15. 1. 2006
Virtuální bohoslužba pro ty, kteří doposud žili rozmařile a hýřili, vykrmili se -- pro den porážkyPachatelé nepravosti a zbyteční lidéČtení: Matouš 25, 14-30; Text: Matouš 25,40 < Každé tři vteřiny umírá na světě jeden člověk v důsledku extrémní chudoby -- z hladu, kvůli nedostatku kvalitní vody, na nemoci, kterým lze předcházet. V hrozivých podmínkách pod hranicí chudoby žije ze dne na den 1,2 miliardy lidí -- dvakrát více než kolik nás dohromady žije v Evropě a USA. Do roku 2015 jsme se proto zavázali snížit na polovinu počet lidí, kteří žijí z příjmu nižšího než jeden dolar na den a snížit na polovinu počet lidí, kteří trpí hladem. Od minulé neděle probíhal týden, ve kterém se křesťané ze všech církví v Česku společně scházeli a společně meditovali, tentokrát na téma osmi rozvojových cílů tisíciletí. Do jaké míry účastníci těchto meditací vzali naléhavost tématu vážně, nechť každý zváží sám. Bojím se však, že se často úvahy účastníků nedostaly dál, než k hranicím české kotliny, přestože Deklarace tisíciletí je dokumentem rozhodně nikoli národního, nýbrž právě globálního charakteru. I křesťanství chce být globálním. |
Touto nedělí Alianční týden modliteb končí. Dnešním tématem je globální partnerství pro rozvoj mezi státy, firmami a nevládními organizacemi. Znamená to především otevření trhů a finančních systémů pro chudé země, snížení dluhů a hlavně: zvýšení pozornosti bohatých zemí a jejich obyvatel na problémy malých a chudých zemí. Pořadatelé určili k přemítání Ježíšovo Podobenství o hřivnách a klíčovou větu z jeho Podobenství o posledním soudu. Tož ve světle těchto biblických textů zvažujme naše postoje ke globálnímu partnerství. Nebude to zvažování nijak lichotivé. Obě podobenství na sebe bezprostředně navazují. Nejprve ony hřivny: ekumenický překlad poněkud nešťastně drží tento staročeský překlad v textu užitého řeckého slova talanton talanton talent, které je nám mnohem srozumitelnější. V hřivně, pokud tomu slovu vůbec rozumíme, tušíme peníze. Jen opravdový písmák slyší ještě také nadání. V podstatě je to tak. Od staroslovanského griva -- krk je nejen hříva, ale i grivna -- náhrdelník, a od náhrdelníku už je jen kousek k platidlu, kusu drahého kovu. Talent je nám srozumitelnější. Právě díky Ježíšovu podobenství se tento výraz pro tehdejší jednotku váhy stříbra -- cca 36 kg -- změnil v mezinárodní slovo pro obdarování, nadání, "buňky na něco", prostě: talent. Bylo to celé bohatství - talent stříbra bylo 9000 římských denárů, přičemž denár byla celodenní mzda za manuální práci. Však také být k něčemu obdarován, mít talent, to je vzácná věc! Nu a my Evropané a Američané jsme ve světle tohoto příběhu v pozici těch, kteří dostali kdysi takovéto obdarování. Naše kultura má talent k pracovitosti, odpovědnosti, myšlení, technologiím, vědě a tudíž k úspěšnému přežití (nechme pro tuto chvíli stranou to, že máme také talent k exploataci lidských i přírodních zdrojů). A tyto talenty máme rozmnožovat. Ať jich máme pět, nebo jen jeden. Ale teď pozor! Toto podobenství jako by navádělo k arogantnímu a loupeživému kapitalismu devadesátých let. Aby to však nebylo takto pochopeno, následuje bezprostředně podobenství o posledním soudu, kde se velmi názorně vysvětluje, s důkladností pro lepší zapamatování stále dokola, cože to vlastně ono rozmnožování talentů znamená: nasytit hladového, napojit žíznivého, ujmout se běžence, obléct chudáka, bojovat s nemocemi, pečovat o vězněné. Řečeno dnešním jazykem -- corporate social responsibility, spoluodpovědnost a solidarita. Nikoli tedy: prachy dělají další prachy a tudíž moc, ale: talent jste dostali k tomu, abyste se oň podělili! Rozmnožování talentů spočívá v solidaritě, spolupráci, sociální spravedlnosti, v rovných právech, která ti talentovaní jsou povinni zajistit. Všem. Počínající tisíciletí už nesmí být jen ve znamení rodové, kmenové, nacionální, kulturní, náboženské či civilizační solidaritě. S tím, jak se z naší planety stala jedna globální vesnice, musí začít platit i globální solidarita. A právě k tomu k tomu nás vyzývá Osm rozvojových cílů tisíciletí. S Biblí řečeno: až budeme jednou Bohu skládat účet ze svého života, nebude se nás ptát: jak jste byli plni zbožných ideálů, a jak jste se starali o spásu své duše, a jak jste se vroucně modlili, ale: co jste udělali pro kvalitu života vašich bližních -- to jest druhých lidí? Natvrdo to říká Ježíš: "Ne každý, kdo mi říká Pane, Pane, vejde do Království nebeského, ale jen ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích. Mnozí mi řeknou v onen den: Pane, Pane, což jsme ve tvém jménu neprorokovali a ve tvém jménu nevymítali zlé duchy? A tehdy jim prohlásím: Nikdy jsem vás neznal, jděte ode mne, pachatelé nepravosti!" (Mt 7,21-23) Zopakujme si některá fakta:
Česká vláda se programem Rozvojových cílů tisíciletí zavázala zvýšit a zefektivnit svoji rozvojovou pomoc, zajistit bezcelní a beztarifní přístup pro zboží z nejméně rozvinutých zemí, podílet se na oddlužení nejchudších zemí a umožnit chudým zemím využívat plodů technologického rozvoje v boji s chudobou. Především jsme se však zavázali dané cíle realizovat a monitorovat jejich plnění. Já vím, že tato fakta nám nejsou příjemná. A kázání by mělo přece v prvé řadě dodávat naději! Jenže ta naděje právě je v tom všem! Jak řekla před třemi lety v Praze na Fóru 2000 nizozemská ministryně Eveline Herfkens: Jsme první generací na této planetě, která může skoncovat s chudobou a byla bych ráda, kdybyste se všichni zavázali k tomu, že si tuto příležitost nenecháte ujít (viz). Zlé ovšem bude, když tuto šanci si ujít necháme. Apoštol Pavel říká dopise do Říma: "V horlivosti neochabujte, buďte vroucího ducha, služte času!" To jest: vystihujte potřebu chvíle! Neprošvihněte čas, který máte k dispozici! V nejstarších rukopisech je to takto; v mladších rukopisech se objevilo místo služte času - kairo - kairo termín služte Pánu - kyrio - kyrio. Opisovačům se to zřejmě zdálo zbožnější... I tak se mění historie. Někdy mluvíváme při bohoslužbách až příliš "politicky korektně". Bible mluví naopak někdy až nepříjemně přímočaře. A tak nakonec poslední biblický citát: A nyní, vy boháči, plačte a naříkejte nad pohromami, které na vás přicházejí. Vaše bohatství shnilo, vaše šatstvo je moly rozežráno, vaše zlato a stříbro zrezavělo, a ten rez bude svědčit proti vám a stráví vaše tělo jako oheň. Nashromáždili jste si poklady -- pro konec dnů! Hle, mzda dělníků, kteří žali vaše pole, a vy jste jim ji upřeli, volá do nebes, a křik ženců pronikl k sluchu Hospodina zástupů. Žili jste rozmařile a hýřili jste na zemi, vykrmili jste se -- pro den porážky! (Jk 5,1-5) Amen DOKUMENT: Osm rozvojových cílů tisíciletí ZDE zapojení ČR do plnění Deklarace tisíciletí ZDE
Millennium Declaration TÉMA BL Evropské sociální fórum TÉMA BL |
Millennium Declaration | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
15. 1. 2006 | Pachatelé nepravosti a zbyteční lidé | Zdeněk Bárta | |
7. 1. 2006 | Nesmíme se orientovat jen na požitkářství a přepych | Zdeněk Bárta | |
29. 12. 2005 | Světová ekonomika a globální problémy lidstva | Stanislav Heczko | |
3. 12. 2005 | WTO: hra na jistotu | Ludmila Štěrbová | |
27. 11. 2005 | WTO: dva týdny před konferencí | Ludmila Štěrbová | |
5. 9. 2005 | Osm rozvojových cílů tisíciletí | ||
11. 6. 2005 | Skupina G7 odpustí rozvojovým zemím dluhy ve výši 55 miliard dolarů, avšak rozvojové země potřebují volný trh | ||
31. 3. 2005 | Lidská činnost ohrožuje přežití planety | ||
9. 4. 2004 | Socialistická internacionála: Deklarace za Sao Paula | ||
21. 1. 2004 | Globální podnikatelé se musejí snažit víc | ||
20. 1. 2004 | Informačná spoločnosť -- globálna výzva v novom miléniu | ||
6. 11. 2003 | Bohaté státy se musí více snažit: zvýšit pomoc chudým zemím je nejen možné, ale i nutné | ||
16. 4. 2003 | Lidská práva jako globální problém | Miloš Dokulil |