10. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 9. 2003

České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni

Toto léto jsem opakovaně cestovala na dvou železničních tratích: První z nich byla Vídeň -- Praha, kde jezdí vlaky eurocity, ta druhá, lokální Praha (Masarykovo nádraží) -- Praha (Běchovice) kde jezdí pantografy. Vaše tvrzení ZDE, že se Česká republika začína přibližovat zemím 3. světa s propastným rozdílem mezi "standard" a "nadstandard", mohu na základě svých zkušeností jen potvrdit.

Zatímco mezinárodní vlaky (OEBB a DB) poskytují svým cestujícím, které sami nazývají "geehrte Reisegaeste" (vážení cestovní hosté) jistou kuturní úrovneń, ryze české prostředí se ji ani zdaleka nepřibližuje. Tuto skutečnost mohu porovnat i se zážitky z Maroka, kde jsem před ca. 10 léty zažila jízdu "dobytčákem s lavicemi" i klimatizovaným polstrovaným rychlíkem. Píšete, že: Pro země z třetího světa je právě charakteristické, že civilizace existuje pro bohaté.

Měla bych k tomu jednu poznámku: Za přepážkou jsme si všichni rovni !

Když jsem si minulý týden kupovala jízdenku na EC Vindobona, bafla na mě paní pokladní na nádraží Holešovice: "místenky nemám". Na můj dotaz, zda to znamená, že budu celou cestu ve vlaku stát, jen pokrčila rameny. Následujíci cestující měl zážitky mnohem bohatší. Požadoval totiž jízdenku (jak z rozhovoru vyplynulo ne poprvé) do Brna v rámci tzv. relační slevy.

Z internetové stránky CD: Relační sleva Praha -- Brno:

Od 1. 6. 2003 nabízejí České dráhy, a.s., relační slevu, a to v trase Praha -- Brno nebo Brno -- Praha. Cílem této slevy je nabídnout cestujícím cenu, která převáží jazýček vah ve prospěch bezpečné a pohodlné přepravy po železnici u cestujících, kteří dosud využívali jiné druhy přeprav. Ve vlacích EC je možno použít jízdenku s relační slevou pouze ve spojení s platnou místenkou pro daný vlak. Jednotná cena činí jedním směrem 140 Kč (žádná sleva se z této ceny neposkytuje), příplatek pro vlaky vyšší kvality se k jízdence s relační slevou nevybírá.

Paní pokladní svůj přístup nezměnila, bafla i na něj: "místenky nemám, zlevněnou jízdenku nedám". Pán se snažil argumentovat tím, že ráno z Brna to šlo, a že jeho dcera narazila na stejně odmítavý přístup minulý týden a jelikož cestovala s malým dítětem, raději volila cestu za plné jízdné. Dotyčný nesestupoval ze své úrovně "Já vás prosím, dejte mi tu jízdenku". "Nedám" - ani pokladní nehodlala svoji úroveň změnit. "Tak mi prosím vás dejte místenku, jízdenku si koupím ve vlaku. " Nemůžu prodat místenku bez jízdenky". Pán rezignoval a se slovy: "Já si na vás budu stěžovat" odešel.

Až ve vlaku VINDOBONA, kde jsme si byli již rovnější, jsme se dozvěděli od vlídného personálu, že místenky lze u přepážky zakoupit pouze do 60 min před odjezdem vlaku (ptám se proč?).*)

Ulehčeně jsem usedla, místa bylo dost a dotyčný pána obdržel jízdenku i místenku v rámci relační slevy.

Máte pocit, že všechno nakonec dobře dopadlo ?

Pozn. JČ: Vlídný personál<úem> ve Vindoboně asi nemluvil pravdu. V červenci jsem si koupil na Moravě místenky patnáct minut před odjezdem vlaku. Zakázáno to nebylo.

                 
Obsah vydání       10. 9. 2003
10. 9. 2003 Hysterie českého úředního šimla: jak musejí studenti z EU složitě žádat o české vízum Jan  Čulík
10. 9. 2003 Britští konzervativci útočí na Blairovu politiku vůči Iráku
10. 9. 2003 EU riskuje další explozi v Kosovu
10. 9. 2003 Škola, kostel nebo bordel? Štěpán  Kotrba
10. 9. 2003 Vyhledávači Google je tento týden pět let
10. 9. 2003 České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni Markéta  Michlová
10. 9. 2003 Reakce ministryně Buzkové zklamáním Karel  Mašita
10. 9. 2003 Pornoservery do škol? Jiří  Karas
10. 9. 2003 Porno do škol: z technického hlediska není nic nemožné
10. 9. 2003 Boží dílo
10. 9. 2003 Spravedlnost dětem?
10. 9. 2003 Pan Hitler by z nás měl radost (díl 2) Ladislav  Kahoun
10. 9. 2003 Proč je důležité kupovat české výrobky Jan  Hošek
10. 9. 2003 Co všechno ještě musíme ?! Ladislav  Žák
10. 9. 2003 Kanadský profesor ekonomie Chossudovsky: 11. září je největším podvodem v amerických dějinách
9. 9. 2003 Zemřela Leni Riefenstahlová
10. 9. 2003 Jak postupovat při prosazování občanských práv
10. 9. 2003 O bezradnosti při četbě slané nulové spravedlnosti František  Roček
10. 9. 2003 Bělohradský potírá právo svobodně se rozhodnout Ivo  Krčmář
10. 9. 2003 Podivný přístup Ladislava Žáka
9. 9. 2003 A proč jsme napadli Irák, tatínku?
9. 9. 2003 Veřejná služba vůči národnostním menšinám - mediální ticho a nikomu to nevadí Štěpán  Kotrba
9. 9. 2003 Legenda a pravda životního příběhu Beatrice Cenci Stefan  Zweig
9. 9. 2003 Jak to bylo: Tragédie Beatrice Cenci Jiří  Nezval
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Doprava RSS 2.0      Historie >
10. 9. 2003 České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni Markéta  Michlová
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
6. 8. 2003 S Českými drahami ve špíně a horku Milan  Krčmář
6. 8. 2003 Příliš lehká hra s fakty Michal  Krsek
6. 8. 2003 Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD Luděk  Miklas
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
6. 8. 2003 Jezděte více vlakem! Milan  Borovička
16. 7. 2003 Zkušenost cestujících vizitkou Českých drah   
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
27. 5. 2003 Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí Jan  Zeman
26. 5. 2003 Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? Radek  Mokrý
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist