28. 4. 2005
Reforma školství je vážně ohroženaProhlášení SKAV k realizaci národního projektu Koordinátor I když se SKAV podařilo ovlivnit charakter vzdělávacích kurzů projektu Koordinátor a ve spolupráci s VÚP vytvořit základní koncepci kurikula kurzu pro školitele, rozhodla se od další spolupráce na přípravě kurzů měsíc před jejich plánovaným zahájením odstoupit. Členské organizace občanského sdružení SKAV uvítaly rozhodnutí MŠMT využít finanční prostředky z ESF na podporu realizace kurikulární reformy formou národního projektu Koordinátor, který měl pomoci při zavádění vzdělávací filosofie rámcového vzdělávacího programu do reálné výuky základních škol. |
Byly připraveny a ochotny spolupracovat s Pedagogickým centrem Praha a
Výzkumným ústavem pedagogickým při:
přípravě koncepce a metodického rozpracování obsahu osmidenního kurzu pro vzdělávání 150 školitelů, kteří budou následně vzdělávat 3000 školních koordinátorů tvorby ŠVP (šestidenní kurz). vzdělávání školitelů (za využití dlouholetých zkušeností vybraných lektorů členských organizací SKAV). Členské organizace se rozhodly spolupracovat na přípravě vzdělávacích kurzů zejména z toho důvodu, že chtěly zajistit, aby tato minimální pomoc (jeden šestidenní kurz), kterou MŠMT základním školám nabízí, byla kvalitní a vycházela z reálných potřeb a možností škol. SKAV chtěla zabránit tomu, aby kurzy byly realizovány jako přednášky o tom, jak sepsat dokument (ŠVP). Cílem SKAV bylo nabídnout trénink dovedností potřebných pro zvládání role koordinátora tvorby ŠVP, jehož prvořadým úkolem je vysvětlit svým kolegům smysl reformy, získat je pro ni a efektivně jim pomoci s její realizací. I když se SKAV podařilo ovlivnit charakter vzdělávacích kurzů projektu Koordinátor a ve spolupráci s VÚP vytvořit základní koncepci kurikula kurzu pro školitele, rozhodla se od další spolupráce na přípravě kurzů měsíc před jejich plánovaným zahájením odstoupit. Zástupcům SKAV bylo oznámeno, že ministryní školství schválený a podepsaný národní projekt Koordinátor nemá vyjasněné finanční vztahy a podmínky mezi příjemcem finančních prostředků (PC Praha) a partnerem projektu (VÚP). VÚP z tohoto důvodu od projektu odstupuje, což bude mít za následek přepracování projektu, případně jeho nové schvalování doprovázené velkými prodlevami v jeho realizaci. Není jasné, kdy bude projekt skutečně zahájen. Podle dosavadních zkušeností s nepružným řešením problémů ze strany MŠMT je docela možné, že první kurzy pro koordinátory se uskuteční až v roce 2006. Vzhledem k tomu, že v roce 2007 mají školy zákonem danou povinnost již zahájit vzdělávání podle svých hotových individuálních školních vzdělávacích programů, je sporné, zda kurzy v zamýšlené podobě vůbec využijí. Tento vývoj pouze potvrdil naše přesvědčení, že MŠMT trvale podceňuje význam pomoci školám při přípravě a realizaci kurikulární reformy a přistupuje k tomuto závažnému úkolu lehkovážně a nezodpovědně. Domníváme se, že tímto svým konáním vážně ohrožuje zdar kurikulární reformy. Zkušenost SKAV prokázala, že neziskové občanské organizace mají daleko zodpovědnější přístup k realizaci kurikulární reformy než samotné MŠMT a jím zřízené instituce. Mnohé pedagogické iniciativy individuálně i prostřednictvím regionálních vzdělávacích středisek již dnes intenzivně připravují školy na zavádění RVP. Školám chybí dostatek finančních prostředků, z kterých by mohly tyto služby platit, zatímco hrozí, že obrovské peníze určené na projekt Koordinátor nebudou efektivně a včas využity. Pokud MŠMT není schopno se úkolu kvalifikovaně zhostit, mělo by aspoň vytvořit podmínky pro to, aby školy mohly požádat o pomoc neziskové organizace. To znamená především poskytnout školám dostatek prostředků na vzdělávání pedagogických sborů. RNDr. Jindřich Kitzberger, předseda SKAV www.skav.cz info@skav.cz
Členské organizace SKAV: AISIS Asociace pedagogů základního školství ČR Asociace pro domácí vzdělávání Asociace předškolní výchovy Asociace waldorfských škol ČR Česká sekce DCI - sdružení zastánců dětských práv Kritické myšlení Nezávislá mezioborová skupina pro transformaci vzdělávání Program Škola podporující zdraví, SZÚ Praha Přátelé angažovaného učení Sdružení pro výchovu k občanství a demokracii Sdružení středisek ekologické výchovy PAVUČINA Sdružení TEREZA Společnost Montessori Společnost pro mozkově kompatibilní vzdělávání Step by Step ČR |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
28. 4. 2005 | Reforma školství je vážně ohrožena | ||
26. 4. 2005 | Je to možné? | Igor Daniš | |
21. 4. 2005 | Nejde o školné, ale o úlohu vzdelania | Igor Daniš | |
7. 4. 2005 | Struktura a funkce | Michal Giboda | |
23. 3. 2005 | Na státní maturity se zbytečně vyplýtvalo přes 100 milionů korun! | Radek Sárközi | |
10. 3. 2005 | Opravdu školská reforma? | Milan Kulhánek | |
1. 3. 2005 | O voze, o koze a o školném | Radim Valenčík | |
1. 3. 2005 | O školství, prosím, bez demagogie | Rudolf Převrátil | |
28. 2. 2005 | Přestaňme snít o New Labour, pokud sociální spravedlnost má být naším cílem | Jan Drahokoupil | |
25. 2. 2005 | Paradoxy diskuse o školném | Radim Valenčík | |
24. 2. 2005 | Slušný člověk, slušný národ - a etické kodexy | Ondřej Hausenblas | |
22. 2. 2005 | Českým učitelům chybí osobnost, ne etický kodex... | Filip Sklenář | |
21. 2. 2005 | Pedagogická komora a etický kodex učitele | Radek Sárközi | |
9. 2. 2005 | S žaludeční sondou na mozek | Bohumil Kartous | |
7. 2. 2005 | Pak teče i krev a jsou mrtví; a není "v tom" jen škola... | Miloš Dokulil |