10. 3. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 3. 2005

Opravdu školská reforma?

Dovolil jsem si napsat k současnému školství několik postřehů zezdola.

1. Máme sice nový školský zákon, dle jedněch je to největší změna v českém školství od dob Marie Terezie, ale...zákon je šit horkou jehlou. Po podzimním schválení začal platit od 1. 1. 2005 už v rozběhnutém školním roce. Ředitelé škol často nevědí, jak se mají dle tohoto zákona chovat a řídit. Školy mají mít v nejbližší době své vlastní vzdělávací programy. Mám pocit, že většina škol není na takovéto změny připravena a může se stát, že skončí jen u přepisování stávajících osnov.

2. Žádná školská reforma nebude, nezmění-li se přístup státu k financování vzdělání. Stačí se podívat na odměňování učitelů vzhledem k jiným státním zaměstnancům -- viz policie, celní správa, státní správa apod. -- kde je vyžadováno často nižší vzdělání než ve školství. Vždy v lednu, když dojde ke zvýšení tarifů, se opakuje stejný jev. Zvýší se tarify, například v lednu 2005 o 17%, ale rozpočet školy zůstane téměř stejný jako v roce předcházejícím.

Výsledkem je, že dojde k plošnému snížení nenárokových složek. Od ledna došlo také ke zvýšení odměny za přesčasovou práci. Někteří ředitelé řešili tuto situaci skutečně neuvěřitelným způsobem. Učitelé, kteří mají hodně přesčasových hodin, a tudíž více práce, dostali minimální osobní příplatek, aby nebyly rozdíly v odměňování kantorů tak velké. Ředitelé škol nemají dostatek prostředků na to,aby mohli rozlišit mezi učitelem výborným, průměrným či slabým.

3..A to hlavní, žádná reforma nebude, nezmění-li se někteří učitelé. Mám na mysli ty, kteří "učí" svým rutinním způsobem stejně již deset či dvacet let, diktují dětem 45 minut monotónně látku ze svých zažloutlých příprav, jedinou metodou je pouze prostý výklad. Hodiny typu zapsat do třídní knihy, vyzkoušet a odejít. Mám na mysli ty učitele, kteří nejsou schopni pochopit, že se změnila doba, že před nimi je žák, student, který se chce ptát, chce diskutovat, chce i kritizovat, který žádá odpovědi i na velmi nepříjemné otázky.

Mám na mysli ty učitele, kteří odmítají vést s žáky diskusi třeba o způsobu své výuky. Ty učitele, kteří neumějí zapnout počítač či nevědí jak pracovat s internetem, kteří nesledují změny ve svém oboru. Ty učitele, kteří učí děti jen pro "přijímací zkoušky" a jen pro složení nějaké maturitní zkoušky. Život je mnohem komplikovanější a pestřejší. Souhlasím s tím, že nová škola by měla být zbavena encyklopedismu a učit děti více pro praktický život.

4. Co jsem vstoupil do školství, tak tvrdím stále dokola. Kdysi někdo stvořil škatulky, rozdělil učivo na jednotlivé předměty .To je špatně. Vše dohromady je vlastně jeden předmět. Jak se může student učit například o antické literatuře, aniž by věděl, kde je Řecko a Řím na mapě Evropy, jaká tam je současná situace, jaký byl tehdy historický kontext.

5. V poslední době dochází často ke slučování škol, k rušení malých vesnických škol.

Střední školy jsou svými zřizovateli, tj.většinou kraji, nuceny omezovat počty volitelných předmětů, seminářů, půlených hodin. Dochází tím sice k úspoře finančnich prostředků, ale děje se tak na úkor kvality výuky a v neprospěch dětí. Domnívám se, že aplikovat čistě ekonomická pravidla na školství může přinést krátkodobě finanční přínos, z dlouhodobého hlediska však ztrátu. Na základě odborné literatury i na základě svých zkušeností si myslím, že menší školy s rodinnou atmosférou jsou pro mentalitu dítěte i pro vytvoření dobrého učitelského kolektivu lepší než školy velké.

6. Sledujete- li pozorně vývoj ve školství, nemůže vám uniknout snaha řady městských zastupitelstev sloučit základní školy v malých městech do jednoho subjektu. O sloučení často rozhodují lidé, kteří naposledy vstoupili do školy v době svého mládí. Vytváření "jednotných" škol zavání jednak kolektivizačními tendencemi 50.let a jednak potlačuje zdravé konkurenční prostředí.

7. Myslíte si, že je správné, aby současní ředitelé škol měli tzv. malou definitivu? Tj. odvolání mohou být pouze tehdy, pokud hrubě porušují zákon, nebo po dovršení důchodového věku.

Pravidelná konkurzní řízení na místa ředitele jsou podle nového školského zákona již minulostí. Takto má vypadat demokracie ve školství? Na řadě škol dojde k zakonzervování současného stavu, kdy v čele je neschopný ředitel a drtivá většina zaměstnanců, lépe řečeno zaměstnankyň, drží ústa a krok ve strachu z avizovaného snižování počtu zaměstnanců ve školství.

                 
Obsah vydání       10. 3. 2005
10. 3. 2005 Mají homosexuálové vychovávat děti? Ondřej  Stehlík
10. 3. 2005 Berlusconi odmítl americké vysvětlení o smrti italské novinářky
10. 3. 2005 Mrtví novináři jako nepodstatný doprovodný jev Martin  Mrzena
10. 3. 2005 Střílení poslů
9. 3. 2005 Vláda chce legalizovat klecová lůžka
10. 3. 2005 Parlament: Klecová lůžka používat budeme, protesty nás nezajímají Jan  Čulík
9. 3. 2005 Broadband povede k televizní revoluci
10. 3. 2005 Britská vláda schválilu protiteroristický zákon navzdory Horní sněmovně
10. 3. 2005 Demonstrace v Kyrgyzstánu pokračují Roman  Staněk
10. 3. 2005 Neujasněnost pojmů
10. 3. 2005 Stát nebývá dobrým vlastníkem Milan  Černý
10. 3. 2005 Opravdu školská reforma? Milan  Kulhánek
10. 3. 2005 Zvednou Evropští demokraté konečně tu šanci? Boris  Cvek
10. 3. 2005 Co je sinologie? Karel  Sýkora
10. 3. 2005 Mýlící se Křeček a ekonomická realita Stanislav  Křeček
10. 3. 2005 Kde se poslanec Křeček mýlí aneb česká ekonomická komedie
10. 3. 2005 Jakub Patočka je odtržen od reality Ivan  Brezina
9. 3. 2005 Literárky: respekt vůči politické kultuře Milan  Daniel
9. 3. 2005 Jak se dělá polemika Ondřej  Slačálek
9. 3. 2005 Check point Martin  Škabraha
9. 3. 2005 Měl Bush nakonec přece jen pravdu?
9. 3. 2005 Co si dnes myslí Gorbačov
9. 3. 2005 Hauserovo žvanění, nikoliv kritika Jan  Paul
9. 3. 2005 Musíme provést "únik dopředu" Miroslav Václav Steiner
11. 2. 2005 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?
13. 2. 2005 Hospodaření OSBL za leden 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
10. 3. 2005 Mají homosexuálové vychovávat děti? Ondřej  Stehlík
10. 3. 2005 Parlament: Klecová lůžka používat budeme, protesty nás nezajímají Jan  Čulík
10. 3. 2005 Opravdu školská reforma? Milan  Kulhánek
10. 3. 2005 Střílení poslů   
10. 3. 2005 Mrtví novináři jako nepodstatný doprovodný jev Martin  Mrzena
10. 3. 2005 Zvednou Evropští demokraté konečně tu šanci? Boris  Cvek
10. 3. 2005 Stát nemá trestat občany, kteří kritizují úředníky Jan  Čulík
9. 3. 2005 Co si dnes myslí Gorbačov   
9. 3. 2005 Měl Bush nakonec přece jen pravdu?   
9. 3. 2005 Vláda chce legalizovat klecová lůžka   
9. 3. 2005 Check point Martin  Škabraha
8. 3. 2005 Rétorika konfliktu kolem Literárních novin Vít  Janeček
8. 3. 2005 "Politický aktivismus je pro novináře přece normální...!"   
8. 3. 2005 Čeho se britská vláda bojí?   
8. 3. 2005 Zbrojení, ne klid zbraní Oskar  Krejčí

Školství RSS 2.0      Historie >
10. 3. 2005 Opravdu školská reforma? Milan  Kulhánek
1. 3. 2005 O voze, o koze a o školném Radim  Valenčík
1. 3. 2005 O školství, prosím, bez demagogie Rudolf  Převrátil
28. 2. 2005 Přestaňme snít o New Labour, pokud sociální spravedlnost má být naším cílem Jan  Drahokoupil
25. 2. 2005 Paradoxy diskuse o školném Radim  Valenčík
24. 2. 2005 Slušný člověk, slušný národ - a etické kodexy Ondřej  Hausenblas
22. 2. 2005 Českým učitelům chybí osobnost, ne etický kodex... Filip  Sklenář
21. 2. 2005 Pedagogická komora a etický kodex učitele Radek  Sárközi
9. 2. 2005 S žaludeční sondou na mozek Bohumil  Kartous
7. 2. 2005 Pak teče i krev a jsou mrtví; a není "v tom" jen škola... Miloš  Dokulil
7. 2. 2005 Na české univerzitě v Brně se vyučuje rakouskému právu (a německy) Zdeněk  Moravčík
28. 1. 2005 Vysokoškolské vzdělání -- bezplatně, či za školné? Miroslav Václav Steiner
26. 1. 2005 Petice Jaroslav  Hutka
25. 1. 2005 Vláda občanovi omezuje svobodu volby Miloš  Dokulil
25. 1. 2005 Nebylo to "politické rozhodnutí" Miloš  Dokulil