12. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 1. 2006

Aero Vodochody - upřesnění

Vyrábíme znovu i civilní letadla

V článku Kam spěje AERO Vodochody?" se bohužel objevují některé nepřesnosti, které je nutné uvést na správnou míru, píše Vítězslav Kulich, tiskový mluvčí, AERO Vodochody a.s.

Především dne 12. prosince roku 2005 byl Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) vydán typový certifikát pro letoun Ae270, který znamená úspěšný návrat společnosti AERO Vodochody a.s. (dále AERO), zaměřené v posledních 50 letech zejména na vojenskou letadlovou techniku, k vývoji a výrobě také civilních letadel.

Projekt Ae270 Ibis zároveň přináší mezinárodní certifikáty a atesty nezbytné pro vývoj a výrobu civilní letadlové techniky využitelné společností AERO i v projektech mezinárodních kooperací. Tím se výrazně rozšiřuje potenciál společnosti v této oblasti - v současnosti jsou vedena jednání s několika možnými partnery právě o projektech, které by tento potenciál mohly využít. Navíc se, na základě prohlášení partnera projektu Ae270 Ibis - tchajwanské společnosti AIDC, předpokládá, že typový certifikát umožní kapitálový vstup dalšího investora do projektu a tím i další vývoj letounu Ae270, pokročilejší verze B. I to představuje možnost získání dalších vývojových a navazujících prací pro AERO.

V oblasti vojenských letadel se podařilo 8. prosince roku 2005 uzavřít Rámcovou smlouvu o zabezpečení pozáruční podpory provozu letounů L-159 a L-39 ve vlastnictví Ministerstva obrany ČR po celou dobu životního cyklu těchto letounů. Smlouva má platnost 25 let a znamená mnohamiliardové tržby pro program vojenských letadel společnosti AERO. Tj.: Stabilizaci a nemalý příspěvek k dalšímu rozvoji tohoto programu. Rámcová smlouva totiž předpokládá (smluvně ukládá) uzavření v brzské době dalších kontraktů týkajících se například dodávek náhradních dílů či konverze jednomístných armádních letounů L-159 na dvoumístnou výcvikovou verzi.

Úspěšně lze polemizovat také se závěry týkajícími se programů kooperací společnosti AERO. Především velmi úspěšný a ziskový je v roce 2005 (a také do budoucna) stěžejní kooperační kontrakt na výrobu amerických civilních vrtulníků Sikorsky S-76, který meziročně dynamicky zvyšuje tržby o mnoho desítek procent (přesné údaje bohužel není AERO oprávněno s ohledem na smluvního partnera Sikorsky Aircraft Corporation zveřejňovat). Kromě toho jsou tu další programy kooperací - v roce 2005 se například podařilo výrazně zlepšit podmínky dodávek GBD (Gun Bay Door) pro nadzvukový vojenský letoun F-18 či navázat strategicky důležitou spolupráci AERO se společností EADS (která má mj. s ohledem na rostoucí poptávku po letounech Airbus zájem zadávat obrovské objemy práce subdodavatelům - právě do kooperačních programů). Spolupráce s EADS je důležitá i tím, že znamená návrat společnosti AERO do celoevropských projektů a celoevropské spolupráce (blokovaný dříve z titulu konkurenčních vztahů mezi bývalým vlastníkem společnosti, koncernem Boeing, a např. EADS). K hodnocení jednotlivých obchodních případů (v článku jmenovaném o.p. Aircelle) snad postačí jen dodat, že tato zakázka plně odpovídá výrobnímu potenciálu AERO a její získání je důležité i získáním dalších zkušeností, referencí na trhu kooperací a přístupem k získání dalších zakázek.

Rozvoj letiště Vodochody (LKVO) samozřejmě patří mezi další projekty, které zvyšují celkový potenciál dosud zejména vývojově a výrobně zaměřené společnosti AERO Vodochody a.s. K dalším zajímavým aktivitám patří například nově dokončená lakovna malých až středně velkých letounů.

Nespornou předností společnosti AERO je, že udržela všechny potřebné certifikáty a atesty k výrobě a vývoji vojenské i civilní letadlové techniky, má jedinečné více než 85leté zkušenosti z produkce téměř 11 000 letounů nejrůznějších typů, skvělý personál schopný nejnáročnější mezinárodní spolupráce, špičkové technologie a strojní vybavení ojedinělé nejen v ČR ale v širším regionu a také velmi kvalitní výrobky, které často představují světovou špičku ve své třídě a jsou dobrým základem pro další rozvoj. AERO představuje mimořádný potenciál nejen v oblasti letadlové techniky, ale i v navazujících oblastech. To dokládá i vysoký zájem celkem 13 konsorcií (složených mj. z firem z oboru letectví či zbrojního průmyslu), které vstoupily do veřejného výběrového řízení o aktiva státu ve společnosti AERO. Vládou schválené závazky, které pak nabyvatel společnosti AERO převezme spolu s nabízenými aktivy, jednoznačně dokládají strategický zájem ČR uchovat a nadále rozvíjet výrobu a vývoj letounů v zemi (např. povinnost plnit závazky AERO vůči flotile letounů L-159/L-39 Ministerstva obrany ČR, povinnosti AERO vyplývající z obchodních kontraktů se společnostmi Sikorsky či AIDC). Privatizace společnosti je tedy jen odrazovým můstkem k tomu, aby se mohla výroba a vývoj letadlové techniky v ČR úspěšně rozvíjet.

                 
Obsah vydání       12. 1. 2006
12. 1. 2006 Tištěné noviny končí?
12. 1. 2006 Výčitka Štěpán  Kotrba
12. 1. 2006 Lysenkové jsou možní v každé době Zdeněk  Slanina
12. 1. 2006 Mitterrand: levicový strejda, nebo monarchistický sedmilhář? Josef  Brož
12. 1. 2006 Fenomén Kohout Josef  Provazník
12. 1. 2006 Vyrábíme znovu i civilní letadla
12. 1. 2006 Nežijeme ve vzduchoprázdnu Václav  Rada
12. 1. 2006 Malý pravicový Lenin Josef  Vít
12. 1. 2006 Státem nařizovaná solidarita neexistuje
12. 1. 2006 Daně, solidarita a individuální práva - 2 Miloslav "Kraken" Junek
12. 1. 2006 Nevím, jak zabránit létání třísek než použitím jiné sekery Pavel  Urban
12. 1. 2006 Mediální přestřelky versus realita Martin  Tesař
12. 1. 2006 Chce pan Horák vymýtit ďábelské sémě lékárnické?
12. 1. 2006 Interrupce: Právo na svobodnou volbu je výzvou k zodpovědnému chování Linda  Sokačová
12. 1. 2006 Umělé přerušení těhotenství Petr  Wagner
12. 1. 2006 Řešením je antikoncepce
12. 1. 2006 Nejideálnější by bylo, kdyby nechtěné děti donosili muži z Hnutí pro život
12. 1. 2006 Utíkat z hospody bez zaplacení je podlost Pavel  Mareš
11. 1. 2006 Ministrův střet s realitou Milan  Černý
11. 1. 2006 Americká vojska střílela na iráckého novináře, oceněného čelnou mezinárodní cenou
11. 1. 2006 Už bylo dost výmluv!
11. 1. 2006 ČT: "Katolická církev bude dál strašit kondomy Bohumil  Kartous
11. 1. 2006 Prezident Klaus sabotoval zavedení směrnice EU proti hluku Miroslav  Šuta
11. 1. 2006 Diskuse s Janem Čulíkem v Českých Budějovicích
10. 1. 2006 Budiž trhy: kapitalismus a křesťanští fundamentalisté v Americe Greg  Evans
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
12. 1. 2006 Fenomén Kohout Josef  Provazník
12. 1. 2006 Lysenkové jsou možní v každé době Zdeněk  Slanina
12. 1. 2006 Vyrábíme znovu i civilní letadla   
12. 1. 2006 Mitterrand: levicový strejda, nebo monarchistický sedmilhář? Josef  Brož
12. 1. 2006 Tištěné noviny končí?   
11. 1. 2006 ČT: "Katolická církev bude dál strašit kondomy Bohumil  Kartous
11. 1. 2006 Ministrův střet s realitou Milan  Černý
11. 1. 2006 Americká vojska střílela na iráckého novináře, oceněného čelnou mezinárodní cenou   
11. 1. 2006 Prezident Klaus sabotoval zavedení směrnice EU proti hluku Miroslav  Šuta
11. 1. 2006 Už bylo dost výmluv!   
10. 1. 2006 Věk dezinformací Jiří  Stehlík
10. 1. 2006 Budiž trhy: kapitalismus a křesťanští fundamentalisté v Americe Greg  Evans
10. 1. 2006 Zelená energie Miroslav  Kundrata
10. 1. 2006 Býti v Odolené Vodě pohodářem s laskominami Alex  Koenigsmark
10. 1. 2006 Může konzumace GM sóji poškodit doposud nenarozené děti? Miroslav  Šuta