28. 4. 2006
Podvojné slovo "přirozenost"Jen pár poznámek k příspěvkům Václava Sedláčka a Michala Mašína. První jmenovaný obviňuje feminismus z orwellovského double-thinku, podvojného myšlení. Na jedné straně prý feministky tvrdí, že existuje jakýsi specificky ženský pohled, který je ve společnosti potlačován, na druhé straně se nás snaží přesvědčit, že genderové role jsou jen kulturní konstrukty. Sedláček vidí mezi těmito tvrzeními spor, čehož využívá ke cvičení z formální logiky. Zcela zbytečně. Spor sice existuje, ale pouze v teorii, kterou si sám Václav Sedláček zkonstruoval a pojmenoval ji "feminismus". |
Jenže pod tímto názvem se ve skutečnosti skrývá několik různých ideologických přístupů, z nichž každý lze samozřejmě prezentovat ve vyhraněné podobě (např. právě zastánci mystické ženské přirozenosti versus radikální kulturní konstruktivisté) a pak je v této vyhraněné podobě spojit do něčeho, co ve skutečnosti žádná/žádný feministka/feminista v dané formě nezastává -- vyvrátit takto vymyšleného nepřítele je pak opravdu otázka elementární znalosti logiky. Přesto lze mluvit o feminismu obecně, ve kterém se uplatňují oba zmiňované přístupy. Není nutné to ale hned interpretovat jako logický spor ve smyslu vyloučeného třetího -- že je to tedy buď tak, nebo tak, jiná možnost neexistuje. Formální logika klasického typu není jediná logika, která "má logiku". Můžeme se pokusit dívat na věc dialekticky -- vidět v pojmech "přirozené" a "kulturní" toliko dvě vzájemně propojené fáze procesu, jehož konkrétní podoba se ustavuje historicky. "Chápu požadavek rovnoprávnosti, ale nechápu požadavek pozitivní diskriminace a snahu zvrátit rozhodnutí přírody, které vede někdy až do takových absurdit, jako je diskriminace mužů nucením močit vsedě," píše Michal Mašín a prozrazuje tím klasický nešvar mnohých odpůrců nejrůznějších "nepřirozených" ideologií. Jistěže existují nějaké přirozené předpoklady k něčemu, jsou ale vždy kulturně zprostředkovány, a to způsobem, kdy mezi oním přírodním předpokladem a jeho konkrétní realizací rozhodně neexistuje přímý, lineární vztah. Zůstanu-li u Mašínova absurdního příkladu: potřeba močit je nesporně přirozená -- ale to, zda u toho sedíme nebo stojíme je stejně tak nesporně věcí určitého návyku: dá se to dělat tak i tak, fyziologický účel bude vždy naplněn stejně dobře. Záleží mj. na tom, jaké jsou k mání toalety... Vážněji: žena je určitě na rozdíl od muže biologicky disponována k tomu, aby porodila a odkojila dítě. Z toho ale rozhodně nevyplývá, že mu musí vařit, prát, psát s ním domácí úkoly, vyzvedávat ho ze školky, chodit s ním k lékaři... Hranice mezi přirozeným a kulturním je tu vždy těžko určitelná a nic přirozeného v čisté podobě neexistuje. I porod je součástí nějaké kultury (můžete rodit doma, v nemocnici, s manželem i bez něj, v leže, ve stoje...). "Opravdu přirozené" není nic, přirozené jsou jen možnosti, potence; vše skutečné, aktuální se ustavuje historicky, má to svou tradici a své dějiny, jež jsou stejně tak dějinami trvání jako dějinami změny. Důvod, proč lze najednou kritizovat potlačování "přirozeného" ženského prvku ve společnosti i reprodukci genderových schémat výchovou a vzděláním, je prostě ten, že pokaždé se zaměřujeme na jiný aspekt problému. Dávat holčičkám panenky totiž zpravidla neznamená jen to, že se po holčice chce, aby v budoucnu nosila a porodila dítě. Chce se tím často po ní právě i to, aby prala, vařila atd. atp. Kritika potlačování ženského prvku pak zase míří na to, že dotyčná kulturní schémata prokazatelně upřednostňují určité vlastnosti a způsoby chování, aniž by k tomu vždy existoval opravdu dobrý důvod -- např. aniž by se prokázalo, že je to opravdu "přirozené", jak tvrdí mnozí zastánci oněch schémat. Slovo "přirozené" pro ně prostě znamená "nezměnitelné" -- jenže co všechno se do té škatulky spolu s tím minimem opravdu nezměnitelného vejde? Přirozená může být stejně tak dobře spousta jiných věcí. Každý, kdo ztotožňuje tradiční s přirozeným, opomíjí jednu věc: každá tradice se původně zrodila jako změna -- má své zakladatele, své kodexy, svoji paměť. Není pak změna samotná něco přirozeného? "Přirozenost" je soubor natolik neurčitých a spoustu forem své realizace umožňujících předpokladů, že jediný možný způsob, jak se této přirozenosti opravdu přibližovat, je uznat a umět využívat různé kulturní vzorce. Prohlášení jednoho vzorce za jediný správný pak není cestou k přirozenosti, ale právě naopak od ní -- uzavírá nám totiž spoustu jiných možností, které jsou nám přirozeně dány. |
Genderová nerovnost ve společnosti | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
28. 4. 2006 | Za práva žen -- v každém člověku! | Martin Škabraha | |
28. 4. 2006 | Nechápu feminismus | Michal Mašín | |
28. 4. 2006 | Podvojné myšlení feminismu | ||
28. 4. 2006 | Vybírají si ženy méně placená místa? | ||
28. 4. 2006 | Ideologie a přirozenost | Darina Martykánová | |
28. 4. 2006 | Podvojné slovo "přirozenost" | Martin Škabraha | |
27. 4. 2006 | Chtíč, promiskuita a tvořivost | Darina Martykánová | |
27. 4. 2006 | Nemám rád feminismus | ||
27. 4. 2006 | Ženy na matematiku nemají mozek... | Lenka Vytlačilová | |
26. 4. 2006 | Vagína místo rudé knížky? | Jiří Škuba | |
26. 4. 2006 | Kdo má problém s preferenčními hlasy? | Jan Hošek | |
26. 4. 2006 | Muži mají větší plat než ženy v důsledku nabídky a poptávky | ||
26. 4. 2006 | Jsou ženy opravdu neschopné? | Darina Martykánová | |
26. 4. 2006 | Chtíč ženy přitahuje | Jiří Drašnar | |
26. 4. 2006 | Více žen do politiky!? ANO!!! | Olga Anna Sedláčková |