8. 11. 2004
Virtuální bohoslužba i pro ty, kteří zvítěziliZnámost vůle Boží vás neopravňuje k tomu, abyste nevěřící mlátili po hlavěČtení : Římanům 2,1-4
Křesťané a nekřesťané. Nějak spolu žijí. Nějak se na sebe dívají. Někdy pokojně a tolerantně. Někdy jsou křesťané solí v očích a jsou utiskováni. A někdy se křesťané chovají nafoukaně a dívají se skrz prsty na nevěřící. Propadnou dojmu, že jsou něco více než druzí. Zasedal jsem ve výběrové komisi na místo ředitele jednoho církevního objektu a jeden z kandidátů řekl, že by bral zaměstnance do tohoto objektu jen mezi křesťany, protože i ten nejhorší křesťan je lepší než nejlepší nekřesťan. Br. I takové hrůzy vycházejí věřícím z úst. Ten kandidát vybrán nebyl. Apoštol Pavel si všímá vztahu věřící - nevěřící. Buďme rádi. Týká se to tak nějak nás. |
Adresáty jeho slov jsou křesťané. A ti jsou ve velkém nebezpečí. Že promarní evangelium. Zamění podstatu věcí. Ošidí se, ani nebudou vědět jak! No, jsme věřící a nechceme se nechat ošidit. Nechceme promarnit evangelium ani zaměnit podstatu věci. Chceme to plné a dobré co Bůh dává a ne nějakou náhražku, kopii originálu. Netvoří ji má příslušnost k množině věřících. A věřící, píše Pavel, se někdy domnívají, že fakt, že jsou věřící, už stačí. Stačí, aby obstáli. Ale bez milosti, bez hojnosti a množství milosti je to málo. To je pokušení, které se asi pochopitelně zmocňuje těch, kdo si říkají věřící. Tedy i nás. Jakési falešné uklidnění, že můj - jak věřím správný - náboženský postoj, správné vyznání mi dává víc, než může dát. Prof. Souček v roce 1948 napsal - pokušení hledat ospravedlnění ve svém správnějším náboženském poznání propadají pobožní a církevní lidé všech dob...Tak si nemysleme, že jsme výjimkou. Pavel nemilosrdně tepe dál do řad věřících. Víte, jak se chováte k nevěřícím? Napadá vás, že jste někdy arogantní, že se povyšujete? Víte, jak vypadáte? Směšně. Vy znáte Boží vůli, ano? Umíte o ní pěkně mluvit. Ano. A co s ní uděláte? Je vám dobrá proto, abyste s ní druhé lidi přísně soudili. A to jste vedle. Sami žijte podle Boží vůle, když jí znáte. A druhým vše dobré přejte, hodně prostoru, svobody, milosti. Ale známost vůle Boží vás neopravňuje k tomu, abyste jí nevěřící mlátili po hlavě. Pavel není k zastavení. Vědět o Bohu a jeho nárocích a jeho vůli. A soudit podle toho přísně druhé lidi. Vypadá to zbožně. Ale sebevětší přísností na druhé nenahradíme to, co chce Bůh od nás! Proč to Pavla tak rozčiluje? Co mu na tom vadí? Asi to nebude jen věc nějakého společenského nedostatku. Nějak tím urážíme Boha. Jak? Sám potřebuji tolik milosti, abych vůbec mohl dýchat. Sám jsem na milost zcela odkázán. Jak mohu jednat, jakoby tomu tak nebylo? Jak mohu druhé měřit bez toho milosrdenství, které sám potřebuji? Jak mohu druhé soudit bez milosti, když ji sám denně potřebuji a od Boha dostávám? To Pavla popouzí. Či snad člověče pohrdáš bohatstvím Boží dobroty, shovívavosti a velkomyslnosti? A pak se vrátí zpět k nevěřícím. Stále pikantní otázka, která zajímá mnohé "zasloužilé" věřící. A podle čeho budou souzeni? Pavel polkne to, co se mu možná trochu nezdvořile dere na jazyk -- a co je nám po tom. A dodá, mnozí nevěřící beztak plní Boží vůli lépe, než věřící. Možná jim to Bůh napsal do srdcí, co my víme. To není naše starost. To je starost Boží a on má své způsoby, jak každého hodnotit podle toho, jak žil. Tak vy, věřící, když znáte Jeho vůli, radujte se. Víte totiž, jak důležitá je láska, pravda, druhý člověk. I kdyby byl nevěřící. Amen |