8. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 4. 2004

Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze

Předně bych se rád pokusil vyvrátit oblíbený aforism ekologistů - že silnice rodí auta. Není tomu tak. Tvrzení, že čím více silnic se postaví, tím více aut na nich bude jezdit - je nesmysl. Počet aut je v daném prostoru a čase vždy konečný, mohou se leda nakoncentrovat na nejlepší silnici daného směru - ale tím lépe pro přírodu. Protože čím lepší a prostornější budou silnice - tím rychleji z nich auta zmizí, a nebudou poskakovat v kolonách a otravovat vzduch.

Míním a trvám na tom, že je pro přírodu i pro města násobně výhodnější - když auto prosviští stokilometrovou a vyšší rychlostí tam kam potřebuje, s minimální spotřebou a minimálními obstrukcemi, a zmizí - než když budeme provoz uměle znepříjemňovat a paralyzovat, a desetitisíce aut budou dlouhé kilometry poskakovat na jedničku.

Okamžiky, kdy je omezení jízd uměle vynuceno okolnostmi (například pražské povodně v srpnu 2002), jednoznačně ukazují, kam ve skutečnosti tato omezení vedou. Papaláši, kteří o omezeních rozhodují, sami sebe rozhodně omezit nenechají - ve svých vozech mohou jezdit vždy a všude bez omezení, a případně jim policie udělá ještě cestu. Majetnější si koupí propustku, kterou úplatná policie ráda a ochotně poskytne (povodňová permanentka na pražské mosty stála 5000 korun) - těchto propustek se ale postupně vydá tolik, že centrum je za pár dní stejně zasekané jako dřív (analogie s "modrými" parkovacími zónami, které parkování zpoplatňují, ale negarantují). Protože problém ani tak není v tom, že aut je mnoho - problém je v tom, že auta kvůli nekonečným obstrukcím nemají kudy a kam odjíždět.

Druhé oblíbené klišé ekologistů je, že jezdit osobním autem je zbytečné, že to je nějaké pozlátko, atribut bohatství, či symbol blahobytu. Ani toto tvrzení se samozřejmě nezakládá na pravdě. Jako diagnóza je zajímavé, že tyto bláboly o autu jako "symbolu" něčeho, šíří zejména lidé, kteří autem sami nejezdí, a nejsou tedy dotčeni realitou - zatímco řidiči nad tím leda nechápavě vrtí hlavou, pokud si na ní rovnou neklepou.

Neznám totiž nikoho, kdo by jel autem, kdyby mohl jet stejně pohodlně jinak. Těch pár dementů, pro něž je nablýskaná ospojlerovaná plechovka řítící se nepřiměřenou rychlostí, atributem čehokoliv � je tak málo, že jejich relevance nevybočuje ze statistické chyby. Neznám ve svém okolí nikoho, kdo by si radši nevzal dvoje noviny a nenechal se vézt, kdyby mohl, než aby řídil - ZEJMÉNA v Praze.

Pravdou zůstává, že dvacetikilovou brašnu s nářadím tramvají nedovezete, stejně jako tak nemůžete zásobovat provozovnu; pravdou zůstane, že do Lochkova vám náhodný zákazník přijde méně často než na hlavní třídu v centru Prahy.

Jsou věci, které se pro svojí cenu nebo neskladnost veřejnou dopravou prostě dopravovat nemohou. Všichni, kdož potřebují přes Prahu a pak ještě kousek za ní - se bez průjezdu Prahou neobejdou, i když by se mu tisíckrát raději vyhnuli. A jsou i lidé, jejichž společenská důstojnost nebo potřeba ochrany SKUTEČNĚ vyžaduje automobil, i kdyby zastánci kolektivní chudoby zrůžověli vzteky.

Teprve až budou papaláši jezdit ze Strakovy akademie na Hrad tramvají, a v žádných vládních budovách ani v Parlamentu a Senátu zásadně nebude parkoviště ale bude u něj stanice veřejné dopravy - pak teprve mohou naši zákonodárci a naše vláda žvástat něco o tom, jak si každý klidně může dojet městskou dopravou. Teprve až oni sami svůj symbol opulence zanechají na odstaveném parkovišti na periferii, a začnou používat veřejnou dopravu, a dají tak najevo svou důvěru v její bezpečnost, spolehlivost a pohodlí - teprve pak to mohou chtít po lidech, z jejichž peněz tyjí.

A tím se dostávám k poslednímu nesmyslnému klišé ekologistů - a totiž že není-li zcela morální dopravu ve městech nesmyslnými opatřeními bojkotovat, je třeba jí aspoň mastně zpoplatnit, aby ti "zbohatlíci" věděli. Ani v tom řešení nevidím. Zoufalí podnikatelé budou muset toto mýtné prostě promítnout do cen - a zaplatí to jejich zákazníci - kteří to tak zaplatí často vlastně dvakrát, protože podruhé zaplatí mýtné za svůj automobil, až u nich pojedou utratit své peníze.

Papaláši, kteří o tom budou rozhodovat, budou mít mýtné jistě zadarmo (nebo za naše). A tak nejvíce peněz na mýtném zaplatí rezidenti na paušálech; a pak ti, co tam z nezbytnosti budou mimořádně potřebovat něco dovézt, neboli tam vlastně vůbec nechtějí. Skutečně je tohle ta jediná a správná cesta ke štěstí? Já si to skutečně nemyslím.

A protože všelijací ekologisté a kužvartové jen jalově protestují proti všemu, aniž by se sami přičinili o řešení - já se pokusím funkční řešení nastínit.

NECHŤ MAJÍ AUTA PŘEDEVŠÍM KUDY ODJÍŽDĚT. Je zřejmé, že se vždycky najde dost protestujících, že takové silnice vždycky někomu povedou za barákem, že mu silnice znehodnotí nebo zlikviduje jeho domov . . . ovšem fakt, že auto vypadne rychle a s co nejmenší spotřebou času a pohonných hmot, šetří ten jediný skutečně neobnovitelný zdroj na planetě - a totiž hodnotu vašeho života a času. Je mi proto uplně jedno, koho se to dotkne, kterou žábu či kytičku tím zahubím, kterou nenahraditelnou památku zdevastuji, a že se někdo bude muset odstěhovat, a někde zmizí kopec či park.

Kdybychom brali ohled na tyto faktory - tak prostě NIKUDY nepovedou silnice, NIKDE se nebude skladovat a zpracovávat odpad, NIKDE nebudou elektrárny a NIKDE nebude průmysl, tedy lidé nebudou NIKAM chodit do práce a následně už NIKAM nebude muset nikdo jezdit nebo něco vozit - jistě sen všech kužvartů, ale díky Bohu zatím sen menšinový, a proto bude muset ustoupit.

NĚKDE tyhle věci prostě být musí, a proto to vždycky někoho zasáhne a omezí - a proto nechť je veřejný zájem v tomhle nadřazen zájmu jednotlivých obyvatel, kytiček, i občanských sdružení obstruujících cokoliv. Budiž tedy v Praze dva městské okruhy.

Jeden, vnitřní, minimálně dvouproudý, v optimálním případě hvězdicově uspořádaný, s mimoúrovňovým křížením - aby ti, co se potřebují dostat skrz Prahu, co nejméně poskakovali po světelných křižovatkách, a naopak aby co nejrychleji z centra vypadli. Jestli takový okruh povede po mostech a v tunelech - fajn, někde ve Švýcarsku (Zuerich?) jsem v tunelech viděl uspořádané celé město, a nevšiml jsem si že by tím město nějak utrpělo. A kdyby takový okruh byl čtyřproudý - bude to jen dobře, vůbec se nebudu zlobit. Druhý, vnější okruh, dálničního typu, tří až pětiproudý, situovaný v okrajových částech města nebo za ním, třeba i jednosměrný - aby ti, co potřebují projet jenom kolem Prahy, nebo z jejího jednoho konce na druhý - přes Prahu vůbec nemuseli, a vůbec do ní nevjeli. Takové obchvaty má většina velkých měst civilizované Evropy, a nemá smysl hnát statisíce aut do centra jen proto, aby si pár občanských sdružení uspokojilo své zcestné ambice, míníce že když silnice nepovedou nikudy, že auta vysublimují. Na tyto okruhy by samozřejmě měla navazovat dálniční síť, vedoucí minimálně do všech velkých okresních měst.

Tedy pověstné "silnice smrti" jako z Poděbrad do Hradce, z Lovosic do Ústí n/L, z Příbrami dolů na jih, nebo "route 11" Olomouc/Brno/Mohelnice/Hradec/Poděbrady - tam všude by měly být dálnice, aby se na nich auta zdržovala co nejmíň. A budiž městská doprava, která bude čistá a uklizená, v létě klimatizovaná a v zimě vytápěná, bezpečná a hlídaná před kapsáři a povlem nejrůznějšího druhu, logicky synchronizovaná, dostatečně dimensovaná, nejdražší lístek levnější než hodina parkování v centru, a s odstavnými parkovišti na periferiích - aby ti, kdož z ní dnes mají oprávněnou hrůzu, měli motivaci jí použít. Neb nemá smysl řešit životní prostředí tím, že budu lidi omezovat, buzerovat, urážet a nasírat; nemá smysl řešit množství aut tím, že je naštosuju do neprůjezdných ulic. Má smysl nabídnout lidem lepší alternativu - PAK teprve nechají auta doma, a věřte že rádi.

                 
Obsah vydání       8. 4. 2004
7. 4. 2004 "40 osob usmrceno" při americkém útoku na iráckou mešitu
8. 4. 2004 Co může na ČR zajímat občany západních zemí? Jan  Čulík
8. 4. 2004 Sebrané vytáčky Kamila Čermáka Jan  Čulík
8. 4. 2004 Los Angeles Times: Pán prstenů je absolutní nuda
8. 4. 2004 Co je příčinou světového antiamerikanismu?
8. 4. 2004 Kde jsou lidé hloupější, v ČR nebo v Británii? Jan  Čulík
8. 4. 2004 ČR patří k zemím EU s nejnižším počtem vysokoškolsky vzdělaných občanů
8. 4. 2004 Británie: pravicový tisk posedlý obavami z východoevropských přistěhovalců Jan  Čulík
8. 4. 2004 Politováníhodný výhřez mravní a intelektuální invalidity Petr  Kužvart
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
8. 4. 2004 Pan Axamit to má pěkně promyšlené Dalibor  Žůrek
8. 4. 2004 Právo na rodinu, aneb o čem odpůrci potratů nemluví Tomáš  Klas
8. 4. 2004 Ivan Jaroslav  Hutka
8. 4. 2004 Španělsko, Evropa a pan Bush Immanuel  Wallerstein
8. 4. 2004 Resonance UK 104,4 FM live
8. 4. 2004 Entente cordiale: je to láska nebo nenávist ? Jana  Roy
8. 4. 2004 Speciální hospodářská zóna Východ: požehnání nebo prokletí?
8. 4. 2004 Týden Pesachu a Velikonoc
7. 4. 2004 K Velikonocům II Miloš  Dokulil
7. 4. 2004 K Velikonocům I.... Miloš  Dokulil
7. 4. 2004 Čeká dnešní islám na svého Jana Křtitele? Martin  Škabraha
7. 4. 2004 Chcete učit češtině na Glasgow University?
7. 4. 2004 Deníček sněmovní panny XVI. Alexandra  Virgová
7. 4. 2004 O bulvarizaci médií Jan  Čulík, Václav  Žák, Radko  Kubičko
7. 4. 2004 Skutečné informace o Černobylu
7. 4. 2004 Černobyl vedl k obrovskému zvýšení radiace na českém území
7. 4. 2004 Pomalost Radek  Mokrý
7. 4. 2004 Iráčtí emigranti podávali falešné informace
7. 4. 2004 Jak jsem náhodou nezemřel v letadle společnosti ČSA Jan  Čulík
7. 4. 2004 Proti ČSA je vedena v médiích kampaň
7. 4. 2004 S perutěmi ČSA
6. 4. 2004 Neuvěřitelně špatné služby ČSA
7. 4. 2004 Pane Čulíku, jakou náhodou jste nezemřel?
7. 4. 2004 Víra v porozumění a dorozumění nemá šanci?
6. 4. 2004 Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídat
6. 4. 2004 Závada na letadle: Jak to vidí člen letecké posádky
6. 4. 2004 Pozadí rwandské genocidy
31. 3. 2004 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?   
13. 8. 2003 Peltrám počtvrté - aneb kdo je odborníkem a na co Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje   
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Vojtěch  Polák, Jan Čulík
26. 8. 2003 Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě   
26. 8. 2003 Nehodovost ještě jinak   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Radost bourat   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
31. 7. 2003 Svoboda není bezbřehá Jan  Čulík
31. 7. 2003 Trapný Ondřej Hausenblas   
30. 7. 2003 Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie Jan  Vaškovič