1. 3. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 3. 2005

O voze, o koze a o školném

Když jsem psal pro Britské listy článek Paradoxy diskuse o školném, tiše jsem doufal, že přispěje ke korektnosti diskusí na dané téma. Hned první ohlas Přestaňme snít o New Labour, pokud sociální spravedlnost má být naším cílem, jehož autorem je Jan Drahokoupil, mě vyvedl z marných nadějí. Současně však potvrdil oprávněnost názvu mého článku. V podobném duchu jsem nazval též tento, i když teta Kateřina by možná našla drsnější a přesnější přísloví.

S myšlenkou vyslovenou v názvu článku Jana Drahokoupila se ztotožňuji. Vůbec si nemyslím, že blairismus je to pravé ořechové.

Britský systém financování vysokého školství rozhodně nepovažuji za nejlepší. Ale Jan Drahokoupil asi ví lépe než já sám, co si myslím, a proto píše: "Narozdíl od Radima Valenčíka a jiných si však nemyslím, že by se česká levice měla inspirovat britskou New Labour, pokud chce k takovému prostředí směřovat." Návazně na to pak celých 10 (slovy "deset") odstavců věnuje kritice britského modelu a argumentů v jeho prospěch, které jsem nikdy a nikde nepoužil.

Teprve v předposledním krátkém odstavci se v článku, který začíná reakcí na můj příspěvek, věnuje tomu, co skutečně říkám. Ocituji jej celý, protože jeho autor zde nevědomky sděluje, proč dochází k takovému matení v diskusi o školném:

"Řešení navrhované Radimem Valenčíkem se zdá být atraktivní. "Každý by mohl platit až z toho a podle toho, co mu vzdělání vynese..." Domnívám se však, že je chybné i kdyby bylo realizováno ve své ideální, sociálně spravedlivé podobě. To je ale vzhledem k reálným možnostem prosazení takového návrhu těžko očekávatelné. První část řešení prakticky znamená, že bude uvalena individuální progresivní daň na nové vysokoškoláky. Domnívám se, že je administrativně i jinak mnohem efektivnější financovat školství standardním (tj. neindividuálním) progresivním, a jinak sociálně spravedlivým daňovým systémem. To má klady Valenčíkova návrhu a vyhne se jeho záporům, jejichž příklady jsem uvedl výše."

Těší mě přiznání, že můj návrh je sociálně spravedlivý a tedy nikoli "blairistický". Nechápu, proč zpochybňuje možnost ho prosadit. Stačí, když si normální lidé uvědomí, o co jde především.

A o co jde především? Nyní prosím čtenáře, aby vzal rozum do hrsti a porovnal, v čem se liší to, co navrhuji já a co Jan Drahokoupil:

Já v článku, na který reaguje, píšu:

"Každý by mohl platit až z toho a podle toho, co mu vzdělání vynese, a přímo tomu, kdo mu vzdělávací služby poskytl. Tento systém je klíčem jak k efektivnosti poskytování vzdělávacích služeb, tak k tomu, aby i k těm nejkvalitnějším vzdělávacím službám měli přístup všichni, co k tomu mají předpoklady, a nikoli jen ti, kterým mohou rodiče zajistit protekci či prestižní soukromé školy." (To nejdůležitější jsem podtrhl.)

A co navrhuje Jan Drahokoupil? Zdánlivě nepatrnou úpravu. Aby byla zrušena zpětná vazba mezi tím, jak se absolventi té či oné vysoké školy či fakulty uplatňují na profesních trzích, a jejím financováním. Ale o tom to je. Pak totiž hájíme systém, pro který je příznačné, že poskytovatel vzdělávacích služeb dostává prostředky od těch, co platí prostřednictvím daňového systému, bez ohledu na to, jak kvalitní služby poskytl.

Po příspěvcích, jak je ten, na který reaguji, mně těžko kdo vymluví můj názor na to, kde je zakopán pes. Totiž proč vláda, jako je tato, nemá zájem o skutečnou reformu financování vysokého školství a proč dochází k matení při diskusi na dané téma. Pokud by totiž byly vysoké školy finančně zainteresovány na efektivnosti své práce, na uplatnění svých absolventů, pak by se staly místem pro kvalifikovanou a přirozenou oponenturu nekompetentnosti jakékoli vlády. Pokud jsou financovány podle toho, jak vycházejí s těmi, co rozhodují o prostředcích, které dostanou, nelze se divit tomu, kdo je ovládá a jaké názory má.

                 
Obsah vydání       1. 3. 2005
1. 3. 2005 Stanou se Literárky věstníkem doktrinářského křídla Zelených kolem Jakuba Patočky?
1. 3. 2005 Bordel a jeho doména Štěpán  Kotrba
1. 3. 2005 Co je kuplířství
1. 3. 2005 Příčinou vládní krize není spiknutí médií Milan  Černý
28. 2. 2005 Modernita je iluze, že žijeme v současnosti Martin  Škabraha
1. 3. 2005 Učíme se žít na jatkách demokracie Štěpán  Kotrba
1. 3. 2005 Michael  Marčák
1. 3. 2005 Více než 100 osob usmrceno atentátem v Iráku
1. 3. 2005 Jak se bouří Fromm Bohumil  Kartous
1. 3. 2005 O životním partnerství a ženské revoltě Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
1. 3. 2005 Sdružení poškozených justicí ČR informuje
1. 3. 2005 Michael  Marčák
1. 3. 2005 Zemřel zakladatel Amnesty International Peter Benenson (1921-2005)
1. 3. 2005 O školství, prosím, bez demagogie Rudolf  Převrátil
1. 3. 2005 O voze, o koze a o školném Radim  Valenčík
1. 3. 2005 Jednoho večera mezi Obecním domem a Václavákem Miloš  Dokulil
1. 3. 2005 Amerika sama: neokonzervativci a globální řád Greg  Evans
1. 3. 2005 Piáno těžké, schody srázné Petr  Pospíchal
28. 2. 2005 Vojta Kotek a Karol Wojtyla Boris  Cvek
1. 3. 2005 Zákon o difamaci "není špatný" Jaroslav  Štemberk
1. 3. 2005 Klaus byl použit i jako propagace soutěže
1. 3. 2005 Klaus korunuje "královnu"?
1. 3. 2005 Kýčovitá vypočítavost
1. 3. 2005 Hleďme, hleďme... Jan  Sláma
1. 3. 2005 Máme krásné dívky, a proto máme soutěže ženské krásy Petr  Jánský
1. 3. 2005 "Zakázat Brezinu!", volá cenzorsky Karel Vaníček Ivan  Brezina
28. 2. 2005 Válka světů Jiří  Nezval
1. 3. 2005 Ať žijou totemy, aneb názor pomýleného ateisty Jan  Strachota
1. 3. 2005 Světová obchodní organizace: 10 let existence a úvahy jak dál Oldřich  Průša
1. 3. 2005 Kristus nebyl masovým vrahem Boris  Cvek
28. 2. 2005 Špatný zákon omezuje svobodu projevu
28. 2. 2005 Bůhví v Lucerna Music Baru Claudia  Just
28. 2. 2005 Bůhví in Lucerna Music Bar Claudia  Just
28. 2. 2005 Kauzy a příčiny: metafory politického chápání Dominik  Lukeš
28. 2. 2005 Přestaňme snít o New Labour, pokud sociální spravedlnost má být naším cílem Jan  Drahokoupil
28. 2. 2005 Není oheň, jako oheň, aneb co potěší slušného občana Bushka  Bryndová
28. 2. 2005 ČSSD: Partaj a kolektivní (ne)rozum Ivan  David
26. 2. 2005 Svoboda slavila Vítězný únor Bohumil  Kartous
13. 2. 2005 Hospodaření OSBL za leden 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
1. 3. 2005 O voze, o koze a o školném Radim  Valenčík
1. 3. 2005 O školství, prosím, bez demagogie Rudolf  Převrátil
28. 2. 2005 Přestaňme snít o New Labour, pokud sociální spravedlnost má být naším cílem Jan  Drahokoupil
25. 2. 2005 Paradoxy diskuse o školném Radim  Valenčík
24. 2. 2005 Slušný člověk, slušný národ - a etické kodexy Ondřej  Hausenblas
22. 2. 2005 Českým učitelům chybí osobnost, ne etický kodex... Filip  Sklenář
21. 2. 2005 Pedagogická komora a etický kodex učitele Radek  Sárközi
9. 2. 2005 S žaludeční sondou na mozek Bohumil  Kartous
7. 2. 2005 Pak teče i krev a jsou mrtví; a není "v tom" jen škola... Miloš  Dokulil
7. 2. 2005 Na české univerzitě v Brně se vyučuje rakouskému právu (a německy) Zdeněk  Moravčík
28. 1. 2005 Vysokoškolské vzdělání -- bezplatně, či za školné? Miroslav Václav Steiner
26. 1. 2005 Petice Jaroslav  Hutka
25. 1. 2005 Vláda občanovi omezuje svobodu volby Miloš  Dokulil
25. 1. 2005 Nebylo to "politické rozhodnutí" Miloš  Dokulil
20. 1. 2005 Je jediná alternativa vůbec alternativou? Miloš  Dokulil