24. 10. 2008
Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosuNa zahájení festivalu se mnozí akreditovaní novináři nedostali, bylo zřejmě příliš mnoho hostů. Viděla jsem před tím v pátek večer "osobní úvahu" Karla Žaluda "na téma, co je to dokumentární film" (viz katalog), nazvanou Ten film. Autor nemůže v ČR získat řádné finance na seberealizaci v dokumentaristice, tak o natáčení filmů aspoň mluví. V tomto snímku navštěvuje četné české dokumentaristy a další osoby a vede s nimi intelektuálské řeči o tom, jak je těžké natáčet dokumentární filmy. O závěru snímku měl rozhodnout záznam debaty po jeho promítání, ten má být do filmu včleněn; obávám se, že film navzdory občasným zajímavým okamžikům byl zdlouhavý (90 minut) a před zahájením debaty v přítomnosti natáčecího štábu jsme odešli. |
Režiséru Žaludovi je 37 let a vystupuje ve svém snímku jako hlavní postava. Řeší osobní tvůrčí krizi a snaží se své dílo něčím ozvláštnit. Záměrně popírá svým snímkem základní zákonitosti filmové tvorby. Jeho kameramani natáčejí úplně všechno, všechny detaily a podrobnosti, Žalud je nepodrobuje přílišnému režijnímu vedení, spíš debatuje se svými "hosty". Pseudointelektuálsky se protlachávají k tomu, jestli má smysl točit filmy, když na to nejsou peníze a když ani není v podstatě kde dokumenty promítat. Devadesátiminutová stopáž je na to příliš dlouhá. Jednou z režisérových zásad je, že do filmu dává úplně všechno: když se nic neděje, titulek upozorní: "Tady jsme vystřihli dvě hodiny, kdy se nic nedělo." Proč na to upozorňovat? Porušováním zákonitostí filmové řeči režisér postupně přichází k tomu, že je tyto zákonitosti vlastně nutno dodržovat. Od poloviny filmu už porušuje své předsevzetí, že do filmu zahrne úplně všechno: začíná si vybírat. Karel Žalud neuznává titulky. Když někdo ve filmu mluví, neinformuje titulky, o koho jde. Jediné titulky, které ve filmu jsou , obsahují režisérovy okrajové poznámky: "Linda Jablonská se cítí nepříjemně v zoo, je velkou ochránkyní zvířat". V jedné chvíli řeší Karel Žalud nemožnost natáčet dokumentární filmy v rozhovoru s jakýmsi ekonomem. Ekonom zjišťuje, že měl Žalud za poslední rok minimální příjmy, a tak se ho režisér ironicky dotazuje, co by měl dělat, aby si filmem dokázal lépe vydělat na živobytí. Ekonom je osobními, nikoliv odbornými otázkami, poněkud zaskočen. Režisér hovoří i s pracovníkem televize Nova a bavičem Janem Krausem: ten Žaluda přesně odhadne jako člověka, který k němu přišel brečet. Film postupně skládá z názorů interviewovaných mozaiku informací o tom, že dokumentární film natočíte i tehdy, kdy na to naprosto nemáte peníze: točí ten, kdo má nutkavou potřebu a chce něco sdělit, nikoliv ten, kdo si chce vydělat. Poněkud chaotickou se ukázala být v prvním den jihlavského festivalu jeho organizace. Ačkoliv byly dívky, pracující v organizačním centru, vstřícné, milé a nápomocné, organizace nebyla předem promyšlena. Čekala jsem skoro dvě hodiny, než bylo zjištěno, kde mám být ubytována. Mělo to být v ubytovně nad supermarketem, v pokoji pro pět osob, od něhož byl pouze jeden klíč. V ubytovně nebyl žádný vrátný ani správce a na otázku, jak se má člověk dostat do místnosti s jediným klíčem, kde bydlí ještě čtyři další osoby, nebyla odpověď. |
Festival dokumentárního filmu Jihlava | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 10. 2008 | Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos | Dominika Švecová | |
26. 10. 2008 | Je šokující, že takový film mohl vzniknout | Jan Tuláček | |
25. 10. 2008 | People must be passionate about filmmaking | Dominika Švecová | |
25. 10. 2008 | Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením | Dominika Švecová | |
24. 10. 2008 | Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu | Dominika Švecová | |
8. 12. 2004 | Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem | Petr Šafařík |