28. 4. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 4. 2006

Školství, jeho reforma a volby

V příspěvku "Jak efektivněji učit" (Britské listy 10.1.2006) jsem uvedl: "Rozvoj přírodních věd a především techniky zákonitě vyvolal nebývalý tlak na všechny systémy vzdělávání.Narůstá množství poznatků, které potřebují učitelé a především jejich žáci zvládnout. Jediným možným řešením této situace je zefektivnit vyučování. Je proto nutné modernizovat jak obsah, tak i metody vyučování."

Přitom, v rámci probíhající reformy našeho školství, mají být dosud platné školní osnovy, postupně nahrazovány Rámcovými vzdělávacími programy a na jejich základě vytvářenými Školními vzdělávacími programy.

Jaký má většina z těch, kteří se o české školství zajímají na tuto reformu názor zjišťoval průzkum společnosti SCIO na více než 90000 z nich.

Jak tato společnost uvádí, "výsledky tohoto unikátního průzkumu stojí za zhodnocení všemi, kteří se o české školství zajímají a to především těmi, kteří se na realizaci této školské reformy podílejí." Značný počet učitelů je proti této reformě! Např.na otázku "Považujete přechod ke Školním vzdělávacím programům za krok správným směrem?", odpovědělo, ne a spíše ne, 44% učitelů základních škol a 46% učitelů víceletých gymnázií a přitom již v září 2007 musejí, zákonitě podle nich, minimálně v prvním až šestém ročníku vyučovat.

V uvedeném příspěvku, i v dalších ( např."K reformě českého školství", 15.3.2006) jsem uvedl možná řešení modernizace obsahu i metod vyučování.

Na poslední konferenci České asociace pedagogického výzkumu v Olomouci (jak uvádí Jana Hrubá v příspěvku "Proč se učitelé neradi učí"( "Učitelské listy", 18.4.2006") konstatoval prof. Průcha, že hlavními uživateli produktů pedagogického výzkumu jsou výzkumníci sami a výzkumná témata nejsou volena z hlediska potřeb uživatelů a výzkumníci se nejvíce soustřeďují na žáky, studenty, učitele a rodiče, ale málo na procesy vyučování a učení, klima a kulturu školy, vzdělávací programy a vzdělávací výsledky. Prof. Průcha to označil za "nepřizpůsobivost pedagogického výzkumu potřebám uživatelů". Kdyby čeští učitelé dostávali do rukou srozumitelné výsledky takového zkoumání, odpovídající na potřeby české reality a použitelné v pedagogické teorii i praxi, možná by je to přimělo více přemýšlet o svém vyučování.

Nejsem oprávněn hodnotit, natož kritizovat práci našich výzkumných pedagogických institucí, ani MŠMT. Moje názory na probíhající "velkou reformu" našeho školství a mnou navrhovaná možná řešení jsem uvedl ve svých příspěvcích publikovaných především v Britských listech (dosud osm příspěvků). Zároveň sleduji i příspěvky a názory autorů v Učitelských listech a České škole, ke kterým se, na konci příspěvku, v rámci "Přidej ke článku svůj názor", také vyjadřuji.

Pokud se situace na kterou prof. Průcha poukazuje nezmění, můžeme těžko očekávat, že nejenom právě probíhající reforma našeho školství, ale ani další, budou úspěšné! V nynějším předvolebním období různými politickými stranami slibovaná opatření na další reformy našeho školství a zlepšení úrovně vyučování a učení, pokud nebudou podložena výsledky pedagogického výzkumu, budou opět neúspěšná. Pouhé zvyšování investic do školství, bez zdůvodnění jejich směrování, nemůže vést ke zvýšení jeho úrovně!

A jaká je situace na našich školách, které mají hlavní úsilí zaměřit především na tvorbu svých Školních vzdělávacích programů? Dovolím si uveřejnit alespoň část, z podle mě objektivního příspěvku do diskuse, k článku Jany Hrubé "Proč se učitelé neradi učí? (Učitelské listy, 18.4.2006). " ... žádné výzkumy, žádné přenášení zkušeností od jinud, žádná reforma. Je to ve změně podmínek uvnitř. Dnes máme situaci, že ve špatných podmínkách nemohou dobře pracovat ani ti dobří, nadaní, svědomití, že nemají ani solidní perspektivu, Zachází se s nimi často jako ze minulého režimu -- roste byrokracie, s byrokracií arogance. To je potřeba obrátit. Vytvořit nejen dobré podmínky, to není jenom o penězích, ale je to o nich také. Ty peníze musejí jít adresně za žákem a ne, že bude, jak je tomu den ode dne víc a víc, podstatná část těchto peněz proúřadována. Za posledních zhruba osm let se z našich škol stala koncová pracoviště úřadů, kde je nepodstatný nejen učitel, ale i žák, jeho osobnost. ..." (omlouvám se autoru tohoto přidaného názoru, jehož část jsem si dovolil uvést, bez zveřejnění jeho jména a příjmení. František Augusta).

Na závěr uvádím "radu" jednoho autora diskusního příspěvku k výsledkům průzkumu SCIO: Autor "Komenský": ... Která strana si dá do svého volebního programu, že zastaví tenhle nesmysl s Rámcovými vzdělávacími programy a Školními vzdělávacími programy, má hlasy učitelů!...

                 
Obsah vydání       28. 4. 2006
1. 5. 2006 Policista zmlátil ředitelku sekce pro lidská práva Úřadu vlády, policie zatkla fotoreportéra Britských listů Štěpán  Kotrba
1. 5. 2006 Česká policie se nemění - je to tlupa sympatizantů s neonacisty Michal "Wolf" Vlk
1. 5. 2006 Političtí provokatéři v policejní uniformě Štěpán  Kotrba
2. 5. 2006 "Já nebudu někde na internetu, kurva"
2. 5. 2006 Trestní oznámení na neznámé pachatele, příslušníky Policie ČR Radek  Mikula
2. 5. 2006 Strana zelených nehovoří ve svém tiskovém prohlášení pravdu
1. 5. 2006 Zmlátili Dolejše. Proto se cítím jako komunista Jindřich  Kalous
1. 5. 2006 Podivné výkřiky v Britských listech Boris  Cvek
1. 5. 2006 Esemeskové hlasování
1. 5. 2006 Dva Bushové před novináři
30. 4. 2006 České noviny cenzurují zpravodajství Associated Press? Karel  Dolejší
30. 4. 2006 Zemřel americký ekonom J. K. Galbraith
30. 4. 2006 Prescott mě zneužíval, tvrdí tajemnice v slzách
29. 4. 2006 Independent: Vy platíte 40 Kč. Afrika dává 50 litrů vody
29. 4. 2006 Pražští mediální propagandisté mají strach Jan  Čulík
29. 4. 2006 Ano, antikomunismus je protidemokratické hnutí Ondřej  Slačálek
30. 4. 2006 Je opravdu každý projev proti komunismu nedemokratický? Jan  Faltýsek
30. 4. 2006 Odpovědnost za verbální šíření nenávisti Štěpán  Kotrba
30. 4. 2006 Komunismus jako terč pro střelnou zbraň... Martin  Šaffek
28. 4. 2006 Blíží se noc dlouhých nožů? Ivan Odilo Štampach
28. 4. 2006 Za práva žen -- v každém člověku! Martin  Škabraha
28. 4. 2006 Podvojné slovo "přirozenost" Martin  Škabraha
28. 4. 2006 Ideologie a přirozenost Darina  Martykánová
28. 4. 2006 Výsledky anket "Ropák 2005" a "Zelená perla 2005"
28. 4. 2006 LN: Poslanec ČSSD dostal Ropáka Oldřich  Průša
28. 4. 2006 Vzhůru do průvodu! Lukáš  Jelínek
30. 4. 2003 Památce popravených anarchistů z chicagského procesu
29. 4. 2006 Komunismus v nich Jan  Čulík
29. 4. 2006 Adam Drda: Zkreslil jste můj komentář jak Haló noviny
28. 4. 2006 Martin van Creveld: Měly by USA bombardovat íránské jaderné instalace?
28. 4. 2006 Strom Jan  Vladislav
28. 4. 2006 Granty na bulvár na internetu
28. 4. 2006 Fotbal: když fair play pláče Oldřich  Průša
28. 4. 2006 Fotbal: Jak to bylo doopravdy
28. 4. 2006 Magistra Edelmannová by měla vrátit diplom Karel  Dolejší
27. 4. 2006 Petra Edelmannová: Dolejší "sklidil nenávist, kterou zasel"
28. 4. 2006 Dolejš: Za přesvědčení z přesvědčení Oldřich  Průša
28. 4. 2006 Na okraj ke kauze Dolejš Boris  Cvek
27. 4. 2006 Jak primitivní verbální antikomunismus inspiruje násilí Štěpán  Kotrba
28. 4. 2006 Nebezpečná hra Jan  Polívka
28. 4. 2006 Parodie na maturitu II. Bohumil  Kartous
28. 4. 2006 Všem hlupákům, kteří zahlcují pražské ulice svými tlustými auty
28. 4. 2006 Informační válka: Recyklovaná německá kachna dorazila do České republiky Karel  Dolejší
28. 4. 2006 "Rusko opustilo oběžnou dráhu Západu"
28. 4. 2006 Moqtada al-Sadr: "Nenechte se zblbnout fotbalem!"
28. 4. 2006 Jaderná nádivka energetického koláče Natallia  Sudliankova
28. 4. 2006 Pravděpodobnost Černobylu
28. 4. 2006 Asanace - estébácká agitka zase postrádá pohled obětí Miroslav  Šuta
28. 4. 2006 I estébák má právo na vyjádření názoru Jan  Čulík
28. 4. 2006 Asanace 2006 - pohled z té druhé strany je také potřebný Štěpán  Kotrba
28. 4. 2006 Greenpeace se vyhýbají veřejné diskusi Ivan  Brezina
28. 4. 2006 Vybírají si ženy méně placená místa?
28. 4. 2006 Podvojné myšlení feminismu
28. 4. 2006 Nechápu feminismus Michal  Mašín
28. 4. 2006 Školství, jeho reforma a volby František  Augusta
28. 4. 2006 Máj, byl lásky čas Milan  Cimburek
30. 4. 2003 Kniha Belialova - teória i prax satanskej mágie
28. 4. 2006 Úsměvný anonym -- čtenář Masaryka nebo bolševik?
28. 4. 2006 Ředitel léčebny hájí porušování lidských práv pacientů Lucie  Rybová
28. 4. 2006 Soud přiznal pacientce právo na vydání kopie zdravotnické dokumentace
27. 4. 2006 Parodie na maturitu Bohumil  Kartous
27. 4. 2006 Černá středa Tonyho Blaira Jan  Čulík
12. 4. 2006 Hospodaření OSBL za únor a březen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
28. 4. 2006 Školství, jeho reforma a volby František  Augusta
28. 4. 2006 Parodie na maturitu II. Bohumil  Kartous
27. 4. 2006 Parodie na maturitu Bohumil  Kartous
24. 4. 2006 Jak dochází k učení František  Augusta
14. 4. 2006 Mozek a učení František  Augusta
7. 4. 2006 Vyučování nebo učení? František  Augusta
17. 3. 2006 Jak efektivně financovat české školství František  Augusta
16. 3. 2006 K reformě českého školství František  Augusta
13. 3. 2006 Petra Buzková a gymnázia -- slova versus činy Radek  Sárközi
6. 3. 2006 Školství jako skanzen? Milan  Kulhánek
28. 2. 2006 Dialog vědy s uměním v červenci v Nových Hradech   
25. 2. 2006 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?   
25. 2. 2006 Čeští studenti mohou studovat v Británii zadarmo Jan  Čulík
21. 2. 2006 Will Czech grads be prepared to compete? Jan  Čulík
14. 2. 2006 Učitelé, počítače a gramotnost František  Augusta