12. 1. 2006
Aero Vodochody - upřesněníVyrábíme znovu i civilní letadlaV článku Kam spěje AERO Vodochody?" se bohužel objevují některé nepřesnosti, které je nutné uvést na správnou míru, píše Vítězslav Kulich, tiskový mluvčí, AERO Vodochody a.s. Především dne 12. prosince roku 2005 byl Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) vydán typový certifikát pro letoun Ae270, který znamená úspěšný návrat společnosti AERO Vodochody a.s. (dále AERO), zaměřené v posledních 50 letech zejména na vojenskou letadlovou techniku, k vývoji a výrobě také civilních letadel. |
Projekt Ae270 Ibis zároveň přináší mezinárodní certifikáty a atesty nezbytné pro vývoj a výrobu civilní letadlové techniky využitelné společností AERO i v projektech mezinárodních kooperací. Tím se výrazně rozšiřuje potenciál společnosti v této oblasti - v současnosti jsou vedena jednání s několika možnými partnery právě o projektech, které by tento potenciál mohly využít. Navíc se, na základě prohlášení partnera projektu Ae270 Ibis - tchajwanské společnosti AIDC, předpokládá, že typový certifikát umožní kapitálový vstup dalšího investora do projektu a tím i další vývoj letounu Ae270, pokročilejší verze B. I to představuje možnost získání dalších vývojových a navazujících prací pro AERO. V oblasti vojenských letadel se podařilo 8. prosince roku 2005 uzavřít Rámcovou smlouvu o zabezpečení pozáruční podpory provozu letounů L-159 a L-39 ve vlastnictví Ministerstva obrany ČR po celou dobu životního cyklu těchto letounů. Smlouva má platnost 25 let a znamená mnohamiliardové tržby pro program vojenských letadel společnosti AERO. Tj.: Stabilizaci a nemalý příspěvek k dalšímu rozvoji tohoto programu. Rámcová smlouva totiž předpokládá (smluvně ukládá) uzavření v brzské době dalších kontraktů týkajících se například dodávek náhradních dílů či konverze jednomístných armádních letounů L-159 na dvoumístnou výcvikovou verzi. Úspěšně lze polemizovat také se závěry týkajícími se programů kooperací společnosti AERO. Především velmi úspěšný a ziskový je v roce 2005 (a také do budoucna) stěžejní kooperační kontrakt na výrobu amerických civilních vrtulníků Sikorsky S-76, který meziročně dynamicky zvyšuje tržby o mnoho desítek procent (přesné údaje bohužel není AERO oprávněno s ohledem na smluvního partnera Sikorsky Aircraft Corporation zveřejňovat). Kromě toho jsou tu další programy kooperací - v roce 2005 se například podařilo výrazně zlepšit podmínky dodávek GBD (Gun Bay Door) pro nadzvukový vojenský letoun F-18 či navázat strategicky důležitou spolupráci AERO se společností EADS (která má mj. s ohledem na rostoucí poptávku po letounech Airbus zájem zadávat obrovské objemy práce subdodavatelům - právě do kooperačních programů). Spolupráce s EADS je důležitá i tím, že znamená návrat společnosti AERO do celoevropských projektů a celoevropské spolupráce (blokovaný dříve z titulu konkurenčních vztahů mezi bývalým vlastníkem společnosti, koncernem Boeing, a např. EADS). K hodnocení jednotlivých obchodních případů (v článku jmenovaném o.p. Aircelle) snad postačí jen dodat, že tato zakázka plně odpovídá výrobnímu potenciálu AERO a její získání je důležité i získáním dalších zkušeností, referencí na trhu kooperací a přístupem k získání dalších zakázek. Rozvoj letiště Vodochody (LKVO) samozřejmě patří mezi další projekty, které zvyšují celkový potenciál dosud zejména vývojově a výrobně zaměřené společnosti AERO Vodochody a.s. K dalším zajímavým aktivitám patří například nově dokončená lakovna malých až středně velkých letounů. Nespornou předností společnosti AERO je, že udržela všechny potřebné certifikáty a atesty k výrobě a vývoji vojenské i civilní letadlové techniky, má jedinečné více než 85leté zkušenosti z produkce téměř 11 000 letounů nejrůznějších typů, skvělý personál schopný nejnáročnější mezinárodní spolupráce, špičkové technologie a strojní vybavení ojedinělé nejen v ČR ale v širším regionu a také velmi kvalitní výrobky, které často představují světovou špičku ve své třídě a jsou dobrým základem pro další rozvoj. AERO představuje mimořádný potenciál nejen v oblasti letadlové techniky, ale i v navazujících oblastech. To dokládá i vysoký zájem celkem 13 konsorcií (složených mj. z firem z oboru letectví či zbrojního průmyslu), které vstoupily do veřejného výběrového řízení o aktiva státu ve společnosti AERO. Vládou schválené závazky, které pak nabyvatel společnosti AERO převezme spolu s nabízenými aktivy, jednoznačně dokládají strategický zájem ČR uchovat a nadále rozvíjet výrobu a vývoj letounů v zemi (např. povinnost plnit závazky AERO vůči flotile letounů L-159/L-39 Ministerstva obrany ČR, povinnosti AERO vyplývající z obchodních kontraktů se společnostmi Sikorsky či AIDC). Privatizace společnosti je tedy jen odrazovým můstkem k tomu, aby se mohla výroba a vývoj letadlové techniky v ČR úspěšně rozvíjet. |