7. 10. 2004
Sdělovací prostředky, internet a digitalizaceBBC provozuje více než dva miliony internetových stránekDochází ke konvergenci všech médií. V budoucnosti nebude záležet na tom, jakým způsobem budou sdělovány informace, ale na tom, co to bude za informace. Ty budou k dispozici na nejrůznějších nosičích a budou šířeny nejrůznějšími médii. Pořady veřejné služby bude moci šířit kdokoliv a jakýmkoliv způsobem. Zřejmě přestanou existovat "kamenné" instituce pro veřejné vysílání. Tradiční média mohou konkurovat "nevázanosti" internetu pouze důrazem na kvalitu. (Několik poznámek pro konferenci "Digitalizace a rozhlasové vysílání", která se ve čtvrtek konalo v Poděbradech.) |
Mezinárodní informační a mediální společnost Reuters bude poskytovat veřejnosti televizní zpravodajství prostřednictím internetu. Jde o podstatnou změnu v její korporační strategii. The Reuters Channel bude od prvním zpravodajstvím, které bude k dispozici v novém "centru mediálních služeb", které zprovozňuje od příštího týdne ve Spojených státech firma Microsoft. Společnost Reuters dosud vydělávala 90 procent svých příjmů poskytováním zpravodajských služeb pro velkoobchod, zejména poskytováním finančních informací investičním bankám, makléřům a obchodníkům s valutami. Reuters také poskytuje tisku a sdělovacím prostředkům služby tiskové kanceláře. Skupina Reuters se však nyní rozhodla, že osloví přímo individuální spotřebitele. Vedení firmy se rozhodlo, že individuální spotřebitelé budou od nynějška klíčovou součástí její podnikatelské strategie. Už v současnosti si každý měsíc stahuje ze stránek reuters.co.uk videoklipy až půldruhého milionu uživatelů. Firma Reuters přiznala, že je překvapena tak velkým zájmem veřejnosti. Na rozdíl od společností BBC a CNN se Reuters domnívá, že ji veřejnost nespojuje s žádnou jedinou konkrétní zemí. Je to firma, která byla založena v roce 1850 v Cáchách v Německu a má sídlo v Londýně. Před rokem firma Reuters vydala 8 milionů liber na reklamní kampaň - první po čtyřech letech - která zdůrazňovala důvěryhodnost a autoritativnost jejího zpravodajství, přesnost a globální relevanci. Reklama se zaměřovala na finančníky a analytiky, ale vysílala se běžně v televizi a objevila se i na billboardch. Zdůrazňovala zejména princip důvěry. Britský mobilní operátor O2 podepsal v úterý 5. 10. dohodu se společností Cloud, která umožní jejím zákazníkům získat broadbandovž wifi přístup na internet v kavárnách, restauracích a na železničních stanicích po celé Británii. O2 zároveň zprovozňuje novou kartu pro laptopy, která umožňuje připojení na internet prostřednictvím bezdrátových sítí, wi-fi a mobilní technologie třetí generace. Obdobnou exkluzivní dohodu s jiným takovým dodavatelem právě uzavřela mobilní společnost Orange. Analytikové v tomto průmyslovém odvětví jsou však znepokojeni, že exkluzivní dohody o broadbandovém přístupu na internet jsou ve skutečnosti překážkou skutečnému rozvoji broadbandového internetu. 8 milionů? Komunální úřad v londýnské čtvrti Lewisham plánuje mobilní wifi přístup pro své zaměstnance i obyvatele této londýnské čtvrti. Bude moci svůj program realizovat proto, že britská vláda podporuje vytvoření projektu pro wifi přístup na internet pro celostátní použití. Lewishamský komunální úřad spolupracuje s projektem společnosti British Telecom Openzone (BT jeho prostřednictvím provozuje za poplatek wifi přístup na internet na četných veřejných místech) v rámci celostátního britského projektu Nomad, který prosazuje mobilní přístup na internet pro pracovníky místních úřadů. Lewisham instaloval přístup wifi na internet ve všech svých budovách. To umožňuje jeho zaměstnancům a subskribentům, kteří ve čtvrti žijí, používat prostřednictvím laptopů bezdrátového připojení na internet. Komunální úřad bude hodnotit, jaký prospěch to přineslo zaměstnancům jeho čtvrti a místním podnikům. Prvním britským městem, které už instalovalo plně operační městskou bezdrátovou broadbandovou síť, je severoanglický Preston. Do léta roku 2005 má v Británii zmizet technologický rozdíl v oblasti digitálních komunikací mezi městem a venkovem. Broadbandový přístup na internet - s minimální rychlostí 512 kbs/sec bude do léta 2005 zpřístupněn 99,4 procentům britské populace, hlavně prostřednictvím technologie ADSL. V současnosti je k dispozici 91 procentům Britů. ADSL poskytuje služby rychostí 1 nebo 2 Mbps a od 6. září, konstatovala společnost BT, se rozšiřuje rychlost 1 Mbps na vzdálenost 6 km od ústředny, ve srovnání s dosavadními 4 km od ústředny. Britský regulační úřad Ofcom právě vydal 137 stránkový dokument o budoucnosti vysílání veřejné služby. Připravuje vytvoření instituce, jíž dává zkratku PSP - Public Service Publisher - vydavatel veřejné služby. Chce v tomto smyslu vytvořit nový veřejný televizní okruh, aby byla konkurence společnosti BBC. Společnost Ofcom uznává, že jak současné televizní stanice začnou využívat internetu, začnou být nezvládnutelné. Osvobodí se totiž od terestrických licencí a stanou se jen "jednou další květinou" v kytici mnoha vysílacích kanálů. Regulace digitálního vysílání bude téměř nemožná. Proto přichází Ofcom s novou myšlenkou "VYDAVATELE VEŘEJNÉ SLUŽBY". Jakákoliv firma, komerční či soukromá, bude mít právo ucházet se o kontrakty na poskytování veřejných vysílacích služeb. Tento svět bude tedy regulován státní institucí, bez ohledu na to, jakým způsobem se pořady budou dostávat k vysílateli. Mezinárodní situace a Česká republika1.Internetové připojení je v České republice stále skandálně drahé, pomalé a nedostatečné. Lze říci se stoprocentní jistotou, že se to v nejbližší době změní. Západní multinacionální telekomunikační společnosti se intenzivně připravují na investice do nových členských zemí EU. Modernizace internetu je jedním z nejvýznamnějších technologických úkolů současnosti. Západní firmy vědí, že stát bude prostřednictvím internetu poskytovat své služby občanům, a tedy kvalitní vysokorychlostní internet bude muset být přístupný VŠEM OBČANŮM a VŠUDE, buď zadarmo, anebo za symbolické ceny. BRITSKÉ LISTY ZDE BRITSKÉ LISTY ZDE V Británii se zavádí bezdrátový (wifi) vysokorychlostní přístup na internet pro celá města, poplatek je 60 liber (3000 Kč) na rok. BRITSKÉ LISTY ZDE BRITSKÉ LISTY ZDE BRITSKÉ LISTY ZDE Široce rozšířený, vysokorychlostní internet se i v ČR stane v budoucnosti FAKTEM, s nímž je nunto počítat. 2. Šíření digitalizace vede k rozrůzněnosti a k vzniku celé řady nových, i velmi kvalitních televizních okruhů, ale zároveň k chaosu a k poklesu sledovanosti serióznějších pořadů. Britský Ofcom požaduje, aby vysílatelé přicházeli s novými metodami, jak přesvědčit diváckou a posluchačskou obec, aby sledovala pořady veřejnoprávního rázu. Zdroj v angličtině ZDE Vznik multikanálového digitálního světa a růst sledovanosti internetu NEVEDL v Británii k poklesu sledovanosti televizních pořadů. Silně sledovaný je internet i televize a rozhlas: Zdroj v angličtině ZDE 3. Internet se stává obrovskou konkurencí zejména tištěným médiím, která nemohou udržet krok s vývojem událostí a jsou v závěsu na elektronických médií, včetně internetových, které jsou aktualizovány několikrát denně. 4. Od samého začátku varovali odborníci, že internet se nemůže stát seriózním konkurentem establishmentových médií, protože většina materiálu na něm zveřejňovaného je neseriózní, amatérská a neověřená. Pro internet v tomto smyslu platí totéž jako pro zavedená elektronická média v nynější době rychle se proměňujícího technologického světa: Přežijí ta média, která budou usilovat o trademark kvality. Toto je politika, kterou už několik let realizuje společnost BBC. BBC věděla už před lety, že ztratí výsadní postavení dvou hlavních terestrických televizních a několika celostátních rozhlasových okruhů. Věděla, že její okruhy se stanou v digitálním světě pouze bezvýznamným "kanálem 236 a 237". Proto od samého počátku usilovala o to, aby její kanály byly natolik charakteristické kvalitou, aby si je lidé vyhledávali i v změti digitálního světa. Totéž platí i na internetu: neskromně snad mohu říci, že to dokazuje i historie Britských listů. Těm čtenost systematicky roste, přestože v ČR vzniká na internetu nespočet jiných informačních zdrojů. Lidé jdou po zavedené značce. Rozhlas a televize mohou přežít v budoucnosti pouze prostřednictvím kvality. Přitom je podmínkou sine qua non, aby docházelo k synergii a aby rozhlasové a televizní vysílání aktivně využívalo internetových zdrojů. Příkladem může zrovna být praxe společnosti BBC, která provozuje více než dva miliony internetových stránek. |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 10. 2004 | Pohledy odjinud | Martin Škabraha | |
7. 10. 2004 | Pastor Bush | ||
7. 10. 2004 | Sdělovací prostředky, internet a digitalizace | Jan Čulík | |
7. 10. 2004 | Poděbrady: Vladimír Mlynář v dohledné době nepodpoří digitální vysílání Českého rozhlasu | Jan Čulík | |
7. 10. 2004 | Inspektoři: Irák neměl žádné zbraně hromadného ničení | ||
6. 10. 2004 | Přerozdělování důchodů z hlediska mainstreamové ekonomie | Petr Gočev | |
6. 10. 2004 | Američtí vojáci: "V Iráku je to blbé..." | ||
6. 10. 2004 | Paul Bremer: "Amerika neměla v Iráku dost vojáků" | ||
6. 10. 2004 | Che Guevara byl vrah a zločinec | ||
4. 10. 2004 | Pocit absolutní identifikace s národem je pastí | Bohumil Kartous | |
4. 10. 2004 | Návštěva u zubaře | Jaroslav Hutka | |
4. 10. 2004 | Guantánamo "nezabránilo teroristickým útokům" | ||
4. 10. 2004 | Konec britské Konzervativní strany? | ||
2. 10. 2004 | Svoboda slova v době terorismu | ||
1. 10. 2004 | Graham Greene -- básník trapnosti | Jan Čulík |