16. 7. 2003
Zkušenost cestujících vizitkou Českých drahToto je reakce na tento text.
Jaroslav Fait , Karel Jiříček , (red) Nejen šéfredaktor, ale i čtenáři Britských listů jsou nuceni používat občas vlaky Českých drah. A nejen zkušenost šéfredaktorova, ale i čtenářů jsou si velmi podobné. Křesťané znají sílu termínu, používaného v jejich komunitě - vydávat svědectví. Svědectví o síle příkladu a síle myšlenek Ježíše, řečeného Nazaretský. Názory a zkušenost zákazníků českých železnic jsou svědectvím o přežití či nepřežití státního podniku, s jehož kvalitou není spokojen téměř nikdo, ale nikdo si s ním neví rady. Bumbrlíček už sežral i několik ministrů... |
Culifinda za dva doláčeV současné době pobývám v Chemnitz, tedy v bývalé DDR. Jezdím tedy často trasu Plzeň - Cheb - Zwickau. Vždy když mám jet z Plzně do Chebu, tak se 2 hod. před odjezdem děsím, co mě ve vlaku potká. Naposledy v rychlíku strašně zapáchaly záchody a od nich celá chodbička, že to bylo skoro na omdlení. Pokud můžu, snažím se vlakům vyhnout nebo jet IC/EC, ve kterém to ČD kvůli cizincům přece jen trochu udržují. I v tomto vlaku jsem se však dočkal "překvapení". Kupé obcházela jakási dáma a nabízela nápoje. Přál jsem si tedy kávu. Bylo mi jasné, že ve vlaku jsou jídla i nápoje dražší, očekával jsem tedy cenu kolem 30 - 35 Kč (běžně stojí káva v Plzni či Praze kolem 25 Kč - Alfredo, Segafredo...) a na cenu jsem se nezeptal. Promptně jsem se dočkal kávy - břečky, podobné té, kterou si lze leckde koupit v automatu za 6 Kč, v plastikovém kelímku. Za tuto hrůzu jsem zaplatil 58 Kč, tedy 2 dolary. Pro srovnání,americký AMTRAK chce za kávu Starbucks (možná tuto firmu znáte) 1,6 dolaru, tedy méně než naše slavné ČD. O tom, že vlaky jsou v USA čisté a až neskutečně komfortní, se rozepisovat ani nebudu. Minulý týden jsem četl v nějakém časopisu rozhovor s ředitelem ČD. Ten člověk, dle jeho výroků soudě, asi nikdy na žádném nádraží nebyl a žádným vlakem nejel. Oháněl se nově zavedenými slevami, které prý zpátky přilákají těch 5 milionů cestujících, které ČD minulý rok ztratily. O kvalitě cestování vlakem v ČR se ani nezmínil... Dějinný optimismusVětšina vlaků jezdí v dost zoufalém stavu. Naštěstí aspoň EC či expresy, kde jsou novější nebo úplně nové vozy, jezdí čisté. Ono vydrhnout 40 let starý vagón není jednoduché, to už je lepší koupit nový. A jeden nový vagón stojí 50 mil. Kč. Co mě ale hodně mrzí, je chování některých taky cestujících - boty na sedačkách, pivo rozlité na zemi po vojácích jedoucích na opušťák, pořezané sedačky, poškrábaná okna... Nicméně, nový generální ředitel se prý na čistotu vozů a dodržování jízdního řádu velice zaměřil. Dispečeři dostávají pokuty za zaviněné zpoždění vlaku, třeba vlaky od Ostravy už nepřijíždějí do Prahy s hodinovým zpožděním, nyní mají průměr kolem 20 minut. Tak, snad se nám blýská na lepší časy... |