16. 3. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Ministr dopravy Šimonovský
16. 3. 2005

SKANDÁLNÍ PRŮTAHY PŘI ZAVÁDĚNÍ ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO

Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského

Současná vládní krize dovedně skryla celou řadu důležitých rozhodnutí. A tak potichu, ve stínu mediálních přestřelek politiků, vypsalo Ministerstvo dopravy výběrové řízení na projektového manažera výkonového zpoplatnění (elektronické mýtné). Nabídka stočtyřiceti milionů za vytvoření alibi a přenesení osobní zodpovědnosti pracovníků ministerstva na bedra nepostihnutelné soukromé firmy se nese v duchu obdobných aktů, kdy "renomovaná poradenská firma" za štědrý poplatek vytváří dostatečně neprůhledný mezičlánek ve financování a rozhodování .

Autor text poskytl Britským listům, neboť ty už totiž před časem poukazovaly na podivný lobbing bývalého ministra Peltráma u současného ministra Šimonovského...

Doprava, telematika a elektronické mýtné jako TÉMA BL TÉMA BL

To, že samo ministerstvo nemá jasno o úloze "projektového manažera", vyplývá už ze zprávy předložené k projednání ve vládě. Tam je projektový manažer nejdříve zmíněn jako subjekt, který by měl řídit projekt na straně státu a hrát úlohu poradce v zadávacím řízení. Následovně se uvádí, že by měl posuzovat nabídky a spolupracovat při uzavírání smluv. A nakonec zpráva tvrdí, že "provozovatel systému je současně projektovým manažerem".

Takže si můžeme vybrat.

Nejspíše se však jedná o naprosto zbytečný a zdržující mezistupeň, protože projektový manažer je vždy orgánem dodavatele a ne investora. Ten musí zajistit zejména kontrolní funkce, aby si ohlídal své vlastní investice, a dozíral na řízení projektu. A tak, místo aby kontrolní úlohou byla pověřena jediná organizace, která na to v této republice má, Státní fond dopravní infrastruktury, hledají se kličky, jak zdržet zavedení mýta a nechat na něm co nejvíce vydělat soukromé firmy. Avšak na ministerstvu dopravy je zřejmě peněz dost a o daňového poplatníka jako obvykle nejde.

Ostatně, jak uvedl časopis Týden, ani sám náměstek Kubínek, do jehož pravomoci mýto spadá, neví, kolik desítek miliard ze státního rozpočtu za mýto utratí a kdy se vložená investice vrátí. Jediné, co je dnes jasné, že mlžení kolem sedmnáctimiliardové investice (viz HN z 12. ledna 2005) odnese zase daňový poplatník.

Proti uvedeným miliardovým investicím stojí nabídky několika firem na téměř okamžité zahájení výběru mýtného u vozidel nad 12 tun, a to s nulovou počáteční investicí státu. V nabídkách se předpokládá, že by systém vystavěly a provozovaly na vlastní náklady, přičemž od státu by inkasovaly od 7 do 18% z vybraných poplatků. Projekty jsou většinou nabízeny pro tříletý provoz s tím, že průběžně bude možno realizovat již standardizovanou a stále se zlevňující evropskou technologii dodávanou podle odpovědně zpracovaného projektu. Odhad čistého příjmu státu za uvedené tříleté období se pohybuje v okolí 40 miliard, které by mohly být ihned investovány do silniční infrastruktury a nikoliv do elektronických systémů výběru poplatků.

Tyto nabídky však předpokládají celoplošné zpoplatnění a to nahrává zamítavému stanovisku ministerstva -- EU nám celoplošné zpoplatnění neumožní! A prý není ani potřeba dělat právní analýzu příslušných předpisů. Ministerstvu je to jasné. Avšak v oficiálním žurnálu EU ze září loňského roku se uvádí stanovisko Ekonomického a sociálního výboru, podle něhož citovaná směrnice 1999/62 nezakazuje uvalit mýto na ostatní část silniční sítě. Naopak, zejména pro přistupující členy EU je to doporučeno s ohledem na získání prostředků pro další rozvoj a údržbu silniční infrastruktury.

Shodné je i stanovisko komise v komentáři k připravené novele předmětné směrnice. Tedy EU zaujímá stanoviska zcela opačná než by měla být podle ministerstva. Co si má pak občan, neřku-li odborník, myslet o takové argumentaci? Buď představitelé ministerstva zodpovědní za zavedení elektronického zpoplatnění jsou nekompetentní, nebo celá odmítavá argumentace je účelová.

Ať je to jak nebo tak, zřejmě díky přístupu ministerstva dopravy budeme ještě dlouho drkotat po rozbitých silnicích a modlit se (vždyť ministerstvo patří KDU-ČSL), abychom přežili jízdu na kamióny přetížených dálnicích.

Autor přednáší na katedře softwarového inženýrství Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy

                 
Obsah vydání       16. 3. 2005
16. 3. 2005 Paul Wolfowitz nominován šéfem Světové banky
16. 3. 2005 Jak soud potrestal Petra Partyka za to, co mu neprokázali
16. 3. 2005 Je byrokratičnost omluvou? Jan  Čulík
16. 3. 2005 Michael  Marčák
16. 3. 2005 Bude prezidentův poradce schvalovat otroctví? Bohumil  Kartous
16. 3. 2005 Nejdůležitější materiály pro jednání XXXII. sjezdu ČSSD
16. 3. 2005 PR Dády Patrasové, to je malorážka proti PR Šárky Grossové!
16. 3. 2005 Britské zdravotnictví bude muset zaměstnankyním vyplatit obrovské odškodné
16. 3. 2005 Ipse dixit: Prokubánský omyl Fabiano  Golgo
16. 3. 2005 Jeden irelevantní názor Bohumil  Kartous
16. 3. 2005 Michael  Marčák
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
16. 3. 2005 Stalingrad během blokády I.
16. 3. 2005 Lidé, kteří zvítězili ve válce Josef  Vít
16. 3. 2005 British Telecom zasahuje proti dialupovým podvodům
16. 3. 2005 Michael  Marčák
16. 3. 2005 Knížák - trochu buldok, trochu cholerik Martin  Štumpf
16. 3. 2005 Kladivom medzi oči Miloslava  Kodoňová
16. 3. 2005 Krejza, Kubínek, Kalousek a důchodci Vladislav  Černík
16. 3. 2005 Británie: volte kvůli potratům konzervativce, doporučil kardinál katolíkům
16. 3. 2005 Michael  Marčák
16. 3. 2005 Jednota mezi katolíky a protestanty je možná Karel  Sýkora
16. 3. 2005 Zastavte útlak v Bělorusku!
16. 3. 2005 Slovensko: Ignorancia problematiky žien Judita  Takáčová, Braňo  Ondruš
16. 3. 2005 Slovenská vláda zavádza OSN Oľga  Pietruchová
16. 3. 2005 Začiatok konca Sovietskeho zväzu Peter  Greguš
16. 3. 2005 Žijeme v dobe, kde verejné prostredie je infikované liberálno-konzervatívnou agendou Igor  Daniš
16. 3. 2005 Tajemství úspěchu Zemanových pamětí Jiří  Štefek
16. 3. 2005 Ubohý Pavlíček Lýdie  Junková
16. 3. 2005 Židovská přítomnost Cynthie Beth Rubin
16. 3. 2005 Mýtus o "cédrovej revolúcii" v Libanone Adrian Peter Pressburg
16. 3. 2005 Slovensko: stotisícové poplatky budúcich dôchodcov Alena  Behúnová
15. 3. 2005 Hlupák hledá hlupáky sobě rovné. Zn.: rychle Štěpán  Kotrba
15. 3. 2005 Chvála soudce Šídla Zdeněk  Jemelík
10. 3. 2005 Stát nemá trestat občany, kteří kritizují úředníky Jan  Čulík
15. 3. 2005 Všechny cesty vedou na hřbitov, některé ale rychleji Jan  Paul
14. 3. 2005 Podzim demokracie a politická pornografie Mirek  Vodrážka
13. 2. 2005 Hospodaření OSBL za leden 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!   
9. 4. 2004 Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné Jan  Bláha, Petr Soukup
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?   
13. 8. 2003 Peltrám počtvrté - aneb kdo je odborníkem a na co Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba

Doprava RSS 2.0      Historie >
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
30. 7. 2004 Británie: Velký Bratr posiluje své pravomoci   
10. 9. 2003 České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni Markéta  Michlová
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
6. 8. 2003 S Českými drahami ve špíně a horku Milan  Krčmář
6. 8. 2003 Příliš lehká hra s fakty Michal  Krsek
6. 8. 2003 Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD Luděk  Miklas
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
6. 8. 2003 Jezděte více vlakem! Milan  Borovička
16. 7. 2003 Zkušenost cestujících vizitkou Českých drah   
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
27. 5. 2003 Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí Jan  Zeman
26. 5. 2003 Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? Radek  Mokrý

Vláda Stanislava Grosse a politika ČSSD RSS 2.0      Historie >
16. 3. 2005 Žijeme v dobe, kde verejné prostredie je infikované liberálno-konzervatívnou agendou Igor  Daniš
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
16. 3. 2005 Nejdůležitější materiály pro jednání XXXII. sjezdu ČSSD   
15. 3. 2005 Gross je ostuda každého Čecha! Radek  Sárközi
15. 3. 2005 Hlupák hledá hlupáky sobě rovné. Zn.: rychle Štěpán  Kotrba
11. 3. 2005 Lišáci a jiní bez vinice Václav  Dušek
11. 3. 2005 Nevolnost z politiky aneb Gross je příliš snadný terč! Josef  Brož
11. 3. 2005 Někdo bude ukřižován a někdo vzkříšen Irena  Ryšánková
11. 3. 2005 Nevěřme, že se nedá dvakrát vstoupit do stejné řeky Jaroslav  Doležal
8. 3. 2005 Zbrojení, ne klid zbraní Oskar  Krejčí
4. 3. 2005 Odstřel "amorálního" Grosse, nebo cesta k nástupu pravice při výročí Vítězného Února?   
4. 3. 2005 Zeman se v politice mýlil, ale byl úspěšný Ivan  David
1. 3. 2005 Piáno těžké, schody srázné Petr  Pospíchal
1. 3. 2005 Příčinou vládní krize není spiknutí médií Milan  Černý
28. 2. 2005 Kauzy a příčiny: metafory politického chápání Dominik  Lukeš