6. 3. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 3. 2006

Děsivá vizitka českého školství:

Školství jako skanzen?

Psal se rok 1983, bylo několik měsíců po Brežněvově smrti, nový ruský šéf státu Andropov sliboval změny, tak se začalo i trochu oteplovat v normalizačním Československu. Tehdejší vedení Pedagogické fakulty v Ústí nad Labem pořádalo pedagogickou konferenci. Při této příležitosti byli studenti požádáni, aby vyplnili dotazník, ve kterém se měli svěřit s tím,co je na fakultě trápí. Do té doby neslýchaná věc. Můj tehdejší spolubydlící Petr Kohout napsal místo dotazníku svůj pohled na tehdejší poměry na fakultě. Se mnou svoje názory konzultoval, napsal je na mém psacím stroji, o celé akci věděl ještě jeden spolužák. Přestože byli studenti vyzývání k otevřenosti, následovalo vyšetřování (věděli jsme o něm proto, protože třetí zasvěcený kamarádil se synem jednoho z vyučujících fakulty, mimochodem dnešního rektora celé univerzity - kulisy se mění, lidé zůstávají). Psací stroj jsem odvezl, vyšetřování skončilo do ztracena. Chtěl bych Vám dnes náš " pamflet" nabídnout k posouzení. Na jedné straně bylo zrůdné, že jste za takovéto projevení vlastního názoru mohli být vyhozeni ze školy, na druhé straně je zajímavé, kolik z tehdejších myšlenek týkajících se školství, bychom nemuseli měnit dnes. Posuďte sami.

Vážení soudruzi,

zúčastnil jsem se vyplnění dotazníku k pedagogické konferenci a ocenil jsem v současné době u nás vskutku ojedinělou snahu dozvědět se něco o problémech studentů .Kolonky s hlavičkou "připomínky" mi však byly příliš těsné, proto jsem se rozhodl rozepsat poněkud obšírněji. Pominu veškeré otázky týkající se materiálního zabezpečení studia, myslím si totiž,že je-li v lidech nadšení a chuť do práce, dát se učit- a dosahovat výsledků-i v poměrech velmi provizorních. Za problémy nejdůležitější a rozhodující pokládám - obsah a formy vyučování a úroveň vyučujících pedagogů. Je mimo dosah mého chápání, proč v 80.letech tohoto století na pedagogické fakultě dojde k absurdnímu jevu, že se student učí o pokrokových tendencích v didaktice, o programovaném, skupinovém a bůhvíjakém vyučování, o nutnosti dialogu a diskuse, o moderní vyučovací technice ani nemluvě, a když pak, nasycen těmito novotami (které už jsou také nějaký ten pátek staré,že?) - zvedne hlavu od sešitu a vidí kolem sebe doslova a do písmene pravý opak:

  • houževnatě se držící tradiční model vyučování se všemi jeho nectnostmi
  • absolutní převaha výkladových hodin / vykládá se převážně i v seminářích/
  • absence dialogických metod a metod podporujících diskusi a tvůrčí myšlení (až na vzácné výjimky)
  • o vyučovací technice není třeba se zmiňovat, žádná neexistuje, tabuli a křídu měl již Komenský.

Pokládám za nehorázný nesmysl, aby studenty pro jejich budoucí práci někdo nutil detailně šprtat chemické procesy trávení dítěte včetně kombinovaných vzorců a rovnic (pokud to není v náplni jejich aprobačního předmětu chemie) a dělal jim z jinak užitečné biologie dítěte a dorostu suchopárnou biflovačku a málem přípravu na medicínu. Nikdy se nesmířím s tím, že předmět tak živý, tak krásný a dynamický jako je filozofie,má ustrnout a degradovat na bezduché memorování tezí, zákonů a pouček. Může se diskutovat, to ano,ale stále cítíte v zádech nebezpečí, že odchýlíte-li se od oficiální linie - a vůbec nezáleží na tom,máte-li pravdu či ne - můžete být snadno označen za nespokojence, ne-li dokonce za revizionistu.

Diskutuje se o problémech dílčích, nepodstatných, diskutuje se o tom, o čem je povoleno diskutovat, co je povoleno kritizovat, co je povoleno chválit. Otázky zásadní a klíčové se potichu obejdou, a stane-li se někdy ten trapný omyl a narazí se na ně, nikdo není schopen dát mladým lidem pravdivou a přímou odpověď.

Chcete mít z učitelů avantgardu? Pak vězte, že se snažíte o pravý opak. Mladí lidé...co dnes znamenají...co zmohou....kdo je poslouchá?Stávají se z nich konformní bytosti bez tváře, bez cíle, plaší a nedůvěřiví, bojící se říci otevřeně svůj názor, a mnohdy bohužel nemají ani co říci. Nenaučili se myslet, bojovat, žít. To jste chtěli, učitelé?

"Pamflet" pokračoval ještě dále, dotýkal se úrovně jednotlivých vyučujících a předmětů. Zveřejňovat konkrétní jména dnes mi nepřipadá vhodné. Takto jsme mysleli a cítili na počátku 80. let. Posuďte sami, zda "pamflet" je v některých částech aktuální i dnes, v jiném politickém kontextu.

Snad jen závěrem. Petr Kohout fakultu nedokončil, odešel proto, cituji jeho slova: "Nemám na tohle kachní žaludek" Zmizel z Ústí nad Labem, i z mého života, nevím, jaké jsou jeho další životní osudy. Přiznám se, že měl větší sílu než já, který jsem fakultu dokončil.

                 
Obsah vydání       6. 3. 2006
6. 3. 2006 Při hladomoru v Keni už nezbývá mnoho času
6. 3. 2006 Film Crash zvítězil na Oskarech
6. 3. 2006 Amnesty International: Týrání vězňů v Iráku pokračuje
6. 3. 2006 Televizi nahradí internet jako dominantní médium nové éry
6. 3. 2006 Školství jako skanzen? Milan  Kulhánek
6. 3. 2006 Na lustru viseleček jmelí Petr  Štengl
6. 3. 2006 Jak prezident Světové banky navštívil Česko Rudolf  Převrátil
6. 3. 2006 Prznění češtiny v pražském Činoherním klubu Jan  Čulík
6. 3. 2006 Blair: Nejsem socialista. Ohledně Iráku bude mým soudcem Pánbůh
6. 3. 2006 Pochybná kariéra manžela britské ministryně
6. 3. 2006 Bushe přivítaly v Indii portréty Usámy bin Ladina
6. 3. 2006 Smyšlenky a pravda o Německém řádu Jan  Bartoš
6. 3. 2006 Michael  Marčák
6. 3. 2006 Sexistický útok na serveru Novinky.cz
6. 3. 2006 Čurdová: K emancipaci žen jsou potřeba "osvícení" muži Irena  Ryšánková
6. 3. 2006 Čechy krásné, Čechy mé... Ladislav  Žák
6. 3. 2006 Dozvuk prezidentské návštěvy: Dokopec, skopec Oldřich  Průša
6. 3. 2006 Michael  Marčák
6. 3. 2006 Díky za Tomáše Halíka Tomáš  Koloc
6. 3. 2006 Pozdravy a jejich význam Karel  Sýkora
6. 3. 2006 Když média pracují na něčí objednávku
7. 3. 2006 Michael  Marčák
6. 3. 2006 Omlouváme se -- pomáhali jsme ničit tuto planetu...
6. 3. 2006 Michael  Marčák
6. 3. 2006 Štěpán Kotrba: Budu-li si myslet, že je to špatně, mohu odejít Vlastimil  Růžička
6. 3. 2006 Komedie v Karlátkách Václav  Dušek
4. 3. 2006 USA přesunují zdroje z Evropy do Asie
6. 3. 2006 Lula -- začátek nebo konec jednoho historického procesu? Beat  Wehrle
5. 3. 2006 Skandalizace jako metoda Zdeněk  Bárta
3. 3. 2006 Podvodné emaily už i v češtině Filip  Rožánek
3. 3. 2006 Stíhání klienta IuRe soud podmíněně zastavil
3. 3. 2006 Pokračování útrap u Eurotelu Jan  Čulík
2. 3. 2006 Kafkovská zkušenost s Eurotelem Jan  Čulík
2. 3. 2006 Aktivismus a vulgárnost Jan  Čulík
3. 3. 2006 Bouřkové mraky mohutní Immanuel  Wallerstein
3. 3. 2006 Účelový a lživý článek, zaměřený proti KSČM
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
6. 3. 2006 Školství jako skanzen? Milan  Kulhánek
28. 2. 2006 Dialog vědy s uměním v červenci v Nových Hradech   
25. 2. 2006 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?   
25. 2. 2006 Čeští studenti mohou studovat v Británii zadarmo Jan  Čulík
21. 2. 2006 Will Czech grads be prepared to compete? Jan  Čulík
14. 2. 2006 Učitelé, počítače a gramotnost František  Augusta
10. 2. 2006 Jazyková vybavenost českých studentů je mizerná Marian  Kechlibar
9. 2. 2006 Absolventi britských univerzit jsou k ničemu, varují čelné firmy   
6. 2. 2006 Plagiátorství má jednoduché řešení Ondřej  Slačálek
3. 2. 2006 Poptávka je po titulech a mladí se chovají přirozeně Radek  Macalík
3. 2. 2006 Vzdělanostní společnost, univerzity a kvalita vzdělání Boris  Cvek
3. 2. 2006 Matkou bifľovania je učenie sa naspamäť Igor  Daniš
1. 2. 2006 O škole pořád stejně Alois  Michálek
1. 2. 2006 Student je zákazník, nikoliv sluha Rastislav  Krč
1. 2. 2006 Psát seminárky o tom, co je pravda, je důležité