6. 6. 2005
Už to začínáJezdit automobilem přestane být právem |
Hodně se v poslední době hovoří o tom, zejména v souvislosti s varováním, že v nejbližší době zřejmě dojde ke kulminaci objemu světové těžby ropy, a dále už bude její množství jen klesat, že lidstvo v současné době dosáhlo nejluxusnější fáze svého hmotného rozvoje a od nynějška se bude muset začít stále výrazněji uskrovňovat. Britský ministr dopravy Alastair Darling vyzval o víkendu veřejnost k debatě o tom, jak v Británii v nadcházejících letech regulovat soukromou automobilovou dopravu. Varuje totiž, že pokud se nic nepodnikne, do dvaceti let dojde k naprostému zahlcení britských dálnic. Zažil jsem to na vlastní kůži v pátek, kdy jsem jel automobilem ze skotského Glasgow na vzdálenost 600 km po dálnici do anglického Oxfordu. Ve Skotsku se to neděje (země je příliš řídce obydlena), avšak od severní Anglie došlo na několika místech ve všech čtyřech jízdních pruzích dálnice k dlouhodobým, velkým bezdůvodným zácpám. (Děje se to na těchto místech zřejmě pravidelně, neboť jsou tam umístěny trvalé značky, varující před zácpami.) Dálnice prostě byla přeplněna automobily, a tak jsme několikrát - skoro hodinu - stáli. Vede to člověka k tomu, že se uvědomí, že od určité hranice se stává moderní dopravní infrastruktura nesmyslnou. K čemu je osmiproudá dálnice, když ji neomezené množství soukromých automobilů dokáže na několika místech v obou směrech zahltit tak, že je dopravní komunikace zcela nepoužitelná. Nedá se například vůbec předpovědět, kdy člověk konečně dojede do cíle. Britský ministr dopravy navrhuje, aby automobilisté byli nuceni za užívání dálnic platit, a to podle ujetých kilometrů. Sazba se bude zvyšovat úměrně se silou silničního provozu. Na málo užívaných komunikacích se bude platit cca korunu za kilometr, na silně užívaných dálnicích daleko více - až padesát korun za kilometr. Předpokládá se, že mýtné za jednu cestu automobilem z předměstí Londýna do centra bude cca 500 Kč. Britské ministerstvo dopravy chce vybavit všechny automobily černou skříňkou, napojenou na satelit, která bude registrovat jízdy, které automobil podnikne, a bude za ně řidiči automaticky účtovat poplatky. Dosavadní silniční daň bude snížena. Odborníci se domnívají, že celostátně bude systém zprovozněn tak do roku 2014. Kritikové však varují, že navrhovaný systém bude vážnou ranou mezinárodnímu turismu a tvrdě hospodářsky postihne většinu turistických oblastí ve Velké Británii. Po většině britských dálnic nyní jezdí pětkrát více automobilů, než pro kolik byly postaveny. Podrobnosti v angličtině ZDE |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
19. 4. 2004 | Je automobilismus zhouba společnosti? | Petr Baubín | |
8. 4. 2004 | Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze | Jan Bláha | |
27. 8. 2003 | Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje | ||
26. 8. 2003 | Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých | Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | O nehodovosti na českých silnicích | Vojtěch Polák, Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě | ||
26. 8. 2003 | Nehodovost ještě jinak | ||
8. 8. 2003 | Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu? | ||
8. 8. 2003 | Jak platit za užívání silnic | ||
8. 8. 2003 | Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují | ||
8. 8. 2003 | Radost bourat | ||
6. 8. 2003 | Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty | Štěpán Kotrba |