nechceme silně doplácíme nemalé skryté náklady bez nichž by její značná část vůči efektivnějším alternativám neobstála.

Problém je, že celospolečenská diskuze na téma zlepšení efektivity nákladní dopravy ať již ze strategických, environmentálních či čistě praktických pohnutek je v podmínkách ČR, kde podle výzkumu obyvatelstvo utratí ve srovnání se zahraničím rekordních 2/3 svého volného příjmu v supermarketech, zavážených právě většinou kamiony, poměrně těžko uchopitelné ať již jakoukoliv politickou silou.

Přesto lze ohledně Strany Zelených a jejich exklusivní "nenávisti" vůči kamionům dodat, že i první nesmělé náměty řešení směřující podobným směrem nalezneme také v programu ČSSD a KDU-ČSL.

                 
Obsah vydání       16. 3. 2006
16. 3. 2006 Výběrové řízení na politiky, kterým bych mohl chtít dát svůj hlas Jindřich  Kalous
16. 3. 2006 Irácké střípky Jakub  Rolčík
16. 3. 2006 Pět let, čtyři měsíce a čtyři dny po zatčení František  Janouch
16. 3. 2006 Temnomlýn Petr Odillo Stradický ze Strdic
15. 3. 2006 Sněmovna dala 101 hlasů registrovanému partnerství
16. 3. 2006 Zákon o registrovaném partnerství prošel -- díky několika statečným Irena  Ryšánková
16. 3. 2006 Francouzský soud rozhodl: jaderný odpad je odpad Jan  Beránek
16. 3. 2006 Duel Berlusconi versus Prodi -- rozhodne o výsledku italských voleb televize? Josef  Brož
16. 3. 2006 Odstraňte, prosím, příšerné Radio Česko
16. 3. 2006 Internet je svině, pane Janouchu Štěpán  Kotrba
16. 3. 2006 Nic z toho, co píše Kotrba o Nadaci Charty 77, není pravda František  Janouch
16. 3. 2006 Spiklenecké teorie o financování NGO Miroslav  Šuta
16. 3. 2006 Vznešený boj za křišťálové studánky Ivan  Brezina
16. 3. 2006 Zelený kruh Duhy Štěpán  Kotrba
16. 3. 2006 Zrcadlo ježibaby Ivan  Brezina
16. 3. 2006 Ano nebo ne registrovanému partnerství? Luboš  Zálom
16. 3. 2006 Zelení nejsou béčko ČSSD Petr  Uhl
16. 3. 2006 Tibet žil před čínskou okupací ve středověku
16. 3. 2006 Kamiónová PR Martina Špryňara versus zjištění veřejného ochránce práv Miroslav  Šuta
16. 3. 2006 Tragická efektivita kamionové dopravy Michal  Brož
15. 3. 2006 Několik dotazů pro pana Martina Špryňara Tomáš  Peltan
15. 3. 2006 Rightist coalition with the centrist Greens Irena  Ryšánková
16. 3. 2006 K reformě českého školství František  Augusta
16. 3. 2006 Se zdravotnictvím je to složitější
15. 3. 2006 Srba: zproštěn obžaloby z korupce Štěpán  Kotrba
16. 3. 2006 Větrná energie
16. 3. 2006 Solární panely Lenka  Vytlačilová
15. 3. 2006 Připomínáme si 67. výročí okupace českých zemí nacistickým Německem Alois  Matuška
15. 3. 2006 Štěpán Kotrba: Úkolem médií není deformovat realitu Vlastimil  Růžička
15. 3. 2006 V Metru mučí žurnalistiku Jan  Klusáček
15. 3. 2006 Konspirativní teorie o nevládních organizacích Michal  Musil
14. 3. 2006 Řezník z Balkánu Fabiano  Golgo
22. 11. 2003 Adresy redakce
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
16. 3. 2006 Tragická efektivita kamionové dopravy Michal  Brož
19. 8. 2005 Paroubek se rozhoduje mezi Siemensem a Kapschem Štěpán  Kotrba
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!   
9. 4. 2004 Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné Jan  Bláha