23. 5. 2008
Už víte, že je na obzoru nová platba?(Teprve se to upeklo, a zatím ne v ČR!)Kdeže nejen loňské sněhy jsou! Jsou tu samozřejmě pamětníci časů, kdy byla ropa na světových trzích málem zadarmo. Ještě před desíti lety média s úlevou komentovala, že zase cena ropy konečně poklesla na 10 dolarů za barel. Asi se hodí připomenout, že jeden takový standardizovaný sud s ropou má obsah 42 amerických galonů, tedy skoro 159 litrů (jen o 13 tisícin litru méně!). A určitě nebyl před pouhými desíti lety na světě nikdo, kdo by si troufal uvažovat o nějakých cenách za barel ropy v třímístných číslech. Letos na jaře už si někteří teoretikové pospíšili (aby byli prvními v tom poselství "špatných zpráv"?), že by se mohla cena ropy za barel brzy vyšplhat na 200 dolarů! (Ten další "tanec" pak rozhodně nechci vidět; i když nás situace a život vždycky donutí hledět "pravdě" zoufale vstříc.) |
Nebudu moc rozvádět vliv ceny ropy na cenu zboží a služeb. Nechci moc připomínat, že tím se dostávají nekontrolovaně do pohybu také další rozmanité "parametry": růst cen znehodnocuje případné úspory, penze, mzdy a platy. Zvyšují-li se náklady na dopravu, pak také cena přepravovaného zboží nemůže zůstat na předchozí úrovni (aniž bychom museli hned připočítávat možný nepoměr zvýšené poptávky s dostatečně nezajištěnou nabídkou, ať už z jakýchkoliv důvodů). Největší americký letecký přepravce American Airlines už počátkem měsíce května s jistým politováním nejdříve odlehčil kapsám svých cestujících za každé druhé evidované zavazadlo 25 dolarů. Nelze prý jinak udržet náklady v přijatelných mezích; s odkazem na denně rostoucí ceny ropy. Ještě v lednu 2007 se kratičko pohybovala cena za barel těsně nad 60 dolary. Od té doby stále (s jen malými výkyvy dolů) roste. Tento týden se zdá být bezpečně nad hranicí 130 dolarů; tuto středu to bylo $133,17. Takže přišel na cestující další, těmito okolnostmi vynucený "dárek". Od 15. května musí sáhnout nejeden letecky se přepravující cestující zas o kousek hloub do kapsy. Bude si muset připlatit již za první evidované (a zatím žádnou platbou nezatížené) zavazadlo 15 dolarů. Další letecké společnosti zřejmě budou rychle následovat. Ceny ropy stoupají, ekonomika není na tom také zrovna nejlíp, kupní síla dolaru stále klesá, kvůli provozním nákladům již nejedna do letošního roku fungující letecká společnost ukončila činnost (také cena leteckých akcií stále poslední dobou povážlivě klesá)... Jak to takhle půjde dál? Stačí, aby tu byl setrvale převis poptávky nad nabídkou, a cena ropy se pak stěží zastaví na stávajícím maximu. Sice se jeví možné úspory energií jako spíše dlouhodobé řešení ke snížení poptávky a ke stabilizaci ceny ropy i zemního plynu, ale mnozí prognostikové zůstávají přesto pesimističtí: rychle rostoucí ekonomiky Číny a Indie (se skoro 2,4 miliardami obyvatel jako stále nenasytnějšího trhu) zůstanou víc než protiváhou tomuto určitě chvályhodnému úsilí snížit celkovou poptávku větším šetřením energiemi. (Raději nechejme další rozbory na příhodnější chvíli. Snad bylo napovězeno dost...) |