15. 7. 2003
Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce |
Téma, o němž chci dneska psát, je banální, přesto však neznamená, že není důležité. Starší čtenáři si jistě ještě pamatují, jak odporně vypadaly v Československu veřejné záchodky v hostincích a v restauracích za socialismu. To všechno je většinou už jen dávno minulá noční můra - málokdy člověk dnes v restauraci v ČR najde takový záchod, nad nímž by se mu opravdu zvedal žaludek. Jsou ovšem výjimky, třeba záchodky na autobusových nádražích v různých místech České republiky - nejen že se v ČR za použití veřejného záchodku PLATÍ, na což si zvykám jen s velkými potížemi (v Británii je vstup na veřejné záchodky, s výjimkou záchodků britských železnic :) samozřejmě zadarmo, stejně jako vstup do státem vlastněných muzeí a galerií), ale na těch nejzaplivanějších českých veřejných záchodcích přežívá ještě neuvěřitelný, děsný, ponižující zvyk, že zaplatíte pět korun a za ně vám umolousaná zřízenkyně utrhne pro vaše "osobní použití" čtyřicet centimetrů toaletního papíru... Ne, s tím se člověk setkává už jen opravdu málokdy. Odmítám samozřejmě na těchto "civilizačních výdobytcích" platit, s poukazem na to, že nebudu dávat peníze za špinavý ručník a ze záchodu se linoucí smrad mě natolik ochromuje, že bych nenašel peněženku. Zřejmě pod vlivem německé turistické a restaurační kultury však většinou tyto hrůzy v České republice už pominuly, tedy - znovu opakuji - především v restauracích. Skoro už jediná instituce, která si zachovává děsivý standard nečistoty z období komunismu, a to nejen na záchodcích, jsou kupodivu České dráhy. Proč? Letos v létě se České dráhy pokusily začít něco dělat proti odlivu cestujícíh a snížily na české poměry předražené jízdné svých většinou zpožděných železničních spojů. Něco o tom vím, letos na jaře jsem se hodně najezdil mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Načas nepřijel nikdy žádný vlak. Znám studenty z mimopražských vysokých škol, kteří musejí vlakem dojíždět několikrát týdně. Je velmi nepříjemné, když si člověk nemůže vůbec předem organizovat čas. Železnice sice inzerují určitý jízdní řád, avšak vlak dojede většinou s půlhodinovým až hodinovým zpožděním. Už to jistě odrazuje od užívání železnice, když například autobusová doprava mezi Prahou a Brnem byla donedávna podstatně levnější, spolehlivější a ČISTŠÍ než vlak. To, v jak neuvěřitelně špinavém stavu je většina českých vlaků, je skutečně pozoruhodné. Chtějí-li české dráhy zpět přilákat cestující, nemohly by se věnovat tomu, co přece musí být organizační maličkost - že by občas - tedy, podstatně častěji než nyní - železniční vagóny zevnitř i zvnějšku umyly? V minulých dnech jsem znovu několikrát jel v ČR vlakem - a návštěva záchodu ve vlaky bývá skutečně zážitek. Jistě, něco málo se od komunismu změnilo: nyní najdete většinou na vagónovém záchodě pár papírových kapesníků, na záchodě teče voda a je tam smradlavé erární mýdlo. Jenže odporná špína, jaká je dodnes na vlakových záchodech, je skutečně rekordní, je nepopsatelná. Velmi podobné to bývá s čistotou - spíše tedy nečistotou sedadel v železničních kupé, která musí cestující většinou nejprve otřít, má-li se odvážit si na ně sednout, a stejné je to i s neuvěřitelně špinavými okny. Všimli jste si, že z oken železničních vagónů skoro není jejich šedí či žlutí vidět ven? Někdy okna kvetou i trochu do zelena, protože už na nich rostou nějaké mikroorganismy... Proč musí být odporné se čekoholiv v železničním vagónu dotknout? Včera jsem jel vlakem z Dobřichovic do Prahy: díval jsem se oknem vagónu ven skrze něco, co vypadalo jako přischlé zvratky... České dráhy, alespoň co se čistoty týče, to je tedy skutečně i nadále skanzen socialismu. Pročpak tomu asi tak je? Nevědí ředitelé ani zaměstnanci Českých drah, že si takto mizernou službou nad sebou podepisují ortel smrti? Málokdo z cestujících bude ochoten dlouhodoběji tolerovat takto ponižující podmínky přepravy donekonečna. Anebo si železniční bossové myslí, že cestující se nevzbouří nikdy? A že vlastně ani nevědí, že jinde ve světě železnice dodržuje určité základní kulturní normy? Poznámka z vlaku, úterý 9.00: Shodou okolností jsem právě nastoupil v Praze do vlaku směr Žilina, po dlouhé době je to projednou čistý a moderní vlak. Škoda, že jich není víc... (I v tomto novém vlaku je však na záchodě vyvrácen odpadkový koš na papírové ručníky...)PPS: Poznámka ze zpátečního vlaku, úterý 16.30: I ve zpátečním vlaku je na záchodě vyvrácen odpadkový koš na papírové ručníky (že by to byla specialita Českých drah?) a urvané prkýnko od záchodu. |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
15. 7. 2003 | Nová kniha o české ultrapravici | Ondřej Slačálek | |
15. 7. 2003 | Shromážděme na internetu veškeré informace o politicích | ||
15. 7. 2003 | Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce | Jan Čulík | |
15. 7. 2003 | Hnutí DUHA má dokument, jehož existenci MPO popírá | ||
15. 7. 2003 | Británie se vzdává boje za své občany v Guantánamu | ||
15. 7. 2003 | Genetika, medicína a společnost | Axel Kahn | |
15. 7. 2003 | Co způsobily kampaně proti očkování | ||
14. 7. 2003 | Korán - co obsahuje i z křesťanství a judaismu | ||
14. 7. 2003 | Kdo dnes může bez povolení odposlouchávat i poslance? | Štěpán Kotrba | |
14. 7. 2003 | Co říká zpráva Ministerstva vnitra o extremismu a co už neříkají média | Štěpán Kotrba | |
14. 7. 2003 | Elitní fotografové? | Jan Čulík | |
14. 7. 2003 | Krásný nový svět je konec civilizace | Bushka Bryndová | |
14. 7. 2003 | Ladislav Smoljak odvádí pozornost | Josef Trnka | |
14. 7. 2003 | Co dál v Iráku a po Iráku? | Petr Kužvart | |
14. 7. 2003 | 1968 | Přemysl Janýr |
Doprava | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
15. 7. 2003 | Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce | Jan Čulík | |
27. 5. 2003 | Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí | Jan Zeman | |
26. 5. 2003 | Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? | Radek Mokrý | |
17. 3. 2003 | Privatizácia železníc v treťom svete | Martin Brendan | |
10. 3. 2003 | Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému | Radovan Geist | |
3. 3. 2003 | Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá | Jaroslav Hlaváček | |
2. 3. 2003 | Je možno ještě zachránit České dráhy před destrukcí? | Pavel Řezáč | |
14. 2. 2003 | Náš štrajk sa neskončil | Radovan Geist, Martin Muránsky | |
14. 2. 2003 | Európa a štrajky železničiarov | ||
12. 2. 2003 | Lokálky: prežitok minulosti, alebo perspektívna regionálna doprava? | Aleš Bílek | |
12. 2. 2003 | Zmení štrajk ortieľ nad železnicami? | Karol Labaš | |
10. 2. 2003 | Usvedčení štrajkom | Martin Muránsky | |
10. 2. 2003 | Vzrastie počet okresov bez železničného spojenia? | Marián Repa | |
10. 2. 2003 | Štrajk nie je zločin! | Ivan Štefunko |