13. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 6. 2005

Mýtné - jízda automobilem není právo

Budoucnost patří státem podporované, daňovými sazbami preferované veřejné hromadné dopravě. Její nízké náklady a vysoká efektivita je ale dnes deformována hédonismem a sobeckým individualismem "vyspělých" spotřebitelů ve "vyspělých" zemích.

Odvrátit hrozící kolaps dopravního systému "vyspělých" zemí lze jedině tím způsobem, že dojde k masivnímu přehodnocení potřeb individuálního přesunu občanů i zboží z místa na místo. Zní to šíleně, ale už půl století se snaží dopravní inženýři o preference hromadné dopravy všude tam, kde počet automobilů pohybujících se ráno od sídlišť do center velkoměst a odpoledne zase zpět převýšil kapacity silnic. Nelze stavět stále širší dálnice. Nelze stavět stále větší parkoviště. Nelze si dokazovat společenské postavení a prestiž stále novými a novými automobily. Společnost konzumu dosáhla své limity.

Cíle individuální dopravy není dosaženo, jestliže všichni řidiči vyjedou ve stejnou dobu stejným směrem. Kolaps na dálnicích je toho každodenním svědkem. Ve "vyspělých" zemích se vyrábí stále více centralizovaněji a díky tomu se rozváží zboží i pracovníci na stále větší vzdálenosti. Proč?

Myslet globálně a jednat lokálně neznamená koncentraci výrob, ale jejich decentralizaci. Pokrok není v mrakodrapech plných úředníků a ucpaných ulicích ráno a odpoledne, ale ve využití paralelních, virtuálních způsobů sdílení pracovního času i prostoru. Globalizace a z ní vyplývající možnost posunů pracovní doby, homeworking, ekologizace výrob, jejich diverzifikace, lokalizace a decentralizace, minimalizace logistického zatížení a využití inteligence automatizovaných dopravních systémů spolu s flexibilizací pracovní doby (bez rizika práce do úmoru) - to je koncept inteligentní sebeorganizace společnosti. To je cíl změn, které umožní překonat stávající zatížení ekosystému - dopravních cest, výrobních center, pracovníků i spotřebitelů.

Konkurence už dávno není učebnicová, ve stále větší míře je nahrazována fúzemi a z nich vyplývajícími kartely, monopoly či marketingovými náhražkami konkurenčního prostředí. Vybrat si můžeme z dvaceti stejně jogurtově chutnajících jogurtů různých značek desítky výrobců, ovládaných jedním odbytovým řetězcem, ale proč? Dává takový výběr smysl? Má smysl do pražského Carrefouru dovážet až z Brazílie brusinky v plastové krabičce?

Jednou z cest k nápravě propagandou vykloubených údů společnosti je ekonomický tlak, který umožní přehodnotit sebedefinice občana ve společnosti. Dělník za první republiky chodil do továrny pěšky. Pak jezdil na kole. Posléze autobusem či vlakem. Dnes musí přijet autem. Bude dobře, když si - stejně jako v Holandsku či jinde - uvědomí, že na to vše nemá. Že se nepřiblíží falešným ideálům úspěšnosti z reklamních kampaní, že mezi cenou jeho práce a oním fiktivním ideálem zeje propast. Pak vsedne zpět na bicykl, přestane snít o plazmové obrazovce v obývacím pokoji, dovolené na Havaji a o tom, že je akcionářem žijícím pouze z dividend. Bude si vědom společenského postavení i role, včetně jejích limit.

Jedině společnosti vnuceným ekonomickým narovnáním dříve vštípených, pro přežití společnosti sebevražedných individuálních strategií hédonismu nedojde "vyspělá euroatlantická společnost" ke kolapsu.

Cesta k tomuto stavu vede i přes všeobecné výkonové zpoplatnění dopravy. Není řešením zpoplatnit pouze dálnice, vedlo by to k přetížení okresních silnic. Není řešením zpoplatnit pouze těžké nákladní vozy TIR, křižující Evropu z Turecka do Francie či Španělska a zpět. Cílem je omezit zbytečnou individuální, ale zejména nákladní dálkovou dopravu na rozumnou míru definovanou zvýšenými náklady globálních výrobců v konkurenci nižších nákladů lokálních výrobců. Cílem je přehodnocení potřeb spotřebitelů a ekologizace života společnosti. Zavedení mýtného v České republice považuje tváří v tvář narůstajícímu kolapsu českých dálnic i premiér Paroubek za jednu z priorit svého kabinetu. Není to nesmyslný, neekologický ani neekonomický cíl. Jde o přežití. Jezdit autem není právo, ale přepych.

                 
Obsah vydání       13. 6. 2005
13. 6. 2005 Britové protestují proti návrhu zákona kriminalizujícího "náboženskou nenávist"
13. 6. 2005 Na obranu bigotnosti
10. 6. 2005 Britské listy jsou komunistické svinstvo
13. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 "Američané nemají řádné plány pro Irák po invazi"
13. 6. 2005 Italší katoličtí politici vzdorují církvi
13. 6. 2005 Německo nebude rušit všeobecnou brannou povinnost Richard  Seemann
13. 6. 2005 Brazílie používá Linux
13. 6. 2005 Beethoven pro iPody
13. 6. 2005 Superstar a Vlastíci Václav  Dušek
13. 6. 2005 Evropská integrace ničí sebe samu Martin  Horut
13. 6. 2005 Globálně k ničemu Bohumil  Kartous
13. 6. 2005 Michael  Marčák
13. 6. 2005 Euro a suverenita Přemysl  Janýr
13. 6. 2005 Dluhy Jindřichovic pod Smrkem a "otevřený" starosta Simona  Hrabalová
10. 6. 2005 Ministr financí neumí počítat? Štěpán  Kotrba
11. 6. 2005 Americký Kongres výrazně snížil federální finanční podporu pro veřejnoprávní vysílání
10. 6. 2005 Ibuprofen zvyšuje riziko infarktů
13. 6. 2005 Michael  Marčák
11. 6. 2005 Skupina G7 odpustí rozvojovým zemím dluhy ve výši 55 miliard dolarů, avšak rozvojové země potřebují volný trh
13. 6. 2005 Vůle je nekonečná a rozum konečný Václav  Dušek
10. 6. 2005 Europoslanci za ODS změnili názor Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Do tretice by to bol malý politický zázrak Robert  Žanony
13. 6. 2005 Temné tajomstvo mučenia: Funguje Naomi  Klein
13. 6. 2005 Dôvod pre sociálnu Európu Radovan  Geist
13. 6. 2005 (Politické) zdravie ako predmet obchodu? Lubomír  Sedláčik
13. 6. 2005 Prokurdská demonstrace v Praze 16. června
13. 6. 2005 Na Staroměstském náměstí sedí lidé na zemi Hynek  Hanke
13. 6. 2005 Proti nenásilné demonstraci použili Izraelci nervový plyn
13. 6. 2005 Lucembursko: Počet odpůrců euroústavy roste Simone  Radačičová
13. 6. 2005 Čím jsou větrné elektrárny "ekologicky škodlivé"?
10. 6. 2005 Ropný lobbista zkresloval v Bílém domě vládní zprávy o globálním oteplování
10. 6. 2005 Američané se už nemohou skrývat před globálním oteplováním
10. 6. 2005 Zprávy o globálním oteplování zkreslovali nejen ropní, ale také zelení lobbisté Ivan  Brezina
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!   
9. 4. 2004 Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné Jan  Bláha, Petr Soukup
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje   
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Vojtěch  Polák, Jan Čulík
26. 8. 2003 Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě   
26. 8. 2003 Nehodovost ještě jinak   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují