8. 8. 2003
Jak platit za užívání silnicPOLEMIKA
Systémy vybírání mýtného snižují dopravní zácpy a přinášejí finanční prostředky na opravu silnic, avšak vyvolávají kontroverzi, pokud nefungují efektivně nebo spravedlivě, míní list Financial Times a pokračuje: |
Tradiční mýtné kiosky jsou nahrazovány automatickými systémy, kde řidič platí neviditelně. Dosud se používá dvojí technologie. Starší systémy v Melbourne, v Oslo, v Singapore a v Torontu, používají DSRC (directional short range communications, směrovou komunikaci na krátké vzdálenosti), která užívá mikrovlnné nebo infračervené technologie. Řidiči do automobilu vloží vysílačku, která vysílá signál, přijímaný čidly podél silnice. Dodatečná síť videokamer chytá neplatiče. V Londýně, kde nyní funguje největší mýtný systém na světě, jehož účelem je snížit dopravní zácpy ve městě, užívá při vstupech do placené zóny kamer. Potíž ovšem je, že nejde v tom případě poplatek odstupňovat -- je stejný pro všechny. Takové problémy nemá druhá technologie, která využívá systému GPS (global positioning system), což jsou satelity, které fungují v součinnosti s GPRS (general packet radio service) digitální sítí mobilních telefonů. Vzdálenost, kterou vozidlo ujelo, změří satelit a pošle tuto informaci jednotce na palubě automobilu, která vypočítá poplatek a odešle ho prostřednictvím GPRS pro zpracování. První komerční systém, který využívá GPS/GPRS, má být uveden v provoz v Německu letos v listopadu. Bude ho provozovat firma Toll Collect (Vybírání mýtného), což je konsorcium německé automobilky DaimlerChrysler, firmy Deutsche Telekom a Cofiroute, podniku, který vybírá dálniční poplatky ve Francii. Experti argumentují, že systém, využívající GPS/GPRS je levný. X Systém radiových čidel je nákladný, neboť je nutno budovat stále nová čidla a stále nové televizní kamery. Investice do systému GPS není příliš drahá. Satelitní systém je prý také spravedlivější -- nevybírají se poplatky jen v určitých místech, ale lze je vybírat všude a měnit je podle vzdálenosti a denní doby. Jediným záporem jsou vysoké náklady technologické jednotky na palubě automobilu. Teoreticky by měl tyto náklady hradit uživatel, což automaticky vyvolá u řidičů vůči tomuto systému antipatie. Německá firma Toll Collect cenu těchto jednotek dotuje, ale stala se terčem kritiky, protože jich dodala příliš málo a musela odložit pod palbou kritiky jejich výrobu. Systém GPS/GPRS by bylo možno vyřadit z provozu tím, že řidič zakryje technologickou jednotku v automobilu tak, že nebude vysílat informace o poloze automobilu. Úřady ve Švýcarsku na to reagovaly tak, že do vozidel instalovaly čidlo vibrací, takže i po zakrytí technologické jednotky je vozidlo identifikováno. Systém GPS/GPRS schválila Evropská komise jako normu pro vybírání mýtného od uživatelů silnic ve všech členských zemích EU. Všechny mýtné systém, existující v EU, budou muset přejít na systém GPS/GPRS do roku 2012, i když určité výjimky se budou připouštět. X Je velmi pravděpodobné že dojde ke zrušení silniční daně a budou se všeobecně platit poplatky podle ujetých kilometrů a podle denní doby a provozu, jaký byl v té době na silnici. Legendou se stal mýtný systém v Kalifornii, který tam funguje už od roku 1995. Na státní dálnici SR91 jsou dva jízdní pruhy zadarmo a za dva se platí. Všechny automobily jsou vybaveny čidly a mohou volně přejíždět z neplacených do placených jízdních pruhů. Když jsou neplacené jízdní pruhy volné, řidiči jedou tam, když jsou plné, přejedou do placeného prostoru. Systém je populární, protože je založen na svobodné volbě. X Poznámka ŠOK: Bohužel i na tomto článku je vidět, že PR techniky jsou všudypřítomné. Evropská komise doposud NEROZHODLA o ničem. Evropská komise prozatím pouze dala do oběhu návrh směrnice, který ještě není zdaleka schválen. Prochází rozsáhlým připomínkovým řízením. Očekává se, že například Francie nebude s německým systémem souhlasit i proto, že její systém francouzskému smyslu pro solidaritu a svobodu jednotlivce vyhovuje - třeba jen proto, že zaměstnává pouze několik desítek slečen v kukaních mýtnic a nepotřebuje rozsáhlé sledovací systémy a policejní zásahové jednotky. V Evropské unii se ujednocování kulturních rozdílů nedá dělat lobbingem nadnárodních firem, ale postupným vzděláváním obyvatelstva a jeho zástupců.... |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
8. 8. 2003 | Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu? | ||
8. 8. 2003 | Jak platit za užívání silnic | ||
8. 8. 2003 | Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují | ||
8. 8. 2003 | Radost bourat | ||
6. 8. 2003 | Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty | Štěpán Kotrba | |
31. 7. 2003 | Svoboda není bezbřehá | Jan Čulík | |
31. 7. 2003 | Trapný Ondřej Hausenblas | ||
30. 7. 2003 | Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie | Jan Vaškovič | |
29. 7. 2003 | Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase | Martin Konicar | |
29. 7. 2003 | Nedat se omezovat buranstvím | Ondřej Hausenblas | |
28. 7. 2003 | Tudy nemůžete, jede se tu Rallye Pačejov | Ondřej Hausenblas | |
24. 6. 2003 | Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu | ||
24. 6. 2003 | Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon | ||
9. 6. 2003 | Staré a nové pohledy na klimatickou změnu | Darius Nosreti | |
3. 6. 2003 | Sen ministra dopravy... | Štěpán Kotrba |