17. 2. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 2. 2004

Elektronické mýtné v Německu zkrachovalo

Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect

Přetahovaná o smlouvu o elektronické mýto je u konce. Spolkovému ministru dopravy Manfredu Stolpemu se nepodařilo dojít ke shodě s provozovatelem, konsorciem Toll Collect.

Nabídka Toll Collect není udržitelná ani obhajitelná, řekl Stolpe po více než jedenáctihodinovém vyjednávacím maratónu s provozovatelským konsorciem, které sestává z firem Daimler Chrysler, německého Telekomu a francouzské firmy Cofiroute. Především u bodů o odškodném a zárukách se podle ministra nedošlo k žádné shodě. "Nedostali jsme přiznánu ani dostatečnou smluvní pokutu ani ani dostatečnou záruku vzhledem k nebezpečím, která mohou nastat". Namísto toto nyní ztroskotaného elektronického mýtného systému, podporovaného satelitem, měla by být s okamžitou platností zavedena opět tzv. Eurovigneta.

Lobbista Peltrám a "německé" elektronické mýtné: Telematika jako TÉMA BL

Příprava tendru na nový elektronický systém je již v plném proudu.

Podle Stolpeho bude nyní vydáno tzv. oznámení, že stát odstupuje od smlouvy, a okamžitě zahájeno rozhodčí řízení. Podle ministra mu experti oznámili, že "stát může proti firmě TollCollect uplatnit řádně vysoké nároky" . Existují důvodná podezření, že firma oproti státu velmi porušila povinnost stát o potížích informovat. Po oznámení státu o odstoupení od smlouvy má konsorcium ještě dva měsíce čas předložit novou nabídku.

Pozici ministra Stolpeho a jeho ministerstva popsal tiskový mluvčí Stolpeho Felix Stenschke na tiskové konferenci před ministrovým vyjádřením následujícími slovy: "My jsme po konsorciu pouze chtěli, aby smlouva byla plněna, a sice pokud možno rychle a pokud možno jistě". To znamená, že placení smluvních pokut konsorciem TollCollect u nového zpoždění musí být posazeno zásadně výše, než je tomu dosud.

Stolpe chtěl v jednání se špičkovými managery firem zúčastněných na konsorciu vyjasnit, jestli se smlouva s konsorciem vypoví, nebo zda bude pokračováno ve spolupráci. V současnosti ministerstvo dopravy účtuje těmto firmám zhruba 15 miliónů Euro za každý měsíc zpoždění. Maximální odpovědnost za škodu pro provozovatele kvůli nedosaženému mýtnému pro případ, že bude vypovězena současně platná smlouva, označil mluvčí ve výši přesahující 6 miliard Euro. Tomuto vypočtenému riziku z odpovědnosti jako podklad byla úvaha o tom, že v případě nutnosti vypsání úplně nového tendru po vypovězení pltatné smlouvy bude třeba zhruba tří let, než by nový provozovatel mohl zprovoznit elektronický mýtný systém.

Účastníci jednání se sešli včera v 21 hod pouze v úzkém kruhu šesti vrcholových zástupců, po třech z každé smluvní strany. Těsně před začátkem jednání mluvčí ministra ujistil: "Je naším vysloveným úmyslem dosáhnout jasnosti v jednání." Zásadní požadavek ministerstva dosáhnout jistoty z pohledu na časové a technické zavedení a funkčnost celého systému, který měl být funkční už k 31. srpnu 2003.

TollCollect chtěl existující smlouvy pouze změnit tak, že smluvní pokuta za neplnění by byla omezena na max. 500 milionů Euro a zaručenu klauzuli o možném vystoupení ze smlouvy. K tomu by chtělo konsorcium mýtný systém v nějaké zjednodušené podobě zavést teprve koncem roku 2004 a teprve jeden rok později nějakou technicky zralou formu zavést do provozu.

Zelení a rozpočtový výbor Bundestagu donutili Stolpeho k velmi tvrdé pozici v jednání a rozpočtový výbor jej vyzval k okamžité přípravě výpovědi smlouvy.

překlad z der Spiegel -- on line: cho

Technické informace

Téměř 12 a půl euro-centu za kilometr měl platit každý kamion těžší než 12 tun. Denně jich projede o německých dálncích na 1200. Německá vláda jen od srpna do prosince loňského roku tak přišla o 640 milionů eur. TollCollect ale přibližně stejnou sumu žádal jako zálohu na správu nefungujícího systému...

                 
Obsah vydání       17. 2. 2004
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect
17. 2. 2004 Británie: na krabičkách cigaret budou snímky nemocných plic a hnijících zubů
17. 2. 2004 Otázka pro náměstka policejního presidenta plk. Jaroslava Macháně: Proč není policie v odhalování padělatelů výtvarného umění aktivní tak, jak by mohla být? Jan  Paul
17. 2. 2004 Pro tisíce lidí je i regulovaný nájem nezaplatitelný Stanislav  Křeček
17. 2. 2004 Je společná evropská armáda jedním z bilderbergských projektů? Štěpán  Kotrba
16. 2. 2004 Americko-britská špionážní operace pomohla USA prosadit útok proti Iráku
17. 2. 2004 Boston Globe: Krizi v BBC způsobila honba za komercializací
15. 2. 2004 Británie: Vláda plánuje rozbít BBC
15. 2. 2004 BBC je ve zdemoralizovaném stavu
17. 2. 2004 Odvaha k lásce Martin  Škabraha
17. 2. 2004 Přelévání peněz: Ekonomie či politika? Jan  Hošek
17. 2. 2004 O puči v únoru 1948 František  Hanzlík
17. 2. 2004 Cesta je prach a štěrk a udusaná hlína
16. 2. 2004 Británie: Chudší rodiny dostanou zadarmo ovoce a zeleninu
17. 2. 2004 Ostře sledované vraky (kromě AJL) Tomáš  Koloc
16. 2. 2004 Finové odmítají evropskou armádu
16. 2. 2004 Francie a Británie chtějí společně stavět letadlové lodě nové generace
16. 2. 2004 Jak Západ vyzbrojuje brutálního tyrana v Uzbekistánu
16. 2. 2004 Telecom zkrátil intervaly v telefonních automatech a zase dělá mrtvého brouka
16. 2. 2004 Luxus internet aneb Odyssea Český Telecom Michal  Rusek
13. 2. 2004 Dobré vládnutí: nové ideologie rozvoje z africké perspektivy Mesfin  Gedlu
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
4. 2. 2004 Hospodaření OSBL za leden 2004
14. 2. 2004 Britské listy: Tematické archivy zprovozněny
22. 11. 2003 Adresy redakce

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?   
13. 8. 2003 Peltrám počtvrté - aneb kdo je odborníkem a na co Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?