6. 3. 2006
Děsivá vizitka českého školství:Školství jako skanzen?Psal se rok 1983, bylo několik měsíců po Brežněvově smrti, nový ruský šéf státu Andropov sliboval změny, tak se začalo i trochu oteplovat v normalizačním Československu. Tehdejší vedení Pedagogické fakulty v Ústí nad Labem pořádalo pedagogickou konferenci. Při této příležitosti byli studenti požádáni, aby vyplnili dotazník, ve kterém se měli svěřit s tím,co je na fakultě trápí. Do té doby neslýchaná věc. Můj tehdejší spolubydlící Petr Kohout napsal místo dotazníku svůj pohled na tehdejší poměry na fakultě. Se mnou svoje názory konzultoval, napsal je na mém psacím stroji, o celé akci věděl ještě jeden spolužák. Přestože byli studenti vyzývání k otevřenosti, následovalo vyšetřování (věděli jsme o něm proto, protože třetí zasvěcený kamarádil se synem jednoho z vyučujících fakulty, mimochodem dnešního rektora celé univerzity - kulisy se mění, lidé zůstávají). Psací stroj jsem odvezl, vyšetřování skončilo do ztracena. Chtěl bych Vám dnes náš " pamflet" nabídnout k posouzení. Na jedné straně bylo zrůdné, že jste za takovéto projevení vlastního názoru mohli být vyhozeni ze školy, na druhé straně je zajímavé, kolik z tehdejších myšlenek týkajících se školství, bychom nemuseli měnit dnes. Posuďte sami. |
Vážení soudruzi, zúčastnil jsem se vyplnění dotazníku k pedagogické konferenci a ocenil jsem v současné době u nás vskutku ojedinělou snahu dozvědět se něco o problémech studentů .Kolonky s hlavičkou "připomínky" mi však byly příliš těsné, proto jsem se rozhodl rozepsat poněkud obšírněji. Pominu veškeré otázky týkající se materiálního zabezpečení studia, myslím si totiž,že je-li v lidech nadšení a chuť do práce, dát se učit- a dosahovat výsledků-i v poměrech velmi provizorních. Za problémy nejdůležitější a rozhodující pokládám - obsah a formy vyučování a úroveň vyučujících pedagogů. Je mimo dosah mého chápání, proč v 80.letech tohoto století na pedagogické fakultě dojde k absurdnímu jevu, že se student učí o pokrokových tendencích v didaktice, o programovaném, skupinovém a bůhvíjakém vyučování, o nutnosti dialogu a diskuse, o moderní vyučovací technice ani nemluvě, a když pak, nasycen těmito novotami (které už jsou také nějaký ten pátek staré,že?) - zvedne hlavu od sešitu a vidí kolem sebe doslova a do písmene pravý opak:
Pokládám za nehorázný nesmysl, aby studenty pro jejich budoucí práci někdo nutil detailně šprtat chemické procesy trávení dítěte včetně kombinovaných vzorců a rovnic (pokud to není v náplni jejich aprobačního předmětu chemie) a dělal jim z jinak užitečné biologie dítěte a dorostu suchopárnou biflovačku a málem přípravu na medicínu. Nikdy se nesmířím s tím, že předmět tak živý, tak krásný a dynamický jako je filozofie,má ustrnout a degradovat na bezduché memorování tezí, zákonů a pouček. Může se diskutovat, to ano,ale stále cítíte v zádech nebezpečí, že odchýlíte-li se od oficiální linie - a vůbec nezáleží na tom,máte-li pravdu či ne - můžete být snadno označen za nespokojence, ne-li dokonce za revizionistu. Diskutuje se o problémech dílčích, nepodstatných, diskutuje se o tom, o čem je povoleno diskutovat, co je povoleno kritizovat, co je povoleno chválit. Otázky zásadní a klíčové se potichu obejdou, a stane-li se někdy ten trapný omyl a narazí se na ně, nikdo není schopen dát mladým lidem pravdivou a přímou odpověď. Chcete mít z učitelů avantgardu? Pak vězte, že se snažíte o pravý opak. Mladí lidé...co dnes znamenají...co zmohou....kdo je poslouchá?Stávají se z nich konformní bytosti bez tváře, bez cíle, plaší a nedůvěřiví, bojící se říci otevřeně svůj názor, a mnohdy bohužel nemají ani co říci. Nenaučili se myslet, bojovat, žít. To jste chtěli, učitelé? "Pamflet" pokračoval ještě dále, dotýkal se úrovně jednotlivých vyučujících a předmětů. Zveřejňovat konkrétní jména dnes mi nepřipadá vhodné. Takto jsme mysleli a cítili na počátku 80. let. Posuďte sami, zda "pamflet" je v některých částech aktuální i dnes, v jiném politickém kontextu. Snad jen závěrem. Petr Kohout fakultu nedokončil, odešel proto, cituji jeho slova: "Nemám na tohle kachní žaludek" Zmizel z Ústí nad Labem, i z mého života, nevím, jaké jsou jeho další životní osudy. Přiznám se, že měl větší sílu než já, který jsem fakultu dokončil. |