17. 2. 2004
Elektronické mýtné v Německu zkrachovaloDer Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll CollectPřetahovaná o smlouvu o elektronické mýto je u konce. Spolkovému ministru dopravy Manfredu Stolpemu se nepodařilo dojít ke shodě s provozovatelem, konsorciem Toll Collect. Nabídka Toll Collect není udržitelná ani obhajitelná, řekl Stolpe po více než jedenáctihodinovém vyjednávacím maratónu s provozovatelským konsorciem, které sestává z firem Daimler Chrysler, německého Telekomu a francouzské firmy Cofiroute. Především u bodů o odškodném a zárukách se podle ministra nedošlo k žádné shodě. "Nedostali jsme přiznánu ani dostatečnou smluvní pokutu ani ani dostatečnou záruku vzhledem k nebezpečím, která mohou nastat". Namísto toto nyní ztroskotaného elektronického mýtného systému, podporovaného satelitem, měla by být s okamžitou platností zavedena opět tzv. Eurovigneta. Lobbista Peltrám a "německé" elektronické mýtné: Telematika jako TÉMA BL
|
Příprava tendru na nový elektronický systém je již v plném proudu. Podle Stolpeho bude nyní vydáno tzv. oznámení, že stát odstupuje od smlouvy, a okamžitě zahájeno rozhodčí řízení. Podle ministra mu experti oznámili, že "stát může proti firmě TollCollect uplatnit řádně vysoké nároky" . Existují důvodná podezření, že firma oproti státu velmi porušila povinnost stát o potížích informovat. Po oznámení státu o odstoupení od smlouvy má konsorcium ještě dva měsíce čas předložit novou nabídku. Pozici ministra Stolpeho a jeho ministerstva popsal tiskový mluvčí Stolpeho Felix Stenschke na tiskové konferenci před ministrovým vyjádřením následujícími slovy: "My jsme po konsorciu pouze chtěli, aby smlouva byla plněna, a sice pokud možno rychle a pokud možno jistě". To znamená, že placení smluvních pokut konsorciem TollCollect u nového zpoždění musí být posazeno zásadně výše, než je tomu dosud. Stolpe chtěl v jednání se špičkovými managery firem zúčastněných na konsorciu vyjasnit, jestli se smlouva s konsorciem vypoví, nebo zda bude pokračováno ve spolupráci. V současnosti ministerstvo dopravy účtuje těmto firmám zhruba 15 miliónů Euro za každý měsíc zpoždění. Maximální odpovědnost za škodu pro provozovatele kvůli nedosaženému mýtnému pro případ, že bude vypovězena současně platná smlouva, označil mluvčí ve výši přesahující 6 miliard Euro. Tomuto vypočtenému riziku z odpovědnosti jako podklad byla úvaha o tom, že v případě nutnosti vypsání úplně nového tendru po vypovězení pltatné smlouvy bude třeba zhruba tří let, než by nový provozovatel mohl zprovoznit elektronický mýtný systém. Účastníci jednání se sešli včera v 21 hod pouze v úzkém kruhu šesti vrcholových zástupců, po třech z každé smluvní strany. Těsně před začátkem jednání mluvčí ministra ujistil: "Je naším vysloveným úmyslem dosáhnout jasnosti v jednání." Zásadní požadavek ministerstva dosáhnout jistoty z pohledu na časové a technické zavedení a funkčnost celého systému, který měl být funkční už k 31. srpnu 2003. TollCollect chtěl existující smlouvy pouze změnit tak, že smluvní pokuta za neplnění by byla omezena na max. 500 milionů Euro a zaručenu klauzuli o možném vystoupení ze smlouvy. K tomu by chtělo konsorcium mýtný systém v nějaké zjednodušené podobě zavést teprve koncem roku 2004 a teprve jeden rok později nějakou technicky zralou formu zavést do provozu. Zelení a rozpočtový výbor Bundestagu donutili Stolpeho k velmi tvrdé pozici v jednání a rozpočtový výbor jej vyzval k okamžité přípravě výpovědi smlouvy. překlad z der Spiegel -- on line: cho Technické informaceTéměř 12 a půl euro-centu za kilometr měl platit každý kamion těžší než 12 tun. Denně jich projede o německých dálncích na 1200. Německá vláda jen od srpna do prosince loňského roku tak přišla o 640 milionů eur. TollCollect ale přibližně stejnou sumu žádal jako zálohu na správu nefungujícího systému... |