24. 5. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 5. 2005

12 hlupáků v Parlamentu aneb ještě jednou o "dálničním zákoně"

V minulé týdnu nebyl Poslaneckou sněmovnou schválen poslanecký (!!!) návrh zákona, který podle představ předkladatelů měl urychlit výstavbu dálnic. K návrhu zákona vyslovila zásadní připomínky Vláda, odmítla ho Legislativní rada vlády, naprostá většina poslanců opozice, a i značná část koaličních poslanců. Proti návrhu se postavily desítky obcí, které jej považovaly za nepřípustný zásah do jejich práv a práv jejich občanů. Žádné odborné námitky však předkladatele od jejich setrvávání na novele neodradili a za "blbce v Parlamentu" označil jeden z nich těch 12 poslanců ČSSD, kteří návrh nepodpořili.

Samozřejmě vůbec není pravdou, jak tento zásadní omyl šířila média, že by se jednalo o zákon, který měl umožnit vyvlastňování pozemků do tzv. liniové stavby. To umožňuje i současná právní úprava. V předmětné věci však šlo o zásadní právní problematiku, která pozornosti médií, ale žel i předkladatelům, většinou unikala. Poslanecký návrh totiž obsahoval tyto základní právní problémy:

  • Činil z občanů vlastnících pozemek v místě, kudy má vést některá z liniových staveb (dálnice, rychlostní komunikace) občany zvláštní kategorie, na které se nevztahuje stavební zákon, nevztahuje se na ně zákon o jednacím řádu, nýbrž je jejich postavení posuzováno zvláštními předpisy, a to na rozdíl od občanů, kteří vlastní pozemek na místě, kde má stát např. továrna. Tak tomu ale však být nesmí a nemůže. Listina práv a svobod v čl. 11 odst. 1 zajišťuje všem subjektům, a tedy i občanům, stejná práva a povinnosti, a není proto možné část občanů z  působnosti obecně platných zákonů vyjímat způsobem, jako to bylo činěno poslaneckým návrhem zákona.
  • Návrh zákona by způsobil, že ČR by se dostala do rozporu s mezinárodně uznávanou Úmluvou o posuzování vlivu na životní prostředí přesahující hranice státu, která u nás byla vyhlášena pod číslem 91/2001 Sb. Ta ukládá státům posuzovat i rozumné alternativy vč. alternativy nečinnosti. Návrh zákona však vylučoval, na rozdíl od správního řádu, takovéto posuzování.
  • Docházelo i k zásahu do práv třetích osob, především zástavních věřitelů, jejichž práva by zápisem do katastru nemovitostí zanikla.
  • K zásadnímu zásahu došlo, pokud jde o právní jistotu všech účastníků stavebního řízení, neboť jim byla odňata možnost odkladného účinku v případě přezkoumávání jakékoliv věci soudem, takže občan by sice mohl požádat soud, aby o jeho věci rozhodl, avšak na provádění stavby by to nemělo žádný vliv a případný soudní rozsudek, potvrzující právo občana, by postrádal jakéhokoliv věcného smyslu, neboť stavba by již byla provedena.

Autor této poznámky, patřící do oněch "12 blbců ČSSD", plně uznává potřebu zvláštního režimu u liniových staveb, včetně zvláštního režimu staveb ve veřejném zájmu tak, jak je to v Evropě obvyklé, avšak nelze tyto režimy vytvářet  amatérskými zásahy do právního řádu s razancí utínajícího se mistra tesaře. Urychlení výstavby dálnic je jistě důležité, ale respekt k právům občanů je zcela určitě mnohem důležitější!

A slyším-li od předkladatelů tohoto zákona, že jej stejně předloží jako pozměňovací návrhy k očekávanému návrhu zákona o stavebním řádu, lze jen zalitovat mudžahídského přesvědčení některých, že jen oni mají pravdu a že všichni ostatní se mýlí. Že jen oni znají správné řešení, kdežto ostatní, kteří jejich názor nesdílí, jsou škůdci společnosti, státu, a i dokonce budoucích volebních výsledků ČSSD.

A že namísto trpělivého hledání obecně přijatelného kompromisu, namísto úcty k názorům jiných, jsou někteří ochotni k prosazení svých vlastních představ a názorů znovu "potopit" i potřebný vládní návrh stavebního zákona, jak se nám to ostatně nedávno stalo s novelou zákona o pozemních komunikacích, obsahující bodový systém pro řidiče.

Autor je poslancem Parlamentu a předsedou SON ČR

                 
Obsah vydání       24. 5. 2005
24. 5. 2005 Modrá šance pro zdravotnictví - změní radikálně a nevratně českou společnost k horšímu Jiří  Jírovec
24. 5. 2005 O patlamentě Alex  Koenigsmark
23. 5. 2005 Češi nevědí, co je to svoboda projevu, a neznají hranice slušnosti Jan  Čulík
24. 5. 2005 12 hlupáků v Parlamentu aneb ještě jednou o "dálničním zákoně" Stanislav  Křeček
24. 5. 2005 Změna systému školství aneb univerzální učebnice Jan  Poštulka
23. 5. 2005 Humor, inteligence a svoboda Ondřej  Hausenblas
24. 5. 2005 Bouře ve sklenici vody aneb potrefená husa se vždycky ozve Josef  Provazník
24. 5. 2005 Tichý převrat Miloš  Kužvart st.
24. 5. 2005 Co je a co není liberalismus
23. 5. 2005 Chci mluvit do toho, co se mi nelíbí Jindřich  Kalous
24. 5. 2005 ...a ani spojenci by Německo neporazili bez příspěvku SSSR
23. 5. 2005 Odměnou za skvělou hru bylo zabíjení židů Stanislav  Kliment
24. 5. 2005 "Volby se nekonaly v Německu"
24. 5. 2005 Kdy bude mít Francie nového premiéra?
24. 5. 2005 Rádio Limonádový Joe nedostalo licenci Štěpán  Kotrba
23. 5. 2005 "Bez paměti žilo by se lépe ..." Jakub  Kára
23. 5. 2005 František Koukolík: Mozek a jeho duše Jan  Sýkora
23. 5. 2005 17 pádů českého jazyka
23. 5. 2005 Prase na talíři Štěpán  Kotrba
23. 5. 2005 Lety, prasata a komunisté Boris  Cvek
23. 5. 2005 Levicová frakce v levicové straně má své opodstatnění Jan  Kavan
23. 5. 2005 Zrušme komunisty, 7.A Bohumil  Kartous
23. 5. 2005 The Awaited SVU Publications from the Czech Republic Are Now Available
23. 5. 2005 Mírně těhotná / velmi těhotná František  Schilla
22. 5. 2005 Co není liberalismus Petr  Fiala
6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce