24. 5. 2005
Změna systému školství aneb univerzální učebniceO upadající kvalitě současného základního školství již bylo napsáno mnoho i s popisem, proč tomu tak je (např. odliv pedagogů do lépe placených zaměstnání). Od "sametové revoluce" zažívá tato země šok ze změny režimu, spojený s přechodem na parlamentní demokracii a tržní ekonomiku. To, co si však uvědomuje již daleko méně lidí je, že krom tohoto zcela zřejmého jevu, zažíváme současně i šok ze změny civilizační -- a to přechodem od industriální na informační společnost. |
Vycházíme-li ze sociální analýzy Alvina Tofflera -- pak lidská společnost prošla za poslední tisíce let třemi hlavními fázemi vývoje -- od společnosti agrární, industriální až po současnou informační. Agrární společnost nemá smysl vzhledem k tématu blíže specifikovat. Společnost industriální byla společností charakteristická masovou produkcí (tovární linky -- sériová výroba), masovou zábavou (televize, rozhlas) a masovou destrukcí (2. světová válka -- bombardování Tokia, Drážďan, - atomové bomby). Společnost informační je krom nárůstu pracujících lidí v sektoru služeb a ohromné dynamiky způsobené "motorem" v podobě ICT (informačních a telekomunikačních technologií) charakteristická vysokou mírou demasifikace - tedy přizpůsobování produktů konkrétnímu klientovi, širokým sortimentem zboží, marketingovou segmentací až atomizací i inteligentními bombami (snažící se najít si svůj cíl a redukovat ztráty). Informační společnost se začala rodit kolem šedesátých let 20. století a v zemích jako Francie (kde byly rozvinuty systémy Teletel/Minitel) již před nástupem internetu dosáhla velice slušné úrovně. V post-komunistických zemích se však informační společnost plně "rozběhla" až s pádem režimu, který i přes budování různých informačních produktů v době před-revoluční -- její rozvoj brzdil snahou o kontrolu toku informací - spolu s neproduktivitou státem centrálně řízeného hospodářství. Největší celosvětová informační revoluce se pak odehrála právě v 90. letech tedy spolu s "u nás" probíhající transformací. Šok, který jsme tedy v post-revolučních letech zažívali (a stále ještě zažíváme) -- nebyl jen přechodem od socialismu ke kapitalismu, ale přechodem od civilizace industriální, k civilizaci informační. Tímto podstatným úvodem se pomalu dostávám k tématu "změna školského systému". Informační společnost je společností, v níž každá oblast lidského podnikání, zkoumání a života obecně - je silně akcelerována vysokou rychlostí přenosu informací. Tomuto fenoménu se musí každý podnikatel, vědec i obyčejný člověk v běžném životě přizpůsobit nebo riskuje zaostávání, či jistý druh vyčleňování ze společnosti. Ještě před 6ti lety (v roce 1999) byl internet v ČR nástrojem jen malé skupiny privilegovaných a jeho rozšíření do současné podoby přinesly až zlevněné tarify a nově příchozí služby telekomunikačních firem. Obrovská změna tedy proběhla i jen za posledních 6 let. Jak již bylo zmíněno -- české základní školství prochází krizí (jeho kvalita postupně upadá) - a to krizí, krom přechodu ČR na tržní hospodářství, způsobené i nástupem nové civilizace. Je třeba si uvědomit, že v případě udržování starého "industriálního systému školství" tento úpadek nemá řešení (snad, že by ze státního rozpočtu začaly kouzlem téct peníze na platy, jako mají právníci). Abych nezůstal u pouhé reflexe příčin současného stavu, dovolil bych si navrhnout jistou inovaci, která by školský systém obohatila o prvek -- dynamicky reagující na potřeby informační společnosti, který by v budoucnu mohl být jakousi "UNIVERZÁLNÍ UČEBNICÍ". Mezi základní výhody tohoto systému by patřila nízká cena jeho zavedení a nevídaná komplexnost poznání, který by mohl obsahovat. Jednalo by se o informační systém, který by fungoval na podobném principu jako např. Wikipedia Free Encyclopedia (http://www.wikipedia.org/). Jedná se o systém encyklopedického typu, jehož hlavní charakteristiky jsou:
Implementaci podobného systému v českém školství bych si představoval nějak následovně:
Dostáváme se tedy k velice komplexnímu kognitivnímu systému budovanému na základě kolektivní dynamiky. Je třeba se přenést přes představy o tom, jak by měl fungovat způsob vyučování, které máme většina z nás spojena se svým studiem (v industriálním systému školství). Podobný nástroj (jako "univerzální učebnice") by mohl přeměnit formu přednášek od základních po vysoké školy. Přednášky by se mohly v některých případech zredukovat až do formy konzultací -- čímž by se mohl podpořit individuálnější přístup ke studentům. Nelze však očekávat úplné vymizení současného systému. Děti na prvním stupni základních škol se potřebují naučit číst, psát, počítat, pohybovat se ve společnosti a k tomu potřebují i jisté familiérní prostředí. Dá se však očekávat, že učení via zmíněný informační systém by mohlo začít hrát roli již na druhém stupni ZŠ a na středních a vysokých školách již dominovat. Způsob jakým by systém zasahoval do výuky je předmět od předmětu různý. Jinou roli by hrál například v biologii a jinou v matematice. Je zcela jasné, že by následky s tím spojené mohly sahat od redukce přednášejících na základních a středních školách v některých předmětech (na jakousi formu zkoušejících), na druhou stranu by mohl být zaznamenán nárůst přednášejících v oblasti vysokého školství, kdy stále přibývající množství oborů a specializací si bude vyžadovat čím dál více expertů s hlubšími znalostmi. Mezi jistý paradox tohoto systému by mohlo patřit, že učitelé základních škol, kteří by ho pomáhali budovat -- by tak částečně "šli sami proti sobě". Dala by se očekávat i důrazná kritika (způsobená strachem z redukce počtu přednášejících) v rámci loajality mezi učiteli základního školství. Možné by byly i případy jistého sabotování systému jako záměrné nedoplňování některých témat (v rámci domluvené loajality) nebo záměrným naplňováním špatnými údaji (to je však málo pravděpodobné -- jelikož člověk upravující záznam by v něm zanechal svou login-stopu). Nicméně by se teoreticky mohla opakovat situace, jako když dělníci ( při nástupu společnosti industriální) v továrnách ničili stroje z obavy o svou práci. V perspektivě několika desetiletí lze očekávat, že děti (a studenti obecně) si do škol nebudou nosit aktovky plné učebnic a sešitů, ale počítače ve tvaru dnešních "tvrdých papírových desek" umožňující jim připojení se na síť bez jakéhokoliv kabelového konektoru (data budou jednoduše "létat" vzduchem -- jak již jsme částečně zvyklí dnes). Ve spodní části těchto "desek" bude i klávesnice -- v podobě např. dnešní papírové pomůcky pro učení se psaní na počítači. Ačkoliv jsem již pravděpodobně zmínil všechny výhody této futuristické vize systému -- zmínil bych ještě další kladný dopad a to otevření obzorů studentům. Současné základní školství nenabízí studentům přehled o všech oborech, které by studenta mohly v budoucím studiu zajímat. Všeobecný přehled je daný učebními plány, které se však navzdory civilizačním změnám ve společnosti příliš nezměnily. Důležitým krokem, který již školství podniklo, bylo zavedení počítačů a vyučování počítačové gramotnosti, ale počítač nemůže být chápán jako cíl -- jedná se o prostředek -- cílem je kvalitní informační systém. Studenti by tak měli nástroj pro volbu budoucího zaměření. Pomocí ohromné hypertextové sítě a ověřeným informacím by (formou proklikávání) mohly získat náhledy do oborů, o kterých se na základních školách ani nezmiňuje. Systém "univerzální učebnice" by obsahoval i katalog oborů, který by byl stále aktualizovaný (i se všemi bližšími informacemi o nich -- upravovaný konkrétními školami tyto obory vyučující -- s možností "proklikání se" do konkrétních témat). To by studentům tuto volbu mohlo ulehčit. Učitel tak nebude muset vodit žáka "za ručičku" tak jako doposud (i když je otázka, kolik učitelů tak činí) a částečně se tím může odbourat í nespravedlnost -- pokud někteří studenti mají vnímavé učitele s širokým přehledem a vůlí vést, zatímco jiní lhostejné s přehledem nedostačujícím. To by však šlo jen částečně a kvalitní učitel by mohl vést studenta k výběru vhodného oboru i s využitím zmíněného systému. Volba studenta, na co se specializovat, je jednou z nejdůležitějších rozhodnutí v lidském životě. Ohromná část studentů základních a středních škol (mnohdy ani studenti vysokých) nemají představu, v jakém oboru by se chtěli uplatnit. To bývá kromě jiného tím, že ani neví, že existují obory, které by je bavily. Při současném trendu se dá očekávat stálý vznik nových a nových oborů a užších specializací o nichž si už žádný kantor přehled udržovat nedokáže. Jak bylo zmíněno, to, jakou specializaci si člověk zvolí, v budoucnu ovlivní celý jeho život. V případě, že ho studium (nebo práce) bude bavit - bude vysoce produktivní (což se následně promítne do všech oblastí jeho života). V opačném případě hrozí nízká produktivita a sebevědomí, komplexy, a to může vést k deviaci studenta a v budoucnu např. trestné činnosti. Je možné zahrnout i aspekt obecnější - a to, že když ze systému školství budou vycházet vzdělanější a produktivnější studenti -- stát získává bohatství v podobě lidského kapitálu. Ten se sice částečně odlije do zahraničí, částečně však i zůstane "doma" a bude zvyšovat produkci a lákat investory. Země, které tedy jako první přizpůsobí systém školství informační společnosti -- získají podobnou (ne však stejně velikou) výhodu -- jako např. Spojené státy v 90. letech vysokou mírou informatizace. Navržený systém je třeba brát jako teoretickou představu, která narazí na spousty praktických (politických, sociálních, či psychologických) překážek. Nelze ani očekávat, že by už za pár let seděli studenti u některých předmětů pouze u počítačů -- systém by se musel optimalizovat pro uživatelské potřeby a lze i předpokládat, že velké množství kantorů by se své studenty snažili (v rámci udržení si moci nad nimi) držet od systému daleko (neodkazováním na něj, či záměrným odkazováním na publikace, které systém nepojme). Tento konflikt by byl však časem překonán, stejně jako byl překonán ve většině oblastí během přechodu od industriální k informační společnosti. Autor je studentem UISK FF UK |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
24. 5. 2005 | Změna systému školství aneb univerzální učebnice | Jan Poštulka | |
28. 4. 2005 | Reforma školství je vážně ohrožena | ||
26. 4. 2005 | Je to možné? | Igor Daniš | |
21. 4. 2005 | Nejde o školné, ale o úlohu vzdelania | Igor Daniš | |
7. 4. 2005 | Struktura a funkce | Michal Giboda | |
23. 3. 2005 | Na státní maturity se zbytečně vyplýtvalo přes 100 milionů korun! | Radek Sárközi | |
10. 3. 2005 | Opravdu školská reforma? | Milan Kulhánek | |
1. 3. 2005 | O voze, o koze a o školném | Radim Valenčík | |
1. 3. 2005 | O školství, prosím, bez demagogie | Rudolf Převrátil | |
28. 2. 2005 | Přestaňme snít o New Labour, pokud sociální spravedlnost má být naším cílem | Jan Drahokoupil | |
25. 2. 2005 | Paradoxy diskuse o školném | Radim Valenčík | |
24. 2. 2005 | Slušný člověk, slušný národ - a etické kodexy | Ondřej Hausenblas | |
22. 2. 2005 | Českým učitelům chybí osobnost, ne etický kodex... | Filip Sklenář | |
21. 2. 2005 | Pedagogická komora a etický kodex učitele | Radek Sárközi | |
9. 2. 2005 | S žaludeční sondou na mozek | Bohumil Kartous |