13. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 1. 2006

Je smyslem školské reformy učit nově?

Učitelé dostali od ministerstva domácí úkol - sepsat nové osnovy. Vyžádaly si to změněné podmínky života a nová očekávání společnosti. Není to úkol snadný. Sepsat knihu kouzel, která zajistí, že se žáci naučí učit a budou motivováni k celoživotnímu učení. Že žáky připraví k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti. Že zajistí změnu postojů žáků. Žáci už se nebudou učit "pro školu, pro známku", ale pro dovednosti a postoje pro vlastní činnosti a život.

Jak šlechetné!

Což o to, sepsat knihu kouzel, při troše fantazie a tvořivosti, proč ne? Jenže někteří nešťastníci si snad představují, že by zadaný úkol měli dokázat zrealizovat! K tomu by potřebovali ještě kouzelný proutek.

Reformováním našeho nevyhovujícího školství jsou tedy pověřeny jednotlivé školy a učitelé. Připadá mi to, jako kdyby fotbalová asociace došla k závěru, že fotbal už není skutečným sportem v pravém slova smyslu, změny by shledala nanejvýš potřebnými, a dala za úkol jednotlivým mužstvům, aby změnila pravidla hry. Každé mužstvo bude hrát podle jiných pravidel. Skutečně reforma!

Je ministerstvo na nějaké změny připraveno? Je společnost na změny připravena? A je vůbec možné tímto způsobem k nějakým změnám dospět?

Znám učitele, kteří vždy pracovali tvořivě a totéž vyžadovali od svých žáků. Těm by zajisté pomohlo, kdyby se například snížily počty žáků ve třídách, aby každému mohli dát, co skutečně potřebuje.

Znám učitele, kteří mají stabilně slušné výsledky, pracují obětavě, nikoliv však tvořivě. Vyžadují od svých žáků výkon a výborné výsledky. A mají úspěch.

Oni i jejich žáci. Vždyť totéž od nich doposud společnost vyžadovala.

Na školách ale působí i učitelé, kteří nikdy nezmění navyklé způsoby a ani se nesnaží pochopit tři sta let staré, a stále aktuální myšlenky Komenského. A tito všichni si mají sednout ke společné práci na reformě školství?

I kdyby se stalo nemožné a na školách by se s neadekvátně vynaloženým úsilím podařilo zplodit nové Rámcově vzdělávací programy, co se tím změní? Jak mohou páni na ministerstvu očekávat od tisíců učitelů, že z ničeho nic změní v základu vnímání společnosti a začnou ji chápat jako mravně narušenou, jako společnost, která je orientována jen na výkon a úspěch? Jak mohou očekávat od tisíců učitelů, že vytvoří program na její záchranu? Jak mohou očekávat, že učitelé pochopí výkon i úspěch jako motiv dočasný a že dokáží z ničeho nic probudit v lidech touhu po celoživotním vzdělávání, když ve společnosti platí pravidlo silnějšího a silnější je ten, kdo víc platí.

Nebo je smyslem celé gigantické akce jen odčerpání pomyslné přebytečné energie? Je nějaká?

Považuji za smysluplné vést děti k tvořivosti, samostatnosti, zodpovědnosti, mravnosti a celoživotnímu vzdělávání. Ale jakými prostředky chce ministerstvo uskutečnit změnu v myšlení a postojích u učitelů i u většiny společnosti?

                 
Obsah vydání       13. 1. 2006
13. 1. 2006 Snahy zavádět demokracii zvnějšku vyvolávají krveprolévání
13. 1. 2006 Britský důstojník: Americká armáda v Iráku je obětí institučního rasismu
13. 1. 2006 Byl zabit Jan Bouchal
15. 1. 2006 Pachatelé nepravosti a zbyteční lidé Zdeněk  Bárta
14. 1. 2006 Poděkování českým zdravotníkům
14. 1. 2006 Americký útok proti "Zawahirimu" vyvolal protesty
14. 1. 2006 Bush odmítl námitky Merkelové ohledně Guantánama
13. 1. 2006 Vysoká smrková vazba Bogdan  Trojak
13. 1. 2006 Britský plán proti ptačí chřipce
13. 1. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí -- úvaha nad banalitou jednoho filmu Bohuslav  Binka
13. 1. 2006 Jak Komenský zabloudil v Amsterodamu Adam Samuel Hartmann
13. 1. 2006 Aero Vodochody: iks pokusů o záchranu leteckého průmyslu Štěpán  Kotrba
13. 1. 2006 Řešením je nemít žízeň? Karel  Dolejší
13. 1. 2006 Psycholožka: Počet milostných vztahů v zaměstnání je obrovský
14. 1. 2006 Dost pohodlí v moderním vlaku
14. 1. 2006 Ovečka: Nezabijete-li ho, můžete být zabiti Štěpán  Kotrba
14. 1. 2006 "Škrtnutím" Palase se ČSSD neprobudí do slunného dne Vladislav  Černík
12. 1. 2006 Ostře sledované vlaky se sobotními novinami zadarmo
13. 1. 2006 Sarkozy představil své priority Simone  Radačičová
13. 1. 2006 Mitterrand: levicový strejda, nebo monarchistický sedmilhář? Josef  Brož
13. 1. 2006 Je smyslem školské reformy učit nově? Emilie  Thomitzková
13. 1. 2006 Pendolino Jakub  Žytek
13. 1. 2006 Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší? Michal  Rusek
14. 1. 2006 Být podvodníkem se vyplatí, zájem médií je zaručen Štěpán  Kotrba
13. 1. 2006 Jaderná energie, mediální přestřelky a realita Tomáš  Krček
13. 1. 2006 Daně, solidarita a individuální práva v myšlení fachidiota Michael  Kroh
13. 1. 2006 Dech komunistického režimu
13. 1. 2006 Ekonomické bludy
13. 1. 2006 Kejhající husa nelétá, jenom tloustne Štěpán  Kotrba
13. 1. 2006 Daj'-li ti medajli
13. 1. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. prosince 2005
13. 1. 2006 Nový pořad České televize
12. 1. 2006 Lysenkové jsou možní v každé době Zdeněk  Slanina
12. 1. 2006 Vyrábíme znovu i civilní letadla
12. 1. 2006 Proč muži mluví o interrupcích a ženy mlčí Štěpán  Kotrba
12. 1. 2006 Fenomén Kohout Josef  Provazník
12. 1. 2006 Mitterrand: levicový strejda, nebo monarchistický sedmilhář? Josef  Brož
12. 1. 2006 Malý pravicový Lenin Josef  Vít
12. 1. 2006 Tištěné noviny končí?
12. 1. 2006 Nežijeme ve vzduchoprázdnu Václav  Rada
12. 1. 2006 Interrupce: Právo na svobodnou volbu je výzvou k zodpovědnému chování Linda  Sokačová
12. 1. 2006 Mediální přestřelky versus realita Martin  Tesař
11. 1. 2006 Ministrův střet s realitou Milan  Černý
11. 1. 2006 ČT: "Katolická církev bude dál strašit kondomy Bohumil  Kartous
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
11. 1. 2006 Diskuse s Janem Čulíkem v Českých Budějovicích
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

Školství RSS 2.0      Historie >
13. 1. 2006 Je smyslem školské reformy učit nově? Emilie  Thomitzková
9. 12. 2005 Deset let pražského školství mezi Ábelem a Kainem Ivo V. Fencl
8. 12. 2005 Tiché dohody a špatné hody Václav  Dušek
11. 11. 2005 Škola a jazyky   
10. 11. 2005 Výuka cizích jazyků Josef  Vít
10. 11. 2005 Jak se vyučují jazyky na české střední škole   
9. 11. 2005 Pozor! Hrozí omezení samosprávy akademických obcí   
1. 11. 2005 České univerzity již dávají svým studentům peníze Zdeněk  Moravčík
27. 10. 2005 Pravice chce zrušit v Albertě školné v postsekundárním školství Jiří  Jírovec
19. 10. 2005 Stanou se univerzity otrokem komerčních zájmů?   
9. 9. 2005 Kde jinde než v škole a kdo jiný než učitel Michal  Giboda
6. 9. 2005 Post-moderní reforma školství v ČESKU jako příležitost pro (všeho)schopné Ivo V. Fencl
30. 8. 2005 Kluci hrajou počítačové hry, holky dělají domácí úkoly   
5. 8. 2005 Británie: Studentům bude trvat 15 let, než splatí dluh za vysokoškolské studium   
24. 5. 2005 Změna systému školství aneb univerzální učebnice Jan  Poštulka