11. 11. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 11. 2005

Škola a jazyky

Reaguji na článek pana Víta; nemyslím si totiž, že se člověk nemůže naučit jazyk ve škole - jen ho tak trošku oťuknout, míní Lenka Příplatová: Sám pan Vít píše, že rusky se ve škole naučil celkem bez problémů. S angličtinou už problémy byly. Ale proč? Kvůli způsobu výuky a - podle mého, protože to je rovněž problém dnešní doby- kvůli vyučujícím.

Z vlastní (poměrně nedávné) zkušenosti:

Osobně jsem měla během osmi let na gymnáziu 7 učitelů/učitelek angličtiny. Jedna jediná z nich byla opravdu dobrá - a vydržela rok. Pak odešla do cestovní kanceláře. Inu, kdo umí, umí, kdo neumí...

Prakticky žádná z učitelek, které jsme měli, se nezajímala o to, kde jsme skončili. Začala tam, kde si myslela, že bychom měli být. Po čase s hrůzou zjistila, že jsme na tom mnohem hůř. A vrátila se s námi k úplným základům. Znovu a znovu a znovu. Během osmi let jsme se 7x učili rozeznávat přítomný čas prostý a průběhový a NIKDY jsme se to nenaučili pořádně, neboť jsme se nikdy nedostali mimo rámec základů (větu "You are always losing your keyes!" by část mých bývalých spolužáků v maturitním ročníku bez váhání označila za chybnou, neboť je to přece jako "I go to school every morning."). To byl jeden extrém.

Druhý extrém byla francouzština. Paní profesorka - tu jsme měli celou dobu pouze jednu - po nás chtěla mnohem víc, než jsme byli ochotni (i schopni) zvládat. Půlka třídy odpadla a protloukala se se čtyřkami od jedné nenáviděné hodiny ke druhé. Ale na druhou stranu my, co jsme buď opravdu chtěli něco umět nebo (to se týkalo třeba mě) měli nějaké základy ze základní školy, čili jsme se měli o co opřít, jsme toho získali hodně. Program byl totiž nesmírně pestrý. Psali jsme eseje o severoafrických přírodních rezervacích, napodobovali Apollinairovy kaligramy, četli úryvky z Malého prince, učili se zpaměti básně Jacquese Préverta, zpívali šansony a popis osoby jsme měli zbásnit stejně, jako se to povedlo mladému Puškinovi. Bylo toho MOC - moc najednou. Nepamatuji si ani zdaleka všechna slovíčka ani všechnu gramatiku. Ale miluju francouzštinu a s chutí v ní dále pokračuji. Mám přehled o francouzských reáliích, o francouzské literatuře (co se dělo v angličtině? učil se životopis Williama Shakespeara a četla se povídka od E.A.Poa. Skvělé, ale trochu málo...).

Angličtina? Fajn, umím ji lépe. Ale až teď, po gymnáziu, kdy jsme v ní začala číst a hrabat se v ní stejně, jako jsem se celé gymnázium hrabala ve francouzštině. Protože 8 let každý týden 3 hodiny dělat ta samá cvičení typu "I am at school. Am I at school? I am not at school." mě anglicky nejen nenaučilo, ale hlavně mě to přesvědčilo, že angličtinu nutno nenávidět - není na ní nic zajímavého.

Poučení? Namixujte tyto dva způsoby výuky a dosaďte je do škol s dvojnásobnou hodinovou dotací (protože za jednu hodinu se Deklarace práv člověka ve francouzštině přečíst a probrat nedá a další hodinu už se zase musí dělat gramatika, protože jinak by se nesplnily osnovy...).

A většina děcek nejenže bude schopná mluvit ve dvou jazycích, ale bude je mít i ráda a bude mít motivaci k tomu, aby v nich pokračovala i po škole. Výjezdy do ciziny jsou hezká a nepochybně i efektivní záležitost, ale půl roku v cizině může skvěle doplnit dobrou výuku, nikoli nahradit osm let výuky mizerné. Škola má člověka naučit něco gramatiky, něco slovíček*) a něco reálií... pobyt v cizině vás rozkouká a rozmluví. Tyto dvě věci by se měly doplňovat.

Na učiteli totiž záleží. Jedno mladičké německé děvče, se kterým si pravidelně dopisuji (anglicky - je jí necelých 15) si mi nedávno stěžovalo, že ji nebaví francouzština. Děvče je to na jazyky talentované, mimoto je má rádo. V patnácti má za sebou kurz čínštiny, sama se učí česky, anglicky hovoří na svůj věk více než obstojně. Tak jsem se mírně řečeno podivila - zrovna francouzština se jí nelíbí? Takový krásný jazyk? Když mi vůbec nemluvíme! Děláme pořád všechno písemně! Je to hrozná nuda!

To angličtina je skvělá, tam mezi sebou komunikujeme anglicky a hodiny jsou zábavné. Učit se FRANCOUZŠTINU výhradně písemně?! To mi přijde trochu jako hodně špatný vtip. Ale je to realita. Je to realita u nás, je to realita v Německu. Není to realita každé školy a každého učitele, ale pořád je takových učitelů dost. A podle mě je i jeden příliš, protože jeden takhle špatný učitel znamená stovky dětí, které nenávidí jazyk, nedomluví se v něm a nechtějí se ho už dále učit s tím, že "oni nejsou jazykový typ".

*) Pozn. JČ. Slovíčka se vůbec učit nemají a nedají. Vždycky se dívám v pražské tramvaji s lítostí a útrpně na kohokoliv, kdo se snaží všípit si do paměti "slovíčka". Mechanické učení se "slovíček" je jedním z nejhrůznějších nesmyslů při "českém" vyučování jazyků. Slovo bez kontextu totiž nemá žádný význam. Jazyk je nutno se učit prostřednictvím slovních spojení, celých vět či výroků, nejlépe formou rozhovorů či krátkých textů, které za pomocí audionahrávky opakujeme tak dlouho, až nám vejdou do krve. Namemorovaná "slovíčka" nepoužijete. Co například znamená bez kontextu v angličtině slovo "look"?

Look at - podívat se

Look forward to - těšit se

Look after - starat se

atd.

                 
Obsah vydání       11. 11. 2005
12. 11. 2005 Británie: Zuřivá kontroverze nad memoáry bývalého diplomata
13. 11. 2005 Rasismus v České televizi
11. 11. 2005 Konec seriózního zpravodajství? Fabiano  Golgo
12. 11. 2005 Roste čtenost deníků Guardian a Times
11. 11. 2005 Pat Robertson: Bůh potrestá americké město, které hlasovalo proti inteligentnímu designu
12. 11. 2005 Británie za druhé světové války mučila německé civilisty
12. 11. 2005 "Byl jsem v Praze"
11. 11. 2005 Spojené státy kritizovány pro užívání fosforu při útoku na Fallúdžu
11. 11. 2005 Americké zničení Falúdže bylo barbarstvím, srovnatelným s My Lai, Guernikou a Halabžou
11. 11. 2005 WTO: přehodnotit, zpřesnit, snížit Ludmila  Štěrbová
12. 11. 2005 Reality show Odhalení: začíná soutěž ne o deset, ne o jedenáct, ale o rovných dvanáct melounů Štěpán  Kotrba
11. 11. 2005 Kam v neděli ráno? Josef  Provazník
12. 11. 2005 Koncesionářské poplatky: zpátky na strom, pane Lutonský Štěpán  Kotrba
11. 11. 2005 Petice proti nesmyslným bankovním poplatkům v ČR
11. 11. 2005 České dráhy vyhánějí cestují na zacpanou dálnici D1
11. 11. 2005 Reality show Odhalení: samci bez koulí vřeští, samci s koulema jsou v klidu Štěpán  Kotrba
11. 11. 2005 Chirac: Francie se z násilností posledních dní musí poučit
11. 11. 2005 Francie: Musíme porozumět tomu, co se nám sděluje těmi plameny
11. 11. 2005 Jak legálně prolomit patentovou ochranu léků? Ludmila  Štěrbová
11. 11. 2005 Škola a jazyky
10. 11. 2005 O znalostech jazyků ve skandinávských zemích
10. 11. 2005 Jak se vyučují jazyky na české střední škole
10. 11. 2005 Cizí jazyky Petr  Wagner
10. 11. 2005 "Nenávidíme Francii a Francie nenávidí nás"
10. 11. 2005 Životy v trhlinách Martin  Škabraha
10. 11. 2005 WTO: aby byl plán splněn, musí být upraven Ludmila  Štěrbová
10. 11. 2005 CIA vyšetřuje, jak byly prozrazeny informace o tajných věznicích ve střední Evropě
9. 11. 2005 Jak média kolaborují s pachateli válečných zločinů v Iráku
9. 11. 2005 Americké jednotky "užily při útoku na město Fallúdža chemických zbraní"
9. 11. 2005 Pozor! Hrozí omezení samosprávy akademických obcí
4. 11. 2005 Hospodaření OSBL za říjen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
11. 11. 2005 Škola a jazyky   
10. 11. 2005 Jak se vyučují jazyky na české střední škole   
10. 11. 2005 Výuka cizích jazyků Josef  Vít
9. 11. 2005 Pozor! Hrozí omezení samosprávy akademických obcí   
1. 11. 2005 České univerzity již dávají svým studentům peníze Zdeněk  Moravčík
27. 10. 2005 Pravice chce zrušit v Albertě školné v postsekundárním školství Jiří  Jírovec
19. 10. 2005 Stanou se univerzity otrokem komerčních zájmů?   
9. 9. 2005 Kde jinde než v škole a kdo jiný než učitel Michal  Giboda
6. 9. 2005 Post-moderní reforma školství v ČESKU jako příležitost pro (všeho)schopné Ivo V. Fencl
30. 8. 2005 Kluci hrajou počítačové hry, holky dělají domácí úkoly   
5. 8. 2005 Británie: Studentům bude trvat 15 let, než splatí dluh za vysokoškolské studium   
24. 5. 2005 Změna systému školství aneb univerzální učebnice Jan  Poštulka
28. 4. 2005 Reforma školství je vážně ohrožena   
26. 4. 2005 Je to možné? Igor  Daniš
21. 4. 2005 Nejde o školné, ale o úlohu vzdelania Igor  Daniš