9. 4. 2004
Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutnéReakce na tento článek. |
Petr SoukupDovoluji si nesouhlasit s vašim tvrzením, že silnice nerodí auta. Stačí se podívat například do Londýna. Jelikož člověk, který bydlí 50 km od okraje Londýna, riskuje 2 hodiny v zácpě, do Londýna bude mít velkou snahu nejet autem a pokud neveze např. ono nářadí, pojede předraženým vlakem. Dalo by se určitě říct, že ona zácpa sníží dopravu minimálně o 100%. A to i na místech kde zrova ta zácpa není, ale byla by, kdyby se silnice rozšířila na místech, kde bývá nejčastěji. Čučet v zácpě je velice férové v tom, že tam čučí jak chudí, tak bohatí. Pokud bude cesta pohodlná, lidé budou ochotni dojíždět dál do zaměstnání apod. Jsou tam ale 2 rozdíly oproti ČR. V Británii je levnější jet autem než vlakem, autem si může dovolit jet každý. Británie je hustěji osídlená než ČR. Tyto dvě skutečnosti přispívají k obvzláště velkému množení aut spolu s vylepšováním silnic. Mně by se líbilo opatření, že řidiči budou platit mýtné za každé volné sedadlo v jejich autě. Platili by pak hlavně ti bohatí, kterým je odporná myšlenka někoho dalšího zadarmo svíst. Cha! Argumentujete, ze by byl zákaz automobilů nevýhodný pro maminky, co vezou dite k doktorovi :) Pravda, kolik procent dopravy jsou právě tyhle maminky? 1 promile ? Navíc nemocnice nebývají v centru. Kolik procent dopravy tvoří 1 někdy 2 lidi v autě, kteří jedou autem hlavně proto, ze je to pro ně stále nejpohodlnější? Já bych odhadl tak na 50%. Ale co jsem chtěl hlavně říct, je to, ze pořádnou zácpou se cestování autem stane nepohodlným a hodne lidí zvolí jiný dopravní prostředek. Tudíž to pomáhá v boji proti autům. A pravidelné půlhodinové trčení v zácpě na jednom místě dovede snížit množství aut, která byla v daný den použita. Když se vybírá mýtné, tak se peníze dají nějak rozumně použít. Nemyslím si, že by to brzdilo ekonomiku, protože ty peníze se dají využít např. na její povzbuzování... Ale zvýhodňujne to bohaté před chudými... Ale když se zaveden placení za volná místa třeba (20 Kč za jedno), každej chudej je schopen sehnat pět lidí. Co to třeba takhle zkusit na zastávce. Navíc tím ulehčí jiné dopravě. Jan Bláha:Problematika dopravy, která se do ulic nevejde, se dá řešit dvěma způsoby: 1) umožnit autům, aby co nejrychleji z ulic odjely 2) neumožnit autům, aby vůbec přijely; což lze udělat následujícími způsoby 2.a) zpoplatnit tak, že výdaj za mýtné překročí únosnou mez 2.b) zablokovat tak, že doprava ve smyslu "dopravovat" nebude technicky možná. Domnívám se, že oba způsoby jsou legitimní; Přičemž ten první má výhodu v tom, že počet aut v daném čase a místě je konečný (matematicky vyjádřeno: v hypoteticky nejmeznějším případě může každý řídit maximálně jedno auto), a řešení tedy existuje - zatímco ten druhý má mnohé (m.j. i mnou popsané) nevýhody a zatím se nikde neosvědčil. Ano, v Londýně počet aut vlivem brutálního mýta poklesl - ale jaké následky to bude mít pro podnikání a zaměstnanost, jaké následky bude mít vytlačení statisíců aut do periferií a jak to ovlivní tyto periferie, to ještě nikdo neřešil, aby je mohl porovnat. Jinak myšlenka platit mýtné podle počtu prázdných sedadel - je fakt půvabná. Tedy boháč v dvoumístném sporťáku porsche nebude platit nic, zejména pokud si pro sedadlo spolujezdce pořídí nafukovací figurínu, která bude skrz kouřová skla nerozeznatelná od stopaře - zatímco máma velké rodiny, která potřebuje s nemocným dítětem k doktorovi, bude za svůj sedmimístný busik platit mýtné z pěti nevyužitých sedadel. A budou poplatek z nevyužitého sedadla platit také nevytížené autobusy veřejné dopravy? Zřejmě se podivíte, proč by, dyž zrovna tímto směrem a v tuto hodinu nikdo jet nechce. A je snad moje vina, když jedu sám autem někam, kam taky zrovna nikdo jet nechce, tak strašná, že by měla být zpoplatněna? Nevim kde vy architekti sociálního blaha furt berete ty svoje nápady jak spasit svět - z peněz nekoho jiného. Dobře jste se odhalil - vám by se líbilo opatření, které by zpoplatnilo ty "odporné bohaté", kteří "nechtějí nikoho zadarmo svézt". Tedy ne aby aut ubylo - ale aby vy jste se mohl zadarmo svézt v cizím autě. Jak ubohé a smutné. |